پنج پیشنهاد برای حل مشکلات صنعت خودرو

  4020327008 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیران، کارگران، کارگزاران و کل دولتی‌ها از خودروهای تمام ایرانی استفاده کنند و کل خودروهای خارجی دولتی فروخته شوند. این موضوع بخصوص در بخش وزارت صمت، شرکت‌های خودروسازی و زیر مجموعه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

پنج پیشنهاد برای حل مشکلات صنعت خودرو

گروه تعاملی الف -سید محمد صادق میرمحمدی:

استیضاح های متوالی، عدم ثبات مدیریتی، نارضایتی اجتماعی، هدر رفت انرژی و عدم بهره وری نیروی انسانی همه و همه، از مصائب سیستم حاکم بر مدیریت صنعت خودرو در ایران می‌باشد. شرکت‌های قدیمی و ریشه‌دار خودروسازی ایرانی همزمان با بسیاری از شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا در ایران تأسیس شده و بعد از گذشت سال‌ها از حیات بی ثمر خود، نه تنها پیشرفت خاصی نسبت به این صنعت در دنیا نکردند بلکه باعث سرخوردگی و نارضایتی ملی در ایران شده اند.

اشکال کار کجاست؟ برخی کارشناسان تصدی دولتی، برخی دیگر مدیریت ناکارآمد، برخی وجود رانت‌های مختلف و برخی دیگر فساد سیستمی را در این صنعت عوامل اصلی می‌دانند. بنظر همه موارد بالا درست است ولی را علاج چیست؟ قطعا یک راه حل طلایی وجود ندارد. بنده با بررسی و تحلیل این صنعت، ۵ راه حل کارشناسی را در ادامه پیشنهاد می‌کنم که در صورت انجام کامل و صحیح آنها، به نظر خودم، عمده مشکلات صنعت خودرو حل ‌و این صنعت در مسیر رو به پیشرفتی قرار می‌گیرد:

1.مدیران، کارگران، کارگزاران و کل دولتی‌ها از خودروهای تمام ایرانی استفاده کنند و کل خودروهای خارجی دولتی فروخته شوند. این موضوع بخصوص در بخش وزارت صمت، شرکت‌های خودروسازی و زیر مجموعه‌ها بسیار حائز اهمیت است. در صورت تخلف این خودروها توسط اداره اموال تملیکی ضبط و فروخته شود. کافی است جوایزی برای معرفی این خودروها در یک سامانه اینترنتی در نظر گرفته شود. البته استثنائاتی وجود دارد مثل نیروهای امنیتی و نظامی. اینکار دو تاثیر عملی دارد. اول اختلاف طبقاتی بین مردم و مسئولان کم شده و حس طبقه برتر بین مسئولان کمرنگ می‌شود. دوم کیفیت خروجی مدیریت بر صنعت خودرو توسط متصدیان آن حس می‌شود و فشار برای افزایش کیفیت از داخل خود سیستم شکل می‌گیرد. فقط دندانپزشکانی درد درمان ریشه دندان را می‌فهمند که خودشان زیر دست دندانپزشک دیگر درد کشیده باشند.

2.واردات خودرو کارکرده برای همه افراد تسهیل شود. چه افرادی که کارت بازرگانی دارند و چه ندارند. اینکه چه خودرویی و با چه شرایطی است و آیا امکان خدمات پس از فروش دارد یا نه، نباید مانع واردات شود. تعرفه گمرکی هم نباید در بالاترین حد آن بیش از ده درصد باشد. البته خطوط قرمز مثل خودروهای لوکس و آمریکایی و ... باید رعایت شود.

3. به همه دانشگاه‌ها، ارگان‌ها و هر شخص حقیقی و حقوقی بدون مجوز و با ترک تشریفات اداری اجازه تولید خودرو به هر شکلی داده شود. ابتدا هم باید صنایع نظامی ورود کنند. کلا امضاهای طلایی و تشریفات مجوزی سر راه این موضوع باید بصورت عملی رفع گردد.

4. استانداردهای سخیف، مستهلک و دست و پاگیر دولتی  توسط نهادهای خصوصی و علمی بررسی و هر بخش توسط بخش تخصصی آن بررسی شود. مثلاً بخش موتور توسط بخش طراحی موتور دانشگاه علم و صنعت بررسی شود. بخش‌های الکترونیکی آن در بخش‌های تخصصی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های خصوصی و بی‌طرف بررسی شود.

5. کشور ما ایران، در تولید خودرو مزیت رقابتی ندارد و اصولاً ورود به این حوزه از اشتباهات استراتژیک کشور بود که نباید به این حوزه ورود می‌کردیم، اما در عوض در حوزه تولید لوازم یدکی و قطعات خودرویی بسیار در دنیا حرف برای گفتن داریم. اصرار بر تولید کامل خودرو و عدم حمایت از این بخش، ما را به این نقطه رسانده است. باید به سمت امکان حضور، لیزینگ و خدمات پس از فروش کمپانی‌های خارجی بدون در نظر گرفتن ملاحظات ورشکستگی خودروسازان داخلی باشیم. در طولانی مدت قطعا خسارات آن جبران خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۰۱۴۶۲۰۶:۴۹:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۸
کدام خودرو ایرانی است؟ کافی است قطعات وارداتی را از روند تولید خودرو کسر کنیم یک خودرو هم نمی توانیم تولید کنیم. صنعت خودرو در دنیا با سرعت بالایی در حال پیشرفت است. خودرو ملی ترکیه که قطعا بخش عمده قطعاتش وارداتی است جزو پیشرفته ترین خودروهای روز دنیاست که بصورت برقی بوده و 500 کیلومتر با یک شارژ قابل استفاده است. آنوقت ما یک موتور سرهم شده تی یو 5 داریم که به خوروهای سه چرخ تا کامیون می خواهیم همان موتور را استفاده کنیم. برای تولید صنعتی نیاز به تکنولوژی پیشرفته برای رقابت است که ما به دو دلیل نداریم اول تحریم دوم بخاطر دولتی بودن صنایع مهم کشور . وقتی مدیری سیاسی منصوب می شود فقط فکر جیب خود در دوران تصدی شغل است.
ناشناس۳۱۰۱۶۹۷۰۹:۱۸:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲۸
همه خودرو سازان جهان وابستگی به خارج دارند ولی معنی آن نیست که حتما همه آنها نمی توانند کامل درست کنند دوم هم خودرو سازی ایران بیشتر مشکل سیاسی دارد که یک نمونه کوچک آن در دوره وزیر صمت قبلی و فشارهای سنگین مجلس به خاطر خودرو
ناشناس۳۱۰۱۴۸۱۰۷:۱۰:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۸
یک راه حل بسیار ساده تر وجود داره. وقتی خسارت و زیان حاصل از خودرو سازی دولتی بیشتر از منافع اونه تولید خودرو رو متوقف کنید. چه اصراری دارید با تولید خودروی بسیار بی کیفیت هم بنزین بسیار بیشتری رو هدر بدید هم جان مردم رو بیشتر بخطر بیندازید و هم آلودگی بیشتری برای کلان شهرها ایجاد کنید. تولید خودرو با این قیمت و هزینه خیانت به مردمه
سید محمد۳۱۰۱۵۱۸۰۷:۴۶:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۲۸
مطلب عالی بود اما نه مدیریت دولتی و حکمرانی ما جسارت چنین کاری را دارند و نه دست های پیدا و پنهان حاکم بر صنعت خودرو اجازه می دهد که به همین راحتی تسلط و چنبره آنها در این حوزه از بین برود. یک وزیر یا نماینده مجلس در بهترین حالت 4 سال سر کار است و تا بخواهد بفهمد در صنعت خودرو چه خبر است دوره او تمام شده است بی آنکه توان تغییر و تحول در این زمینه داشته باشد اما مدیران و اشخاص ذی نفوذ در حوزه صنعت خودرو و شرکت های وابسته به آن بیش از 40 سال است که زمام امور را در این صنعت به دست دارند و حتی به بهای نارضایتی همه مردم هم حاضر به چشم پوشی از منافع خود نیستند. مسائل کارگری و بازار خودرو و به اصطلاح مسائل جاده مخصوص هم آنقدر حساس و امنیتی است که هیچ دولتی زیر بار مسئولیت اصلاح بنیادین این کار نخواهد رفت. قدرت و نفوذ و اثرگذاری مدیران صنعت خودرو بسیار بیشتر از وزیر و وکیل و دولت است. تنها راه اصلاح این روند اشتباه نخریدن مردم است. تا زمانی که مردم ما به خاطر سود خود حاضر باشند خودرو را ندیده و به هر قیمت و با هر شرایطی بخرند و پول آن را هم پیش بدهند و دو سال هم در صف نوبت بمانند و فقط غر بزنند اما بخرند، کسی دلش برای اصلاح قیمت و کیفیت خودرو نخواهد سوخت. چون مردم می خرند. پس توجیه اقتصادی و اجتماعی دارد. مردم خودشان این شرایط را تشدید می کنند.
ناشناس۳۱۰۱۵۵۵۰۸:۱۴:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲۸
خدایی خسته نشدید از این همه مقاله و نظریه در مورد خودرو .خودرو تا در دست دولت است وضع هم همین است.
ناشناس۳۱۰۱۵۸۴۰۸:۲۳:۱۸ ۱۴۰۲/۳/۲۸
خودرو و سکه و دلار سه پارامتر کنترل حجم نقدینگی و جذب اسکناس بدون پشتوانه چاپ شده توسط دولت میباشد تولید و واردات هر سه محصول در انحصار دولت قرار دارد و پولهایی را که برای یارانه و حقوق کارمندان و بازنشستگان چاپ میکند به این وسیله از افراد متمکن و واجد شرایط مالی مناسب دریافت میکند که به نوعی ضامن احیای عدالت اجتماعی فرض میشود در آینده بنزین و فرآورده های نفتی نیز به این سه کالا اضافه خواهد شد تا این سازوکار هست این چرخه در جریان خواهد بود و هیچ وقت دولت اهرمهای کنترل نقدینگی را از دست نخواهد داد
ناشناس۳۱۰۱۶۰۲۰۸:۳۰:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲۸
از این 5 تا 2 مورد صدردصد اشتباه هست و گمراه کننده مگر کره جنوبی یا ژاپن مواد اولیه خاصی مانند ما داشتند که الان آقایی خودرو در جهان می کنند؟ مگر تولید در این دو کشور مزیت داشت از اول؟ مگر این دو کشور و بر اساس سند تحول شان خودرو کامل اجازه ورود دادند برای واردات؟!!
سعید۳۱۰۱۶۲۲۰۸:۴۰:۱۹ ۱۴۰۲/۳/۲۸
پیشنهادات : 1. اینکه هرکسی از چه خودرویی استفاده کند کاملا انتخاب شخصی است و صنعت ما باید انقدر رقابتی باشد که افراد به اختیار خودرو داخلی انتخاب کنند. 2. جذابیت واردات خودروی کار کرده بخاطر ضرب و تقسیم های دلاری نسبت به کشورهای خلیج فارس است. حال آنکه کشور حتی ارز لازم برای قطعات خودرو های فعلی را ندارد و بسیاری قطعات در گمرکات به دلیل عدم اختصاص ارز متوقف شده اند. بحث تامین لوازم یدکی و ... هم به کنار!!! 3. دانشگاه اسمش مشخص است دانشگاه است. اگر داشگاه کار خود را نکند افرادی با سواد اینستاگرامی تربیت می شوند. بقیه نهادها هم همینطور. اگر انقدر بیکار هستند که وقت تولید خودرو دارند پس از پایه وجودشان توجیهی ندارد و هدر رفت زمان و سرمایه است. البته اگر می خواهید همه را وارد کننده و مونتاژ کار خودروی چینی کنید بحثش جداست! 4. اینکه استانداردهای دولتی بد هستند تقصر دولت و مجلس خودتان است، و الا همان خودروهای اروپایی و ژاپنی که شما دنبال کارکرده شان هستید محصول اجرای دقیق استانداردهای بین المللی و فراتر هستند. 5. نکته خوبیست البته در مورد صنعت هسته ای، گوشی موبایل، هندوانه و خیلی مسائل دیگر هم صادق است.
ناشناس۳۱۰۱۶۳۵۰۸:۴۶:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۲۸
همینکه خط قرمز غیر صنعتی گذاشتی یعنی بیراهه می روی
ناشناس۳۱۰۱۶۴۸۰۸:۵۰:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۲۸
این همه تغییرات در ایران خودرو همه اش برای جبران کمبود بودجه میباشد. فقط خواهشا پیشنهادهای غیر عملی نفرمایید.فقط با برقراری روابط بین المللی با کشور های پیشرفته و توسعه یافته قابل حل است.و لا غیر بدتر از این هم خواهدشد.
ناشناس۳۱۰۱۶۵۹۰۸:۵۵:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۲۸
مثل این می مونه برای حل مشکل گرسنگی در آفریقا پیشنهاد بدیم 1- غذا بخورند. خب برادر من همه دعواها سر واردات خودروهای خارجی و ورود شرکت های خودروسازی بین المللی به بازار داخلیه دیگه بعد شما پیشنهاد میدی
ناشناس۳۱۰۱۶۹۰۰۹:۱۴:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۲۸
با کدام دلار وارد بکنیم با کدام روابط وارد کنیم با کدام سیستم بانکی وارد کنیم با کدام کشور مراوده داشته باشیم که تحریم نباشیم! چه خودرویی وارد کنیم که در سطح درآمد 200 دلاری مردم ایران باشد؟ !
حسین۳۱۰۱۷۳۴۰۹:۵۱:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۸
عالی بود اما داداش! طوری نوشتی انگار همه چیز ما اینطور درسته و تولید خودرو مانده! نه برادر! همه چیزمان همین است درد بی درمان گرفته ایم چه کسی گوش به این حرفها خواهد داد؟
ناشناس۳۱۰۱۷۳۵۰۹:۵۱:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۸
با بند های 1 و 3 بیشتر موافقم. با 5 زدی زیر همه چیز!
ناشناس۳۱۰۱۷۶۷۱۰:۱۲:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۸
رقابت و خصوصی سازی چاره کار است
ناشناس۳۱۰۱۷۹۹۱۰:۳۰:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲۸
تا مدیریتها رانتی است مشکلی از هیچ جا حل نمیشود باید مدیریت بر اساس قابلیت ولیاقت وتوانایی باشد.
ناشناس۳۱۰۱۸۴۴۱۱:۰۳:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲۸
ظاهرا قرار نیست هیچ مشکلی حل بشود .
ناشناس۳۱۰۱۸۵۷۱۱:۱۱:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۲۸
به نظرم نخریدن خودرو غیر ایرانی برای ادارات و....کمی نامعقول است ولی ایده تولید قطعات با توجه به پتانسیل موجود حتما گزینه خوبی خواهد بود که در ادامه شاید به تولید خودروی مطلوب با دانش ایرانی برسد.واردات هم بسیار گزینه مناسبی هست که باید مورد توجه قرار گیرد ولی به قول دوستانی که نقد آنان ثبت شده آیا صاحبان قدرت خودرو حاضر به انجام این موارد هستند؟
ناشناس۳۱۰۱۹۷۹۱۲:۲۷:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۲۸
با بند آخر موافقم مزیت رقابتی در این حوزه نداریم بهتره تولید تحت لیسانس انجام داده و واردات خودرو را در دستور کار قرار دهیم
ناشناس۳۱۰۲۱۲۵۱۴:۰۷:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲۸
در دوتا شرکت را ببندید ویا با همون ابزار وآلات وکارگر فقط قطعه بسازند وخودرو کامل واردکنند اینقدرمصرف بنزین پایین میادمجموعا دولت وملت باهم سود میبرند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین