اعتراف یک اندیشکده آمریکایی

گروه جهان الف،   4020421103

پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارشی می نویسد: «همزمان با کنار رفتنِ "ریچارد هاس" از سِمت ریاست بر یکی از اندیشکده های مهم و شناخته شده خصوصی در آمریکا که بر مسائل بین المللی متمرکز است، وی نتیجه‌گیری غم انگیزی را برای آمریکایی ها ارائه می کند. او در پاسخ به این پرسش که جدی ترین تهدید علیه جهان کنونی چیست؟ گفت: خودِ ایالات متحده آمریکا!»

اعتراف یک اندیشکده آمریکایی

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی، با اشاره به پایان یافتن دوره حدودا دو دهه ای ریاستِ "ریچارد هاس" بر اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، به عنوان یکی مهمترین اندیشکده های فعال در حوزه سیاست خارجی آمریکا، به موضع گیری اخیر ریچارد هاس اشاره دارد که پس از سال ها فعالیت درعرصه سیاست خارجی آمریکا، در نهایت در پاسخ به این سوال که اصلی ترین تهدید برای جهان و آمریکا چیست؟ به صراحت تاکید می کند که خودِ ایالات متحده آمریکا! 

پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارش خود می نویسد:

«به تازگی نیویورک تایمز گزارشی افشاگرانه را به قلمِ ریچارد هاس، تحلیلگر سیاسی شناخته شده آمریکایی منتشر کرد. کسی که در مقاله خود یک نتیجه گیری بسیار ناراحت کننده را برای آمریکایی ها ارائه کرد. ریچارد هاس در اغلب نشست هایی که ظاهر شده و می شود، با یک سوال عمده و محوری رو به رو بوده است: چه چیزی خوابِ شب را از چشمان او می گیرد و برای وی ایجاد هراس می کند؟(در حوزه سیاست خارجی آمریکا) وی در پاسخ به این سوال، گزینه های متنوعی داشته است: روسیه، چین، ایران، کره شمالی، تغییرات اقلیمی، تروریسم بین المللی، ناامنی غذایی، پاندمی جهانی. 

با این همه، همزمان با کنار رفتن او از سمت ریاست بر یکی از اندیشکده های مهم و شناخته شده خصوصی در آمریکا که بر مسائل بین المللی متمرکز است، ریچارد هاس نتیجه گیری غم انگیزی را برای آمریکایی ها ارائه می‌کند. 

وی در این رابطه می گوید: "جدی ترین تهدید علیه جهان کنونی چیست؟ خودِ ایالات متحده آمریکا". 

جالب است، زیرا این نتیجه گیری نیست که این استراتژیست جهانی تا همین اواخر اگر از وی در این رابطه با آن سوال می شد، به آن اشاره می کرد. در واقع، نکته قابل تامل این است که در ذهن وی، تهدیدات داخلی(با محوریت آمریکا) از تهدیدات خارجی پیشی گرفته است. ریچارد هاس معتقد است که ایالات متحده آمریکا به جای اینکه یک لنگر قابل اتکا در جهانِ سیال و مملو از تغییر کنونی باشد، عملا خود به اصلی ترین منبع تولید بی ثباتی در جهان تبدیل شده و تا حد زیادی با رویه ها و رویکردهای خود، اصل و اساس این استدلال که بنیان های دموکراسی در این کشور قدرتمند هستند را زیر سوال برده است. 

ریچارد هاس در مصاحبه ای تنها یک روز قبل از آنکه از سِمت ریاست بر اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا کناره گیری کند، گفت: "وضعیت سیاسی داخلی آمریکا به حالتی در‌آمده که دیگر کسی مایل به تقلید از آن نیست. با این حال، آمریکای کنونی درجه قابل ملاحظه ای از عدم اطمینان و عدم پیش بینی پذیری را در قالب رفتارها و رویه های بین المللی خود نشان می دهد که این مساله واقعا موضوعی ناامید کننده برای واشینگتن است. این موضوع چالشی بزرگ را برای آمریکا نوید می دهد زیرا اساسا این کشور نمی تواند دستورکارهای خود در عرصه بین المللی را بدون اینکه شرکای جهانی آن به این کشور اعتمادی داشته باشند، به پیش برد". 

چالش های عدیده داخلی در آمریکای کنونی، ریچارد هاس را به عنوان مردی که عمرِ خود را در حوزه سیاست خارجی آمریکا و تحلیل و بررسی اش صرف کرده واداشته تا به جای توجه به فضای بیرون از آمریکا، توجه ویژه‌ای را به داخل این کشور معطوف کند. وی اخیرا کتابی را با عنوان "لایحه الزامات؛ 10 عادتِ شهروندان خوب" را منتشر کرد. کتابی که معطوف به این مساله بوده تا راه هایی را نشان دهد که آمریکایی ها می توانند جامعه خود را بهبود بخشند و به آن کمک کنند. 

جالب است که ریچارد هاس در جمع بندی دو دهه فعالیت خود به عنوان رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا گفته است که مسیر خودِ او نیز تغییر کرده است. او می گوید: "کتابی که اخیرا نوشته ام(پیشتر به آن در متن اشاره شد) نیز کتابی نبود که من 5 یا 10 سال قبل، پیش بینی نگارش آن را داشتم. من فکر می کنم که آمریکای کنونی به ویژه در ابعاد داخلی با چالش های جدی رو به رو است که آن ها می توانند تا حد زیادی امنیت ملی این کشور را به چالش بکشند". 

ریچارد هاس از جمله چهره های شناخته شده در داخل ساختار سیاسی آمریکا نیز به شمار می رود. فردی که از زمان حضور ترامپ در قدرت، نارضایتی و انتقادات زیادی را از ساختار سیاسی کشورش مطرح کرده و به چهره ای ناراضی تبدیل شده است. جالب است که این فرد حمایت های گسترده ای را هم از سوی دموکرات ها و هم جمهوری‌خواهان دریافت می کرد و به نحوی جدی از سیاست خارجی آمریکا و موقعیت جهانی آن در عصر پسا‌جنگ جهانی دوم، حمایت و طرفداری می کرد. 

جالب‌تر اینکه این فرد در یک دولت دموکرات و سه دولت جمهوری‌خواه آمریکا نیز حضور داشته است. در تمامی سال های اخیر، او در رسانه های معتبر آمریکایی نیز حضوری فعال داشته است. در طی قرن گذشته، آمریکا دوره‌های مختلفی از شکاف و اختلاف را در قالب پرونده های مختلف تجربه کرده است. با این حال، ریچارد هاس در شرایط کنونی معتقد است که هیچ‌کدام از آنچه در طی سال ها و دهه های اخیر بر آمریکا گذشته، تهدیدی علیه سیستم سیاسی این کشور نبوده اند. این در حالی است که آمریکا اکنون با چالش ها و تهدیدات جدی داخلی رو به رو است و این چالش ها عملا نظام سیاسی آمریکا را در موقعیت به شدت خطرناکی قرار داده اند. 

در پایان باید گفت که ریچارد هاس پس از بررسی طیف متنوعی از کشورها و کنش های آن ها در عرصه بین‌المللی در طول سال های گذشته، اکنون باید ریشه تمامی مشکلاتی که کشورش با آن ها رو به رو است را در خودِ آن جستجو کند. جالب است که وی اکنون می گوید که می خواهد مطالعات خود را بر شعارهای متعالی در چهارچوب اعلامیه استقلال آمریکا و دیگر متون حقوقی و حکمرانی این کشور متمرکز کند تا شاید بتواند پیشنهاد دهنده روندهای مثبت و اصلاحی در آینده باشد.»

 

لینک: 

https://moderndiplomacy.eu/2023/07/10/richard-haass-the-most-serious-threat-to-global-security-is-the-united-states/

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین