۲ تهدید اصلی برای اسرائیل در امنیتی‌ترین کنفرانس صهیونیست‌ها

گروه جهان الف،   4020309069

کنفرانس معروف هرتزلیا درحالی برای یافتن راهکارهای حل بحران‌های داخلی و مقابله با خطرات خارجی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۳ برگزار شد که دستپاچگی و سردرگمی مقامات اسرائیلی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران و تقویت قدرت نظامی مقاومت کاملا واضح بود.

 ۲ تهدید اصلی برای اسرائیل در امنیتی‌ترین کنفرانس صهیونیست‌ها

به گزارش الف، «هرتزلیا» شهری مهم در شمال  تل‌آویو  واقع در فلسطین اشغالی است که بیش از 80 هزار صهیونیست در آن زندگی می‌کنند. نام این شهر از «تئودور رهتزل» بنیان‌گذار جنبش صهیونیسم گرفته شده و بسیاری از موسسات استراتژیک امنیتی رژیم اسرائیل در آن قرار دارد.

کنفرانس‌های امنیتی سالانه رژیم صهیونیستی در هزتزلیا بسیار معروف است و مقامات ارشد نظامی و سیاسی و امنیتی این رژیم درباره چالش‌ها و مخاطرات پیش روی اسرائیل و نیز راهبردها و برنامه‌های این رژیم برای مقابله با تهدیدات و سایر مسائل امنیتی در کنفرانس مذکور صحبت می‌کنند. کنفرانس سالانه هرتزلیا که توسط اندیشکده سیاست و استراتژی (IPS) دانشگاه هرتزلیا (IDC) برگزار می شود یکی از مهمترین کنفرانس های امنیتی سیاسی تل‌آویو به شمار می‌رود و آنچه که هرتزلیا را از دیگر کنفرانس های مشابه متمایز می کند حضور پر رنگ مقامات امنیتی سیاسی خارجی به ویژه غربی در این کنفرانس است و  تقریبا تمامی مقامات درجه یک امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی در آن حاضر می‌شوند.

دانشگاه «رایشمن» در قلب هرتزلیا یکی از زیباترین مکان‌های فلسطین اشغالی محسوب می‌شود که پوشش امنیتی بالایی داشته و از تجهیزات پیشرفته و سالن‌های سخنرانی بزرگ و مجهز برخوردار است. این مکان از ابتدای اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین یعنی سال 1948 تا 1994 یک پایگاه نظامی برای نیروی هوایی ارتش اسرائیل بوده و سپس از یک منطقه نظامی به حوزه دانشگاهی مجللی تبدیل شد و از سال 2000 میزبان کنفرانس‌های امنیتی-سیاسی هزتزلیا است.

سیاستمداران، پژوهشگران، متخصصان رسانه و کارشناسان نظامی و امنیتی و سیاسی همه ساله از سراسر جهان در این کنفرانس شرکت می‌کنند تا نتایج یافته‌ها و تحلیل‌های خود را درباره چالش‌های آینده اسرائیل بیان کنند. 

گفته می‌شود که هرتزلیا به دلیل نظم و  گستردگی برنامه‌های خود در ارائه اطلاعات و برنامه‌ریزی برای مقابله با تهدیدات پیش روی رژیم صهیونیستی، تا حد زیادی کنست (پارلمان اسرائیل) را زیر سوال برده است؛ زیرا معمولا در نشست‌های کنست و هنگام سخنرانی مقامات صهیونیست اغلب وقفه‌های زیادی ایجاد می‌شود اما درباره هرتزلیا اینگونه نیست و تصمیمات صادر شده در آن نیز لازم‌الاجرا هستند.

 

اما هفته گذشته کنفرانس امنیتی-سیاسی هزتزلیا برای سال 2023 با سرفصل «چشم‌انداز و استراتژی در عصر بی‌اعتمادی» برگزار شد؛ نشستی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آن شرکت نکرد و فضای حاکم بر کنفرانس حاکی از اظهارات مغرضانه صهیونیست‌ها ضد یکدیگر بود.

در سایه تحولات اخیر اسرائیل و به ویژه تنش‌هایی که چند ماه قبل در جریان طرح تغییرات قضایی این رژیم میان دولت آمریکا و کابینه نتانیاهو و شخص وی به وجود آمده بود، حاضران در کنفرانس هرتزلیا روابط واشنگتن و تل‌آویو را مورد بررسی قرار دادند. مقامات آمریکایی حاضر در کنفرانس مذکور به رهبری «تام نایدز» سفیر این کشور در فلسطین اشغالی تاکید کردند که آمریکا از اسرائیل دور نشده و روابط عمیق میان دو طرف در همه سطوح ادامه دارد.

اما در  طرف مقابل، سخنرانان اسرائیلی به شدت از تنش‌های ایجادشده در مناسبات تل‌آویو و واشنگتن انتقاد کرده و انگشت اتهام را به سمت نتانیاهو گرفتند. درحالی که این کنفرانس برای پرداختن به بحران‌های داخلی و خطرات خارجی رژیم صهیونیستی برگزار شده بود اما شباهت زیادی به صحنه تقابل و اتهام‌زنی مقامات اسرائیلی به یکدیگر داشت. «گادی ایزنکوت» رئیس اسبق ستاد ارتش و «تامیر پاردو» رئیس پیشین موساد و «امیر ایشل» فرمانده اسبق نیروی هوایی اسرائیل از جمله چهره‌های بارز نظامی و امنیتی این رژیم در کنفرانس هرتزلیا بودند که اظهارات تندی علیه کابینه نتانیاهو بیان کردند.

گذشته از حواشی زیاد کنفرانس هرتزلیا که موجب شد صهیونیست‌ها نتوانند سازوکار مناسبی برای حل بحران‌های فزاینده داخلی این رژیم ارائه دهند، برنامه هسته‌ای ایران و مانور نظامی اخیر حزب‌الله و نیز سخنان اخیر سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله از جمله دیگر موضوعات محوری بود که در کنفرانس هرتزلیا مورد بررسی قرار گرفت.

«هرتزی هلیوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی که نمی‌توانست نگرانی خود را از تحولات اخیر منطقه و افزایش قدرت مقاومت پنهان کند به تکرار لفاظی‌های خود علیه ایران و محور مقاومت پرداخته و مدعی شد که اسرائیل توان حمله به ایران را دارد.

وی همچنین به مانور نظامی حزب‌الله و هشدارهای سیدحسن نصرالله درباره وقوع جنگ همه‌جانبه علیه اسرائیل اشاره و اعلام کرد که نصرالله منطقه را به سمت جنگ سوق می‌دهد.

«سخی هنگبی» رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز  از دیگر مقامات امنیتی این رژیم بود که نتوانست نگرانی خود را درباره پیشرفت پروژه هسته‌ای ایران  پنهان کند و گفت:غنی سازی اورانیوم از سوی ایران به میزان ۹۰ درصد خط قرمزی برای جهان است.

«یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اشغالگر نیز در کنفرانس هرتزلیا در همراهی با سایر مقامات این رژیم و درحالی که سعی داشت بحران‌های داخلی اسرائیل و به ویژه چالش‌ها و شکاف‌های پیچیده ارتش را نادیده بگیرد، بار دیگر ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد و گفت که «همه گزینه‌ها باید روی میز باشد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود.اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم را تا ۹۰ درصد افزایش دهد، پیامدها و تبعاتی برای خاورمیانه بوجود خواهد آورد».

 درحالی که محتوای سخنان مقامات صهیونیست در کنفرانس هرتزلیا حاکی از توجه و نگرانی آنها درباره توسعه توانایی هسته‌ای ایران و قدرت نظامی مقاومت به ویژه حزب‌الله است، رسانه‌های عبری با اشاره به اینکه برخلاف گفته‌های مقامات اسرائیلی، این رژیم آمادگی ورود به هیچ جنگی را ندارد اعلام کردند که اسرائیل برای مقابله با واقعیت فعلی نیاز به اعصابی قوی و هوشیاری دائمی دارد.

روزنامه عبری اسرائیل هیوم در این زمینه اعلام کرد که باید بدانیم به هرحال تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای، بهتر از وقوع جنگی همه‌جانبه علیه اسرائیل است. ایران یک تهدید قدیمی و دائمی برای اسرائیل بوده و همچنان ما را درگیر خواهد کرد.

محافل صهیونیستی همچنین با اشاره به اینکه مقامات اسرائیلی هنوز هدفی برای جنگ آینده ندارند تاکید کردند که جنگ با طرفی چون حزب‌الله بچه‌بازی نیست و اگر جبهه داخلی توان مقابله نداشته باشد واقعا کاری از دست کسی برنمی‌آید. آنها در این زمینه به جمله معروف «مناخیم بیگن» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی اشاره کردند که گفته بود: بزرگترین پیروزی که اسرائیل می‌تواند در جنگ کسب کند، جلوگیری از وقوع آن است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    7. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    10. دور باطلی که تمامی ندارد!

    11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    14. برای این عکس شما تیتر بزنید

    15. تضادی عجیب و پر ابهام!

    16. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    19. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    20. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

    21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    22. سقوط در آغوش پهلوی!

    23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

    25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    آخرین عناوین