دلایل ناکامی والیبال از زبان مربی تیم

  4020324062

مربی تیم ملی والیبال گفت: شاید در سال المپیک تیم‌ها کمتر دست به جوانگرایی می‌زنند، اما سوال من این است کدام بازیکن باتجربه دیگری بود که می‌توانست در پست‌هایی که ما ضعف داشتیم به تیم کمک کند؟

دلایل ناکامی والیبال از زبان مربی تیم

محمود افشار دوست مربی تیم ملی والیبال ایران در گفت‌وگو با مهر، درباره عملکرد این تیم در هفته اول رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال و باخت مقابل اسلوونی، ژاپن و لهستان گفت: حداقل ۱۰ تیم اول والیبال دنیا، به‌لحاظ سطح فنی، تکنیک بازیکنان در این مسابقات حضور داشتند. شاید به زعم برخی افراد، اسلوونی جزو تیم‌های ناشناخته باشد اما بازیکنان این تیم چند سالی است با چند مربی کنار هم بازی می‌کنند و چندین مدال در مسابقات اروپا به دست آورده اند. این تیم در اروپا عنوان‌دار است، شاید هنوز به طور کامل در دنیا شناخته شده نیست اما در رنکینگ جهانی جزء ۱۰ تیم برتر است و جایگاه بالایی هم دارد.

اسلوونی بی نقص بازی کرد

افشاردوست ادامه داد: در روز بازی با اسلوونی هم ما کاملاً طبق وظیفه‌ای که همه مربیان دارند تیم را آنالیز کرده بودیم و اطلاعات را در اختیار بازیکنان گذاشتیم، اما واقعیت این بود که اسلوونی کاملاً بی‌نقص بازی کرد. از آن طرف تیم اسلوونی هم ما را آنالیز کرده بود و با سرویس‌های پرشی خطرناک تیم ما را تحت تاثیر خود قرار داد. بازیکنان اسلوونی اصولی و تکنیکی کار می‌کردند و بازیکنان ما کاملاً تحت فشار بودند. در جریان بازی مقابل اسلوونی، تغییراتی هم ایجاد کردیم که تا حدودی به ما کمک کرد اما این تغییرات هم نتوانست روند بازی را تغییر دهد.

ژاپن در حمله و توپ‌گیری بسیار قدرتمند است

مربی تیم ملی والیبال در مورد بازی ایران با ژاپن اظهار داشت: ژاپن سال گذشته در لیگ ملت‌ها نتایج خارق‌العاده‌ای کسب کرده بود. تیم ژاپن پس از دوره‌ای که مرتب برابر ایران شکست می‌خورد، دست به بازسازی زد و الان کاملاً آماده و جنگنده است. آن‌ها در حمله وتوپ‌گیری بسیار قدرتمند هستند و از این حربه هم مقابل حریفان استفاده می‌کنند تا به برتری برسند. پیروزی آن‌ها به این معنی نیست که ما نتوانیم تیم ژاپن را شکست دهیم. قطعاً ما هم باید بیشتر تلاش کنیم. همانطور که در بازی با لهستان بازیکنان در ست اول و دوم فوق‌العاده عمل کردند به طوری که تیم لهستان تغییر برنامه داد؛ ما هم تغییر برنامه دادیم.

والیبال ایران تیم عقب‌مانده‌ای نیست

افشار دوست عنوان کرد: در برخی مصاحبه‌ها می‌بینیم که دوستان گفتند لهستان از نقطه ضعف ما استفاده کرد و با کار سرعتی به ایران برتری پیدا کرد؛ در حالی که محمد موسوی طبق گزارش فدراسیون جهانی یکی از بهترین بازیکنان دفاعی والیبال دنیا است، اما او نتوانست موفقیتی داشته باشد. دلیلش هم این بود که بازیکنان دفاع کناری باید جمع می‌شدند و حتی در جلسات آنالیز این موضوع را بارها به آن‌ها گفتیم، با این حال بازیکنان هم خیلی تلاش کردند، در برخی مواقع هم به درستی کار را پیش بردند اما هنوز این تیم کار دارد تا در بخش‌های مختلف عکس‌العمل‌های متفاوت ارائه دهد. همه بازیکنان و اعضای کادر فنی تلاش کردند؛ در حین بازی آنالیز انجام می‌دادیم. والیبال ایران تیم عقب‌مانده‌ای نیست، اما نیاز است که تغییری در ساختار والیبال به وجود بیاید. یکی از آن‌ها بحث لیگ است، اینکه بازیکنان بیش از ۵۰ روز بدون مسابقه و تمرین بمانند اصلاً کار درست و منطقی نیست. برگزاری بازی دوستانه هم اهمیت زیادی دارد؛ ما برای مسابقات لیگ ملت‌ها تنها سه بازی دوستانه داشتیم که این تعداد خیلی کم است.

به ترکیب اصلی رسیدیم اما مجبور به تغییر و جابه‌جایی هستیم

افشار دوست عنوان کرد: اگر می‌توانستیم بازی تدارکاتی بیشتری انجام دهیم قطعاً بهتر نتیجه می‌گرفتیم. قبل از بازی با ژاپن به یک ترکیب واحد رسیده بودیم و با ۶ نفر بازی را شروع کردند. اما وقتی بازیکن در جریان مسابقه نمی‌تواند توانایی خودش را ارائه دهد، کادر فنی ناگزیر است دست به تغییرات بزند، این موضوع باید در بازی تدارکاتی خودش را نشان دهد نه در مسابقات اصلی. بنابراین ما چون بازی تدارکاتی زیادی نداشتیم و به ترکیب تیم هم رسیده بودیم ولی در حین مسابقه وقتی بازیکن نمی‌تواند توانایی‌اش را نشان دهد مجبور به تغییر هستیم.

به ترکیب اصلی رسیدیم ولی بازی تدارکاتی زیاد نبود

افشاردوست با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند کادرفنی به ترکیب اصلی تیم نرسیده که دست به تغییرات می‌زند گفت: نه اصلاً اینطوری نیست. کادرفنی به ترکیب اصلی رسیده اما چون بازی تدارکاتی زیادی نداشته و ترکیب اصلی هم در حین مسابقه تحت فشار قرار می‌گیرد مجبور به تغییر بازیکن می‌شویم، ولی این تصور به وجود می‌آید که کادرفنی هنوز به ترکیب اصلی نرسیده در صورتی که کاملاً این تصور اشتباه است. هر مربی از مدت‌ها قبل از مسابقه رسمی به ترکیب اصلی می‌رسد اما این ترکیب باید در بازی دوستانه مورد محک قرار بگیرد تا اگر لازم باشد تغییراتی اعمال شود. قاعدتاً وقتی این روال انجام نمی‌شود طبیعی است که در بازی رسمی این کار صورت می‌گیرد. با این حال بازیکنان بسیار تلاش کردند، درست است که در هفته اول تیم نمایش خوبی نداشت و تنها ۴ امتیاز کسب کرد، اما مطمئنن در هفته دوم شرایط بهتر خواهد شد.

بازیکن باتجربه دیگری داشتیم که به تیم ملی کمک کند؟

مربی تیم ملی والیبال در واکنش به انتقاد برخی اهالی والیبال مبنی بر اینکه در سال منتهی به المپیک که رنکینگ جهانی اهمیت زیادی دارد نباید جوانگرایی صورت می‌گرفت، اظهارداشت: من کاملاً این موضوع را قبول دارم. شاید در سال المپیک کمتر تیم‌ها دست به جوانگرایی می‌زنند، اما سوال من این است کدام بازیکن باتجربه دیگری بود که می‌توانست در پست‌های که ما ضعف داشتیم به تیم ملی کمک کند؟ میثم صالحی هنوز از ناحیه کتف احساس ناراحتی می‌کند، اگر هم تیم ضعفی در قدرتی‌زن داشته، به این خاطر بود که میلاد عبادی پور و صالحی را در اختیار نداشتیم. اصغر مجرد هم آسیب دیده بود؛ سه بازیکن اصلی تیم نبودند. آیا با این شرایط دریافت‌کننده‌ای دیگری داشتیم؟!به نظرم اگر در مورد موضوعی صحبت می‌کنیم همه جوانب آن را در نظر بگیریم. من برای نظر دوستان کارشناس احترام زیادی قائل هستم و بارها تأکید کردم طرفدار مربی ایرانی هستم؛ از آن‌ها خواستیم در تمرین تیم حاضر شوند و نقطه نظرات خود را اعلام کنند. هر چند کسی نیامد، اما به نظرم در مورد نتایج هم منطقی به موضوع نگاه کنند.

تیم ملی برای من یا بقیه نیست؛ باید راهکار دهیم

وی گفت: ما باید واقعیت را بپذیریم؛ خودمان هم می‌دانیم تیم چه ضعف‌هایی دارد، اما باید داشته‌هایمان را هم در نظر بگیریم؛ اگر می‌توانیم از داشته‌هایمان استفاده کنیم در هفته‌های دوم وسوم این کار را انجام دهیم. اگر هم شرایط آن مهیا نیست باید نفراتی که در اختیار داریم را ارتقا دهیم. تیم ملی برای ما نیست و با راهکار می‌توانیم به آن کمک کنیم. هیچ ایرادی ندارد همه کارشناسان در مورد عملکرد تیم صحبت کنند اما به دنبال آن راهکار هم ارائه دهند.

باید یک ارزیابی جدی در ساختار والیبال به وجود بیاید

افشاردوست در مورد دعوت صالحی به اردوی تیم ملی عنوان کرد: برای هفته دوم صالحی به اردو دعوت شد، اما او در هفته اول هم تا آخرین روز در اردو بود، اما مشکل مصدومیتش باعث شد نتواند به تیم کمک کند. ما منتظر علی اصغر مجرد و میلاد عبادی‌پور هستیم تا به تیم کمک کنند؛ البته به این معنی نیست که بازیکنان فعلی ضعیف هستند؛ آن‌ها بهترین خودشان هستند و تلاش زیادی هم انجام دادند. ما چند بازیکن جوان داشتیم و باید آن‌ها را در ترکیب تیم استفاده می‌کردیم. به نظرم باید بعد از پایان رقابت‌های لیگ ملت‌ها یک ارزیابی در ساختار والیبال در حوزه تربیت بازیکن از رده پایه داشته باشیم. هم اکنون ضعف‌هایی وجود دارد که تنها می‌توان از رده‌های پایه آن‌ها را برطرف کنیم تا در بزرگسالان با ضعف‌های مشهود مواجه نباشیم. با این حال بازیکنان تلاش کردیم، اتفاقی هم نیفتاده است. تنها هفته اول به پایان رسیده؛ انتقاد کارشناسان راهم با کمال میل می‌پذیریم ولی به دنبال آن راهکار هم بدهند. قطعاً ما هم نقاط ضعف را می‌بینیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  23. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

آخرین عناوین