حقایقی که حکم اخیر دیوان عدالت اداری آشکار کرد

گروه سیاسی الف،   4020421012 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
حقایقی که حکم اخیر دیوان عدالت اداری آشکار کرد

گروه تعاملی- حسین نعمتی

حکم اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر غیر قانونی بودن انتصاب آقای «میثم لطیفی» به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور همانطور که انتظار می رفت، بازتاب رسانه ای گسترده ای داشت و واکنش تند دولتی ها را نیز موجب شد، اما تامل در این حکم بی سابقه و جنجالی، واقعیت های تلخ بسیاری را در باره وضعیت اداره کشور فاش می کند که باید چاره ای برای آن اندیشید.

ديوان عدالت اداري اين هفته پس از رسيدگي يك ساله به شكايت فردی مبني بر غيرقانوني بودن انتصاب «ميثم لطيفي» عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان يك نهاد غيردولتي غيرانتفاعي به عنوان رییس سازمان اداری و استخدامی کشور، راي بر وارد بودن شكايت داد وبا صدور حکمی، اعلام کرد که این انتصاب مغایر با ماده 47 قانون مدیریت خدمات کشوری است و بایستی ابطال شود.

اين موضوع بازتاب گسترده اي در رسانه ها داشت و متعاقب آن، معاون حقوقي رييس جمهوري صدور حكم ديوان را از نظر شكلي نادرست خواند و اعلام كرد كه اختيار رييس جمهور براي انتصاب معاونين منطبق بر اصول قانون اساسي بوده و مشمول نظارت قضايي و صلاحيت ديوان عدالت اداري نيست.  سخنگوی دولت و شماری دیگر از مسئولان آن نیز برای اثبات درست بودن کار انتصاب لطیفی مدعی شدند در دولت های قبل هم چنین انتصاب هایی رخ داده و تاکنون کسی به آن ایراد نگرفته بود.

در پي اين واكنش ها، حجت الاسلام مظفري رييس ديوان عدالت اداري به تفصيل دلايل صدور اين راي را تشريح كرد و با رد استدلال معاونت حقوقي رييس جمهوي گفت كه در اين زمينه جلسات متعددي با حضور مسئولان و كارشناسان دولت و قضات ديوان عدالت اداري برگزار شده و پس از استماع و بررسي همه آنها، هیئت عمومی دیوان با اكثريت آرا، راي خود را مبني بر ابطال حكم انتصاب آقاي ميثم لطيفي صادر كرده است.

رئیس دیوان عدالت اداری همچنين گفت كه پس از صدور اين حكم، درخواست اعمال ماده ٩١ دیوان مبنی بر تجدیدنظر در رای صادره  از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری به ریاست قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری واصل شده است.

صرفنظر از فرجام این درخواست، صدور حكم ديوان عدالت اداري در باره انتصاب يك مقام بلندپايه دولتي از سوي رييس جمهوري را بايد به فال نيك گرفت و شهامت و شجاعت ديوان را در رسيدگي به چنين شكايت هايي مورد تحسين قرار داد. این اقدام نشان مي دهد در يك جامعه اسلامي كه الگوي خود را حكومت امام علي (ع) قرار داده است، همه شهروندان اجازه دارند و می توانند در موضوعاتي كه به نظر آنان خلاف قانون انجام مي شود – حتي اگر از سوي بالاترين مقام هاي كشور و شخص رييس جمهوري باشد- اعتراض قانوني و شكايت رسمي انجام دهند و مراجعي هم هستند كه مطابق قانون و بي توجه به فشارها، به اين شكايت ها و درخواست ها رسيدگي مي كنند.

جاي آن دارد رييس قوه قضاييه، اين اقدام تحسين برانگيز ديوان عدالت اداري را ارج نهاده و با شفاف سازي موضوع و روند رسيدگي به صدور حكم – آنگونه كه تاكنون در باره آن انجام شده است-، هم به جامعه و هم به قضات شجاع و قانونمدار، اين پيام را به روشني بدهد كه دستگاه قضا در رسيدگي به شكايت ها،  و در اجراي عدالت و حاكميت قانون، تن به تسليم در برابر فشارهاي گوناگون نمي دهد. چنین کاری، سرمایه اجتماعی نظام و دستگاه قضا را در برابر افکار عمومی افزایش خواهد داد.

از سوي ديگر، رئیس جمهور نيز آنچنان كه در موارد متعددی نشان داده است، بهتر است این بار هم قانون پذيري خود را نشان دهد و با تمكين در برابر راي صادره، مسيري را بپيمايد كه منافع كلان جامعه و كشور در آن نهفته است.

متاسفانه، از پاسخ هايي كه تاكنون از سوي بخش هايي از دولت از جمله معاونت حقوقي منتشر شده، چنين بر مي آيد كه چون رییس جمهوری چنین حکمی صادر کرده، پس قابلیت ابطال ندارد و یا چون، در گذشته چنین انتصاب هایی رخ داده – حتی اگر غلط هم بوده-، این دولت هم می تواند آن را انجام دهد.

دولتی ها از نظر حقوقی برای این دیدگاه خود استدلال می آورند که رئیس‌جمهور براساس اختیارات متعددی که در قانون اساسی به وی اعطا شده است، می‌تواند هر فردی را چه از داخل و چه از خارج دولت به عنوان معاون خود انتخاب کند و کسی نمی تواند مانع وی شود.

همين برداشت موجب شده است تا رييس جمهوري دو سال پیش فردي را به رياست بزرگترين تشكيلات اداري كشور منصوب كند كه در تمام طول زندگي 43 ساله اش، كوچكترين تجربه کار اداري دولتی و كارمندي نداشته و فاقد هر گونه سابقه مديريت اجرايي بوده است. در شرح سوابق لطيفي كه از سوي نهاد رياست جمهوري و دفتر هيات دولت منتشر شده، آمده است كه او تا پيش از انتصاب به عنوان معاون رييس جمهوري و رييس سازمان اداري و استخدامي كشور، «عضويت هیئت‌علمی گروه مدیریت دولتی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)، ریاست دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) و عضویت در شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان» را در كارنامه خود داشته است.

واقعیت آن است آنچه حکم اخیر دیوان عدالت اداری آشکار ساخته، فقط یک نمونه از صدها نمونه انتصاب ها در نهادها و سازمان های دولتی است که در این دولت و چه بسا، برخی دولت های گذشته، رخ داده و افرادی را به مدیریت های کلان و میانی منصوب کرده اند که نه کارمند دولت بوده اند، نه سوابق تجربی روشنی در باره پست مدیریتی خود داشته اند و نه دوره های مدیریت را در دیگر بخش ها طی کرده اند. بسیاری از این مسئولان، پس از ورود به سازمانها با تلاش و رایزنی مدیران ارشد خود و حتی بدون داشتن شرایط قانونی لازم، از سازمان امور اداری و استخدامی شناسه کارمعین گرفته و ماهها پس از مدیرشدن به جرگه کارکنان دولت پیوسته اند و هیچکس هم از آنها نپرسیده و نمی پرسد که جز میل و رضایت مدیر ارشد آن سازمان و وزارتخانه، دلیل انتصاب اینگونه مدیران چه بوده است؟! حداکثر کاری که سازمان ها و ادارات در این زمینه انجام می دهند، آن است که از طریق حراست و گزینش، صلاحیت فردی اینگونه افراد را از نظر امنیتی استعلام کنند.

نکته مهمی که حکم اخیر دیوان عدالت اداری بر ملا ساخت، این است که تا زمانی که کسی از این وضعیت استخدام ها به دیوان شکایت نکند، هیچ مرجعی در دولت و کشور نیست که مانع اینگونه انتصاب ها شود  و حتی خود دیوان نیز بدون شکایت افراد به چنین موضوعاتی ورود نمی کند، همانطور که در باره رییس سازمان امور اداری و استخدامی ورود نکرده بود.

اگر قانون در این زمینه نقص دارد، این وظیفه مجلس شورای اسلامی است تا  هر چه سریعتر به وضعیت قانون انتصاب ها در دستگاهها و سازمان های دولتی ورود کند و اجازه ندهد دست مدیران ارشد آنها چنان باز باشد که هر کسی را در هر زمانی که بخواهند به مسئولیت های مهم بگمارند و هیچ قاعده و چارچوبی نیز برای این انتصاب ها وجود نداشته باشد و فراتر از آن، کسی هم بر اینگونه رفتارها و عملکرد آنها نظارت نکند. این واقعیتی است که امروزه با اندکی تامل می توان در سازمان های مختلف دولتی کشورمان دید و تاثیرات نامطلوب آن را بر روحیه کارکنان و بروز ناکارامدی و بی انگیزگی در تشکیلات مختلف دولتی مشاهده کرد.

در همه ممالک و کشورهای پیشرفته و تشکیلات سازمان یافته در دنیا، دستیابی به مسئولیت ها و مقام های بالاتر نیازمند طی کردن سلسله مراتب مدیریتی و پایه ای است و مادامی که فرد آن دوره ها را طی نکرده باشد، نمی تواند مسئولیت های کلان را در اختیار بگیرد. این وضعیت را چه در احزاب سیاسی، چه در تشکیلات نظامی و چه در ساختار اداری کشورهای پیشرفته و قوانین آنها به وضوح می توان یافت و از تجربه آنها درس گرفت.

مدافعان اینگونه انتصاب ها در دولت، برای توجیه اینگونه انتصاب های فاقد پشتوانه منطقی و قانونی به برنامه دولت برای ایجاد تحول و جوان گرایی استناد می کنند، حال آنکه جوان گرایی و تحول خواهی هرگز به معنای رفیق بازی و بی قاعده و قانون عمل کردن نیست و رهبر معظم انقلاب هم بارها تاکید کرده اند:«اینکه می گوییم باید به جوانها اعتماد کرد و از نیروی جوان در پیشبرد کشور استفاده کرد، به معنای این است که این یک ذخیره‌‌ و ثروتی است که باید از آن استفاده کنیم؛ معنایش این نیست که اگر تجربه‌دارها و غیر جوانها که آنها هم یک ثروتی هستند حضور دارند، از اینها استفاده نشود.» (سخنرانی ایشان به مناسبت سي و يكمين سالگرد رحلت امام خميني (ره) در 14 خرداد 1399 )

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۳۷۷۰۲۰۸:۳۷:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۲۱
از دیوان عدالت اداری درخواست میشود به مسله مدیران بانک های بنگاه دار که هم از بانک خود و هم بنگاه های متعدد خود که در آن مسولیت دارند و پاداش های بسیار کلان و انواع دریافتی ها را دارند ورود نمایند تا به کی باید این زیاده خوری ها از بیت المال ادامه داشته و نسلی بیکار و بیمار باشند
ناشناس۳۱۳۷۷۶۴۰۹:۲۲:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
سردار رادان فرمانده نیروی انتظامی فرمودند هر کس از قانون بگذرد ما از روی او می گذریم اکنون عده زیادی زیر چتر شبیخون فرهنگی جامعه را به لجن کشیده اند لطفا به کفته خود در مورد اجرای قانون عمل کنید تا قانون شکنان گستاخ تر نشده اند
ناشناس۳۱۳۸۰۱۴۱۲:۰۸:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۱
یه چیزی گفته خیلی جدی نگیرید!
ناشناس۳۱۳۷۷۷۴۰۹:۲۹:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۲۱
زن زندگی آزادی اسم رمز شبیخون فرهنگی بود برای هرزگی ولنگاری و بی بند و باری حالا هم تصویب لایحه جدید برای عفاف و حجاب با وجود داشتن قوانین و احکام اسلامی اسم رمزی است برای وقت کشی تا وضعیت عفاف و حجاب افسار گسیخته تر گردد
امیر حسین سلطان/تهران۳۱۳۷۸۵۴۱۰:۳۴:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۱
هموطن گرامی آیا فکر نمی کنید طرح موضوع مورد اشاره شما ذیل مطالب مرتبط با آن در سایت الف به مراتب اثربخش تر از اینجاست؟! آیا در رابطه با همین مطلب ارزشمند و تقریبا کم سابقه بالا نمی طلبید حداقل یکی دو سطر نظر گرامی تان را اینجا مرقوم می فرمودید؟! خواه در موافقت و خواه در مخالفت با آن! جا دارد از نویسنده محترم این مطلب به سهم خود و از شهامت الف در انتشار چنین مطالبی بسیار تشکر نمایم و از آنجایی که ذیل مطلبی مرتبط با همین مطلب فوق در بسته خبری ویژه الف جداگانه کامنت داده ام و خوشبختانه امروز درج نیز گردیده است لذا از تکرار آن در اینجا صرفنظر می کنم. با سپاس
ناشناس۳۱۳۸۷۷۸۲۱:۳۴:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
دقیقا،تشکر فراوان از دیوان عدالت اداری،امیدوارم این روال در مورد همه وزارتخانه ها وسازمانهای دولتی برسی واقدام شود،..
ناشناس۳۱۳۷۸۰۱۰۹:۵۰:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۲۱
ظاهرا باید به صورت مشخص و مستند شکایت کنید تا رسیدگی شود. اینجا نوشتن فایده ای ندارد.
ناشناس۳۱۳۸۰۷۵۱۲:۳۴:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
سایت الف لطفا مردم رو با مسائل حقوقی آشنا کنید مثلا چه جوری میشه از یک ارگان دولتی به سیستم قضایی و دیوان شکایت کرد برای مردم توضیح دهید که چگونه از مسیر قانون میتوانند حق خود و حتی برای حق همشهریان خودشون وقتی تبعیض و ظلمی می بینند اقدام کنند
ناشناس۳۱۳۷۷۰۷۰۸:۴۲:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۱
‌دیوان محترم اداری سه بانک خصولتی در تاریخ ۳۱ خرداد مجمع عمومی داشتند و مدیران این بانک ها دو پاداش کلان یکی پاداش مجمع عمومی و دیگری پاداش بسیار کلان تر پاداش تصویب ترازنامه تا معادل شش ماه حقوق و مزایا به آنها پاداش تعلق گرفته و سود های سهام کلان که به سهام های ترجیحی که مجانی به آنها داده شده و بعد از آن هم دو پاداش جداگانه اعیاد قربان و غدیر لطفا بررسی سود از تاریخ ۳۱ خرداد تا ۱۵ خرداد چه زیاده خوری های کلانی توسط مدیران بانک های خصولتی صورت گرفته سایر بانک های خصوصی هم وضع به همین منوال است
ناشناس۳۱۳۷۷۰۹۰۸:۴۴:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
ریاست قوه اجرا و قضا وضعیت عفاف و حجاب افتضاح است از دیوان عدالت درخواست میشود به کم کاری نهادهای ذیربط در این زمینه ورود نمایند
ناشناس۳۱۳۷۷۱۴۰۸:۴۹:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
خوبه دیگه یک آدم صفر کیلومتر به عنوان کارآموز دو سال رئیس سازمان اداری و استخدامی بوده!!!
ناشناس۳۱۳۷۷۲۵۰۸:۵۳:۲۵ ۱۴۰۲/۴/۲۱
با توجه به اینکه یکی از آرمان نظام اسلامی عفاف و حجاب می باشد و ابن رکن با شبیخون فرهنگی به سختی فرو ریخته است اگر اقدامات قاطع صورت نگیرد یقینا ارکان دیگر هم به مرور زمان خواهد ریخت و این برای خود مسولان یعنی فاجعه جبران ناپذیر
ناشناس۳۱۳۷۷۴۱۰۹:۰۷:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۱
اینایی که نوشتین چرا الان ؟ قبلا نمیدونستید. بقیه وزرا چی؟
ناشناس۳۱۳۷۷۴۵۰۹:۰۹:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۱
ببین کجای کار گیر داشته و یا چه کاری باید انجام میداده که نداده و یا چه امتیازی باید بدهد .به همین راحتی نیست . تنها چیزی که راحت از دست رفته وقت و پول ملت هست که بابت چنین فرایندی هزینه شده. چند سال دیگر باید صبر کنیم تا قوانین تصویبی اجرایی باشد و یا قوانین جدید تصویب شود. تعدادشان را تا بحال حساب نموده اید
ناشناس۳۱۳۷۷۴۸۰۹:۱۱:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
همه باید در برابر قانون پاسخگو باشند ، نه اینکه رئیس جمهور اختیار دارد . باید برابر قانون اختیار داشته باشد
ناشناس۳۱۳۷۸۸۴۱۰:۵۴:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۱
رئیس جمهور اختیار دارد از مجموعه دولت و غیر دولت در پست ها بگذارد همانطوری که نمایندگان مجلس هم همین طوری هستند حتی در خود قوه قضائیه هم برخی در جاهای دیگر مشغول هستند
ناشناس۳۱۳۷۷۵۱۰۹:۱۴:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۱
قضات دیوان عدالت اداری زمانی که مدیران دولت بنفش روحانی همچون زنگنه و آخوندی و ظریف داشتن به کشور گند میزدن کجا بودن؟
ناشناس۳۱۳۷۸۱۲۱۰:۰۰:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۲۱
حتما باید کسی شکایت کند تا بررسی شود
ناشناس۳۱۳۷۷۷۱۰۹:۲۷:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
رئيس جمهور اگر بر رای دیوان تمکین نکند قانون شکنی بیش نیست
ناشناس۳۱۳۷۸۷۸۱۰:۵۲:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۱
اطلاعات خود را بیشتر کنید
ناشناس۳۱۳۷۷۸۵۰۹:۳۹:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
آقای طبری چرا آزاد است!!!
ناشناس۳۱۳۸۰۷۲۱۲:۳۳:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
به خاطر کم کردن فشار رسانه ای آن این حکم را کلید زدن و گفتند باطل شود؟
ناشناس۳۱۳۷۷۸۶۰۹:۴۱:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۲۱
این حکم بوی سیاسی میدهد.
ناشناس۳۱۳۷۸۱۸۱۰:۰۳:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
ساز و کار شکایت باید تسهیل و همچنین مدت زمان رسیدگی به این گونه جرایم خیلی کوتاه شود و حقوقی که اقای لطیفی طی این مدت گرفته باید به بیت المال برگردد
مصطفی۳۱۳۷۸۲۴۱۰:۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۲۱
من قبل از اینکه جوگیر شجاعت دیوان بشم چند تا سوال برام مطرح هست اول اینکه انگیزه فرد مورد نظر برای شکایت چی بوده ؟ چرا تو موارد قبلی شکایت نکرده و یه دفعه احساس مسئولیت کرده . آیا از طرف کسی که نفع شخصی داشته تحریک به این اقدام شده یا نه . و مهم تر از این چرا یک سال طول کشیده تا رای بدن آیا مدیر موردنظر تو سازمان اداری و استخدامی تو این مدت تمرکز لازم برای انجام وظایفش رو داشته یا نه . جمیع این سوالات من رو بدبین می کنه به این قضیه چون این قضیه اقدام معمولی بوده که در همه دولت ها از دانشگاه و مخصوصا دانشگاه امام صادق در دولت مسئولیت قبول می کردن ولی یه دفعه یکی احساس مسئولیت کرده و خودجوش اومده شکایت کرده از این موضوع
ناشناس۳۱۳۸۵۹۳۱۷:۵۷:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۱
در هر صورت شکایتش درست بوده. تیر به هدف خورده...
ناشناس۳۱۳۸۷۸۸۲۱:۴۴:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۱
این مسئله هیئت علمی حتی هیئت علمی یک مرکزآموزشی غیر دولتی وخصوصی می‌تواند چند شغل داشته باشد،وحتی یک ساعت هم آموزش انجام ندهد باید ممنوع شود،یکی از عللی که همه سعی می‌کنند دکتری بگیرند وهیات علمی شوند،استفاده از همین است
ناشناس۳۱۳۷۸۷۷۱۰:۵۲:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
آدرس غلط ندهید رئیس جمهور قانونا می تواند هر شخصی که صلاح بداند در زیر مجموعه خود به کار گیرد و ربطی هم به این دیوان ندارد
ناشناس۳۱۳۷۸۸۱۱۰:۵۳:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۱
قانون هست، دستگاه نظارتی هم هست، نظارت بر قوه مجریه در عزل و نصب ضعیف است.
عبدالله۳۱۳۷۸۸۵۱۰:۵۶:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۲۱
خدا خیرتون بده که مطلب درست و منصفانه ای نوشتید ، قطعاً اگر این نگاه در جامعه حاکم شود شاهد رشد سریع کشور و جلب اعتماد عمومی خواهیم بود. خواهش می کنم در خصوص انتصابات با تعریف پست های سیاسی و جداسازی از پست های کارشناسی، یک بار برای همیشه تکلیف دولت ها و روسای جمهور را با حدود اختیاراتشان در عزل و نصب ها مشخص نمایید تا کشور دچار این همه زیان در حوزه منابع انسانی نشود.
ناشناس۳۱۳۷۹۲۱۱۱:۱۸:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۱
زمان بزن در رو تمام شده باید جوابگوی پولی که می گیری و ترک فعلت باشی ای مسئول.........................
ناشناس۳۱۳۷۹۲۳۱۱:۲۰:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۲۱
رئیس جمهور باید از همه بیشتر به قانون احترام بگذارد
محمدرضا۳۱۳۷۹۶۰۱۱:۳۸:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
سلام در مملکتی که ادعای اسلامی بودن دارد، واقعا جای تعجب دارد که چرا هیچکس بر کار مسئولان در انتصاب ها نظارت ندارد. به هر اداره ای که سر می زنی، سرشار از اینگونه انتصاب های بدون توجیه است. کارمندان 30 سال زحمت می کشند به زور به مدیریت های پایه می رسند اما آقای مدیری که خودش از بیرون آمده، همه پست های بالای اداره را به رفقای بی تجربه خود از بیرون می دهد و هیچکس هم پاسخگو نیست. اگر دولت راست می گوید یک سامانه شفاف سازی ایجاد کند و در آن، سوابق همه مدیران ادارات و دستگاهها را بنویسد از رییس یک اداره پایه مثل کارگزینی و دبیرخانه تا بالاترین مسئولیت های هر سازمان و وزارتخانه تا همه بدانند چه در این کشور می گذرد. ما راه را بیراهه می رویم. دلسوزان چاره ای بیندیشند.
مصطفی۳۱۳۷۹۹۸۱۱:۵۵:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۱
سلام وقتی وزیر راه دولت قبل می‌شود رئیس سازمان انرژی اتمی خیلی از وزرا و نمایندگان مجلس در کمیسونهایی که هستند تخصصی ندارند مثلا ببینید رئیس کمسیون تلفیق بودجه مجلس چه مدرکی داره و صدها انتصاب و انتخاب دیگر را به آن توجه کنیم میبینیم این روش وراهی است که در کشور جریان داره ودر همه دولت‌ها هم کم وبیش وجود داشته البته در دولت آقای رئیسی خیلی چشم نوازه متاسفانه این تبدیل به رویه شده است.
ناشناس۳۱۳۷۹۹۹۱۱:۵۶:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۱
حضور ساعت ۶ صبح کارمندان از دستپخت های آقای لطیفی هست چون تا حالا کارمند نبودند بینند چه جوری ۶ صبح میشه اومد سر کار
ناشناس۳۱۳۸۰۳۲۱۲:۱۳:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
فارغ از درست یا غلط بودن رأی ، آراء دیوان در اکثر مواقع سیاسی است . حالا چطور شده که ناگهان چنین حکمی صادر می کنند ، الله اعلم . ده ها مورد دیگر را هم می توانم نمونه بیاورم که دیوان بنابه اقتضای افراد و سلایق شخصی و سیاسی خود رأی صادر میکند.
ناشناس۳۱۳۸۰۵۴۱۲:۲۴:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
هلاک این جمله علی (ع) شدم: این اقدام نشان مي دهد در يك جامعه اسلامي كه الگوي خود را حكومت امام علي (ع) قرار داده است، همه شهروندان اجازه دارند و می توانند در موضوعاتي كه به نظر آنان خلاف قانون انجام مي شود – حتي اگر از سوي بالاترين مقام هاي كشور و شخص رييس جمهوري باشد- اعتراض قانوني و شكايت رسمي انجام دهند و مراجعي هم هستند كه مطابق قانون و بي توجه به فشارها، به اين شكايت ها و درخواست ها رسيدگي مي كنند.
ناشناس۳۱۳۸۰۹۴۱۲:۴۲:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۲۱
عالی بود
ناشناس۳۱۳۸۱۷۶۱۳:۲۳:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
انصافا نوشته درخور تحسینی است. کار به ابراهیم رییسی و روحانی و محمود و...نداریم اگر این تابوها فروریزد نتیجه اش می شود اصلاح جامعه. مرحبا بر نویسنده. جامعه با این رویکردها از انحراف رها می شود
ناشناس۳۱۳۸۱۸۰۱۳:۲۶:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۲۱
با تشكر از نويسنده كه به نكات حساس اشاره كرده اند متاسفانه در اين دولت مدير عامل برخی بانك ها معاون و رييس اداره كل را از افرادي خارج از سازمان كه يك روز كارمند دولت نبوده و يك روز كار بانكي نكرده و سن ان كمتر از ٣٠سال أست از سازمان اداري و استخدامي كد قرار داد كار معين مي گيرند و بعد هم از قوانين خواص استفاده كرده و كارمند رسمي مي شوند و به علت عدم تجربه و اشراف به قانون منابع بيت المال را به تاراج مي دهند .
ناشناس۳۱۳۸۲۱۹۱۳:۴۷:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۱
اگه یک کار درست تا حالا قوه قضاییه انجام داده باشه همینه
اکبر۳۱۳۸۴۸۵۱۶:۲۶:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
جامعه سیاست زده که توانایی تحلیل مسئله رو ندارند.
مهدی۳۱۳۸۵۵۴۱۷:۱۵:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۲۱
... احسنت به این نویسنده که اسلام درست فهمیده ...
ناشناس۳۱۳۸۶۲۱۱۸:۳۱:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۲۱
دعوای دو قوه آی کیف داره!!!!
علی۳۱۳۸۶۵۲۱۹:۰۴:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۱
بابا این دیوان عدالت هم حرفی زده والا چون اگر این حکم ابطال بشه باید ۹۰درصد مدیران دولتی در خود قوه قضائیه گرفته تا در دانشگاه ها و حوزه علمیه باید باطل بشه.
باهر۳۱۳۸۷۷۴۲۱:۲۹:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
باید قانون‌گرایی و شفافیت و شایسته سالاری واقعی حاکم گردد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  7. مدرسه یا بازار؟!

  8. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  9. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  13. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  16. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  17. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  18. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  19. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  20. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  21. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  18. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. سقوط در آغوش پهلوی!

  22. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  25. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  9. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  13. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  14. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  15. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  16. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  17. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  18. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  19. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  20. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  21. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  22. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  23. تذکر ۲۷۶ نماینده به وزیر تعاون در یک جلسه مجلس

  24. من یک پروفسور هستم

  25. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

آخرین عناوین