ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: ریشه انتقادات به «جشن غدیر» به نظریه جدایی دین و حکومت می‌رسد

  4020418090 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
ریشه انتقادات  به «جشن غدیر» به نظریه جدایی دین و حکومت می‌رسد
 

روزنامه فرهیختگان در گفت‌وگویی  موضوع جشن‌های عید غدیر و  برخی انتقادها که به این سلسله جشن‌ها  را با ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی، در میان گذاشته است . او عمده این انتقادها را ناشی از نگاه‌های سیاسی افراد می‌داند و معتقد است این اتهام که این جشن‌ها جهت بهره‌برداری سیاسی طراحی شده‌اند به سنتی‌ترین مناسک‌های مذهبی نیز وارد می‌شوند و مختص جشن‌های متاخر نیست. او همچنین برگزاری این جشن‌ها را باعث زدودن اتهام توجه صرف به غم و اندوه از مذهب تشیع می‌داند و با توجه به نیاز امروز جامعه به شادی، امیدوار است شاهد گسترش حرکت‌های اینچنینی باشیم. مشروح  این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید. 

روز جمعه جشن‌های گسترده‌ای در سراسر کشور به مناسبت عید غدیر خم برگزار شد. به‌نظر شما این اجتماعات چه پیام‌های سیاسی و اجتماعی در شرایط فعلی جامعه دارند؟

امروز جامعه به‌دلیل تنش‌هایی که سال قبل به‌وجود آمد در شرایط افسردگی و خمودگی به سر می‌برد؛ هم به‌دلیل شرایط اقتصادی و هم به‌دلیل شرایط اجتماعی و سیاسی. در چنین شرایطی هر حرکتی که منجر به ایجاد شادی در میان مردم شود، یک قدم مثبت ارزیابی می‌شود، البته کافی نیست ولی گام مثبتی برای خارج کردن مردم از این شرایط به‌حساب می‌آید. از این جهت برگزاری جشن‌های گسترده در روز عید غدیر حرکت بسیار پسندیده‌ای بود. از طرف دیگر ما امروز احتیاج به وحدت میان مردم داریم. البته این نیاز همیشه وجود داشته اما امروز بیش از هر زمان دیگری به آن محتاجیم. یکی از مظاهر این وحدت حضور مردم درکنار همدیگر در خیابان‌ها برای شرکت در مراسم‌ مختلف ملی و مذهبی است. از این منظر جشن روز عید غدیر حرکت بسیار مفیدی بود که مردم بتوانند درکنار هم یکدیگر را ببیند و احساس نکنند که از هم فاصله گرفته‌اند. البته منظور این نیست که مراسم دیروز بدون نقص بوده اما از جهاتی که عرض شد مجموعا حرکت بسیار مثبتی بود. 

برخی ادعا می‌کنند برگزاری چنین مراسم‌ و جشن‌هایی که قدمت زیادی ندارند، ارتباطی با مناسک دینی ندارند و حتی برخی ادعا می‌کنند این نوع از مراسم‌ جهت بهره‌برداری سیاسی توسط نظام ابداع شده‌اند. نظر شما درباره این تحلیل چیست؟

من با این زاویه دید موافق نیستم. افرادی در جامعه ما هستند که حتی درمورد سنتی‌ترین مراسم‌ مذهبی‌مان، مانند عزاداری‌های تاسوعا و عاشورا همچنین نظراتی دارند. برخی حتی معتقدند حکومت از مراسم عزاداری محرم در جهت منافع خودش سوءاستفاده می‌کند. این مراسم که دیگر نوظهور نیستند، بلکه قدمتی هزارساله در میان شیعیان دارند، پس نمی‌توان گفت مساله این افراد صرفا مراسم‌ نوظهور اینچنینی است، بلکه مساله فراتر از این حرف‌هاست. انتهای دیدگاه این افراد به افتراق بین مذهب و حکومت می‌رسد و رگه‌هایی از سکولاریسم در این دیدگاه به چشم می‌خورد اما درمورد مراسم‌ نوظهوری که گفته شد، نکته قابل‌توجه دیگری نیز وجود دارد.

ایرادی که همواره درطول‌ قرن‌های گذشته به شیعیان وارد می‌شد، این بود که تشیع مذهب غم و اندوه است و شیعیان تنها در جایی بروز و ظهور دارند که غم و عزاداری وجود دارد. استناد این ادعاها به مراسم عزاداری متنوع و گسترده شیعیان بود. به همین ترتیب همواره ادعا می‌شد که شیعیان به‌طورکلی شادی ندارند یا حداقل شادی‌های بسیار محدودی دارند. تا پیش از این مراسم، تنها مراسم مذهبی سنتی‌ گسترده‌ای که شادی در آن وجود داشت مراسم نیمه‌ شعبان بود که باز هم حضور مردم در این جشن‌ها گسترده نبود.

توجه داشته باشید که به‌صورت کلی درمورد چند قرن گذشته تا امروز صحبت می‌کنیم؛ نه صرفا سال‌های اخیر. نکته حائز اهمیت این مراسم جدید این است که مانند مراسم تاسوعا و عاشورا که در خیابان برگزار می‌شوند، جشن و شادی مربوط به مناسبت‌های مذهبی را به داخل خیابان‌ها می‌آورند. این اتفاق باعث می‌شود شیعه دیگر در بخشی از افکار عمومی به‌عنوان مذهب اندوه شناخته نشود و نشان داده شود که شادی هم در مذهب تشیع نقش پررنگی دارد. برخی جامعه‌شناسان اساسا معتقدند که مقوله دین به‌طورکلی با خنده و شادی مردم میانه خوبی ندارد؛ برگزاری این مراسم به زدودن چنین مسائلی از افکار بخشی از مردم کمک شایانی می‌کند.

گسترش بیش از پیش این اتفاقات در همه نقاط کشور بسیار مفید است و می‌تواند اثرات بسیار خوبی در زمینه‌هایی که گفته شد، داشته باشد. اما به‌هرحال همیشه افرادی هستند که معترضند و عمده این اعتراض‌ها هم به نگاه سیاسی این افراد برمی‌گردد، زیرا عده‌ای به تمام مسائل از بعد سیاسی آن می‌نگرند. البته باز هم تاکید می‌کنم منظور این نیست که این مراسم کاملا بدون نقص برگزار شده‌؛ برخی ایرادات همیشه وجود دارند. در مراسم عزاداری محرم هم همیشه معایبی از جهات مختلف ازجمله نوع برخی عزاداری‌ها و حرف‌هایی که در مراسم زده می‌شوند، وجود داشته است. اما ارزیابی از کلیت این مراسم حتما مثبت است. 

در سال‌های اخیر، خصوصا بعد از وقایع سال گذشته، برخی تلاش داشتند که با پررنگ کردن برخی مظاهری که حاکی از فاصله گرفتن مردم از دین بود، روند دینداری در جامعه ایران را نزولی نشان دهند اما حضور گسترده مردم در این جشن که منحصر به تهران هم نبود، چیزی دیگر را نشان می‌داد. نظر شما در این باره چیست؟

همان‌طور که اشاره کردید علی‌رغم برخی تلاش‌ها و تبلیغات، این مناسبت‌ها به‌خوبی نشان می‌دهند که مردم به معنای دقیق کلمه دیندارند و پیوند‌های خود را با مناسبت‌های دینی حفظ کرده‌اند، حتی اگر بخشی از این شرکت‌کنندگان ایرادهای جدی به خیلی از مسائل سیاسی و اقتصادی کشور داشته باشند -که حتما هم دارند- وقتی پای مناسبت‌های مذهبی به میان می‌آیند به‌خوبی این مسائل را از یکدیگر تفکیک می‌کنند. این به معنای رضایت همه شرکت‌کنندگان از شرایط سیاسی موجود نیست اما بخشی از جامعه که حتی بعضی از روشنفکران ما را نیز شامل می‌شود، مانند عامه مردم توانایی تفکیک این مسائل را از یکدیگر ندارند. حضور مردم در جشن عید غدیر و خنده و شادی آنها به معنای رضایت‌شان از حکومت نیست و اگر هم برخی مسئولان چنین تصوری دارند حتما اشتباه می‌کنند. مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن هم شرکت می‌کنند و درعین‌حال انتقادهایی جدی‌ دارند. اما مردم به‌درستی مسائل مختلف را از هم تفکیک می‌کنند، برای دفاع از اصل نظام در راهپیمایی شرکت می‌کنند اما انتقادهای خود را به شرایط موجود کنار نمی‌گذارند. درمورد جشن غدیر به همین صورت است؛ انتقادها به شرایط موجود باعث نمی‌شود که مردم احترام به امیرالمومنین(ع) را کنار بگذارند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۳۲۸۹۳۱۹:۰۶:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۸
نه عزیز دل از نظر بنده نباید از دین برای حکومت خرج کرد و جوری تو جامعه جا انداخت که دینداری مساوی با طرفداری از حکومت و نادیده گرفتن کم و کاستی های موجود در سیستم حکمرانی کشور است و از طرفی منتقدین به حکومت هم همه بی دین و دین ستیز هستند والا حکومت هیچ مشکلی ندارد
ناشناس۳۱۳۳۶۳۸۰۰:۱۰:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
احسنت
ناشناس۳۱۳۳۷۴۲۰۰:۴۵:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۱۹
حرف های شما دو بخش هست و متناقض!
ناشناس۳۱۳۲۹۰۷۱۹:۰۹:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۱۸
مساله اینه که فردا روز نباید کم کاری و ندانم کاری افراد را به حساب دین گذاشت. چون وقعا در نگاه فرهنگی و دین تجمیع هر دو صورت بگیرید در اقتصاد و کارایی نمیشه جدا دید
ناشناس۳۱۳۲۹۵۹۱۹:۲۳:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۱۸
چه زجری کشیدن این دشمنان ایران در داخل
ناشناس۳۱۳۳۶۴۶۰۰:۱۲:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۱۹
شما جز واژه دشمن چیزی یاد نگرفتید؟
ناشناس۳۱۳۲۹۷۷۱۹:۲۸:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۸
و بازهم اصلاح طلبان خودشان را رسوا کردن که چه تفکری دارند
ناشناس۳۱۳۳۲۴۶۲۱:۱۵:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۱۸
آقا ما شیعه ایم اما منتقد جدی برخی سیاست ها هستیم. جشن غدیر و اربعین هم میریم.
ناشناس۳۱۳۳۶۵۴۰۰:۱۴:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
استفاده ابزاری از دین و حیف و میل اموال بیت المال مردم را عصبانی می کند
ناشناس۳۱۳۳۷۲۹۰۰:۴۱:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
نظر شما درست اما برخی ها متاسفانه از اینگونه تجمعات بهره برداری سیاسی می کند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  2. تضادی عجیب و پر ابهام!

  3. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  4. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  5. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

  6. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  7. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  8. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  9. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  10. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  11. مسعود اسکویی درگذشت

  12. انصارالله یمن فیلم حمله پهپادی خود به کشتی آمریکایی را منتشر کرد

  13. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

  14. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

  15. بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد

  16. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  17. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

  18. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

  19. اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟

  20. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

  21. زمینه حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات مجلس فراهم شود

  22. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

  23. ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق

  24. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  13. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  14. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  15. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  16. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  21. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  22. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  23. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  24. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  25. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

آخرین عناوین