قیمت خودرو همچنان بر مدار نزول

  4020316094 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

نزولی بودن قیمت خودروها که در هفته‌ها و روزهای اخیر تداوم داشته است و در روز جاری نیز شاهد آن هستیم، بیش از هر چیز بر موفقیت‌آمیز بودن سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه دلالت دارد.

قیمت خودرو همچنان بر مدار نزول

به گزارش ایرنا، در روز جاری (سه‌شنبه، ۱۶ خرداد) کاهش ۲۰ میلیون تومانی قیمت دو مدل فیدلیتی گروه بهمن، افت ۲۰ میلیون تومانی تارا اتوماتیک، کاهش ۱۵ میلیون تومانی هایما S۸ و هایما S۸ پلاس سفارشی، کاهش ۱۰ میلیون تومانی سورن پلاس تیپ ۳ و افت ۶ میلیون تومانی پژو پارس سفارشی، کاهش ۹ میلیون تومانی شاهین سایپا و افت هشت میلیون تومانی کوئیک اتوماتیک به ثبت رسید.

همچنین بررسی قیمت‌ها در روز پنجشنبه هفته گذشته (۱۱ خرداد) نشان می‌دهد نرخ شاهین سایپا در این روز به ۵۹۴ میلیون تومان کاهش یافت که معادل قیمت نیمه دوم بهمن این محصول است. قیمت شاهین در ۲۱ فروردین امسال رکورد شکسته و به ۷۳۵ میلیون تومان رسیده بود.

کوئیک آر دیگر محصول سایپا نیز در روز پنجشنبه هفته گذشته در بازار ۳۴۷ میلیون تومان قیمت خورد که در مقایسه با اوج قیمت ۴۳۸ میلیون تومانی این محصول در ۲۱ فروردین، حاکی از کاهش حدودا ۹۰ میلیون تومانی است. قیمت این خودرو نیز اکنون به حول و حوش نیمه دوم بهمن پارسال رسیده است.

دیگر محصول مورد بررسی خودروی تارا با دنده دستی است که هرچند در اوج قیمتی خود در دهه سوم فروردین سال جاری تا ۸۴۹ میلیون تومان هم قیمت خورد، اما در روز پنجشنبه گذشته به ۶۶۷ میلیون تومان کاهش یافت.

راناپلاس در قله قیمتی به ۶۲۷ میلیون تومان رسید که این روزها به حدود ۴۹۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت دنا پلاس توربو در تاریخ‌های یاد شده از ۹۶۵ میلیون تومان به ۷۶۰ میلیون تومان کاهش یافت، پژو پارس با موتور TU۵ از ۷۷۳ میلیون تومان در اوج قیمتی به ۶۴۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۶۵۰ میلیون تومان به ۵۱۸ میلیون تومان افت کرد. هایما هم نسبت به فروردین ۳۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

در گروه کرمان‌خودرو، در ۲۱ فروردین امسال قیمت جک J۴ تا یک میلیارد تومان هم رسید که این خودرو پنجشنبه هفته قبل با افتی فاحش ۸۱۵ میلیون تومان در بازار ارزشگذاری شد.

T۸ دیگر محصول این خودروساز نیز از قله قیمتی ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی در همان بازه زمانی، با افتی فاحش به یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان رسید.

افت ۵۲۰ میلیون تومانی فیدیلیتی هفت نفره، کاهش ۶۱۰ میلیون تومانی دیگنیتی پرایم، افت ۴۷۰ میلیون تومانی تیگو ۷ و کاهش ۶۰۰ میلیون تومانی لاماری، از دیگر آمارهای قابل ذکر از ریزش قیمت‌ها در خودروهای مونتاژی در بازه زمانی یاد شده است.

افت قیمتی برخی از خودروها را در بازه زمانی مذکور در جدول زیر مشاهد می‌کنید.

قیمت خودرو همچنان بر مدار نزول/ قیمت هایما ۳۲۰ میلیون تومان پایین آمد

برای مشاهده تحلیل‌های قیمتی اینجا کلیک کنید.

دلایل نزولی شدن قیمت خودرو

به اعتقاد کارشناسان امر، از جمله عوامل ریزش قیمت‌ها در روزهای اخیر می‌توان به اجرای طرح دوم سامانه یکپارچه خرید خودرو، مالیات بر عایدی درآمد، افزایش تولید و عرضه خودروسازان و اجرایی شدن واردات خودرو به کشور اشاره کرد.

از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ بیش از ۱۹۳هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. به طوری که میزان رشد تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو در مدت مذکور حدود ۵۰ درصد، گروه سایپا نزدیک به ۳۳ درصد و خودروسازان بخش خصوصی ۸۰ درصد بوده است؛ بی‌شک با افزایش تیراژ تولید و تسریع در عرضه محصولات خودروسازان، شاهد آرامش و تعدیل قیمت در بازار خواهیم بود.

با اجرای فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه نیز که به منظور تنظیم بازار و شفاف سازی در عرضه خودرو در نظر گرفته شد، شاهد حذف قرعه کشی و ثبت نام۹۰۰ هزار تقاضا در مرحله نخست برای خرید انواع خودرو بودیم.

همچنین با اجرای طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی، جهت‌دهی معاملات خودرو میسر شده و امکان نقل و انتقال خودرو به مصرف‌کننده واقعی فراهم می‌شود.

مدیریت جامع در نقل انتقال معاملات خودرویی کشور، مبارزه با پولشویی، ایجاد بستر مناسب درخصوص اجرای دقیق و به‌موقع قانون جدید مالیات، پیشگیری و جلوگیری از هرگونه نقل و انتقال غیرواقعی برخی افراد سودجو، ایجاد فضای امن در راستای جهت‌دهی به معاملات خودرو و امکان نقل وانتقال خودرو به مصرف کننده واقعی، برخی از اهداف طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی است.

برپایه این گزارش، صنعت خودروی کشور مسائل متعددی دارد و برای حل این مسائل، یک برنامه چهار ساله طراحی‌شده که در حال اجرا است.

تاکنون یک سال و نیم از اجرای برنامه صنعت خودرو گذشته است؛ در گام نخست نقشه راه اصلاح صنعت خودرو، تمرکز بر خنثی کردن تحریم‌ها، افزایش و پایداری تولید بود که این هدف با توجه به آمارها و ارقام تا حد قابل قبولی محقق شده است.

در گام دوم که از ابتدای امسال آغاز شده، ارتقای کیفیت با تمرکز بر ایمنی، تولید محصولات جدید و رضایت مشتری و افزایش بهره‌وری با تمرکز بر کاهش قیمت تمام‌شده خودرو در دستور کار قرار گرفته است.

انتظار می‌رود با تداوم سیاست‌ها و طرح‌های یاد شده، شاهد افت بیش از پیش قیمت‌ها در بازار و نزدیک شدن قیمت‌ها به نرخ‌های کارخانه‌ای باشیم.

هرچند این روزها رکودی عمیق و سنگین بر بازار حکمفرماست، خرید و فروش‌ها در حداقل خود انجام می‌شود و خریداران واقعی به امید کاهش بیش از پیش قیمت‌ها دست از خرید کشیده‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۸۲۶۲۱۱۸:۰۲:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۱۶
فقط بنده خدا وزیر صمت قربانی شد
ناشناس۳۰۸۲۶۲۴۱۸:۰۵:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۱۶
قیمت کارخانه وقتی از 40 درصد گران شود معلوم هست بازار دلالی که حبابی هست پایین تر می آید البته در کنار عوامل دیگر مانند افزایش تولید و این دو عامل علت اصلی آن هست ولی باید مقداری قیمت کارخانه بالا برود تا سر به سر شود
ناشناس۳۰۸۲۶۳۴۱۸:۰۸:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۱۶
پژوه ۲۰۷ رو ظاهراً قرار با موتور پژو ۲۰۶ بسازن شما میگی خنثی کردن تحریم ها؟
ناشناس۳۰۸۲۶۶۸۱۸:۳۴:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۱۶
همچین نوشتی نزولی! هروقت قیمت پراید صفر شد 100 ملیون می توان گفت کاهش محسوس داشته است
محمد۳۰۸۲۷۶۸۲۰:۲۲:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۱۶
به نظر اخبار توافق عامل اصلی کاهش قیمت بوده نه تلاش های وزارت صمت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین