چطور مردم کتابخوان می شوند؟!

گروه تعاملی الف،   4020331011 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چطور مردم کتابخوان می شوند؟!

گروه تعاملی الف - محمدرضا شیخی چمان:

همواره به ما آموخته‌اند که کتاب، بهترین دوست و هم‌نشین هر انسانی است؛ این کالا که می‌توان آن را یک کالای فرهنگی قلمداد کرد، در موضوعات مختلفی یافت می‌شود. فردی مبتدی که می‌خواهد در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کند، دانش‌آموزی که قصد دارد به برنامه درسی خود نظم دهد، مدیری که در فکر برقراری تعامل اثربخش با سرمایه‌های انسانی سازمان است، زوجی که به دنبال ایجاد روابط زناشویی بهتر باهم هستند، و هر عضوی از جامعه می‌تواند از این کالا بیشترین بهره‌مندی را داشته باشد، آن هم با کمترین هزینه. چالش‌هایی در خصوص مقوله کتاب و کتابخوانی در ایران وجود دارد که به ترتیب بدان‌ها پرداخته می‌شود:

۱- خانواده: بودجه‌ای مشخص (به شکل ماهانه) به خرید کتاب از طرف اغلب خانوارهای کشور اختصاص نمی‌یابد. این چالش خود ریشه‌های فرهنگی (نظیر نبود سواد اطلاعاتی) و ریشه‌های اجتماعی-اقتصادی (نظیر عدم دسترسی مطلوب به کتابفروشی در همه مناطق و پایین بودن توان پرداخت مردم) دارد. گروه‌هایی هم هستند که کتاب را به عنوان یک کالای دکوری تهیه کرده و آن را در کتابخانه‌های خود تلمبار می‌کنند، بدون اینکه مدت‌ها به سراغشان بروند.

۲- وزارت آموزش و پرورش: ظرفیت‌سازی در بین دانش‌آ‌موزان برای ایجاد علاقه نسبت به کتاب و کتابخوانی در بخش پرورش از وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد. در دنیای واقعی شاهد آن هستیم که سیاست‌های اشتباه این سازمان، دانش‌آموزان را وارد چرخه باطل حفظیات کرده و برنامه‌ای مدون برای ارتقای سایر بخش‌ها وجود ندارد. در این جا، منظور نگارنده دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی هستند، چرا که برخی از مدارس غیردولتی یا حتی مدارس دولتی استعدادهای درخشان (سمپاد)، به مراتب وضعیت بهتری در این باره دارند. در سال‌های آخر تحصیل هم، استرس ناشی از کنکور، زندگی را در بهترین سال‌‌های زندگی هر شخصی به یک کابوس مبدل می‌کند. گردش مالی مربوط به خرید کتب کنکوری و تنوع و تیتراژ بالای آن‌ها به روشنی گواه از وخامت شرایط فعلی دارد.

۳- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: وقتی کتاب را یک کالای فرهنگی بدانیم، این وزارتخانه باید نقش بی‌بدیلی در زمینه حمایت از صنعت چاپ و نشر و مخاطبان این صنعت ایفا کند. سقف یارانه خرید اعتباری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۴۰۲ برای دانشجویان و طلاب، ۶۰۰ هزار تومان بود (۳۶۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب و ۲۴۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی). با در نظر گرفتن قیمت کتاب، یک فرد با این مبلغ تنها می‌توانست ۳ کتاب تهیه کند. شوربختانه، ناشرانی زیادی در سال‌های اخیر به دلیل اوضاع نابسامان بازار کتاب، فعالیت خود را خاتمه داده‌اند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم که قبلا زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شد و الان به صورت یک نهاد عمومی غیردولتی و مستقل فعالیت می‌کند، نمی‌تواند با بودجه در اختیارِ خود، وضعیت موجود را دگرگون نماید.

در مجموع، برای حرکت به سمت کتاب و کتابخوانی، اقدامات چندجانبه وسیعی نیاز است. ورود کتاب به زندگی هر فردی، می‌تواند جامعه را به سمت و سوی آگاهی هدایت کرده و همه و همه از این وضعیت منتفع گردند. با دیدگاه عدالت محوری، اقدامات مذکور چه از بعد ساخت کتابخانه‌های عمومی مجهز و چه از بعد خرید و توزیع رایگان کتاب متناسب با سلیقه افرادِ علاقمند، در قدم اول باید متوجه مناطق محروم کشور باشد و سپس به سایر مناطق سرایت کند. خیرین هم می‌توانند برای تحقق اهداف فرهنگی جامعه، بیش از پیش ورود کنند. امید که پیوسته، افق‌های روشن‌تری در انتظار ایرانِ جانمان باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۰۸۵۸۶۱۶:۵۰:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۱
زمانی که نیازهای اولیه جامعه یعنی خوراک پوشاک و مسکن تامین شد و مردم هیچ گونه دغدغه ای نداشتند میشود مسائل فرهنگی رو مطرح کرد
ناشناس۳۱۰۸۹۶۷۰۰:۱۱:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲
این چه حرفیه؟ راهی که شما مطرح می‌کنی، نتیجه‌اش یک جامعه‌ی مرفه و بی‌فرهنگ میشه! مگه میشه نیازهای عادی شامل آب و غذا و مسکن و پوشاک و سرپناه رو با نیازهای روحی و فکری مثل عشق و احساس با ارزش بودن و محبت و فرهنگ و اینا، ترتیب‌بندی کرد؟؟؟ میشه گفت اول باید پوشاک داشته باشی بعد عاشق بشی؟ مطالعه و ترقی فرهنگ هم از همین مقوله‌ست، ربطی به رفاه مادی نداره. اتفاقا یکی از دلایل دویدن‌های ۲۴ ساعته‌ی ماها اینه که فرهنگ زندگی مادی نداریم و دائم دنبال مد عوض کردن و مبل جدید و پرده‌ی فلان و فرش بیساریم! اگه فرهنگمون بالاتر بود و عاقلانه‌تر فکر می‌کردیم، میدیدیم که خیلی از نیازهامون نیاز واقعی نیست بلکه فقط میخوایم بخریم که پُز بدیم! برای این پز دادن‌هاست که دائم سگ‌دو میزنیم وگرنه میشه راحت‌تر زندگی کرد و چهارتا کتاب هم خوند!
ناشناس۳۱۰۹۱۱۶۰۷:۵۵:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۲
چه استدلال بدی!! بعد از تامین رفاهیات به این سبک شما،دیگه نباید منتظر فرهنگ بود؛ باید بی فرهنگی (تقلید از فضای مجازی) ببینیم که داریم هم می بینیم؛ غذای روح و غذای جسم نسبت به هم اولویتی ندارن؛ ضمنا، در تاریخ، عالمان و دانشمندان فقیر کم نبودند.
ناشناس۳۱۰۹۳۲۰۱۱:۳۶:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲
بر عکسه... الان اکثر مراجعان کتابخانه ها قشر متوسط و پایین هستند... نکته دیگر فراموش کردن نقش نهاد کتابخانه ها است نهاد کتابخانه ها باید دست از خرج کردن برای برگزاری مسابقات بی ثمر و همچنین همایش های الکی بردارد و پول این کارها را کتاب بخرد و به کتابخانه ها تزریق کند..‌یک بررسی روی این کار داشته باشید که بودجه نهاد کتابخانه ها زیاد شود.الان رییس نهاد هم تیمی کارکن وجوان هستند و می توانند...
ناشناس۳۱۰۸۷۲۲۱۹:۱۵:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۱
وقتی که درکیر معیشت و چه کنم چه کنم نباشه کتاب خوانی هم زیاد میشه
ناشناس۳۱۰۸۹۶۹۰۰:۱۳:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۲
خیر! وقتی فقط به فکر رفاه باشیم، با درآمد بالاتر جامعه بیشتر خرجِ قر و فرّ جدیدش میکنه، نه خرج کتاب!
ناشناس۳۱۰۹۳۲۴۱۱:۳۷:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۲
بافضای مجازی توهم دانایی از کوچک تا بزرگ را بعضا فراگرفته ...فکر می کنند کتاب بخوانند یهو اوخ می شوند و باورهای کاذبی که ماهواره ها و موبایل ها به خوردشان داده شده زیر سوال می رود
ناشناس۳۱۰۸۸۱۲۲۱:۱۷:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱
خیالتون رو راحت کنم عصر اینترنت اومده با کناب و مطالعه به سبکی که میشناختین خداحافظی کنین الان بچه چهار ساله از مادربزرگش بیشتر درگیر دنیای دیجیتال هست
ناشناس۳۱۰۹۳۱۷۱۱:۳۳:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲
اشتباه می کنی کسی در دنیای دیجیتال مطالعه مستمر و مفید ندارد فضای مجازی باعث تکه تکه شدن ذهن شده و می بینی بچه ها تحمل درس و حرف و...ندارند...
ناشناس۳۱۰۹۵۷۸۱۴:۴۴:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲
اما بنظر من اگر فرهنگ کتابخوانی و عادت کتابخوانی در خانواده مرسوم باشد بالطبع فرزند هم به همان سمت و سو می‌رود و یاد می‌گیرد فضای مجازی را هم کنترل کند. مهم این است که فرزندان در خانه از چه کسی الگو برداری می‌کنند.
محمد حسن زارعیان۳۱۰۸۹۱۴۲۳:۱۱:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۱
اگر نگاهی به هرم مازلو داشته باشیم ،اولین سطح این هرم مسائل خوراک ،پوشش و به طور کلی مایحتاج اولیه مردم است ،دومین عامل امنیت و در نهایت شکوفایی می باشد .پس در مرحله اول تهیه مایحتاج زنگی مردم می باشد .
ناشناس۳۱۰۸۹۵۵۰۰:۰۲:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲
زمانی که این کتاب خواندن دردی از انها دوا کند.
ناشناس۳۱۰۸۹۵۹۰۰:۰۳:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۲
اینکه مردم کتاب می خوانند یا نه یک امر شخصی است و نباید درش دخالت کرد و به خود فرد مربوطه
ناشناس۳۱۰۸۹۸۴۰۰:۲۹:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۲
با معرفی کتاب خوب به افراد از طرف آدم‌های کتابخون و با شعوری که مورد اعتماد باشن و مخاطب، خودِ اون فرد رو دوست داشته باشه. با مسابقات کتابخوانی از کتاب‌های جذاب. کتابهای دینی و دفاع مقدس و اینا خوبن، من کلی از آثار نشر سوره رو خونده‌م ولی در نگاه اول جذاب نیستن؛ مسابقه از رمان و دفتر شعر و اینا بذارین، کتاب‌های کوچیک، یا بخشی از یک کتاب، تا افراد کم‌کم به خوندن عادت کنن؛ وقتی کتابخون شدن، خودشون ادامه میدن. جایزه رو هم فقط به اول و دوم و سوم نباید داد، به صد نفر برگزیده جایزه بدین، یکسان. * تجربه: کتابی رو معرفی کنید، بگید کل پولی که از محل فروش کتاب بدست بیاد، بین صد نفر یا بین هزار نفر تقسیم میشه؛ براساس امتیازات بالاتر، یابراساس قرعه از بین اونایی که مثلا ۸۰ درصد درست جواب دادن. * تبصره: سوالات عجیب غریب نپرسین! سوالی بپرسین که درک و فهم رو نشون بده و مشخص کنه طرف کتاب رو خونده و فهمیده. اینکه مولف متولد چه سالیه و ناشر کیه و کتاب چند صفحه‌س و اینا ارزشی ندارن.با پژوهش دادن اساتید دانشگاه و معلم‌ها از کتاب‌های مشخص و جالب. یعنی کتابی که استاد و معلم میدونه وقتی طرف بره شروع کنه به خوندن، تا تهش رو میره.
ناشناس۳۱۰۹۰۷۹۰۴:۵۱:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۲
تا وقتی که مردم به خاطر نون زن وبچشون شب وروز کار کار کار می کنند کی وقت دارن کتاب بخونن
نادر۳۱۰۹۱۵۴۰۹:۰۱:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲
نویسنده عزیز عجب دلایل خوب و بجایی را آوردی ماشاله به این قلم.
ناشناس۳۱۰۹۲۸۴۱۱:۱۸:۲۶ ۱۴۰۲/۴/۲
مردم وقتی کتابخوان می شوند که دغدغه نان نداشته باشند.
ناشناس۳۱۰۹۲۸۹۱۱:۲۰:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۲
مردم اگر کتابخوان شوند دیگر به هر ظلمی تن نمی دهند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. من عجله ندارم!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  8. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  9. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  10. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  11. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  14. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  15. دور باطلی که تمامی ندارد!

  16. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  17. تضادی عجیب و پر ابهام!

  18. برای این عکس شما تیتر بزنید

  19. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  20. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  21. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  22. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  23. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

آخرین عناوین