یک عکس، یک شرح| آموزش و پرورش بدحال و بدون بیمه!

گروه فرهنگی الف،   4020312015 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مجلس، وزیر پیشنهادی جوان آموزش و پرورش و چشم هایی که به این وزارتخانه دوخته شده تا با حضور این وزیر جدید شاهد آغاز تغییرات باشد.

 بیراه نیست بگوییم آموزش و پرورش، امروز  بدترین دوران خود را طی  ۴ دهه اخیر سپری می کند.  این وزارتخانه پر عائله در ۱۰ سال گذشته و پیش از « رضا صحرایی»، سکاندار جدید آن، ۸ وزیر را به خود دیده!

جدا از مشکلات مزمن همیشگی این وزارتخانه یعنی کمبود اعتبارات ، آموزش و پرورش، امروز از ماهیت و هدف اصلی خود که ارایه خدمات آموزشی باکیفیت رایگان و پرورش انسان هایی با علم و فرهنگ است فاصله گرفته و متاسفانه به دلیل ترویج آموزه های غلط حکمرانی که از حوزه اقتصاد به سایر حوزه ها نیز سرایت کرده حتی مدیران و معلمان مدارس دولتی نیز در پاسخ به انتقاد والدین می گویند: «اگر ناراضی هستید فرزندتان را ببرید مدرسه غیر انتفاعی ! »هر چند در این مدارس نیز چندان خبری از فضیلت های مطلوب تمدنی ما نیست و اگر نباشد رقابت برخی از مدارس نامدار غیر انتفاعی بر سر تعداد دانش آموزان قبول شده در کنکور که آن هم با هدف درآمد بیشتر و در طبقات بالایی درآمدی صورت می گیرد، از همان جد و جهد صرفا  آموزشی نیز بر خلاف تصور عمومی، در کلیت این مدارس خبری نیست! در این مدارس نیز چرتکه سود و منفعت پولی بر هر چیز دیگری غلبه دارد! 

دو روز پیش از جلسه رای اعتماد به «رضا صحرایی» وزیر جدید آموزش و پرورش،  غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در جلسه رونمایی از کتاب «آموزش‌وپرورش آینده» با عنوان فرعی «بازخوانی آموزش‌وپرورش ایران در آستانۀ قرن پانزدهم شمسی» با بیان اینکه حال آموزش و پرورش خوب نیست، گفت: «آموزش و پرورش در نظام آموزشی، حکم دوران جنینی را دارد، اگر یک جنین با نقص متولد شود این نقص تا پایان زندگی با او همراه خواهد بود، نباید از آموزش‌وپرورش غفلت کنیم... 

 اگر حال آموزش‌و‌پرورش خوب باشد، حال کشور نیز در همه شئون خوب خواهد بود... 

تربیت معلم سرنخ کلاف آموزش‌و‌پرورش است، نگاه ما باید نسبت به دانشگاه فرهنگیان تغییر کند

بله، حال آموزش و پرورش ما نه فقط خوب نیست بلکه نسخه های نادرست و غلط نیز برای این بیمار بد حال پیچیده اند. مشکلات آموزش و پرورش بسیار بزرگ تر و عمیق تر از آن است که وزیر جدید جوان بتواند در چند سال باقی مانده از عمر این دولت از پس آن برآید. اما او می تواند دستکم مانع تجویز این نسخه ها شود. نسخه هایی که این بیمار بد حال بدون بیمه را فقط راهی بازار آزاد کرده است ! 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۷۷۰۴۶۱۰:۱۲:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۱۲
وزیر آموزش پرورشی که از بدنه آموزش پرورش انتخاب نشده، کاری از دستش ساخته نیست.
ناشناس۳۰۷۷۲۵۲۱۲:۳۰:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۱۲
آموزش و پرورش دارای چند هزار دبیر با سابقه با مدرک دکترا است. یعنی از میان آنها حتی یک نفر هم پیدا نشد که به درد وزارت بخورد؟!
مولانا۳۰۷۷۴۴۴۱۴:۵۳:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۱۲
ای برادر تو همه اندیــــشه ای مابقی جز استخوان و ریشه ای
ناشناس۳۰۷۷۰۴۷۱۰:۱۳:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۱۲
در این مملکت آموزش و پرورش در سطر آخر لیست دغدغه های مسئولان است.
ناشناس۳۰۷۷۰۵۲۱۰:۱۵:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۱۲
مسخره تر از این نمی شود که نام مدرسه خصوصی و پولی را «غیر انتفاعی» گذاشته اند! در لغتنامه دهخدا، غیر انتفاعی چنین معنی شده است: بدون داشتن مقاصد تجاری !
ناشناس۳۰۷۷۰۵۸۱۰:۱۸:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۱۲
شهریه های دلاری و چند ده میلیونی مدارس خصوصی نشان دهنده این است که عدالت تا چه حد مظلوم واقع شده است.
ناشناس۳۰۷۷۰۶۸۱۰:۲۱:۰۲ ۱۴۰۲/۳/۱۲
تمام وزراتخانه های این مملکت شده صحنه تجربه اندوزی و کار یاد گرفتن مسئولان به روش آزمون و خطا. مسئله این است که مردم باید بهای خطاهای اینان را بپردازند.
محسن۳۰۷۷۰۷۱۱۰:۲۲:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۱۲
الف آموزشی پرورش رها کن درباره وام های کارکنان بانک ها بنویس چرا باید کارمند بانک اصلا وامی که مال مردم به سمت خودش بده؟ چقدر اینها مگر توانایی دارند که این گونه امتیاز بگیرند ؟ ناراحت هستند بروند کنار سریع جای آنها پر میشود چقدر باید ما به اینها پول بدهیم
ناشناس۳۰۷۷۳۰۴۱۳:۱۰:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۱۲
محسن جان چقدر شما نگران وامی هستی که به کارمندان بانکها میدن .خیلی از سازمانای دولتی وشرکتهای بزرگ مثل فولاد وایران خودرو ونفت کلی امتیاز ویژه به کارکنان خودشون میدن که قابل مقایسه با وام کارمندان بانک نیست .همه وامی که به کارمندان بانک داده میشه قرضآلحسنه نیست وخیلی از وامهایی که به اونها میدن با همون نرخی هست که به مردم میدن .طرف تو ایران خودرو هردوسال بهش حواله ماشین میدن کلی سود میکنه بایت فروش حواله .فلانی تو شهرداری تهران داره کارمیکنه کلی حقوق ومزایا داره بهش فلان نقطه شهر آپارتمان دادن قسطی چند میلیارد فروخته حالا شما فقط وام کارمندان بانک رو می بینی که اتفاقا از خیلی از کارمندان دولتی دیگه بیشتر کار هم می کنند ؟احتمالا فامیلی یا کسی داری تو بانک داری بهش حسودی می کنی ؟اما بدون کارمندان بانک میرفتن تو خیلی از همین شرکتها زندگی بهتری داشتن
ناشناس۳۰۷۷۰۷۶۱۰:۲۴:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۱۲
دیگر از وزارتخانه آموزش و پرورش، نه آموزش مانده است و نه پرورش. تابلوی سر در آن هم باید تغییر کند: توانا بود هر که پولدار بود.
ناشناس۳۰۷۷۰۸۱۱۰:۲۶:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۱۲
متوسط سن شروع به سیگار کشیدن از 25 سال در سالهای 1350، اکنون به 13 سال رسیده است. معلوم نیست که این مربیان پرورشی و 20 هزار روحانی که در مدارس استخدام شده اند، چه کار می کنند.
ناشناس۳۰۷۷۰۹۱۱۰:۳۰:۴۶ ۱۴۰۲/۳/۱۲
با این گرانی ارزاق خوراکی، گوشت و مرغ و تخم مرغ و میوه و لبنیات و خشکبار.... بچه ها با وضعیتی در مدارس حاضر می شوند. کجا رفت تغذیه رایگان؟! هرگاه جسم سالم و نیرومند نباشد، فکر هم خوب کار نمی کند.
ناشناس۳۰۷۷۰۹۲۱۰:۳۲:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۱۲
امام خمینی : خدا نياورد آن روزي را كه سياست ما و سياست مسئولين كشور ما پشت كردن به دفاع از محرومين و رو آوردن به حمايت از سرمايه دارها گردد و اغنيا و ثروتمندان از اعتبار و عنايت بيشتري برخوردار شوند.
دبیر ۳۰ سال سابقه۳۰۷۷۱۶۱۱۱:۱۷:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۱۲
آموزش و پرورش بد حال نیست بلکه کما است
ناشناس۳۰۷۷۱۹۵۱۱:۴۶:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۱۲
همه میدانند که حال اموزش وپرورش خیلی بد است و بابت بیان این واضحت از نویسنده ممنون هستم اما سوال اینجاست چرا و مشکل این حال بد چیست. به نظر بنده بعنوان یک فرهنگی مشکل دردیدی است که نسبت به اموزش وپرورش وجود دارد نهفته است اموزش برای چه؟ و پرورش چگونه باید باشد؟ نهفته است. بعنوان مثال در کجای دنیای درسی با عنوان امادگی دفاعی تدریس می شود!!!! در بحث پرورش متاسفانه برا یک دانش اموز که هنوز به سن تکلیف نرسیده است از استدالال هایی که یک شخص به درجه شناخت کامل رسیده است استفاده می شود!!! که برای دانش اموز نوجوان و این ظرف مظروف با هم نمی خواند .....
ناشناس۳۰۷۷۴۳۷۱۴:۴۷:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۱۲
ممنون از توضیح واضحت استاد!
ناشناس۳۰۷۷۳۰۹۱۳:۱۳:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۱۲
از وزرایی که واسه آموزش و پرورش انتخاب شدن چند نفرشون فارق التحصیل تربیت معلم بودن؟؟؟ قدرت علمی اساتید دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با دانشگاه های معتبر کشور در رشته های مشابه واقعا ناچیره ... وضعیت فارق التحصیلان دانشگاه فرهنگیان مطابق انچه که من به عنوان مسئول آموزش یکی از مناطق تهران می بینم‌ واقعا افتضاحه هیچ مهارت خاصی در تدریس ندارن و حتی قدرت کلاسداری ندارند به عنوان مثال دانش اموز ممتازی رو تصور کنید که فقط درس می خونده با رتبه بالا در این دانشگاه پذیرفته شده و چند سال بعد با عنوان معلم میخواد وارد کلاس متوسطه دوم بشه دانش اموزان اصلا نمی پذیرنشون
ناشناس۳۰۷۷۴۱۲۱۴:۲۷:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۱۲
فارغ التحصیل
رضا۳۰۷۷۸۸۲۲۰:۲۴:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۱۲
بزرگوار این رویه در حال اصلاح شدن هست
امیر حسین سلطان/تهران۳۰۷۸۵۳۸۱۰:۵۷:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
فقط معلم همه کاره نیست! مدیر و ناظم و همه و همه در کیفیت و بازدهی آموزشی و پرورشی موثرند. لطفا همه کاسه و کوزه ها را بر سر معلم خراب نکنید!
ناشناس۳۰۷۷۴۰۷۱۴:۲۶:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۱۲
سیستمی که به آموزش و پرورش توجهی نکند عاقبتش همین است!! همه حکومت ها چه سرمایه داری و چه سوسیالیستی و ... اولویت اول را آموزش و پرورش قرار دادند.چرا؟ چون بیش از یک دهه، افراد جامعه از خردسالی تا جوانی در کانالی قرار میگیرند که جهان بینی و ارزش های حاکمیت بومی خود را به دانش آموزان القا می کنند و پس از دوازده سال ،شهروندی تربیت میکنند که ارزش ها و جهان بینی مدنظر حاکمیت در وجود دانش آموز حک میشود.معلمان این ممالک، هوشمند و دوره دیده و مطلع هستند و تامین مالی هم میشوند و البته مفاهیم تربیتی و علوم انسانی در اولویت برنامه هاست.بالعکس در جامعه ما آموزش و پرورش یک وزارت خانه کاملا حاشیه ای است و هیچ توجهی به آن صورت نمیگیرد.علی الخصوص در دو دهه اخیر که آموزش و پرورش ایران،به نابودی کامل کشیده شد.چندین دهه اولویت حاکمیت ما و سیاست اصلی دولتها،بانک ها و شهرداری ها و .... خلاصه سازمانهای پول ساز یا موسساتی خاص بود و تصور این بود که هر خرجی برای آموزش و پرورش شود دور ریختن پول است!! در حالیکه همه ممالک توسعه یافته،هر خرجی در آموزش و پرورش را، به مثابه سرمایه گذاری بر روی نسل آینده قلمداد میکنند و می دانند با ارزش ترین کار، هزینه کردن برای آموزش و پرورش است چون نتیجه مثبت آن را ،پس از یک دهه در جامعه خواهند دید.سیستم ما به خاطر بی توجهی به آموزش و پرورش،استخدام های غلط و گزینش های بی محتوا و خنثی و گاه مضر و نیز بی توجهی به بودجه آموزش و پرورش و معیشت معلمان و اولویت قرار دادن علوم تجربی و ریاضی و کنکور محوری و  بی توجهی به علوم انسانی و مسائل تربیتی،نسلی را تربیت کرد که جهان بینی و ارزش های حاکمیت و ارزش های سنتی  جامعه را قبول ندارد و حتی در مقابلش ایستاده است.این رخداد، نتیجه بی توجهی به چند دهه فریاد دلسوزان آموزش و پرورش است و افرادی باید پاسخگو باشند که تربیت نسل ها را بی اهمیت جلوه دادند و سرمایه بیت المال را در سازمانها،موسسات و اموری هزینه کردند که نه تنها سودی برای مملکت نداشت، بلکه همان سرمایه گذاری های اشتباه و همان سازمان ها و ارگانها ،به خاطر کارکرد نادرست ،بدترین آسیب ها را به اقتصاد و فرهنگ این مرز و بوم وارد کردند.
ناشناس۳۰۷۷۷۱۰۱۸:۱۴:۵۸ ۱۴۰۲/۳/۱۲
متاسفانه استارت ویرانی اموزش وپرورش از دوره احمدی نژاد با تغییرات محتوای کتابها حذف نمره وتعطیلی پنجشنبه ها و....زده شد و همچنان روی همون مدار داره حرکت میکنه این وزارتخونه یه وزیر کاربلد وبا تجربه وغیر سیاسی لازم داره!
ناشناس۳۰۷۸۲۹۶۰۵:۳۳:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۱۳
با نظر شما موافقم از وقتی احمدی نژاد امد همه چی خصوصا آموزش وپرورش از ابهت افتاد الان بدتر
ناشناس۳۰۷۸۵۰۸۱۰:۲۰:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۱۳
دو روز تعطیلی مدارس در هفته، در تمام دنیا انجام‌ میشود و مختص ایران نیست. کودک و نوجوان علاوه بر آموزش نیاز به بازی و تفریح و تعاملات خانوادگی بیشتر دارد که با تعطیل کردن دو روز در هفته، این مساله لحاظ و اجرایی شده. حذف نمره در مقطع ابتدایی هم یک اصل جهانی است که در تمام دنیا و ملل توسعه یافته اجرا میشود چون در مقطع ابتدایی کودکان باید آرامش داشته و اضطراب به آنها وارد نشود تا سلامت روان آنها مختل نشود در سیستم نمره محور رقابت بر سر نمره در کودک دوره ابتدایی استرس و فشار شدیدی ایجاد میکند که سلامت روان او را مختل میکند. کتب درسی هم باید تغییر پیدا میکرد چون سه دهه از زمان تالیف آنها گذشته بود و باید به روز میشد.
ناشناس۳۰۷۷۹۱۷۲۰:۵۷:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۱۲
من هیات علمی هستم حاضرم بدون هیچ چشم داشتی چند ساعت در هفته در مدارس در هر سطحی تدریس کنم امثال من کم نیستند تو جامعه یه فراخوان بدین
ناشناس۳۰۷۸۳۶۰۰۷:۵۷:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۱۳
منم یک بازنشسته ام با سوابق آموزشی و تحصیلات دکتری. حاضرم یک روز در هفته رایگان آموزش بدم. اما مشکل آموزش و پروش از نگاه مدیران آن است.
محمد۳۰۷۸۴۴۳۰۹:۱۳:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۱۳
گاهی برای گرفتن بیست هزار تومان از بیمه تکمیلی باید یک روز وقت گذاشته شود و بیشاز آن کرایه تاکسی داد من اغلب از خیرش می گذرم قبلا باید شخصا به بانک هم مراجعه می کردیم و امضا و اثر انگشت می زدیم که این یکی از مردسه مرداخت حذف شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین