سواد سلامت و غذاهای ارزان

گروه تعاملی الف،   4020417002 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

توجه به آگاهی مردم مصرف کننده به آنچه بعنوان غذا مصرف می‌کنند، اهمیت بالا دارد. همچنین بهبود وضعیت معیشتی مردم و در کل ارتقای عدالت اجتماعی، می‌تواند از معضلات بی‌شماری در جامعه ازجمله مصرف غذاهای ناسالم و غیر ارگانیک، بیشتر پیشگیری کند.

  سواد سلامت و غذاهای ارزان

گروه تعاملی الف - محمدرضا شیخی چمان:

چندی پیش که از متروی میدان آزادی خارج می‌شدم، فروشنده‌ای جنب پله برقی (قسمت خروجی ایستگاه)، توجهم را جلب کرد؛ پودرهای آماده قهوه که در اصطلاح به آن کافی میکس گفته می‌شود، توسط این فرد به قیمت پایینی نسبت به قیمت بازاری آن عرضه می‌شد. استقبال هم از آن نسبتا بالا بود. موضوع را با یک کارشناس بهداشت ایمنی و مواد غذایی در میان گذاشتم. دو فرضیه برای قیمت پایین می‌رفت: اول اینکه تاریخ انقضای کالاها سپری شده و از بازار جمع‌آوری شده‌اند، اما معدوم‌سازی صحیح آن‌ها صورت نگرفته و مجدد به فروش می‌رسند. دوم اینکه، این محصول در کارگاه‌های زیرزمینی به شکل غیربهداشتی و در کیفیت پایین ساخته شده و به دست مصرف کننده می‌رسد.

با این توضیح که بخشی از مسافران ایستگاه مذکور، مسافر ترمینال غرب بوده و درصد بیشترشان هم ساکن شهرهای اطراف تهران هستند، به ریشه‌های احتمالی که بازار فروش این کالای آسیب رسان سلامت را داغ کرده است می‌پردازیم:

۱- ریشه اول، به پایین بودن سطح سواد سلامت مردم باز می‌گردد. این موضوع، در مطالعات مختلفی علمی به تایید پژوهشگران رسیده است. بنا بر یک تعریف ساده، سواد سلامت یعنی توانایی یک فرد در درک، تفسیر، استفاده و نیز انتقال اطلاعات مرتبط با سلامت به دیگران است. زمانی که این مولفه اساسی در زندگی هر شخصی ضعیف باشد، افرادی حضور خواهند داشت که از موقعیت بوجود آمده نهایت استفاده (سوءاستفاده) را برده و برای خود کسب درآمد کنند؛ آن هم بدون توجه به عواقب ناگوار حاصل از این فعالیت‌ها در جامعه. نظارت دقیق از طرف مراکز بهداشتی هم در این زمینه مهم است، اما سازوکار اصلی‌تر، اتقای آگاهی مردم است.

۲- ریشه دوم، پایین بودن ظرفیت پرداخت مالی در اقشار مختلف است. همانگونه که پیشتر اشاره شد، مسافران ایستگاه متروی آزادی، غالبا وضعیت اجتماعی-اقتصادی نامطلوبی دارند و بیشتر درآمد خود را به نیازهای اولیه از نوع مسکن و غذا اختصاص می‌دهند. طبیعتا در این شرایط، هر گونه جذابیت قیمتی ایجاد شده برای محصولات غذایی، می‌تواند آن‌ها را در دام‌های رنگارنگ کلاهبرداران بیندازد. بهبود وضعیت معیشتی مردم و در کل ارتقای عدالت اجتماعی، می‌تواند از معضلات بی‌شماری در جامعه ازجمله مصرف غذاهای ناسالم و غیر ارگانیک، بیشتر پیشگیری کند.

در مجموع، سلامت به عنوان یک کالای راهبردی، پیش شرط رشد و توسعه در همه کشورهاست. نظام سلامت، متولی اصلی فراهم‌آوری آن برای جامعه است. به دلیل نوع ماهیت این کالا، تامین سلامت حاصل نمی‌شود، مگر با همکاری بین سازمانی مسنجم و یکپارچه و بهره‌مندی از یک نقشه راه روشن و دقیق و نیز توجه کامل به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت. بی‌گمان، محصولات متنوع دیگری هم وجود دارند (همانند مشروبات الکلی تقلبی) که به طرق مختلف به دست مصرف کننده رسیده و سلامتشان را شدیدا متضرر می‌کند. به امید آنکه روزهای روشنی در انتظار سلامت مردم کشور عزیزمان باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۲۹۸۶۷۰۶:۲۴:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۱۸
فقر عامل عدم وجود امنیت غذایی شده است.
ناشناس۳۱۲۹۸۹۱۰۶:۵۰:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱۸
علت قاچاق است
ناشناس۳۱۳۰۰۵۵۰۸:۰۱:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۸
مردم نمی توانند ماهی کیلویی450هزارتومان یا گوشت 500 هزارتومان بخورند و بجای ان سیب زمینی در نان می گذارند و ساندویچ می کنند!
اصغر۳۱۳۰۰۷۲۰۸:۰۵:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۱۸
غذای ارزان؟؟ الان یه مثلاً فلافل رو باید حدود 70-80 هزار تومن بخری، ارزون کجا بود ...
ناشناس۳۱۳۰۰۸۵۰۸:۰۸:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۱۸
نگارنده محترم بحث سواد غذایی نیست. بحث فقر و فلاکت مردمه که از سر نداری رو به خرید غذای ناسالم و ارزان می آورند. وگرنه کدوم آدم توانمندی به لحاظ مالی غذای با کیفیت از برندهای معتبر رو وقتی می تونه بخره رها میکنه و میره کالای با قیمت نازل و بی کیفیت می خره ؟
ناشناس۳۱۳۰۱۰۹۰۸:۱۳:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۸
کالای با کیفیت گرانه و مردم نمیتونن بخرن و شکم رو هم باری به هرجهت باید سیر کرد!
ناشناس۳۱۳۰۹۰۷۱۱:۲۸:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۱۸
در مورد قهوه تا آنجا که می دانیم میان وعده لوکس بوده قبلا!!
ناشناس۳۱۳۰۱۱۴۰۸:۱۵:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۱۸
ما میدونیم بال و گردن مرغ ضرر داره اما می خوریم چون ارزونتر از یک مرغ کامله.
ناشناس۳۱۳۰۱۳۴۰۸:۲۱:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۱۸
مردم انقدر محتاج هستن که مجبورن هر آشغالی رو بخورن
ناشناس۳۱۳۰۱۷۱۰۸:۳۱:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۱۸
چقدر خوب نوشتی
ناشناس۳۱۳۰۱۷۹۰۸:۳۵:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۱۸
راجع به فروش غذاهای خیابانی یا بقول خودت ارزان چرا میخای نون مردم رو ببُری شهرداری جایگاه درست کنه بهداشت هم نظارت کنه ارزان هم بفروشند مشکلی داری؟؟؟؟
ناشناس۳۱۳۰۲۷۴۰۹:۰۳:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۱۸
مگه در کشوری زندگی میکنیم که مردمش درآمد دلاری دارن و ریالی خرج میکنن؟؟؟؟ مجبورن هر چی ارزانتر هست بخرن
ناشناس۳۱۳۰۸۴۸۱۱:۱۷:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۸
تا چند سال قبل مسأله توان خرید گوشت و مرغ بود اما متأسفانه الان توان خرید باز هم پایینتر اومده حتی تا سطح عدم توان برای اقلامی مثل شیر و پنیر و حبوبات و... میوه و سبزیجات هم جای خود دارد و این مسأله بسیار مهم و حیاتی هست و کمبود ریز مغذی ها حتی بر توان ذهنی کودکان تاثیر داره و در آینده نزدیک باید منتظر تاثیر مخرب این پایین آمدن توان خرید مردم بر همه گروههای سنی باشیم...
ناشناس۳۱۳۱۴۰۳۱۳:۱۱:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۸
اگر سلامت مردم مهم بود دولتمردان به ویژه کارشاسان سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد که نجومی بگیر هستند اصرار به حقوق 7 میلیونی کارکران نداشتند و اجازه می داندن حقوق متناسب با تورم رشد کند.اگر جان مردم مهم بود که وزارت بهداشت نظارت بهتر و موثر تری بر مواد غذایی داشت نه اینکه هر مواد غذایی در بازار قابل خرید فروش است! خود وزارت بهداشت اذعان دارد که 95 درصد آبلیمو و سرکه بازار تقلبی است ولی همگی دارای نشان استاندارد و سیب سلامت وزارت بهداشت هستند !!
ناشناس۳۱۳۱۴۱۱۱۳:۱۳:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۸
وقتی تورم 60 درصد بالا بره چرا باید حقوق 20 درصد افزایش یابد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  14. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. تنوری که هنوز سرد است...

  18. ایثارگران را بدنام نکنید !

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  20. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  21. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  22. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  23. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  24. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

آخرین عناوین