چه ضرورتی داشت؟!

ابوذر عالی، گروه فرهنگی الف،   4020508053 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
چه ضرورتی داشت؟!

دعوت از والدین سالخورده یک شهید تازه تفحص شده برای حضور درکنار پیکر او در یک برنامه تلویزیونی واکنش منفی برخی مخاطبان را برانگیخته است. 

عده ای گفته اند کشاندن این پدر و مادر رنج کشیده به تلویزیون و ضبط واکنش آنان به بقایای پیکر جگرگوشه شان پس از چند دهه آن هم در یک استودیو که امری بی سابقه است با هدف «اشک گیری» از مخاطب و گرم کردن روضه و تحریک احساسات عمومی و به تبع آن برای حمایت سیاسی از نظام صورت گرفته است و در مقابل نیز گفته اند حضور این والدین با رضایت خودشان بوده. 

دلیلی جز نیت خوانی در دست نداریم که انگیزه سازندگان این برنامه را به چیزی جز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت حمل کنیم. اما چند پرسش مهم از منظر ارتباطی از سازندگان چنین برنامه هایی وجود دارد:

اول اینکه فارغ از رضایت والدین محترم شهید، چه ضرورتی برای آوردن بقایای پیکر این شهید والامقام به استودیو تلویزیون و ثبت یک برنامه بی سابقه ( یا دستکم کم سابقه) وجود داشت؟! آیا تولیدات همیشگی تلویزیون در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یا سایر ارزش ها کافی نبوده؟! 

 دیگر اینکه پیشفرض پنهان در تمایل به چنین شوک هایی در برنامه سازی این است که ما نسبت به اثرپذیری مخاطب از برنامه هایمان در گذشته تردید داریم یا دستکم این اثرپذیری را کافی نمی دانیم. بنابراین باید با یک تمهید بی سابقه او را به سمت خودمان بخوانیم.

جدا از اینکه اگر ملاک وارد آوردن «شوک» باشد می توان به ایده های بسیار شوک آورتر دیگر هم فکر کرد! سوال این است که سازندگان این برنامه از کجا مطمئن بوده اند که این اقدام علیرغم انتظار بیننده زیاد داشتن _ که البته پس از پخش برنامه مورد ارزیابی قرار می گیرد_ بازخورد مثبت مخاطب را هم به همراه می آورد و  دافعه ایجاد نمی کند؟! ممکن است بگویند از پیش نمی توان دراین باره نظر داد و این امر را باید به بعد از پخش برنامه موکول کرد، اگر این برنامه  بیننده زیاد داشت نشان دهنده موفقیت ارتباطی آن است.

اما حقیقت آن است که اولا دیده شدن یک برنامه لزوما به معنای موافقت با آن نیست. بسیار پیش آمده که دیده شدن مکرر یک تولید رسانه ای همراه با نفی و انتقاد آن باشد!  ثانیا پیام و محتوای ارزشمند چنین برنامه هایی حساسیت مضاعفی می طلبد که با آزمون و خطا و نو آوری های غیر لازم سازگاری ندارد.

بهترین و ارزشمندترین پیام ها در صورت ارایه در یک فرم نامناسب نه تنها جاذبه ای تولید نمی کنند بلکه دافعه هم پدید می آورند. برداشت و تفسیر مثبت سازندگان چنین برنامه هایی برای این منظور کفایت نمی کند. باید با مخاطب شناسی درست و سنجش موقعیت و زمینه پیام اقدام به تولید محتوا در این زمینه ها کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۶۶۳۲۸۱۵:۱۹:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۸
تهیه کننده هیچ ایده ای از فشار روانی وارد کرده به خانواده شهید ندارد.!
ناشناس۳۱۶۶۳۸۸۱۵:۵۴:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۸
حالا اگر اون پدر و مادر به خاطر فشار روانی برنامه زنده و مشاهده باقی مانده فرزند شهیدشون دچار سکته قلبی می شدن چه کسی پاسخگو می بود؟
ناشناس۳۱۶۶۵۲۲۱۷:۳۴:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۸
مرگ دست خداست ....
ناشناس۳۱۶۶۵۳۴۱۷:۵۳:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۸
چرا باید همه چیز را به گردن خدا بیاندازیم؛
ناشناس۳۱۶۷۲۵۰۰۹:۵۴:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۹
چرا در خیابان بی حجابها را میگیرند ولی در سیما فیلمهای بی حجاب را پخش می کنید.
حسین۳۱۶۶۵۸۶۱۸:۵۱:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۸
کسی شما رو تا مرز سکته تحریک کنه که مرگ دست خداست؟ قبول می کنی؟
ناشناس۳۱۶۶۵۸۸۱۸:۵۳:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۸
من منکر دست خدا بودن مرگ نیستم ولی شما خودتو بیانداز زیر ماشین بعد بگو مرگ دست خداست! خدا به انسان عقل داده.
ناشناس۳۱۶۶۶۱۹۱۹:۵۰:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۸
پس از این به بعد هنگام عبور از خیابان این سو و آن سو را نگاه نکن و با بی احتیاطی به سمت دیگر خیابان بدو زیرا مرگ دست خداست
رها۳۱۶۶۶۲۳۱۹:۵۸:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۸
ایکاش خودت جای اونها بودی
ناشناس۳۱۶۷۰۰۱۰۱:۴۹:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۹
این چه حرف بی ربطی است شما با ماشین بزن به یک نفر بعد بگو مرگ دست خداست!!!!
ناشناس۳۱۶۶۵۶۸۱۸:۲۸:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۸
بعد از ۴۰ سال دوری،‌ این لحظه مختص پدر مادر است. جایی برای نمایش و استودیو نیست. بعد از آن می توانستند باهاشان مصاحبه کنند. کارشان خیلی بد بود.
ناشناس۳۱۶۷۶۸۴۱۴:۲۸:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۹
برنامه معلی یکی از پر بیننده‌ترین برنامه‌های این چند سال صدا و سیما مخصوصا بین برنامه‌های مربوط به محرم بوده، در هر برنامه هم ۴ یا پنج قسمت مختلف مداحی، تعزیه، میهمان و ... داشت که در این ۱۰ شب حدود ۵۰ قسمت می‌شه، رضایت بیننده رو هم از تماس‌های مردم می‌شه فهمید. در این بین چه ضروری داره که بدون توجه به موفقیت برنامه یه قسمت از ۵۰ قسمت (۲ درصد) رو بزرگنمایی کنیم و کل برنامه رو زیر سوال ببریم!؟!؟ #منصف_باشیم
مسلم۳۱۶۶۳۳۸۱۵:۲۶:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۸
واضح است که هر گونه نوآوری و تلاش برای ترویج یاد شهدا و ایثار خانواده ی آنها جهت جلوگیری از فراموش شدن این برهه ی درخشان از تاریخ بسیار با ارزش و قابل ستایش است. طبیعتا هر نوآوری ای نیاز به بررسی و بهبود خواهد داشت اما اینکه نویسنده ی محترم انتظار صفر و یکی از برنامه سازان دارند بسیار جای شگفتی است. ظاهرا از نظر نویسنده ی محترم یک برنامه یا باید صد در صد بدون اشکال باشد و یا اصلا نباید ساخته شود. همین نوع تفکر است که دلیل بسیاری از عقب ماندگی ها در حوزه ی فرهنگ در کشور شده.
ناشناس۳۱۶۶۳۶۱۱۵:۴۳:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۸
به قول آن مثل مشهور هیچی شما آبتو بخور !
ناشناس۳۱۶۶۴۱۸۱۶:۱۶:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۸
خوب طبیعی هست شما که مخالف قوانین اسلام باشی...
ناشناس۳۱۶۶۴۸۹۱۷:۰۹:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۸
الان این چه ربطی به اسلام داشت؟
ناشناس۳۱۶۶۴۹۰۱۷:۱۲:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۸
یعنی هر چیز غلطی رو به اجرا بذارین و هر کی مخالفش باشه میشه مخالف اسلام؟اگر اسلام شما اینجوریه که بشدت اشتباه میکنین و تیشه به ریشه دین میزنین.
ناشناس۳۱۶۶۷۳۴۲۱:۲۷:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۸
بسیار متأسّفم که درذهن تو،به این تراژدی خطرناک ، نسبت نوگرایی داده شده است .
ناشناس۳۱۶۶۳۴۰۱۵:۲۷:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۸
مصادره به مطلوب و بهره برداری سیاسی از شهیدان جنگ تحمیلی که امری مسبوق به سابقه هست. ولی فکر نمیکردیم که برای جلب حمایت از چنین روشهایی استفاده کنند.
ناشناس۳۱۶۶۳۹۴۱۵:۵۷:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۸
الان چه ربطی داشت؟
ناشناس۳۱۶۶۴۱۲۱۶:۱۰:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۸
حتی نمیدانی در جنگ از همین مکتب عاشورا الهام گرفته شده و می جنگیدن
ناشناس۳۱۶۶۸۳۵۲۳:۲۳:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۸
امان از سیاست زدگی!
ناشناس۳۱۶۶۳۴۲۱۵:۲۹:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۸
این های که میگن ضرورت نداره در واقع قلب هاشون از گناه و منکر مهرموم شده و تمایلی به تابیدن نور و حقیقت ندارن باید این‌ها در رسانه دیده شو باید آورده شود تا نور بصیرت و عطر انسانیت و فداکاری به قلب مؤمنین و مصلحین تابیده بشه این جوان ها از جان گذشتن برای وطن جوان امروز از یک عضویت در یک شبکه اجتماعی غربی هم نمی گذرد و من آلله توفيق
ناشناس۳۱۶۶۵۷۴۱۸:۳۳:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۸
صحبت سر اخلاقیات است. جنازه فرزند پس از ۴۰ سال ابزار نمایش نیست. این بی احترامی به شهید و والدینش است. چند روز بعد از تحویل جنازه می توانستند مصاحبه کنند.
ناشناس۳۱۶۶۷۳۱۲۱:۲۴:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۸
بی احترامی!!! حالت خوبه‌؟!!!
ناشناس۳۱۶۶۸۶۴۲۳:۵۸:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۸
بله شهدا برای وطن از جان خود گذشتند نه برای جلب مخاطب برای صدا سیما !! شما نمی خواد نگران فراموش شدن شهدا باشی چون حتی بی اعتقاد ترین افراد به نظام هم قدر دان شهدا هستند‌ و جایگاه آنها را از دیگران جدا می دانند .
عمران۳۱۶۶۳۷۲۱۵:۴۸:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۸
من نمیدانم آن پدر و مادر رضایت داشتند که از داغشان در یک برنامه تلویزیونی فیلمبرداری شود یا نه. اما من به عنوان شهروند ایران این نوع رفتار با شهدای کشورم را به هیچ وجه محترمانه نمیبینم. پیکر شهید را باید با احترام خاصی حمل کرد و در فضای محترمانه ای تشییع کرد. یک استودیوی تلویزیونی مکانی دور از شأن پیکر شهید است، خصوصا اگر پیکر شهید (یا حتی ماکت پیکر شهید) برای جلب مخاطب استفاده شود. یعنی شما باید دوربین را به محل تشییع شهید ببرید نه اینکه پیکر شهید (یا حتی ماکت پیکر شهید) را به عنوان سوژه ی فیلمبرداری به داخل استودیو بیاورید. بعد استفاده از مداحان برای «گریاندن» خانواده ی داغدار درون استودیو فیلمبرداری هم باز نوعی بی احترامی است. خلاصه که بنظرم اگر دستاندرکاران برنامه ذره ای سلیقه و درک رسانه ای داشتند چنین کاری نمیکردند.
ناشناس۳۱۶۶۵۷۶۱۸:۳۵:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۸
دقیقا و اینکه از نطر بنده لحظه دیدار شهید و والدینش مختص خود آنهاست،‌ حتی شده در خلوت و در خانه خودشان... چیزی برای نمایش عمومی ندارد.
ناشناس۳۱۶۶۷۳۲۲۱:۲۵:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۸
به شما ربطی ندارد می خواستند می گفتند نه
ناشناس۳۱۶۷۶۹۹۱۴:۳۳:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۹
نمیدونی رضایت داشتن یا نه!؟!؟ یعنی اومدن وسط اینهمه جمعیت توی استودیو، اونوقت خبر نداشتن قراره فیلم گرفته بشه، اصلا چرا وقتی پخش شد اعتراض نکردن!؟!؟
صمصام۳۱۶۶۳۹۰۱۵:۵۵:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۸
اظهارات وزیر ارشاد در خصوص ورود 400 جوان حزب الهی استخدام شده به وزارت ارشاد بردن پیکر پاک این شهید به استودیو البته طبق نظر نگارنده تردید نیست که این رفتارها جز با هدف اشک گیری از مخاطب دلیل دیگری نداشت لطفا این کار ها رو نکنید ...
ناشناس۳۱۶۶۴۹۴۱۷:۱۳:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۸
خوب بچه حزب الهی یعنی همین آنجایی که باید غمگین کند قشنگ انجام می دهد و آنجایی که باید بخنداند قشنگ انجام می هد بدون اینکه گناه انجام شود شما کدام وری هستی؟
ناشناس۳۱۶۶۳۹۲۱۵:۵۵:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۸
این کارها بجز وهن دین و بازی با احساس بینندگان و مخصوصا خانواده شهدا چیزی در پی ندارد در دین اسلام کجا با استخوان های شهدا این طور مجلس گرم می کنند؟ در این دفن هر چه سریع تر مردگان واجب است ...
ناشناس۳۱۶۶۴۰۰۱۶:۰۱:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۸
اتفاقا برنامه خیلی خوب و تاثیر گذاری بود
رها۳۱۶۶۶۲۹۲۰:۰۲:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۸
بنده که کانال رو عوض کردم
ناشناس۳۱۶۶۸۷۹۰۰:۰۵:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۹
اصلا برنامه های امسال دهه محرم گیرا و تاثیر گذار نبود باز سالهای قبل چند سخنران یا تاریخ دان می آمدند ودر مورد دلایل قیام امام حسین برای مردم روشنگری می کردند. امسال فقط نوحه خوانی بود و سینه زنی .
ناشناس۳۱۶۶۴۰۲۱۶:۰۲:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۸
و اصلا بگو کدام بازخورد منفی و در میان چه کسانی؟!! فضایی مجازی که بخشی از آن مسموم هست را مخاطب نمی گویند که برای اهداف شوم به هر چیزی می تازتد
ناشناس۳۱۶۶۶۹۸۲۰:۵۷:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۸
درود.از دیدگاه عده ای هر کجا انتقاد مطرح می شود مسموم است جای پاک آنجاست که همه لال شوند.!!
ناشناس۳۱۶۶۴۱۵۱۶:۱۴:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۸
به نظرم این کار ها با هیچ منطقی قابل دفاع نیست.
ناشناس۳۱۶۶۴۱۶۱۶:۱۶:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۸
به عنوان برادر شهید میگویم که اگر کسی با پدر و مادر من چنین رفتاری میکرد اجازه نمی دادم
ناشناس۳۱۶۶۴۸۷۱۷:۰۸:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۸
اولا از قبل خبر دارن که فرزندشان پیدا شده دوم هم با اختیار خود می آیند در آنجا و شما حتی اگر فرزندان آنان می بودی ولی می خواستند بروند به برنامه باید تمکین می کردی و بگویی چشم
ناشناس۳۱۶۶۶۲۰۱۹:۵۱:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۸
یعنی پدر و مادر شهید قبول کردن بیان جلوی دوربین و جمعیت گریه کنن؟ مگه پدر و مادر شهید اهل نمایش هستند؟ قطعا غافلگیر شدن و این کار بسیار زشت و ناپسند است
ناشناس۳۱۶۶۷۳۶۲۱:۲۸:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۸
نه پس همین طوری گفتند بیایید در برنامه
ناشناس۳۱۶۶۴۱۷۱۶:۱۶:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۸
جنگ امروزجنگ رسانه هاست وشوربختانه رسانه های مابروزنیستندوحداقل چهل پنجاه سال عقب هستندودافعه بیشتردارندتاجاذبه
ناشناس۳۱۶۶۴۶۶۱۶:۴۹:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۸
اتفاقا در این مورد خوب بهره بردن در تحریک احساسات مورد نظرشان
ناشناس۳۱۶۶۴۴۳۱۶:۲۸:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۸
صدا و سیما از نظرات کارشناسی ، افراد روانشناس و جامعه شناس کار بلد و متخصص استفاده نمیکند و هر روز بیشتر از قبل مخاطب از دست میدهد .
ناشناس۳۱۶۶۴۸۸۱۷:۰۸:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۸
چه اهمیتی براشون داره.مهم اون بودجه ای است که مگیرن...... کی دیدی بر کیفیت و تولید موثر ارزیابی و نظارت دقیق بشه
محراب۳۱۶۶۴۵۴۱۶:۳۸:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۸
این کارها برای تولید هر چی بیشتر اشک و فوران احساسات مردم لازم بود !
ناشناس۳۱۶۶۴۶۰۱۶:۴۲:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۸
اینا فکر می کنند با تحریک احساستت و گریه انداختن مردم دارند کار فرهنگی می کنند. عزای امام حسین خوبه اما ....
ناشناس۳۱۶۶۵۱۹۱۷:۲۹:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۸
.... چند ده هزار مراسم اینچنینی در ایران عزیز برگزار می شود و پدر و مادر شهید در مراسم وداع میآیند.
عمران۳۱۶۶۹۲۸۰۰:۳۹:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۹
آنجا تابوت شهدا را هیچ وقت نمی آورند در تلویزیون به عنوان سوژه ی فیلمبرداری.
ناشناس۳۱۶۶۵۲۷۱۷:۴۴:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۸
ضرورت نداشت
ناشناس۳۱۶۶۵۲۸۱۷:۴۴:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۸
این هم شاید به نوعی استفاده ابزاری از شهدا و خانواده آنها است
ناشناس۳۱۶۶۵۳۷۱۸:۰۰:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۸
تلویزیون تعداد بیننده قابل توجهی ندارد، جای نکرانی نیست.
ناشناس۳۱۶۶۵۴۶۱۸:۰۶:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۸
ما که تلویزیون نمیبینیم ، اینم یکی از دلایل .
ناشناس۳۱۶۶۵۸۹۱۸:۵۳:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۸
در برنامه های عزاداری پخش شده هم، کمترین اشارات به حماسه کربلا وتبیین قیام حسینی شدو بیشترین هم وغم، گریاندن خود ومخاطب بود.
ناشناس۳۱۶۶۸۸۶۰۰:۱۰:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۹
امسال متاسفانه در مورد حماسه حسینی بسیار کم صحبت شد !!
علی۳۱۶۶۵۹۳۱۹:۰۴:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۸
سطح برنامه امسال حسینه معلی خیلی پایین ترازسال قبل بود،علتش هم ضبط برنامه قبل ازماه محرم بودواین امرکاملا مشهودبودعلتشم حضورمداحان محترم دراین ایام درمراسمات خودشان بود....... ماکه هر روزاین برنامه راتماشامیکردیم انتظاربهترین قسمت رادرعاشوراداشتیم که برعکس شد ....
ناشناس۳۱۶۶۶۰۵۱۹:۲۸:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۸
ایا اقازاده های ساکن در بلاد کفر غرب هم این برنامه را دیدند؟
ناشناس۳۱۶۶۶۳۹۲۰:۱۶:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۸
پیکر شهید باید زودتر دفن بشه نه اینکه ببرندش استودیو فیلمبرداری.
ناشناس۳۱۶۶۶۶۳۲۰:۲۹:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۸
این همه بیلبورد مذهبی این روزها تو شهر چه ضرورتی داره؟
ناشناس۳۱۶۶۷۳۸۲۱:۳۲:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۸
بعد از ۴۰ سال چیزی از جسد باقی نمی ماند. هدف فقط دراوردن گریه است که شغل این مداحان است.
ناشناس۳۱۶۶۷۴۷۲۱:۳۵:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۸
به نظرم نباید وارد خصوصی ترین روابط عاطفی افراد شد.
ناشناس۳۱۶۶۸۰۳۲۲:۲۷:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۸
ناب ترین و نجیبانه ترین و شریف ترین لحظات بین مادر و فرزند اتفاق می افتد بیایید به این لحظات احترام بگذاریم .خصوصی است خیلی خصوصی.
ناشناس۳۱۶۶۸۰۴۲۲:۲۸:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۸
شهدا جوانان ملت بودند و در قلب ملت نیز باقی می مانند.
ناشناس۳۱۶۶۸۵۷۲۳:۵۱:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۸
فعلا كه قشري گري در صدا وسيما دارد به يك روش معمول تبديل شده است.
سید جعفر رضوی۳۱۶۷۰۰۳۰۱:۵۶:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۹
من این برنامه را دیدم و به مظلومیت دین وکشور گریه کردم که ملعبه دست برنامه سازان ناآگاه و بی تعهد شده
ناشناس۳۱۶۷۳۵۶۱۱:۱۹:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۹
ساختن چنین برنامه هایی با هدف اشک گیری نه تنها کمکی به گسترش فضای دینی نمیکند بلکه بدترین ضربه را به اعتقادات جوانها می زند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. حضور حسن روحانی بر مزار والدین خود در سرخه

  17. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  18. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  19. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  20. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  21. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین