هدف اسرائیل از اعلام ناپدید شدن جاسوسش در عراق

گروه جهان الف،   4020419012 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

صهیونیست‌ها بعد از جاسوسی غیرمستقیم از کشورهای عربی از طریق ابزارها و طعمه‌های داخلی، این بار به روش‌های مستقیم و علنی برای انجام تحرکات جاسوسی در این کشورها روی آورده‌اند.

هدف اسرائیل از اعلام ناپدید شدن جاسوسش در عراق

به گزارش الف، هفته گذشته رسانه‌های عبری خبری را درباره ناپدید شدن یک شهرک‌نشین صهیونیست در عراق منتشر کردند؛ خبری که خشم‌ نهادهای امنیتی-نظامی رژیم اشغالگر را برانگیخته است.

«الیزابت تسورکو» یک زن اسرائیلی است که در ماه مارس گذشته برای نخستین بار وارد بغداد و منطقه «الکراده» در این شهر شد و به طرز مشکوکی ناپدید گشت. کارنامه الیزابت تسورکو نشان می‌دهد که او یک پژوهشگر سیاسی بوده و در زمینه روزنامه‌نگاری نیز فعالیت دارد. از آنجایی که روزنامه‌نگاران و محققان سیاسی از ابزارهای اصلی سرویس‌های اطلاعاتی-جاسوسی رژیم صهیونیستی هستند، گمانه‌زنی‌هایی درباره این که تسورکور به عنوان یک جاسوس وارد عراق شده، وجود دارد.

همانطور که گفته شد این روزنامه‌نگار صهیونیست چند ماه قبل در عراق ناپدید شده بود و برخی معتقدند که دستگیر شده است؛ اما چرا کابینه اسرائیل در زمان کنونی اقدام به علنی کردن خبر ناپدید شدن وی کرده است؟ یکی از فرضیه‌ها در این زمینه آن است که شاید کابینه بنیامین نتانیاهو به موساد فرصت داده بود تا اطلاعات لازم را درباره سرنوشت الیزابت تسورکو به دست بیاورد یا اینکه اگر او دستگیر شده، برای آزادی وی اقدام کند.

فرضیه بعدی در رابطه با علت سکوت چند ماهه مقامات صهیونیست درباره ناپدید شدن تسورکو آن است که صهیونیست‌ها امیدوار بودند هویت واقعی وی و فعالیت‌هایی که در عراق انجام می‌دهد فاش نشود. به ویژه اینکه برخی احتمال می‌دهند که اسرائیل پیام‌های غیرمستقیمی دریافت کرده مبنی بر اینکه همه جزئیات مربوط به هویت تسورکو و هدف وی از ورود به عراق افشا شده است.

اما سوالی که در محافل عربی و منطقه‌ای در این راستا مطرح می‌شود مربوط به آن است که تسورکو برای چه ماموریتی وارد عراق شده بود؛ به ویژه اینکه برخی منابع گزارش می‌دهند او با پاسپورت روسی وارد عراق کشور شده است.

روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت به نقل از دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گزارش داد، الیزابت تسورکو که 4 ماه قبل در عراق ناپدید شده بود زنده است. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل مدعی شد که کتائب حزب‌الله عراق، این روزنامه‌نگار اسرائیلی را بازداشت کرده است.

از طرف دیگر شبکه کان رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تسورکو سرباز سابق ارتش اسرائیل بوده و به عنوان محقق امور سوریه و کارشناس امور جنگ داخلی این کشور که از سال 2011 آغاز شد شهرت دارد و با پاسپورت روسی وارد عراق شده است.

قابل توجه است که الیزابت تسورکو طی سال‌های گذشته در زمینه تحقیقات میدانی در عراق و سوریه و فلسطین، برای موسسه تحقیقات سیاست خارجی ایالات متحده کار می‌کرده است. همانطور که شبکه کان اسرائیل اعلام کرده او یکی از نظامیان سابق ارتش این رژیم است که در جنگ جولای 2006 با حزب‌الله نیز مشارکت کرده است. این  محقق صهیونیست که بسیاری او را جاسوس می‌دانند از یک گذرنامه روسی برای تردد به کشورهای عربی تحت پوشش امور تحقیقاتی و حقوق بشری استفاده می‌کند و چندین بار به اقلیم کردستان عراق و مناطق خارج از کنترل دولت دمشق در سوریه سفر کرده است.

تسورکو همچنین از هیچ فرصتی برای هجمه ضد گروه‌های مقاومت در منطقه دریغ نمی‌کند و نوع فعالیت‌های وی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که او یکی از حامیان اصلی آشوب‌ها و بحران تروریسم در سوریه بود. علاوه بر همه این‌ها وی روابط نزدیکی با معارضان دولت سوریه و نیز خبرنگاران لبنانی و عراقی که مواضع خصمانه در قبال مقاومت اتخاذ می‌کنند، دارد. الیزابت تسورکو روابط عمیقی نیز با مقامات اقلیم کردستان عراق دارد. 

موضوع دیگری که فرضیه جاسوس بودن الیزابت تسورکو را تقویت می‌کند این است که رژیم صهیونیستی ورود تبعه خود را به کشورهای عربی که عادی‌سازی با این رژیم را رد می‌کنند ممنوع کرده است؛ مگر اینکه صهیونیست‌ها با اطلاع نهاد سیاسی و امنیتی اسرائیل و مشخصا برای ماموریت جاسوسی وارد این کشورها شدند.

البته جاسوسی اسرائیلی‌ها در عراق همچون دیگر کشورهای عربی موضوع تازه‌ای نیست؛ اما پیشتر جاسوسیِ صهیونیست‌ها در این کشورها به شکل غیرمستقیم و اغلب از طریق فریب طعمه‌های در داخل کشورهای عربی بود.

کارشناسان عراقی بر این باورند که حضور اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونیستی در عراق هم‌زمان با آغاز اشغالگری واشنگتن در این کشور آغاز شد  و در اغلب موارد آمریکا پوششی برای تحرکات جاسوسی اسرائیل در عراق بود.

«هاشم الکندی» تحلیلگر عراقی در این زمینه معتقد است که پروژه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در عراق تحت پوشش و همکاری آمریکا انجام می‌گیرد و این موضوع اثبات شده است. پرونده الیزابت تسورکو نیز یک پرونده امنیتی است که مقامات مربوطه عراقی باید آن را پیگیری کنند. مسلم است که همه مردم و احزاب عراق هرگونه اقدام جاسوسی در کشور را خصمانه می‌دانند و از آنجایی که عراقی‌ها، هرگز رژیم اشغالگر را به رسمیت نمی‌شناسند و آن را دشمن می‌دانند، طبیعی است که پرونده مربوط به جاسوسی یک زن اسرائیلی در عراق بسیار حساس بوده و باید پیگیری شود.

منابع آگاه عراقی گزارش دادند که مسلما مقامات عراق در پرونده روزنامه‌نگار مذکور اسرائیلی بر اساس حدس و شبهه عمل نکرده‌اند؛ بلکه اگر او واقعا دستگیر شده باشد، این اقدام بر مبنای بررسی دقیق اطلاعات و انجام تحقیقات کامل بوده است. اما در رابطه با مقامات اقلیم کردستان باید گفت که اطلاعات زیادی درباره همکاری اربیل با تحرکات جاسوسی رژیم صهیونیستی در عراق وجود دارد و آنها همواره پوششی برای جاسوسی و اقدامات مخرب اسرائیلی‌ها بوده‌اند.

کارشناسان عراقی همچنین به اشاره به فعالیت‌های خطرناک و تروریستی موساد از جمله ترور دانشمندان، درباره ورود جاسوسان اسرائیلی به  عراق هشدار داده و بر لزوم واکنش قاطع به اینگونه تجاوزات تاکید کردند. به ویژه اینکه اقلیم کردستان در هماهنگی کامل با موساد قرار دارد و تبدیل به لانه جاسوسی اسرائیل شده است.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  21. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین