دیپلمات بدنام در دولت بایدن!

گروه جهان الف،   4020419054 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اندیشکده کوئینسی در گزارشی می نویسد: «بدون تردید انتصاب افرادِ جنایتکاری نظیر "الیوت آبرامز" به مناصب مهم در دولت بایدن، دورویی و نفاق آن در تعهدش به شعارهایی نظیر دموکراسی و حقوق بشر را آشکار‌تر از همیشه می کند. مشکل اصلیِ سیاست خارجی آمریکا این است که افراد خارجِ از منظومه آن، به سختی می توانند صحت و درستی ادعاهای دولت آمریکا در این حوزه را باور کنند.»

دیپلمات بدنام در دولت بایدن!

به گزارش الف؛ "اندیشکده کوئینسی" در گزارشی با اشاره انتصاب "الیوت آبرامز"، دیپلمات بدنام آمریکایی از سوی دولت بایدن به عنوان عضوِ کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی دولت آمریکا،  این مساله را یک رسوایی بزرگ برای این دولت ارزیابی کرده و آن را در تضاد آشکار با شعارهای دور و دراز دولت بایدن در حمایت از حقوق بشر و دموکراسی تحلیل کرده است. 

اندیشکده کوئینسی در گزارش خود می نویسد:

«در فوریه سال 2019، "ایلهان عمر" از نمایندگان کنگره آمریکا، دست به اقدام عجیبی به عنوان یک عضو جامعه قانونگذاری آمریکا زد. او رو در روی یک مقام رسمی آمریکا، وی را به دلیل همدستی اش در ارتکاب به نقض فاحش حقوق بشر، مورد حمله قرار داد و محکوم کرد. 

مقامِ مذکور "الیوت آبرامز" بود. کسی که در آن زمان تازه به عنوان نماینده ویژه دولت ترامپ در مساله ونزوئلا انتخاب شده بود. ایلهان عمر به طور خاص عملکرد فاجعه بارِ آبرامز و دروغگویی اش در رسوایی ایران کنترا را یاد‌آور شد و این سوال را مطرح کرد که چرا اعضای کنگره باید به صحبت های یک‌چنین فردِ دروغگویی اعتماد کنند. وی سپس از آبرامز به دلیل نقش بارزش در تسهیل کشتار فجیعِ صدها شهروند غیرنظامی توسط نیروهای مسلح آمریکا در السالوادور نیز به شدت انتقاد کرد. 

بلافاصله ایلهان عمر با واکنشی منفی و گسترده از جانب دو حزب اصلی آمریکا رو به رو شد. شماری از سیاستمداران نومحافظه کار آمریکایی شدیدا به دفاع از آبرامز پرداختند و او را قهرمانِ دفاع از دموکراسی و حقوق بشر معرفی کردند. در عین حال، شماری از اعضای حزب دموکرات و نزدیکانِ به آن ها نظیر "لوید آستین" وزیر دفاع کنونی آمریکا و البته "کِلی مگسامن"، معاون رئیس اندیشکده پیشرفت آمریکایی/ American Progress هم رویکرد مشابهی را در پیش گرفتند. 

مگسامن به طور خاص گفت: "من برای ایلوت آبرامز کار کرده ام. او یک حامیِ جدی حقوق بشر و دموکراسی است. بله او اشتباهات جدی را نیز مرتکب شده با این حال برای آن ها بازخواست نیز شده است. ما همگی باید کارهای زیادی را در ونزوئلا انجام دهیم و البته که در این رابطه اهداف مشترکی نیز داریم." 

تمامی این موضع گیری های عجیب و غریب و غیرواقع بینانه، بار دیگر و به تازگی، همزمان با اعلام اراده دولت بایدن جهت نامزد کردن الیوت آبرامز به عنوان عضو کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا، تکرار شده اند. مسئولیت اصلی این کمیسیون، ارزیابی تلاش های آمریکا جهت درک، اطلاع رسانی و اثرگذاری بر ملت های خارجی است و در عین حال گزارش هایی را نیز به کنگره و دیگر نهادهای اجرایی آمریکا در موضوعات مذکور ارائه می کند. البته که از نظر قانونی نیز از هفت عضوِ این کمیسیون نباید بیش از چهار نفر آن ها از یک حزب باشند. 

انتصاب الیوت آبرامز توسط دولت بایدن می تواند ماهیتی نمادین داشته باشد و البته که با قدرت چندانی هم جهت اثرگذاری بر روند سیاست گذاری ها همراه نباشد. با این حال انتخاب وی و عدم انتخاب دیگر مقام های سابق حزب جمهوری‌خواه که حاشیه کمتری دارند و دستشان کمتر به خون آغشته است، حامل معانی و پیام های خاصی است. 

سابقه کاری آبرامز در آمریکا واقعا شرم آور است. وی در سابقه کاری اش با موارد متعدد ناکامی و همدستی در ارتکاب به جنایت علیه بشریت مخصوصا در دوران جنگ سرد رو به رو است. سال 1981 تنها یک روز قبل از آنکه آبرامز یک پُست مهم را در وزارت خارجه آمریکا گرفت، گردان موسوم به Atlactal که یک واحد آموزش دیده توسط نیروهای آمریکایی در السالوادور بود، بیش از هزار شهروند السالوادور را قتل  عام کرد و البته که این گردان به زنان و کودکان زیادی نیز تجاوز کرد. 

در آن زمان، الیوت آبرامز در تعامل با کنگره آمریکا تاکید داشت که گزارش های منتشر شده در مورد جنایات مذکور صرفا مسائلی تبلیغاتی از جانب چریک های چپ گرا هستند. آبرامز این موضع گیری های خود را حتی وقتی مقام های رسمی آمریکا و رسانه های این کشور نیز فاجعه السالوادور را تایید کردند، همچنان ادامه داد. 

در زمانِ دولت ریگان، آبرامز در رابطه با برخی گروه های فعال در آمریکای مرکزی که اقدام به جنایت و کشتار می کردند، آن ها را حامیان حقوق بشر و مستحق دریافت کمک های نظامی آمریکا ارزیابی می کرد. نمونه بارز این مساله را در قتل عام های گروه های این‌چنینی در گواتمالا و السالوادور مشاهده کرده ایم. موضوعی که به تایید سازمان های بین المللی نظیر سازمان ملل متحد نیز رسید با این حال افرادی نظیر آبرامز با آن مخالفت می‌کردند. 

آبرامز به طور خاص دیکتاتور خونخوار گواتمالا یعنی "افرین ریوس مونت" را ستایش می کرد و از وی به دلیل آنچه ایجاد پیشرفت های قابل توجه در زمینه احترام به حقوق بشر و حقوق مردم بومی عنوان می کرد، تشکر می‌کرد. این دیکتاتور بعدها به جرم نسل کشی علیه مردم گواتمالا محاکمه شد. 

آبرامز در عین حال از جمله چهره های محوری در حمایت از نسل کشی و جنایت های صورت گرفته در نیکاراگوئه بود. او به دلیل عملکرد غیرقابل قبول خود در مورد نیکاراگوئه و حمایت های آمریکا از قتل و کشتار در این کشور، در کنگره آمریکا محکوم شد و کنگره، وی را به دروغگویی به این نهاد نیز متهم کرد. البته که او از تمامی اتهاماتی که علیه وی مطرح شد با استفاده از نفوذ سیاسی که داشت، فرار کرد. جالب است که او بازرسانِ عملکرد نادرست خود در پرونده ایران-کنترا را افرادی "بدبخت، حرامزاده و خونخوار" هم توصیف کرد.

فعالیت های شرم آور آبرامز در قرن بیست و یکم نیز ادامه پیدا کرد و بر اساس اسناد مختلف، وی از جمله چهره‌های اصلی در جریان رهبری کودتا علیه "هوگو چاوز" در در ونزوئلا در سال 2002 میلادی بوده است. بعدها از وی به عنوان چهره اصلی تحریک کننده کودتای گروه فتح علیه حماس(پس از پیروزی حماس در انتخابات فلسطین) نیز یاد شده است. انتخاباتی که موجب تسلط حماس بر نوار غزه شد. 

جالب است که در دوره حضور وی در دولت ترامپ و مسوولیتش در رابطه با ونزوئلا، وی نقش مهمی در مشروعیت‌بخشی به کودتای "خوان گوآیدو" و تلاش جهت معرفی وی به عنوان رئیس جمهور قانونی این کشور داشت و حتی گمانه‌زنی های مختلفی در مورد نقش محوری او در طراحی اقدام به ربودن نیکلاس مادورو رئیس جمهور قانونی ونزئلا از طریق شماری از مزدوران آمریکایی نیز مطرح شده است. 

دولت بایدن در توجیه اینکه چرا یک‌چنین فردی را به کمیسیون مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا انتخاب کرده گفته است که این دولت فقط با اعلام نامزدی آبرامز از سوی جمهوریخواهان موافقت کرده است. با این همه، ساده‌انگارانه است که بخواهیم باور کنیم بایدن و دموکرات ها مجبور به پذیرش انتصاب آبرامز شده اند. 

بایدن زمانی که قدرت را در آمریکا به دست گرفت، تاکید کرد که مساله حقوق بشر دال مرکزی در سیاست خارجی دولت وی خواهد بود. با این حال، او قویا این وعده های خود را با انجام اقداماتی نظیر وارد کردن فردی همچون آبرامز  به دولتش زیر پا گذاشته است. بایدن جهت پیشبرد  رقابت های جهانی آمریکا مخصوصا با کشوری نظیر چین، عملا رویکردی منافقانه در مساله ای نظیر تعهد به حقوق بشر و دموکراسی در پیش گرفته است. در این راستا، آمریکا با افراد جنایتکار و دولت های سرکوب‌گر همکاری می کند و در عین حال، هرگونه نقض حقوق بشر و ستم در جهان را نیز محکوم می کند. 

بدون تردید انتصاب افراد جنایتکاری نظیر الیوت آبرامز به مناصب مهم در دولت بایدن، دورویی و نفاق آن در تعهدش به شعارهایی نظیر دموکراسی و حقوق بشر را آشکار تر از همیشه می کند. مشکل اصلی سیاست خارجی آمریکا این است که افراد خارجِ از منظومه آن، به سختی می توانند صحت و درستی ادعاهای دولت آمریکا در این حوزه را باور کنند. مولفه ای که عملا در سال های آتی آمریکا را به این گزاره رهنمون خواهد کرد که راهی جز رها کردن شعارهای متعالی اش و نشان دادن چهره واقعی خود به جهانیان ندارد و دیگر تداوم ریاکاری برای آن میسر نیست.»

 

لینک: 

https://responsiblestatecraft.org/2023/07/06/bidens-disgraceful-nomination-of-elliott-abrams

دیدگاه کاربران

عمران۳۱۳۵۶۰۰۰۷:۳۶:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۰
کمیسیونهای مشورتی باید شامل افراد با دیدگاه های متعدد و حتی متضاد باشد ربطی به جهت گیری سیاست خارجی کلی ندارد. الان شما بخواهید بهترین نتایج را در سیاست خارجی در ایران بگیرید باید هم از تندروترین افراد جبهه پایداری هم جهان وطنی ترین فرد جبهه کارگزاران را در یک کمیسیون مشورتی داشته باشید تا دیدگاه همه جانبه بگیرید. اینها ربطی به جهت گیری سیاسی ندارد.
ناشناس۳۱۳۵۶۳۰۰۸:۱۱:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۰
در بعضی فعالیتهای سیاسی نیاز به خشونت هم لازمه .
ناشناس۳۱۳۵۷۰۴۰۹:۱۰:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۰
کاری نکرده بنده خدا. چندتا قتل و تجاوز و نسل‌کشی و ... الکی دنبال بهانه نگردید که چهره برترین دموکراسی جهان رو خدشه‌دار کنید. آمریکا هرچی آدم بکشه و به تمام دنیا هم تجاوز بکنه باز هم آمریکاست. خصوصا که آدم های کشته شده از جهان سوم و کشورهای توسعه نیافته باشن، که دیگه اصلا ذره‌ای اهمیت نداره.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین