فاجعه کشتار ۲۰۰۰ جوان عراقی که خیلی زود فراموش شد!

گروه جهان الف،   4020321063 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که انتظار می‌رفت خبر کشتار نزدیک به ۲۰۰۰ دانشجوی شیعه عراقی توسط تروریست‌های داعش، دنیا را تکان دهد اما سازمان‌ها و مجامع جهانی خیلی ساده از کنار آن عبور کردند.

فاجعه کشتار ۲۰۰۰ جوان عراقی که خیلی زود فراموش شد!

به گزارش الف، شاید اگر جنایاتی که داعش در منطقه و به طور خاص عراق و سوریه مرتکب شد، در دیگر مناطق جهان اتفاق می‌افتاد، جهانیان به این زودی فراموش و از کنار آنها عبور نمی‌کردند.

گروه تروریستی-تکفیری داعش حمله وحشیانه خود به عراق در ژوئن 2014 را با جنایت‌هایی آغاز کرد که روی بزرگترین جنایتکاران تاریخ را سفید می‌کند.  9 ژوئن 2014 تاریخ سقوط موصل و اشغال آن توسط تروریست‌های داعش بود و این گروه تکفیری بلافاصله قتل عام مردم بی‌گناه را آغاز کرد. سال 2014 سال اوج‌گیری داعش در منطقه محسوب می‌شود و بزرگترین جنایت‌های آن نیز در همین سال اتفاق افتاد.

اما جنایت هولناکی که بشریت نمی‌تواند فراموش کند، کشتار نزدیک به 2000 دانشجوی نیروی هوایی عراق در پایگاه «اسپایکر» بود. اسپایکر یک پایگاه هوایی در شمال غرب تکریت واقع در مرکز استان صلاح‌الدین و 170 کیلومتری بغداد است که جزء مکان‌های راهبردی عراق محسوب می‌گردد. آمریکایی‌ها در زمان اشغال عراق در سال 2003 این نام را برای پایگاه مذکور انتخاب کردند که برگرفته از نام یک خلبان آمریکایی به نام «مایکل اسکات اسپایکر» بود.

اسپایکر بزرگترین پایگاه هوایی عراق است و گفته می‌شود که آمریکایی‌ها برای تحقیر عراقی‌ها، نام بزرگترین پایگاه هوایی این کشور را از نام یک خلبان آمریکایی گرفتند. هم‌زمان با سقوط موصل به دست داعش، حدود 2000 دانشجو که عمدتا از استان‌های شیعه‌نشین در جنوب و مرکز عراق بودند و دوره آموزشی خود را در پایگاه اسپایکر می‌گذراندند، به شکل وحشتناکی قتل عام شدند.

در شرایطی که فرماندهان نیروی هوایی به این دانشجویان هشدار داده بودند از پایگاه خارج نشوند اما آنها از ترس حمله داعش اقدام به ترک پایگاه کرده و درحالی که هیچ سلاحی نداشتند در دام برخی عشایر وابسته به صدام، دیکتاتور  معدوم عراق در تکریت افتادند. این عشایر که با داعش همکاری داشتند، این دانشجویان را فریب و وعده دادند که به آنها کمک می‌کنند تا به شهرشان برگردند اما آنها نمی‌دانستند که چه اتفاق هولناکی در انتظارشان است.

عصر 12 ژوئن 2014 درحالی که  عشایر تکریت این جوانان شیعه را اسیر خود کرده بودند، تصمیم گرفتند تا به بهانه انتقام خون صدام، همه آنها را قتل عام کنند.  چند صد تن از این دانشجویان شبانه موفق به فرار شدند اما روز بعد مجددا در دام عشایر تکریت افتادند و همانجا در خیابان قتل عام شدند. روز بعد تروریست‌های داعش به تکریت رسیدند و سایر دانشجویان را کنار رودخانه دجله سر بریدند و تصاویر و فیلم‌های آن را منتشر کردند تا دنیا شاهد بزرگترین جنایت قرن باشد. 

حدود 4000 دانشجو در پایگاه هوایی اسپایکر بودند که تقریبا نیمی از آنها گرفتار داعش و خیانت عشایر تکریت شدند.  یکی از دانشجویانی که توانسته بود جان سالم به در ببرد و شاهد عینی این کشتار بزرگ بود می‌گوید: «ما هنگامی که خبر نزدیک شدن داعش به اسپایکر را شنیدیم، لباس شخصی پوشیدیم ولی دیر شده بود زیرا عناصر داعش که حدود یکصد نفر بودند، وارد اسپایکر شده بودند. عناصر داعش دستان ما را بستند و سوار ده‌ها کامیون کردند و هر کسی را که کوچکترین حرکتی از خود نشان می داد، می کشتند و کسانی که زیر دست و پا مانده بودند نیز جان خود را از دست دادند. ما را به صف کردند و با تیر همکلاسی‌هایم را کشتند و خون یکی از آنها به چهره‌ام پاشید و تیری که به سوی من شلیک شد، به من اصابت نکرد و من خودم را در چاله‌ای که روبرویم حفر شده بود، انداختم و خود را به مُردن زدم.»

 همانطور که گفته شد اسپایکر یکی از مهمترین مواضع راهبردی عراق به شمار می‌رود و از شریان‌های حیاتی شمال این کشور است و به این ترتیب داعش با اشغال اسپایکر عملا راه‌های کمک‌رسانی به شمال عراق را نیز مسدود کردند. گردن زدن نزدیک به 2000 دانشجویی که بیشتر آنها زیر 20 سال بودند جنایتی است که نمی‌توان تصور کرد اما با این وجود چندان در کانون توجه مجامع و نهادهای جهانی به ویژه سازمان ملل و سازمان‌های وابسته به غرب و آمریکا قرار نگرفت.

حتی این نهادها که همواره به دنبال بین‌المللی کردن پرونده‌های داخلی کشورهای منطقه همانند پرونده ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان یا انفجار بیروت و ... هستند هرگز اقدام جدی برای شناسایی و دستگیری و محاکمه عاملان کشتار اسپایکر انجام ندادند. سازمان‌های حقوق بشری غربی نیز که به هر اتفاق کوچکی در سطح داخلی کشورهای منطقه توجه دارند، در گزارش‌های خود اشاره زیادی به قتل عام نزدیک به 2000 نوجوان شیعه نکرده‌اند.

پدر یکی از دانشجویان نیروی هوایی عراق که از قربانیان جنایت اسپایکر بود در مراسم سالگرد این دانشجویان در بغداد با صدای بلند سازمان‌های غربی و نهادهای جهانی را خطاب قرار داده و گفت:«مگر خون شیعه با دیگران فرق دارد؟ سازمان‌های جهانی کوتاهی کرده‌اند و به ویژه نهادهای حقوق بشری به شکل بی‌رحمانه‌ای در برابر این جنایت سکوت کردند».

اما علاوه بر غرب، بسیاری از کشورهای عربی در منطقه که در آن زمان با هدف سرنگونی نظام سوریه، از داعش حمایت مالی و نظامی می‌کردند نیز نسبت به جنایت اسپایکر بی‌توجه بودند و تا چند روز حتی هیچ خبری از این فاجعه که باید دنیا را تکان می‌داد منتشر نشد. رسانه‌های وابسته به داعش اولین رسانه‌هایی بودند که با انتشار عکس و فیلم‌های وحشی‌گری‌ خود در سر بریدن نوجوانان شیعه پایگاه اسپایکر، جهانیان را از این جنایت آگاه کردند.

آنچه که بیشتر مایه تاسف است، کوتاهی خود عراقی‌ها و از جمله دولت این کشور نسبت به فاجعه اسپایکر می‌باشد؛ تا جایی که حتی یک مراسم یادبود رسمی نیز برای این دانشجویان که بی‌گناه قتل عام شدند، برگزار نمی‌گردد. اما یک روز بعد از آغاز این جنایت که چند روز طول کشید، یعنی 13 ژوئن 2014 آیت‌الله سید «علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعه در عراق فتوای «جهاد کفایی» را برای مبارزه با داعش صادر کرد؛ فتوایی که مقدمه تشکیل حشد شعبی و مقاومت مردمی عراق تا زمان اخراج داعش شد.

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۹۸۰۱۳۰۰:۲۹:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲۶
عاقبت غربگراها
ناشناس۳۰۹۸۰۸۹۰۱:۰۲:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲۶
عکس قرمزی رودخانه واقعی می باشد یا می خواسته اند اوج شقاوت داعش را برسانند
ناشناس۳۰۹۸۴۲۱۰۸:۴۸:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۶
واقعی هست. فیلمش موجوده.
ناشناس۳۰۹۸۷۷۴۱۳:۱۲:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۶
واقعیه! مگه فیلمش رو ندیدی؟
ناشناس۳۰۹۹۳۸۴۲۳:۰۷:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲۶
واقعی است فیلمهایش در اینترنت موجود هست
ناشناس۳۰۹۸۷۰۳۱۲:۲۰:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲۶
این حربه ی اصلی استعمارگران در طول تاریخ بوده . حداکثر کشتار ، حداکثر فحاشی ، حداکثر تخریب در همان ابتدای عملیات . حال هر نوع عملیاتی . یادتان هست همان یکی دو روز اول حمله به عراق چه حجم عظیم موشک و توپ و ... بر سر نظامی و غیر نظامی عراقی ریختند . به شدت روحیه ی طرف مقابلشان مهم است . اگر بتوانند همان آغاز کار روحیه ها را خرد کنند ، پیروزند و الا شکستشان حتمی خواهد بود . حجم عظیم تبلیعات میدانی و مجازی و رسانه ای اولین شگرد استعمارگران برای زمین زدن مقاومت مقابلشان است .
ناشناس۳۰۹۸۰۲۴۰۰:۳۴:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲۶
حقیقت خاورمیانه اینه شماهارو دارن با وعده آزادی های جنسی فریب میدن مثل اینکه نمیدونید کجا زندگی میکنید؟
محمود۳۰۹۸۸۱۱۱۳:۴۲:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲۶
لازم است در مورد این جنایت، سیمای جمهوری اسلامی برنامه ای مستند تدوین کند تا افرادی که این نظام را غیر منصفانه زیر سوال می برند ، قدر این نظام را بدانند تااز دشمنانی مانند آمریکا که بوجود آورنده داعش هستند حمایت نکنند.
ناشناس۳۰۹۸۲۴۷۰۳:۲۲:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲۶
من فیلم این جنایت را دیده ام واقعا رودخانه به رنگ خون در آمده بود.خیلی وحشتناک بود.
ناشناس۳۰۹۸۳۰۶۰۶:۰۸:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۶
مالکی نخست وزیر وقت عراق باید پاسخگو باشد چون تعدادداعشیها هنگام حمله کمتر از نفرات پایگاه هوایی بود
ناشناس۳۰۹۸۳۸۲۰۸:۲۱:۴۱ ۱۴۰۲/۳/۲۶
مگر برای کسی بوجود اوردن داعش توسط امریکا و اعتراف چند باره آن ها به این جنایت و این میزان از وحشیگری و درنده گی اهمیتی دارد ؟ مگر امریکای بزدل برای نابودی داعشی که خود بوجود آورده به خاور میانه نیامده است ؟ و به روش های مختلف و مضحک برای انان انواع سلاح و مهمات ارسال می کند. یاد آوری این کشتار وحشیانه، نفعی برای ابر خون آشام تاریخ، پدر داعش یعنی آمریکا ندارد.
امیر۳۰۹۸۴۰۵۰۸:۳۸:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۶
برای غرب و عمله های اونها که با دادن مواد مخدر بهشون توهم ایجاد میکنن اصلا چند میلیون انسان مهم نیست، تاریخ هم نشون داده که فقط با قوی شدن (چه نظامی و چه علمی و عملی) هست که فقط میشه جلوی خوی وحشی اونها ایستاد.
ناشناس۳۰۹۸۴۴۶۰۹:۰۲:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۶
لعنت خدا بر قوم ظالم و کسانی که با آنها همکاری کردند. و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
ناشناس۳۰۹۸۴۶۴۰۹:۱۵:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۶
گرچه این مقاله درجهت محکومیت سکوت مجامع بین المللی در جنایات داعش است اما همین جماعت در جنگ تحمیلی یکبار از جنایاتی که عراق علیه ایران کردند دم نزدند.
ناشناس۳۰۹۸۵۰۸۰۹:۴۹:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲۶
مدعیان غربی حقوق بشر چرا در مورد این جنایت سکوت کردند ؟!
ناشناس۳۰۹۸۵۱۲۰۹:۵۰:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۲۶
داعش دست پرورده امریکا و اسرائیل بود امریکا در جنایات داعش و تروریست های تکفیری در سوریه و عراق شریک است.
پیراسته فر۳۰۹۸۵۳۸۱۰:۱۴:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲۶
جنایت بزرگی را داعش مرنکب شد واما رسانه های بدون تحقیق وتطبیق اخبارمنتشره،اکثراً به مبالغه مبتلاشدند،اینجانب(نگارنده)درهنگام تهاجم داعش به عراق درآن کشوربودم ومسائل رارصدمی کردم. داعش درپنج شنبه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۳(۵ژوئن۲۰۱۴)از «رقه»(سوریه) واردعراق شد،اولین شهری راکه موردحمله قرارداد«سامرا»بود،باکمک عوامل خود،قسمتی ازسامرارا به تسخیرخوددرآوردوبا یارگیری حدود۵هزارنفر شبانه به قصدحمله به حرم عسکریین(ع)حرکت کرد وتا هشتصدمتری حرم پیش رفت واما با جانفشانی مدافعان (محافظان)حرم،مجبوربه عقب نشینی شد(۵۸نفرشهیدشدند) وآنگاه به قصدتکریت(زادگاه صدام) وموصل تغییرمسیرداد وتوانستند با کمک افسران خیانتکار بعثی،باکمترین خونریزی۲۰خرداد۱۳۹۳ موصل را تصرف کند،۱۱ژوئن۲۰۱۴(۲۱خرداد۱۳۹۳)اعلان حکومت داعش درعراق-پایتخت -موصل.... پایگاه هوایی«اسپایکر» چهارهزارنظامی داشته واماداعش ۱۷۰۰ دانشجورادستگیرکرد. در اطلاعیه داعش آمده بود که حدود ۸۰۰ نفر از دانشجویان سنی پس از توبه آزاد اما بقیه دانشجویان -شیعه -با تیربار مستقیم شهید شدند. دیده‌بان حقوق بشرعراق : بین ۵۶۰ تا ۷۷۰ سرباز دستگیر شده در اردوگاه اسپایکر اعدام شدند.
ناشناس۳۰۹۸۶۳۹۱۱:۲۶:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۲۶
و آخر دولت عراق با عشیره تکریت چه کرد؟ وارد مجلس و دولت و سیستم شدند تا نظام را از داخل بپوسانند
ناشناس۳۰۹۸۷۶۲۱۳:۰۲:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۲۶
همین مورد در روند طولانی شدن جنگ تحمیلی علیه ایران هم انجام شد
ناشناس۳۰۹۸۹۰۹۱۵:۲۰:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۲۶
این خوی وحشی دست پرورده های غربی را نشان می دهد که هر لحظه احساس کنند که شرایط برای جنایتشان آماده است تردید نمی کنند .
ناشناس۳۰۹۸۹۵۰۱۶:۱۳:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲۶
خون این همه جوان بی گناه چه رو سیاهی ابدی برای داعش کثیف مسلمان نما و حامیان، عبری، عربی و غربی و همه جنایتکاران تاریخ رقم خواهد زد.
ناشناس۳۰۹۹۶۲۴۰۷:۴۲:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲۷
سوغات همیشگی مستکبرین علیه مردم جهان به مدیریت مستقیم امریکای جنایت کار برای مردم شیعه وسنی ....عراق سازمانهای حقوق بشر ی و سازمان ملل شرمنده باش از این سکوت بر جنایت رفته بر بشر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین