«یادداشت‌هایی دربارۀ سوسیالیسم»؛ جان استوارت میل؛ ترجمه پوریا گل‌شناس؛ نشر چرخ سوسیالیسم از چشم لیبرالیسم

دکتر علی غزالی‌فر*،   4020324012 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

واژۀ «سوسیالیسم» در عنوان کتابی از ریش‌سفیدِ لیبرالیسمِ کلاسیک خوانندۀ مطلع را شگفت‌زده می‌کند. برای رفع تعجب، چه‌بسا شخص حدس بزند که احتمالاً جان استوارت میل در این اثر دست به نقد سوسیالیسم زده است. اما این‌طور نیست. میل در ستایش سوسیالیسم سخن می‌گوید. پس ماجرا چیست؟

«یادداشت‌هایی دربارۀ سوسیالیسم»

نویسنده: جان استوارت میل

مترجم: پوریا گل‌شناس 

ناشر: چرخ (نشر چشمه)، چاپ اول 1401

87 صفحه، 48000 تومان

 

****

 

واژۀ «سوسیالیسم» در عنوان کتابی از ریش‌سفیدِ لیبرالیسمِ کلاسیک خوانندۀ مطلع را شگفت‌زده می‌کند. برای رفع تعجب، چه‌بسا شخص حدس بزند که احتمالاً جان استوارت میل در این اثر دست به نقد سوسیالیسم زده است. اما این‌طور نیست. میل در ستایش سوسیالیسم سخن می‌گوید. پس ماجرا چیست؟

موریس مرلوپونتی، فیلسوف فرانسوی، فلسفه را درگیر و درآمیخته با جهان می‌داند. از نظر او، فلسفه نمی‌تواند و نباید خود را از تجسّد ذاتی‌اش در جهان جدا سازد. اما این را نباید به آن معنا گرفت که فیلسوف باید بدون تأمل به جانب هر نوع کار و طرح نسنجیده‌ای بشتابد. فیلسوف باید به تعادل درست میان درگیری در جهان و انفصال از آن دست بیابد؛ باید در جهان فلسفه‌ورزی کند بدون مغروق‌شدن در آن. مرلوپونتی سقراط را نمونۀ این نوع فلسفه‌ورزی می‌بیند. سقراط هم شهروند است و هم فیلسوف، نه همرنگ جماعت است و نه انقلابی، در عین نافرمانی، فرمان‌بردار. فیلسوف باید چنین توازن ظریفی را هدف خود قرار دهد. جان استوارت میل را هم می‌توان فیلسوفی دانست که چنین توازن ظریفی را هدف گرفته بود؛ توازنی که برای حل تعارض میان لیبرالیسم و سوسیالیسم ضرورت دارد. اما تعارض میان این دو مرام متضاد چگونه حل می‌شود؟

میل در این نوشتۀ ناتمام نگاه خود را از آرمان‌ها به سوی واقعیت‌ها می‌گرداند. لیبرالیسمِ آرمانی خوب است، اما جوامع لیبرالی، همچون انگلستان قرن نوزدهم، در عمل چقدر به آزادی انسان‌ها، به‌ویژه آزادی فرودستان و تهی‌دستان، بها داده‌اند؟ آیا نقدهای سوسیالیسیتی به عملکرد جوامعِ مدعیِ لیبرالیسم یک‌سره برخطاست؟ آیا سوسیالیسم برای طبقات پایین‌دست جامعه وضع بدتری رقم می‌زند؟ اصلاً حرف حساب سوسیالیسم چیست؟ میل بی‌طرفانه، بلکه با همدلی، می‌خواهد سوسیالیسم را بررسی کند.

میل می‌گوید در شرایطی که فقط عده‌ای بسیار اندک بسیار ثروتمندند و اکثریت چشمگیر جامعه بسیار فقیر، نه آزادی لیبرالیستی در جامعه محقق می‌شود و نه خبری از فایده‌گرایی است؛ یعنی حداکثر سود برای حداکثر افراد محقق‌شدنی نیست. میلِ لیبرالِ هوادار فردگرایی تصریح می‌کند که فقرِ فراگیر معلولِ بی‌کفایتی‌های فردی نیست، بلکه ناشی از ساختار نادرست اجتماعی است. بنابراین هیچ اندیشمند لیبرال و فایده‌گرای منصفی نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار سوسیالیسم بگذرد. انسان نوع‌دوست و دلسوزی مثل میل که فراتر از این می‌رود و با فصاحت و بلاغت خاص خود جانب آن را می‌گیرد و می‌نویسد:

«به‌رغم همۀ کارهایی که انجام شده است و همۀ کارهایی که به نظر می‌رسد باید در راستای حقوق شهروندی انجام شود، این‌که انگشت‌شماری از افراد با ثروت کلان و بسیاری در تنگ‌دستی زاده می‌شوند جان‌گدازتر است. اکثریت بزرگ دیگر نه به زور قانون، بلکه به زور تنگ‌دستی در بند بردگی و وابستگی‌اند؛ آن‌ها همچنان در بند مکان و پیشه‌اند و همچنین در بند ارادۀ کارفرما، و بی‌اختیار بنا به خاستگاه خانوادگی‌شان هم از لذت‌ها و هم از مزیت‌های ذهنی و اخلاقی‌ای محروم شده‌اند که دیگران بدون تلاش و بدون هراسِ تنها واماندن به ارث می‌برند. این شری است یکسان با بسیاری از شرهای دیگری که آدمی تاکنون علیه آن‌ها جنگیده است و بینوایان در این باورشان برخطا نیستند. آیا این شر ضروری است؟ کسانی که آن را حس نمی‌کنند و کسانی که پاداش‌های بخت‌آزمایی زندگی را به چنگ می‌آورند به بینوایان می‌گویند که آری، چنین است.» اما میل در مقابل این حرف محکم می‌ایستد و می‌گوید نه، چنین نیست.

واقعیتی که میدان این نبرد میان آرمان‌های لیبرالیسم و سوسیالیسم است چیزی نیست جز مالکیت خصوصی. از این رو، تمرکز بحث میل بر همین مسئله است. میل به همۀ اعتراض‌هایی که علیه مالکیت مطرح می‌شوند، منصفانه گوش می‌دهد. او می‌گوید که همۀ معایب و مشکلات ملازم نهاد مالکیت خصوصی، در شکل فعلی‌اش، را باید صادقانه پذیرفت و با تمام توان به دنبال راه‌حل‌شان باشیم. مهم نیست راه‌حل‌ها و طرح‌های اصلاحی چه نامی دارند؛ همۀ آن‌ها را باید شفاف و بی‌طرف بررسی کرد و آزمود، حتی اگر نام‌شان سوسیالیسم باشد.

به همین دلیل، او به سود اتحادیه‌های کارگری قلم می‌زد و حتی گاهی خود را سوسیالیست معرفی می‌کرد. میل در زندگی‌نامه‌اش اعتراف می‌کند که او و همسرش بسیار کمتر از آن دموکرات‌اند که قبلاً به‌تنهایی بوده، چون از جهل و خودخواهی و وحشی‌گری توده‌ها می‌ترسد، اما، در مقابل، از جهت آرمان پیشرفت، بسیار بیشتر از دموکراسی آرمان‌گراست، به‌حدی که می‌توان او را سوسیالیست به‌حساب آورد. البته او سوسیالیستی از جنس سوسیالیسم فرانسوی لوئی بلان و چارلز فوریه نبود؛ همان‌ها که در این اثر دیدگاه‌هایشان را نقد می‌کند. او در نهایت نمی‌خواست مالکیت خصوصی الغا شود، بلکه اصلاح آن را می‌خواست.

کتاب مختصر است، چون ناتمام مانده است (تازه شش سال پس از مرگش منتشر شد). با این‌که اثری کامل‌شده نیست، اما حقیقتاً پخته است؛ زیرا این مسئله مشغلۀ طولانی‌مدت او بود. او از میان‌سالی تا پایان عمر به سوسیالیسم می‌اندیشید و در دیگر آثارش هم به آن پرداخته بود. بنابراین در این اثر نیست که برای بار اول به آن روی آورده باشد. خیلی سال پیش از آن، در کتاب «اصول اقتصاد سیاسی» بخش‌هایی چشمگیر و بحث‌هایی نظرگیر به سوسیالیسم اختصاص داده بود. «یادداشت‌هایی در باب سوسیالیسم» را می‌توان تأملات پایانی و جمع‌بندی نهایی او در باب این مسئله به شمار آورد.

اما به همین صورت ناقص نیز نکات عمیق، دقیق و درخشان کم ندارد. در بخش اول، «درآمد»، صورت مسئله و لزوم طرح آن بررسی می‌شود. عنوان و محتوای بخش دوم «اعتراض‌های سوسیالیستی به سامان کنونی جامعه» است. در بخش سوم، «بررسی اعتراض‌ها»، نقدهای سوسیالیستی بخش قبلی نقادانه بررسی می‌شوند. بخش پایانی، «دشواری‌های سوسیالیسم»، میل مشکلات عملی تحقق آرمان‌های سوسیالیسم را برمی‌شمرد.

این کتاب نتیجه‌گیری ندارد، اما تا همین‌جا هم می‌توان به این نتیجه رسید: میل تغییر نظر نداد؛ یعنی از آرمان‌های آزادی و فایده‌گرایی صرف‌نظر نکرد، بلکه برعکس، در پرتو آزادی و فایده‌گرایی به سراغ سوسیالیسم رفت و در آن امکاناتی برای تحقق بهتر آزادی و فایده‌گرایی دید. او می‌خواست ببیند در مقایسه میان سوسیالیسم و مالکیت خصوصی کدامیک برای انرژی، فردیت و روحیۀ عمومی مفیدتر است. به همین دلیل بود که مارکس سوسیالیسم میل را به‌سخره می‌گرفت و آن را تخیلی و اتوپیایی می‌دانست. اما به‌احتمال زیاد خوانندۀ این کتاب نظر متفاوتی خواهد داشت.

 

*دکترای فلسفه

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۹۴۰۲۵۰۹:۵۱:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲۴
سوسیالیسم و نظامات اقتصادی سوسیالیستی هم اکنون در بخشهایی از جهان توسعه یافته بویژه در اروپای غربی در حال اجراست. برخی در مباحث اقتصادی به اشتباه نگرش اقتصادی اروپا و امریکا را یکسان قلمداد میکنند در حالیکه در امریکا مالکیت خصوصی حرف اول و آخر را میزند اما در اقتصاد سوسیالیستی اروپا نظیر آلمان، دولت در عین به رسمیت شناختن مالکیت خصوصی با ابزارهایی مثل شفافیت مطلق اقتصادی و مالیات بر ثروتمندان از بروز شکافهای طبقاتی شدید مشابه آنچه در اقتصاد لیبرال رخ میدهد ممانعت میکند. نباید فراموش کرد این با آنچه در اقتصاد کمونیستی شوروی سابق یا کره شمالی امروز جزیان داشته کاملا متفاوت است. همچنین این مدل اقتصادی هیچ نسبتی با اقتصاد غیرشفاف، رفاقتی و خصولتی در ایران ندارد. شاید به جرات بتوان ادعا کرد مدل اقتصادی سوسیالیستی که هم اکنون در کشورهایی مثل آلمان و اسکاندیناوی حاکم است بیشترین قرابت و نزدیکی به نوع نگاه اسلام به اقتصاد را دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین