چه شد که امام خمینی(ره) با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ موافقت کردند؟

  4020428003 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

اواخر تیرماه ۱۳۶۷ خبر پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با پایان یافتن جنگ ایران و رژیم بعث، در رسانه‌های خبری موج جدیدی ایجاد کرد و این خبر به سرعت همه جای جهان را درنوردید.

چه شد که امام خمینی(ره) با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ موافقت کردند؟

مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: روز 29 تیرماه پیام مهم امام خمینی(ره) درباره قطعنامه در رسانه‌ها منتشر شد و ابعاد تازه‌ای را نمایان کرد. 

آن چه از مجموعه بیانات امام خمینی(ره) و نیز عمل ایشان در جریان پذیرش قطعنامه 598 برمی‌آید نشان دهنده تأثیر دو قاعده فقهی سیاسی «مصلحت» و «مشورت» است. با عنایت به این دو قاعده مشخص می‌شود امام خمینی در پذیرش قطعنامه 598، از رویکرد فقه سیاسی بهره برده است.

تجلی قاعده مصلحت

امام خمینی که هرگونه سازش با کفر را غیر ممکن می‌­دانستند و براساس آن در طول جنگ از پذیرش صلح غیر عادلانه با رژیم بعث عراق خودداری می­کردند، در روزهای پایانی جنگ، مصلحت نظام اسلامی را در پذیرش قطعنامه دانسته و با آن موافقت نمودند.

از این رو، در تصمیم‌گیری با شاخص بسیار مهمی به نام «مصلحت»، اهم، یعنی پذیرش قطعنامه را بر مهم، یعنی رای شخصی، ترجیح دادند. لذا، اگر چه چنین تصمیمی را به نوشیدن «جام زهر» تشبیه نمودند اما آن را «رضا حق تعالی» و به «مصلحت اسلام و انقلاب و کشور» احاله دادند.

ایشان فرمودند: «با قبول قطعنامه و آتش بس موافقت نمودم، و در مقطع کنونی آن را به مصلحت انقلاب و نظام می‌دانم و خدا می‌داند که اگر نبود انگیزه‌ای که همه ما و عزت و اعتبار ما باید در مسیر مصلحت اسلام و مسلمین قربانی شود، هرگز راضی به این عمل نمی بودم و مرگ و شهادت برایم گواراتر بود. اما چاره چیست که همه باید به رضایت حق تعالی گردن نهیم و مسلم ملت قهرمان و دلاور ایران نیز چنین بوده و خواهد بود».

تجلی قاعده مشورت

امام خمینی به عنوان کسی که از ابتدای نهضت به دنبال احیای حقوق مردم از جمله حق تعیین سرنوشت مردم بوده است، در این تصمیم مهم و حساس نیز این قاعده فقهی را جامعه عمل می‌پوشانند. از این رو علی رغم مخالفت شخصی با چنین تصمیمی، نظرات دیگر افراد مسئول را می‌پذیرند. از این رو به اصل تصمیم‌گیری جمعی و مشورت با کارشناسان و متخصصین امر تاکید می‌فرمایند.

آنچه اهمیت اساسی دارد مبنای تصمیم گیری است که طبق قاعده فقهی مشورت، نتیجه‌ای مغایر با نظر قاطع شخصی حاصل می‌شود و امام با توجه به عظمت روحی و اتکا به رضایت الهی آن را می‌پذیرد.

چنانکه خود فرمودند: «در مورد قبول قطعنامه که حقیقتا مسئله بسیار تلخ و ناگواری برای همه و خصوصا برای من بود، این است که من تا چند روز قبل معتقد به همان شیوه دفاع و مواضع اعلام شده در جنگ بودم و مصلحت نظام و کشور و انقلاب را در اجرای آن می‌دیدم، ولی به واسطه حوادث و عواملی که از ذکر آن فعلا خودداری می کنم، و به امید خداوند در آینده روشن خواهد شد و با توجه به نظر تمامی کارشناسان سیاسی و نظامی سطح بالای کشور، که من به تعهد و دلسوزی و صداقت آنان اعتماد دارم، با قبول قطعنامه و آتش بس موافقت نمودم.»

می‌توان گفت الگوی تصمیم‌گیری سیاست خارجی امام خمینی بر مبنای فقه سیاسی یک الگوی تصمیم‌گیری دو مرحله‌ای است.

در ابتدا هر نوع تصمیم گیری، براساس نظام شناختی، ارزشی و هنجاری سنجیده می‌شود، یعنی اگر یک قضیه یا موردی برخلاف نظام ارزشی و هنجاری نباشد وارد مرحله دوم که تصمیم‌گیری براساس اصل هزینه – فایده است می‌گردد. در این مرحله، تصمیم‌ها عقلانی است.

امام در جنگ بین جمهوری اسلامی و رژیم بعث در ابتدا به دنبال نابودی کامل صدام بودند و این تصمیم گیری کاملا براساس نظام ارزشی و هنجاری امام خمینی بود و در واقع یک تصمیم گیری هنجاری بود.

اما در مراحل بعدی جنگ، زمانی که جمهوری اسلامی از لحاظ تجهیزات نظامی و اقتصادی دچار کمبود گردید و وقتی که سران سیاسی و نظامی در دیدارهای خود با امام خمینی از این گونه مشکلات صحبت کردند امام خمینی براساس قاعده مصلحت و مشورت تصمیم گرفتند قطعنامه 598 را بپذیرند./دکتر غلامرضا خواجه سروی

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۵۰۵۷۳۰۷:۱۵:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۸
سپاس خداوند را که اکنون از لحاظ تجهیزات نظامی در سطح بسیار عالی هستیم و فقط اقتصادی اسفناک با تورم 55 در صدی داریم .
ناشناس۳۱۵۰۶۵۰۰۸:۳۳:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۸
کفگیر به ته دیگ خورده بود هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ تامین نیرو و هم اینکه صدام در اواخر جنگ از حمایت فنی و تجهیزاتی آمریکا بهره مند شده بود . ضمنا جهان عرب یکپارچه به نفع صدام بود
ناشناس۳۱۵۱۲۶۸۱۴:۲۳:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۸
جواب شما پایین هست
ناشناس۳۱۵۱۱۳۲۱۳:۰۸:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۸
پس از خروج عراق از خرمشهر دلیلی برای ادامه جنگ وجود نداشت. فقط قدرتهای بزرگ از این جنگ سود بردند.
ناشناس۳۱۵۱۱۴۱۱۳:۱۳:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۲۸
به نظر من به گذشته برنگردید به آینده فکر کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. درباره میدان شهید صدام حسین!

  2. احتمالاً مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در شورای نگهبان رد شود

  3. چیزهایی که درباره این «فساد دبش» نمی دانیم

  4. توضیحات قوه قضائیه درباره پرونده واردات چای/ آمار رئیسی از اقتصاد کشور

  5. عبدالحمید برای اسرائیل حق قائل است/ او طرفدار طرفدار پیمان ابراهیم و سخنانش درباره یک رژیم غاصب عجیب است

  6. چرا موسیقی تتلوها «سم» است؟

  7.  زلنسکی، قهرمان شکست خورده یا نادان بازنده!؟

  8. ساسی مدیای آقای عبدی !

  9. کاتولیک‌تر از پاپ؟!

  10. در انتخابات به چه کسانی رای دهیم؟

  11. کارخانه‌ها در به در به‌دنبال کارگر؛ کارگر حاضر به کار نیست!

  12. قوه‌قضائیه علیه «فساد ساسی‌مانکن» اقدام کند/ شکایت «زاکانی» از شایعه‌پردازان

  13. اولین تصویر از شهید مرزبان در سراوان

  14. حق انتخاب از میان دو مجرم !

  15. تصاویری از لحظه شلیک مستقیم به نظامیان صهیونیست

  16. ۳ نکته در مورد راهکار تشکیل دو دولتِ اسرائیلی و فلسطینی

  17. پرونده فساد چای دبش از دولت قبل است/ احساسات جامعه جریحه‌دار شد

  18. گزارش تحقیقی از ماجرای مهاجران؛ ستیز یا ساماندهی؟/ چه کسی به اقبالیه حمله کرد؟

  19. امیر تتلو به ایران تحویل داده شد

  20. زباله ها را هم نزنید !

  21. نظر فرزاد حسنی درباره مستند تازه شبکه منوتو

  22. واکنش بازرسی ویژه رئیس‌جمهور به فساد در واردات چای

  23. دفاع تمام‌قد قالیباف از عملکرد مجلس/ تاکید رئیسی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال

  24. کاهش تورم تا پایان سال ادامه دارد

  25. صالحی: «اختلاس» با «عدم رفع تعهد ارزی» تفاوت دارد/ در پرونده چای، ارز ترجیحی داده نشده است

آخرین عناوین