برخی خبرها از کمبود اقلام دارویی حکایت می‌کند هشداری که جدی گرفته نشد

گروه اجتماعی الف،   4020329058 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هشدارهای داده‌شده در خصوص بروز بحران دارو برای امسال از سوی متولیان امر جدی گرفته نشد تا کمبودهای دارویی به بیش از ۲۰۰ قلم برسد!

هشداری که جدی گرفته نشد

به گزارش الف، با وجود هشدارهای داده‌شده در ماه‌های قبل از سوی مجلس و بسیاری از رسانه‌ها درخصوص معضل کمبود دارو، شواهد موجود از افزایش کمبود این کالای حیاتی حکایت می‌کند. این موضوع به حدی جدی است که واکنش محمدباقر قالیباف را به دنبال داشت.

رئیس‌مجلس در جلسه علنی امروز اظهار داشت: «بحث سلامت،  جدا از مشکلات در حوزه هزینه و دغدغه تامین کالا مهم است. ما در دولت و مجلس شورای اسلامی باید به نارضایتی مردم در حوزه سلامت توجه کنیم. فشار روانی روی مردم در حوزه سلامت وجود دارد.»

وی توضیح داد: «همانطور که به وزیر بهداشت هم گفته‌ام، راهبری این کار و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی با وزارت‌بهداشت است. ما از چند سال گذشته داده‌هایی داریم و می‌توانیم در حوزه دارو و مصرف دارو براساس جغرافیای کشور برنامه‌ریزی کنیم. براساس این داده‌ها می‌توانیم پیش بینی از مصرف روزانه دارو در کشور داشته باشیم پس این پذیرفتنی نیست که بگوییم دارو کم شده پس همه این اشکالات به سیستم مدیریتی برمی‌گردد.»

وی همچنین اظهار کرد: «باید بحث ارز و ریال دارو با همان پیش بینی صورت‌گرفته در قانون بودجه دنبال شود. صبح هم جلسه‌ای با اقای شهریاری رئیس کمیسیون‌بهداشت داشتم و تاکید کردم که به همان اندازه اهمیت هدفمندی موضوع دارو هم مهم است و باید سازمان برنامه این کار را با دقت دنبال کند.»

کمبودهای دارویی به بیش از ۲۰۰ قلم رسید

برای پی‌بردن به عمق این معضل، به اظهارات رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران بنگریم که از کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور خبر داده است.

محمد عبده‌زاده در این باره به تسنیم گفته: «تعداد کمبودهای دارویی به بیش از ۲۰۰ قلم دارو رسیده است که علل عمده آن عدم تأمین به موقع ارز و ریال و عدم قیمت‌گذاری به موقع و پرداخت نشدن به موقع تسهیلات به شرکت‌های دارویی و مشکلات حواله ارز بوده است. این وضعیت کمبودهای دارویی از قبل نیز قابل پیش‌بینی بوده است و همه دستگاه‌‌ها از جمله وزارت بهداشت نیز در جریان بودند که در خردادماه و تیرماه قرار است با افزایش کمبود دارو مواجه شویم.»

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ادامه داد: «در حال حاضر برخی داروهای سرپایی در داروخانه‌ها کمیاب شده که از جمله آن می‌توان به شربت «برم هگزین» و «گایافنزین» و قطره های چشمی اشاره کرد؛ همچنین داروهای اتاق عمل، آلبومین و ... نیز در بخش بستری کمبود شده است. بسیاری از کالاهای وارداتی زمان ساخت دارند.»

او خاطرنشان کرد: «بسیاری از مواد اولیه وارداتی مانند مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها نیز از زمان تخصیص ارز تا زمانی که به آزمایشگاه و خط تولید برسد؛ به حدود سه تا چهارماه زمان نیاز دارند و بنابراین حتی اگر امروز نیز تخصیص ارز صورت بگیرد به مدت زمانی چندماهه برای تولید برخی انواع داروها نیاز است که در این فاصله، دسترسی بیماران به داروها کاهش می‌یابد. کمبودهای دارویی منجر به واردات داروهای فوریتی می‌شود که قیمت بالاتری نسبت به داروهای تولیدی در کشور و گاهاً کیفیت پایین‌تری دارند.»

عبده‌زاده از وعده بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به شرکت‌های دارویی خبر داد و گفت: «از۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که به صنعت دارو وعده داده شده بود؛ تاکنون هیچ مبلغی پرداخت نشده است و در حال حاضر منتظر هستیم که فرآیند صدور مجوز شورای پول و اعتبار بانک مرکزی طی شود تا این تسهیلات برای شرکت‌ها عملیاتی شود. رئیس بانک مرکزی وعده داده که این ۳۰ هزار میلیارد، مازاد بر حد اعتباری قبلی شرکت‌های داروسازی خواهد بود.»

هشداری که جدی گرفته نشد

معضلی که امروز بر سر حوزه دارو سایه افکنده از ماه‌ها قبل و حتی پیش از آغاز سال در خصوص ظهور و بروز آن هشدار داده شده بود.

اسفندماه سال گذشته بود که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از لزوم تخصیص اعتبار سه میلیارد دلاری برای تامین دارو صحبت کرد و تاکید داشت که اعتبار ۶۹ هزار میلیارد تومانی کنونی برای دارو جوابگو نخواهد بود و قطعاً مشکلاتی در این حوزه برای سال ۱۴۰۲ به وجود خواهد آمد؛ امری که در نهایت به تحقق پیوست و حوزه دارو با مشکل تخصیص ارز و تامین نقدینگی مواجه شده است.

او و برخی کارشناسان گوشزد کرده بودند که بی‌عملی موجود باعث به‌وجود‌آمدن مشکلاتی جدی در بخش سلامت جامعه خواهد شد که متاسفانه به این هشدارها توجه چندانی نشد.

اهمال‌کاری در حوزه سلامت جامعه جای هیچ عذر و بهانه و توجیهی ندارد و مسئولین امر باید پاسخگوی مشکلات به وجود آمده در این خصوص باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۰۴۶۰۴۰۷:۲۰:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۳۰
چند روز دیگه مسئولین میان با افتخار از اوضاع خوب دارو میگن و به خودشون جایزه میدن خبرگزاری ها هم با آب و تاب و نمودار و تحلیل همه مشکلات منکر میشن مثل تورم که باید بگیم کم شده
ناشناس۳۱۰۴۸۲۸۱۰:۴۸:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۳۰
مشکل کمبود داروها از سال 97 شروع شد بخاطر دارم در 4 سال پایانی دولت قبل برخی داروهای اعصاب از قبیل فلوکستین در داروخانه ها یافت نمی شد و مردم با مشکلات عدیده مواجه شده بودند.
ناشناس۳۱۰۴۹۷۱۱۲:۰۸:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۳۰
خدا رو شکر این دولت با دولت روحانی مقایسه میشه و توجیه کل ناکارآمدی ها مشکلات روحانی بوده یعنی خودتون در بهترین حالت اذعان دارید که از روحانی بهتر نخواهید بود ! فقط یه سئوال پس برای چی اینها ادعاشون از اونها بیشتره؟!پس چرا میگن زندگی مردم به مذاکره گره نزدیم ؟همه مشکلات این دولت برای روحانی هست و راهکاری هم ندارن اگه دولت قبل خوب بود که مردم به همتی رای میدادن !
ناشناس۳۱۰۵۵۶۶۱۸:۱۷:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۳۰
حاکمیت به خیلی از هشدارها توجه نکرده و تر وخشک با هم خواهد سوخت !!!
ناشناس۳۱۰۴۹۷۴۱۲:۱۱:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۳۰
زمان روحانی کمتر از 200 قلم کمبود داشتیم ولی اکنون بیش از 500 قلم خود مقایسه شما نشون میده رییسی هیچ وقت از روحانی بهتر نخواهد بود وگرنه هیچ عاقلی با بدتر از خودش مقایسه نمی کند !
ناشناس۳۱۰۵۷۹۳۲۱:۴۰:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۳۰
روحانی قیمت ارز را 10 برابر کرد بعید میدانم کسی بتواند رکورد او را بزند.
سعيد۳۱۰۵۰۱۴۱۲:۳۸:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۳۰
تا كي ميخواين پاس بدين به قبل؟ بابا دو ساله كه صغير و كبير دست تيم شماست؛ هر چي ميشه فقط يه جمله ياد گرفتيد كه اين .... از دولت قبل شروع شد.
ناشناس۳۱۰۴۹۱۱۱۱:۳۱:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۳۰
مسئولین خودشان کمبودی حس نمی کنند در نتیجه اهمیت نمی دهند
ناشناس۳۱۰۴۶۳۶۰۷:۵۴:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۳۰
مگه میشه یهو دارو کم بشه بعضی داروخانه دارو را رسماً احتکار می‌کنند و می گویند نداریم به امید گران شدن و فروشش و کسب سود بیشتر. نتوانستید مردم را کنترل کنید نه در دارو نه در خودرو نه در مسکن نه در ارز نه در سکه و نه در حجاب فاتحه این مملکت را اگر با این روند ادامه بدهید و تفاوت قیمت ارز آزاد و ارز 28500 اگه باقی بمونه و یارانه ها واقعا هدفمند نشه و با محتکر برخورد و جریمه سنگین نشوند که ادامه بازگشت اون محتکر به چرخه زندگی سخت بشه مملکت درست نمیشه .
ناشناس۳۱۰۴۹۷۷۱۲:۱۵:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۳۰
بله میشه وقتی ارز تخصیص داده نشه تولید میاد پایین وقتی قیمت دارو دستوری باش و نصرفه تولید میاد پایین وقتی بیمه ها پول دارو رو ندن کارخانه پولی برای خرید دارو نداره وقتی متخصصین داروسازی مهاجرت می کنند تولید دارو کم میشه وقتی ماشین آلات فرسوده میشن و نمیشه تکنولوژی روز خرید تولید کم میشه
ناشناس۳۱۰۵۵۶۳۱۸:۱۵:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۳۰
اینها همش حرفه مردم به اندازه فراتر از نیاز دارو مصرف میکنند و خود درمانی میکنند ، مصرف سیگار الودگی محیط زیست و ... فرهنگ مصرف دارو در کشور نیست تغذیه درست نیست مواد غذایی و خوراکی و گوشتی مصرفی شاید حالت تراریخته‌ای باشند مصرف نمک و شکر بالاست مواد نگهدارنده و افزودنی بالاست تفاوت قیمت ارز دولتی و آزاد موجب قاچاق دارو به کشورهای همسایه و ... شده و با این وضع نگویید دارو کمیاب هست داروی بیماری خاص کمیاب هست که متاسفانه در اون هم قاچاق و احتکار توسط عده ای دکتر نما و دلال و داروخانه چی و ... دیده میشه. تحریم هم از یک طرف مزید بر علت، مردم را به عادت غذایی خوب تشویق کنید و حتی یارانه برای تغذیه درست نیازمندان بدهید نه اینکه فقط واویلان و شیون کنید ، کیفیت غذا و آب و گوشت و ... را بالا ببرید تا خدایی نکرده کسان کمتری که شاید ناخواسته به درد مبتلا شدند یا مادر زادی و یا ارثی و ..‌‌بودند نیاز به دارو داشته باشند نه همه مردم .
ناشناس۳۱۰۴۶۶۲۰۸:۱۳:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۳۰
یعنی کمبود فقط داروست گوشت مرغ ماشین و مسکن مشکلی نداریم
ناشناس۳۱۰۴۶۶۷۰۸:۱۴:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۳۰
با این سیاه نمایی ها نمیتوانید دولت سید محرومان ، راننده قطار پیشرفت ، بی اعتنا به کدخدا را از قلوب ۸۰ میلیون ایرانی در بیاورید انشاله دستور میدهند دارو هم مثل بقیه چیزها درست میشود
بازنشسته کشوری خجل از خانواده۳۱۰۴۸۵۱۱۱:۰۷:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۳۰
به ایشون بگو دستور دهند تا سفره بنده کمی بزرگ بشه!
ناشناس۳۱۰۴۹۱۹۱۱:۳۴:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۳۰
الان 85 میلیون هسیتم. اون 5 میلیون را فراموش کردید.
رضا۳۱۰۴۶۷۵۰۸:۲۲:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۳۰
مسولین فکر نکنند که با طرح چند باره مشکل دارو ونهایتا حرکتی زمانبر بسوی تامین دارو دغدغه مندی آنها را در نظر مردم نشان میدهد بلکه بیش از همه بی برنامگی در انجام وظایفشان را هویدا میکند
ناشناس۳۱۰۴۶۷۸۰۸:۲۵:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۳۰
دارو هست.کاسبان تحریم چنین می خواهند
ناشناس۳۱۰۴۶۸۹۰۸:۳۲:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۳۰
وقتی سرمایه کذاری در مسکن و دلار و ماشین جواب نده، سرمایه ها میره سمت احتکار دارو، پیاز ...
حمید۳۱۰۴۷۲۷۰۹:۱۱:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۳۰
متاسفانه اعضای دولت به قدری درگیر تغییر مدیریت ها هستند که اصلا از این مسایل غافل می شوند.
ناشناس۳۱۰۴۷۳۶۰۹:۱۸:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۳۰
این همه دولت دیپلماسی فعال ، منابع ارزی آزاد کرده، بدن دارو بخرند، الویت کشوره
f a۳۱۰۴۷۵۳۰۹:۴۰:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۳۰
بسیاری از داروهای ضروری و حیاتی مانند داروهای بیهوشی و اسپری های تنفسی و شیمی درمانی ها کمبود دارند . یکی از علل کمبود دارو ، بد عهدی و تاخیر در پرداخت سازمانهای بیمه است . بیمه ها چرخه اقتصاد داروخانه و شرکت تولید کننده را فلج کرده اند . داروخانه توان خرید خود را از دست داده و تولید کننده نیز به دلیل مشکلات مالی امکان خرید مواد اولیه را ندارد.
ناشناس۳۱۰۴۷۵۹۰۹:۴۳:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۳۰
چون در بودجه پیش بینی شده سال جاری میلغ ناچیزی برای خرید دارو درنظر گرفته شده نتیجه آن می‌شود کمبود دارو ودرنتیجه به خطر افتادن سلامتی مردم
ناشناس۳۱۰۴۷۶۹۰۹:۵۲:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۳۰
آقایان مسوول اگر نمیتوانید مسوولیت قبول نکنید وگرنه اینطور اداره مملکت نه نیاز به تجربه دارد نه سواد.
ناشناس۳۱۰۴۷۷۸۱۰:۰۰:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۳۰
اول هشدارهای در مورد زمینه بیمارشدن مردم بدلیل الودگی هوا غذا وهزار دلیل دیگر..... جدی گرفته نشد و نمی شود سپس هشدار دارو جدی گرفته نمی شود اساسا هیچ هشداری جدی گرفته نمی شود چون هشدار گریبان مردم را میگیرد نه مسئولان
ناشناس۳۱۰۴۸۲۶۱۰:۴۶:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۳۰
ای کاش هزینه ای از محل پول آزاد شده ایران در عراق برای دارو اختصاص می دادید. جان بیماران واجب تر است.
ناشناس۳۱۰۵۱۸۳۱۳:۴۸:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۳۰
باید مجوز بگیرن!
ناشناس۳۱۰۴۸۴۳۱۱:۰۳:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۳۰
آقایون مدعی آوار برداری بجای آواربرداری داروبرداری کرده اند!
ناشناس۳۱۰۴۹۱۷۱۱:۳۴:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۳۰
مشکل کمبود داروها به سال 97 بر می گردد و مشکل دیروز و امروز نیست.
ناشناس۳۱۰۵۱۶۲۱۳:۴۰:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۳۰
بهانه نیار! دو ساله که نتونستید بخرید! معلوم میشه که واکسن خریدنتون هم در همین حد بوده!
ناشناس۳۱۰۴۹۷۹۱۲:۱۶:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۳۰
همه عوارض جراحی اقتصادی را عامه مردم تحمل می کنند
ناشناس۳۱۰۵۲۶۳۱۴:۴۴:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۳۰
کشور مملو از افغانی شده به کجا شکایت کنیم .....
ناشناس۳۱۰۵۴۹۹۱۷:۳۳:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۳۰
جالبه که باز دارن میگن مشکل سال 97 هست! اخوی الان 2 ساله دولت دستته مجلس الان وارد سال 4 شده تا کی می خواهید این بهانه را ادامه دهید؟ الله اکبر
ناشناس۳۱۰۵۶۳۳۱۹:۰۴:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۳۰
متاسفانه گوشی برای شنیدن هشدار ها و گفته های کارشناسی وجود ندارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    2. تضادی عجیب و پر ابهام!

    3. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

    4. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

    5. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

    6. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

    7. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

    8. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

    9. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

    10. انصارالله یمن فیلم حمله پهپادی خود به کشتی آمریکایی را منتشر کرد

    11. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

    12. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

    13. بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد

    14. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

    15. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

    16. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

    17. اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟

    18. مسعود اسکویی درگذشت

    19. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

    20. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

    21. ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق

    22. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. من عجله ندارم!

    3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    11. دور باطلی که تمامی ندارد!

    12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    15. برای این عکس شما تیتر بزنید

    16. تضادی عجیب و پر ابهام!

    17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    22. سقوط در آغوش پهلوی!

    23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

    25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    آخرین عناوین