تلاش مجلس برای حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ ؛ از یک سوراخ چند بار گزیده شویم؟!

گروه اقتصادی الف،   4020308055 ۸۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

زمزمه‌هایی که این روزها در خصوص حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان شنیده می‌شود، حاکی از اصرار بر تصمیمی است که بارها شاهد اثرات منفی آن بر معیشت مردم بوده ایم.

از یک سوراخ چند بار گزیده شویم؟!

به گزارش الف، گمانه‌زنی‌هایی از گوشه و کنار راهروهای مجلس در خصوص حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به گوش می‌رسد و توجیهات مطرح شده، مشابه همان دلایلی است که در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ایراد شد؛ دلایلی چون فسادزا بودن، برخورد نکردن به هدف، هدر رفت منابع ارزی و البته وعده‌هایی در خصوص افزایش مبلغ یارانه‌ها، که یک بار به این توصیه‌ها عمل و اثر آن روی هزینه کالاهای اساسی خانوار و حوزه‌های دیگر به وضوح مشاهده شد.  افسارگسیختگی قیمت‌های ناشی از این تصمیم بانک‌مرکزی و دولت را به سمت تخصیص ارز نیمایی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ برای واردات کالاهای اساسی هدایت کرد. 

 با وجود این تجربه و مسیری که اقتصاد ایران در سال گذشته پیمود، افراد و جریاناتی به دنبال تکرار اعمال همان سیاستی هستند که به گفته برخی کارشناسان از اساس اشتباه و ریشه بخش زیادی از تورم سال گذشته بود. 

مرکز پژوهش‌های مجلس، پیش‌قراول حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰

اواخر اردیبهشت‌ماه بود که مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی با عنوان «راهکارهای کوتاه‌مدت و بلند‌مدت مهار تورم» دلایل تورم موجود در کشور را برشمرد و یکی از راه‌حل‌های مهار این معضل را منوط به اقداماتی نظیر «حذف هر نوع نرخ دستوری ارز، بالاخص نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان» کرد.

به عبارتی واردات کالاهای اساسی با این نرخ انجام نشود و علاوه بر این، نرخ تسعیر ارز جهت محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی با قیمت اعلام شده ۲۸ هزار و ۵۰۰ صورت نپذیرد؛  اقدامی که پیامد احتمالی آن آغاز موج جدید تورم در کالاهای اساسی و محصولاتی است که قیمت نهایی آن به فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمی وابسته است.

توجیه نمایندگان مدافع حذف

پس از انتشار گزارش مرکز پژوهش‌ها و تئوری‌پردازی‌های آنان در خصوص ریشه‌های تورم و توصیه به حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰، برخی نمایندگان مجلس برای توجیه این مسئله وارد شدند و از ضرورت حذف این نرخ با همان توجیهات نخ‌نما شده گذشته سخن گفتند.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص به ایلنا گفت: «وقتی دولت نتواند زنجیره‌های بعد از اختصاص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را کنترل کند و وقتی که فردی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را دریافت می‌کند اما کالای وارد شده را با ارز بازار آزاد به مردم می‌فروشد چرا باید چنین رانتی وجود داشته باشد و این رانتی در اختیار برخی از افراد ایجاد شود؟»

وی ادامه داد:‌ «دولت می تواند ارز را با همان قیمت ۳۸ هزار تومان بفروشد و این مابه التفاوت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان را به شکل دیگری در قالب یارانه پرداخت کند و این اقدام توجیه‌پذیرتر است.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «برای کالاهایی که دولت می‌تواند زنجیره تامین و توزیع را تا مرحله آخر کنترل کند، اگر ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به این کالا تخصیص داده شود، توجیه دارد. اما درباره کالایی که امکان کنترل آن را ندارد و افرادی از این رانت استفاده می‌کنند، دلیلی ندارد که این رانت وجود داشته باشد تا تنها عده‌ای از آن منتفع شوند.»

قادری در پاسخ به این سوال که این اقدام اثر تورمی نخواهد داشت، تاکید کرد: «خیر، مگر تا به امروز کالاهایی که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد می‌شدند با همین نرخ قیمت گذاری و در بازار به فروش می‌رسیدند؟ آن کالا هم با نرخ ۳۸ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد بنابراین تفاوتی نمی‌کند و فکر می‌کنم این مشمول کالاهای اساسی هم می‌شود و این رانت‌ها حذف می‌شوند و اثر تورمی نخواهد داشت.»

وی در پاسخ به این سوال که در حالی که تجربه عدم امکان کنترل ارز ترجیحی وجود داشت چرا دولت نسبت به اعمال ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی اقدام کرد، افزود: «دولت تصور می‌کرد که می‌تواند نرخ ارز را پایین‌تر بیاورد. البته ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به تمام کالاها که اختصاص پیدا نمی‌کرد و تنها مشمول کالاهای اساسی می‌شد اما زمانی از این ارز ترجیحی برای کالای اساسی استفاده کرد که پشتوانه آن کوپن باشد تا کالایی که با ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد می‌شود در قالب کوپن به طور مستقیم به دست خانوار برسد. وقتی کوپنی وجود ندارد، دلیلی ندارد این رانت برای عده‌ای بماند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اینکه چطور دولت نتوانست واردات و توزیع کالا با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را کنترل کند و جلوی رانت را بگیرد، اظهار داشت: «موضوع این است که دولت نمی‌تواند کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند را در سیستم توزیع کنترل کند تا با همان نرخ ارز ترجیحی فروخته شود و فرایند توزیع برای دولت قابل کنترل نیست.»

وی تاکید کرد: «اگر پشتوانه واردت کالا با ارز ترجیحی سیستم توزیع کوپنی بود، امکان کنترل وجود داشت و دولت مکلف می‌شد که به هر کسی که مشمول کوپن بود، کالای وارداتی با ارز ترجیحی اختصاص دهد.»

در انتظار گران‌تر شدن سفره مردم

اگر چه صدای موافقین حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ بالاتر است اما در همین مجلس هم برخی نمایندگان مخالفت‌های جدی خود را با این اقدام ابراز کرده‌اند.

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه درباره شنیدن زمزمه‌های حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به ایلنا گفت:« اگر دولت نسبت به حذف ارز ٢٨ هزار و ۵۰۰ تومان اقدام کند به طور قطع قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا می‌کند؛ قیمت کالاهایی که در سفره مردم است از جمله مرغ و برنج به شدت افزایش پیدا می‌کند و قیمت دارو بالا می‌رود.»

وی تاکید کرد:« روز اول اجرای ارز ٢٨ هزار و ۵۰۰ تومانی خود آقای فرزین آمد و گفت اجرای این طرح حداقل تا دو سال ادامه پیدا می‌کند حالا اگر در این شرایط بخواهند ارز ٢٨ هزار و ۵۰۰ تومانی را قطع کنند قطعا دچار بحران می‌شویم.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره حذف اجبار پتروشیمی‌ها برای فروش ارز صادراتی به نرخ ٢٨ هزار و ۵۰۹ تومان گفت: «دولت ارز مورد نیاز را یا از فروش نفت تامین می‌کند یا از صادرکنندگان داخلی که ارز پتروشیمی‌ها و سایر کالاها با نرخ شناور به فروش می‌رسد اما دولت موظف است برای کالاهای اساسی همچنان ارز ٢٨ هزار و ۵۰۰ تومانی را اختصاص دهد و به طور قطع اگر ارز پتروشیمی‌ها ارز خود را به نرخ ٢٨ هزار و ۵۰۰ بفروشند ضرر و برای ورود ارز به کشور مقاومت می‌کنند.»

کوچکی‌نژاد ادامه داد: «توجه داشته باشیم چه پتروشیمی‌ها و چه سایر صادرکنندگان را اگر به ارز ٢٨ هزار و ۵۰۰ تومان محدود کنیم باید دولت از طرف دیگر خوراک را هم به صورت یارانه‌ای در اختیار آنها قرار دهد.»

وی با تاکید بر اینکه آنچه که الان مهم است این است که دولت ارز ٢٨ هزار و ۵۰۰ تومانی را برای کالای اساسی حفظ کند، گفت: «دولت یا باید از همان ابتدا نرخ ارز را شناور مدیریت شده اعلام می‌کرد و برخی از کالاها را از طریق دیگری به صورت یارانه‌ای به دست مردم می‌رساند اما چندین نرخ را اعلام کرد حالا اگر بخواهد نرخ ترجیحی را حذف کند یک شوک اقتصادی دیگری وارد می‌کند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: «وقتی قیمت یک کالا افزایش پیدا می‌کند قیمت سایر کالاها هم متناسب با آن بالا می‌رود و این شوک تورمی واقعا قابل تحمل نیست.»

وی درباره انتقاداتی مبنی بر اینکه چرا دولت برای کاهش فاصله نرخ ارز ترجیحی و نرخ ارز بازار آزاد به دنبال افزایش نرخ ترجیحی به ٣٨ هزار و ۶۰۰ تومان است و چرا نمی‌تواند نرخ دلار بازار آزاد را کاهش دهد، اظهار داشت:« اگر قیمت نرخ دلار بازار آزاد کاهش پیدا کند، درآمد دولت هم کاهش می‌یابد و منابع دولت هم محدود است.»

کوچکی‌نژاد تاکید کرد: «معتقدم دولت نباید به این شکل با ارز بازی می‌کرد اما اگر حالا بخواهد ارز ترجیحی را قطع کند باید منتظر جهش قیمتی هم باشد.»

وی همچنین درباره اظهارات اخیر معاون اقتصادی رییس جمهوری مبنی بر انجام جراحی بزرگ اقتصادی، گفت: «از این حرف‌ها زیاد زده شده است و در دوره انتخابات ریاست جمهوری هم گفته شد که جراحی اقتصادی انجام می‌شود که منجر به کاهش قیمت‌ها خواهد شد اما الان دو سال از عمر دولت گذشته نتیجه جراحی‌ها چه بوده است؟»

از یک سوراخ چند بار گزیده شویم؟

گویا در نظام حکمرانی اقتصادی ایران، از تجربه‌های طی‌شده گذشته هیچ درسی گرفته نمی‌شود و با وجود مشاهده نتایج مخرب و فاجعه‌آمیز برخی سیاست‌ها، گذشت زمان دوباره آن‌ها را به میدان می‌آورد. 

از اواخر سال ۱۴۰۰ که مجلس و دولت در خصوص حذف ارز۴۲۰۰ تومانی به اجماع رسیدند، بسیاری از کارشناسان این هشدار را مطرح کردند که چنین اقدامی موجب کوچک‌شدن سفره مردم، تعمیق فقر و تورم افسارگسیخته‌ای خواهد شد که نتایج آن به مراتب مخرب‌تر و از فسادی است که ارز یاد شده ایجاد می‌کرد و دستاویز منتقدان برای حمله به آن شده بود. اما با گذشت یک سال از این کار و مشاهده عینی عواقب آن و تورمی که روی سبد مصرفی خانوارها گذاشت، برخی جریانات و سیاست‌گذاران همچنان به تکرار این اشتباهات اصرار می‌ورزند.

در شرایط کنونی و با تفاوت نگاه‌های مختلف اقتصادی،‌ عقلانیت و منافع ملی ایجاب می‌کند که از مسیر طی شده درس گرفته و از تکرار اقداماتی که به ضرر جامعه تمام شد، پرهیز شود اما گویا در ایران رسم بر این است که باید از یک سوراخ چند بار گزیده شد! 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۶۹۴۸۰۱۳:۱۹:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۸
واقعاً آدم کم می آورد در مورد مبحث اقتصاد و سیاست ارزی این مملکت بنویسد.
ناشناس۳۰۶۹۵۷۸۱۳:۵۴:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۸
ممکن است التهابات ارزی ما را لحظاتی دچار نگرانی کند، اما مملکت ما سرشار از ثروت است.
ناشناس۳۰۶۹۶۲۵۱۴:۱۰:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۸
مهم اینه که این ثروت کجا خرج میشه به دست فقرا که نرسیده است.
ناشناس۳۰۶۹۹۶۴۱۷:۱۸:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۸
حضرت علی (ع) در نامه به مالک اشتر فرمودند : اگر کارها را به دست کسانی دهید که در آن سر رشته ای نداشته باشند، قطعا کار مُلک و مِلک و مردم به تباهی کشیده خواهند شد.
ناشناس۳۰۷۰۲۱۷۱۹:۵۴:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۸
امروز مردم آگاهانه سختی‌ها را تحمل می‌کنند. چرا که هیچ فضیلتی جز با سختی بدست نمی‌آید. بشارت بر ملتی است که سختی را تحمل کرده تا به عزت برسد. چرا که پایان شب شب سیاه، فجر پیروزی است.
ناشناس۳۰۶۹۶۲۷۱۴:۱۱:۳۹ ۱۴۰۲/۳/۸
از کدام ثروت صحبت می کنید؟
ناشناس۳۰۶۹۷۰۷۱۴:۴۴:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۸
متاسفانه همین تفکر است که مملکت را به فلاکت انداخته
ناشناس۳۰۶۹۶۰۳۱۴:۰۲:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۸
از ریاست سمن دیده بان شفافیت و عدالت جناب دکتر توکلی می خواهیم پرسنل دیده بان را برای رسیدگی به فساد های بانکی با نظارت خودشان به خط کنند دیده بان به دلایل نامعلومی در زمینه رسیدگی به فسادهای بانکی کوتاهی داشته است
ناشناس۳۰۶۹۶۱۷۱۴:۰۸:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۸
هرچه سریعتر مسله فساد خودرویی برخی نمایندگان مجلس را شفاف سازی نمایید
ناشناس۳۰۷۰۰۵۰۱۸:۰۶:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۸
دارن شفاف سازی می‌کنن دیگه.
ناشناس۳۰۶۹۶۳۴۱۴:۱۴:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۸
مگر معیشت مردم برای نمایندگان مجلس مهمه ؟ گوشت و مرغ از سفره مردم پر کشیده. خانواده ها توان خرید میوه برای فرزندانشون ندارند. اما دریغ از اقدامی از سوی نمایندگان مجلس
ناشناس۳۰۶۹۴۸۸۱۳:۲۱:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۸
وقتی جراحی بی مورد، توسط تیم جراحی کم تجربه و کم سواد انجام گیرد، نتیجه آن می شود که نباید می شد.
ناشناس۳۰۶۹۵۶۰۱۳:۴۸:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۸
یکبار و برای همیشه باید اقتصاد کشور را ریشه ای اصلاح کرد و تمامی ثروت ها و دارایی ها را به یکباره ملی کرد
ناشناس۳۰۶۹۶۷۴۱۴:۳۴:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۸
یکبار دیدیم شوروی سابق چه شد
ناشناس۳۰۶۹۷۷۵۱۵:۱۹:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۸
آره دیدیم بعد توافق با شیطان بزرگ تجزیه شد یا عراق یا لیبی یا حتی اوکراین
ناشناس۳۰۶۹۸۶۸۱۶:۲۴:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۸
خیر. شوروی اول اقتصادش را ضعیف کرد بعد تجزیه شد. عراق و لیبی هم تجزیه نشدند و مشکلشان مدیرانشان بودند. الان که ما دنبال عراقیم که پولمان را بدهد. اوکراین را هم روسیه متلاشی اش کرد همانطور که افغانستان را به عصر حجر برد.
ناشناس۳۰۷۰۱۷۱۱۹:۲۲:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۸
مشکل داشت ولی بعد توافق و حتی به صف شدن شرکت های آمریکایی به آنجا زمینه سقوط را ایجاد کردن ، عراق و. .. هم منظور تجزیه نبود بلکه توافق برای واگذاری منافع ملی‌شان بود که بعد مدت کوتاهی حمله نظامی شد و ای آن هم می خواستند با برجام های متعدد....!!
مانی۳۰۷۰۷۳۶۰۰:۵۷:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۹
باید از افراد تحصیلکرده و حاذق و دارای تجربه موفق،در مناصب مدیریت عالی کشور بهره گرفت.
ناشناس۳۰۶۹۵۸۵۱۳:۵۶:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۸
قریب دو سال است تفحص از بورس توسط سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مجلس در حال انجام بوده ولی هیچ گزارشی از آن منتشر نشده است .
ناشناس۳۰۶۹۶۴۷۱۴:۱۸:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۸
اگر آن ارز حذف نشده بود تورم الان دوبرابر می بود هم به خاطر چاپ پول بیشتر برای تامین آن وقتی تورم بالا داری و هم تورم دو برابری شدن در جهان که باز نیاز به چاپ پول بیشتر بود برای تامین آن و دلالی هم در ایران آزاد هست تورم الان دیگر خواب می بود و از مجلس هم تشکر می کنم بابت نامه زدن برای حذف ارز 28500 که کار ارز4200 می کند و اقتصاد را بیچاره تر اگر همین اوایل حذف نشود
محمد۳۰۶۹۷۹۰۱۵:۳۳:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۸
خب چرا کاری نمی کنند که قیمت ارز بالا نرود تا این اختلاف شدید بین ارز ۲۸۰۰۰ تومانی و قیمت بازار آزاد آن نباشد تا مفاسد بعدی به وجود بیاید؟
ناشناس۳۰۷۰۰۵۳۱۸:۰۷:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۸
چون که تحریم ها کاغذ پاره‌ای بیش نیست.
ناشناس۳۰۷۰۱۷۹۱۹:۲۶:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۸
جواب در متن هست مالیات بر دلالی باید گرفته شد تا پول سرگردان نتواند تورم درست کند
ناشناس۳۰۶۹۹۴۱۱۷:۰۹:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۸
روحانی هم ميگفت اگه ما نبوديم دلار 100 تومن ميشد
ناشناس۳۰۷۰۱۷۴۱۹:۲۴:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۸
اگر نبودن دلار حداکثر الان 20 هزار تومان می بود
ناشناس۳۰۶۹۹۴۴۱۷:۱۰:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۸
مگه الانم تورم بعداز جنگ جهاني دوم شکسته نشد؟اين چه کاریه ارز حذف میشه تورم ميره بالا حذف هم نشه بازم ميره بالا
ناشناس۳۰۷۰۱۷۸۱۹:۲۵:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۸
خیر شکسته نشده
ناشناس۳۰۶۹۹۴۵۱۷:۱۱:۱۳ ۱۴۰۲/۳/۸
تنها فرقی که کرد دلار رانتي 4200 حذف شد و دلار رانتي 28500 جایگزين شد ولی اين وسط مرغ از 30 تومن شد 100 تومن و دارو سر به فلک کشید
ناشناس۳۰۷۰۳۴۸۲۱:۰۲:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۸
در مورد ارز صحبت می شود نه ريال که شما از چاپ پول سخن می‌گویید. مگر اینکه معتقد باشید دولت دلار چاپ می‌کند!
ناشناس۳۰۷۰۷۲۱۰۰:۴۳:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۹
نقدینگی آزاد و سرگردان می شود تورم و تورم یعنی افزایش قیمت ها حال یکی از آنها ارز هست،فرمول نرخ ارز هم این هست= تورم شما با تورم کشوری مانند آمریکا هرچه قدر اختلاف باشد آن ارز کم یا زیاد می شود(مثلا تورم ایران 10 درصد باشد و آمریکا 5 درصد دلار در طول یکسال 5 درصد افزایش می یابد )
ناشناس۳۰۶۹۴۹۰۱۳:۲۲:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۸
ارز باید تک نرخی شود و تا زمانی که مشکلات اقتصادی داریم تمامی کالاهای اساسی کوپنی شود برای همه مردم و آنهایی را که فکر میکنیم ثروت زیادی دارند از طرق دیگر اقتصادی با آنها رفتار نماییم
ناشناس۳۰۶۹۵۸۲۱۳:۵۴:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۸
ما اقتصادمان را قوی می‌کنیم؛ زیرا قدرت خوداتکایی داشته و همه ظرفیت‌های بقا در اختیار ماست و می‌توانیم چند برابر ظرفیت کشورمان را همین امروز تغذیه کنیم.
ناشناس۳۰۶۹۵۰۲۱۳:۲۷:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۸
وقتی مملکت محاصره اقتصادی و تحریم شده، روابط بانکی و تجاری با کشورهای مهم قطع شده، حتی طلبهای ارزی مان را هم نمی توانیم دریافت کنیم، سرمایه گذاری خارجی و داخلی انجام نمی گیرد، صنایع، ماشین آلات و تکنولوژی های درون کشور به شدت فرسوده شده اند، چطور می توان معجزه اقتصادی انجام داد؟ چه طور می توان فرمولهای علم اقتصاد را عملیاتی کرد؟ چه طور می توان از تورم و گرانی جلوگیری کرد؟ چطور می توان نرخ برابری پول ملی را در مقابل ارزهای بین المللی تثبیت کرد؟ چه طور می توان سطح رفاه ملی را ارتقا داد؟
ناشناس۳۰۶۹۵۹۳۱۳:۵۷:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۸
تفحص از بانک مرکزی برای توزیع ارزها در این چند سال گذشته باید هرچه سریعتر اجرا شود
ناشناس۳۰۶۹۶۵۲۱۴:۲۰:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۸
اولا تحریم همیشه ثابت نیست و به مرور کم ارزش می شود و کارایی خود را در دراز مدت از دست می‌دهد دوم هم اینکه مشکل اقتصاد ایران بیشتر از ناحیه درونی هست و نه بیرونی
ناشناس۳۰۷۰۵۸۷۲۳:۱۳:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۸
منظور شما از دراز مدت چند ساله؟!
ناشناس۳۰۶۹۷۶۱۱۵:۱۰:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۸
اوناییکه اقتصاد را به برجام گره نمی زنند و محاصره اقتصادی و تحریم از نظرشان بی معنی است لطفا پاسخ دهند
ناشناس۳۰۷۰۱۸۱۱۹:۲۷:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۸
تاریخ اقتصادی ایران را بخوان
ناشناس۳۰۷۰۵۹۰۲۳:۱۵:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۸
لطفا ژست روشنفکرانه جعلی نگیر!
ناشناس۳۰۶۹۵۰۳۱۳:۲۷:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۸
چرا نمایندگان انقلابی پیگیر اجرای قانون از کجا آورده ای که مصوبه خود مجلس می باشد نیستند
ناشناس۳۰۷۰۵۹۱۲۳:۱۶:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۸
لطفا ویژگیهای نمایندگان انقلابی را تبیین کنید.
ناشناس۳۰۶۹۵۴۳۱۳:۴۱:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۸
این چه توجیهی است که دولت باید ما به التفاوت ارز را یارانه بدهد. کسانی که یارانه نمی‌گیرند چه کار کنند ؟؟
ناشناس۳۰۶۹۶۶۰۱۴:۲۵:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۸
اصلا نباید یارانه بدهند الی دو الی سه دهک که نیازمند هستند چون چاپ پول هست یا فروش نفت
ناشناس۳۰۶۹۵۴۸۱۳:۴۲:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۸
الان شرکت نفت سپاهان 3.51 درصد شرکت پالایش نفت اصفهان را دارد و آن وقت پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا 17 درصد نفت سپاهان باد نماد شسپا را دارد وهر دو متعلق به نهادها هستند آن وقت می گویند چرا روغن موتور گران است یعنی دست این توی جیب آن و دست آن توی جیب این و دست هر دو توی جیب مردم هست این وامثال این دلیل گرانی و تورم است
ناشناس۳۰۶۹۶۴۲۱۴:۱۷:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۸
چه ربطی داشت الان؟ توی دنیا هزاران مثل هست که شرکت های معروف متقابلا سهام یکدیگر را خریداری کردند
سعید۳۰۶۹۵۵۲۱۳:۴۴:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۸
همین الانم هم این ارز حذف شده و عملا وارد کننده ها نمیتونن دریافت کنن اثرش رو در ماه آینده میبینید.
ناشناس۳۰۶۹۵۶۱۱۳:۴۸:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۸
هر آدم عاقلی می داند وقتی ثبات ارزی نداری یعنی اینکه نقطه ای وجود ندارد که در آن نقطه توقفی کنید.
علی۳۰۶۹۵۷۱۱۳:۵۲:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۸
آقای دولت اول جلوی دست درازی به چاپ پول توسط بانک ها را بگیر بعدا بقیه فرمولهای اقتصادی رو مثل یکسان سازی نرخ ارز و... غیره رو اجرا کن
ناشناس۳۰۶۹۶۶۲۱۴:۲۷:۰۶ ۱۴۰۲/۳/۸
همه جای دنیا این دست اندازی ها عادی هست ولی با مالیات بر دلالی یا سود بانکی اقتصاد را کنترل می کنتد
ناشناس۳۰۶۹۶۲۴۱۴:۱۰:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۸
اول اقتصاد یاد بگیرید همین ارز 28500 باعث شد دلار 45 هزار تومان بسته نشود و روی 51 هزار تومان بسته شود
ناشناس۳۰۷۰۱۶۷۱۹:۲۰:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۸
شما اقتصاددانی ؟
ناشناس۳۰۶۹۶۳۵۱۴:۱۵:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۸
حذفش کنید ولی تبعات کار را هم قبول بفرمایید
ناشناس۳۰۶۹۶۳۶۱۴:۱۵:۵۵ ۱۴۰۲/۳/۸
باید همان موقعی که این ارز 28500 ایجاد شد می گفتید کافی هست و همان ارز 4200 که باعث شد دلار در آن سال 7 هزار تومان بیشتر قیمت نداشت به خاطر خلق آن 4200 به 19 هزار تومان برود و در نهایت 14 هزار تومان شود و در نهایت هر سال آن را بر نداشتید و بابت چاپ پول برای تهیه آن ارز تورم هر سال بالاتر و بالاتر رفت
ناشناس۳۰۶۹۶۳۷۱۴:۱۶:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۸
خب سایت شما هم که قبلا موافق حذف ارز بودو ده ها مقاله هم در این خصوص نوشته بود .. چی شد پس؟ اگه موضعتون عوض شده لطفا بفرمایید ما هم بدانیم!
ناشناس۳۰۶۹۶۵۶۱۴:۲۴:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۸
چرا در سال 91 ارز 1200 ایجاد شد ولی بازار ازاد 1900 تومان بود ولی کمتر از چند ماه آن ارزرانتی را حذف کردن با این که دلار شد 3500 ولی مشکلات امروز ما هم درست نشد .
ناشناس۳۰۶۹۶۵۸۱۴:۲۵:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۸
مشکل ما اقتصادی نیست مشکل سیاسی است و تا مادامیکه ما همین مسیر تنش آلود را ادامه دهیم هیچ بهبودی در اوضاع نخواهد بود که هیچ بحران زا هم خواهد بود
ناشناس۳۰۶۹۶۹۶۱۴:۴۰:۲۳ ۱۴۰۲/۳/۸
قیمت ارز را دولت نمی‌تواند کنترل کند باید اقلام اساسی با قیمت مناسب به دست اون کارگری بده که 20 درصد حقوقش افزایش داد
شهاب۳۰۶۹۷۶۷۱۵:۱۵:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۸
حالا هی بگین دلار جهانگیری بد بود
ناشناس۳۰۷۰۱۸۶۱۹:۳۰:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۸
فاجعه اقتصادی این 5 سال به خاطر همین دلار جهانگیری بود وگرنه تورم امروز 47 درصد نمی بود بلکه با تحریم و بدون اصلاح ساختار اقتصادی حداکثر 20 الی 25 درصد می بود و اصلاح ساختاری انجام می گرفت تورم زیر 10 درصد
داود طنوریان۳۰۶۹۹۱۵۱۶:۵۷:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۸
خوب دلا ر بالا رفت به معیشت مردم کار داشت موفق باشید
ناشناس۳۰۶۹۹۳۵۱۷:۰۷:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۸
دولت باید نرخ ارز را ثابت کند یعنی بازار سیاه جمع آوری شود و بدون محدودیت به هر متقاضی هر میزان که ارز میخواهد به قیمت ثابت نسبت به دلار امریکا ارز بفروشند دولت به جای محدود کردن عرضه ارز و میدان دادن به بازار سیاه بیاید منبع ریال متقاضی ارز را بررسی کند تا از اقدامات خرابکارانه جلوگیری شود،قیمت شناور ارز اقتصاد ایران را فوق العاده آسیب پذیر کرده،..
شهرام۳۰۷۰۰۶۰۱۸:۱۲:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۸
مگا قرار نشد بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ قیمت ها در حد شهریور ۱۴۰۰ ثابت بمونا در عمل چی شد؟؟ قیمت ها رو الان با شهریور ۱۴۰۰ مقایسه کنید
ناشناس۳۰۷۰۳۳۳۲۰:۵۳:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۸
اسم آن کالا برگ بود و نباید باشد چون چاپ پول هست و روی تورم سایر کالاها آن وقت می بینی برای اینکه چند قلم افزایش نیابد
ناشناس۳۰۷۰۰۹۵۱۸:۳۸:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۸
چرا آنهایی که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومان آمدند وعده دادند که فقط ۴قلم (لبنیات، مرغ، روغن و ) گران می شود و بقیه اجناس قیمتشان متاثر نمی‌شود نمی آیند و جوابگوی اعمالشان باشند
ناشناس۳۰۷۰۱۱۵۱۸:۴۹:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۸
نمی دانم چه اصراری است که چرخ را دوباره اختراع کنید ، راه توسعه را دهها کشور دیگر رفته اند. در جهان بنگرید.
ناشناس۳۰۷۰۱۳۲۱۸:۵۵:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۸
قرار بود با حذف ارز4200 تومانی 4 قلم کالا گران شود!!!!
ناشناس۳۰۷۰۶۱۳۲۳:۲۴:۵۷ ۱۴۰۲/۳/۸
جالبه که لبنیات را رندانه بعنوان یک قلم کالا بخوردمان دادند! ولی به اونهم عمل نکردند!
ناشناس۳۰۷۰۱۸۰۱۹:۲۶:۳۴ ۱۴۰۲/۳/۸
مسوولین که الحمدلله مشکلات مالی ندارند
جراح متخصص۳۰۷۰۲۲۶۱۹:۵۷:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۸
جناب رئیسی ملت هنوز دارن عواقب جراحی اول و پس میدن ..هنوز قیمت ها در سربالایی صعود به قله قرار دارن
ناشناس۳۰۷۰۲۳۴۲۰:۰۱:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۸
دولت می خواد حقوق ها رو ریالی بده ولی کل هزینه های زندگی رو دلاری کنه ..بعد ادعا می کنه می خواد دلار رو از مبادلاتش حذف کنه
ناشناس۳۰۷۰۲۳۵۲۰:۰۲:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۸
با پیدا شدن یارانه ها و ازادسازی چندین باره قیمت ها در دولت های مختلف زندگی ملت سخت شده
ناشناس۳۰۷۰۲۴۲۲۰:۰۶:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۸
اقتصاد ما با اقتصاد دنیا فرق داره
اسکند‌‌‌ری۳۰۷۰۲۷۸۲۰:۲۶:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۸
واقعا‌ مسعولی‌ هیچ‌ فکر‌ اساسی‌ جهت‌ پایین‌ اوردن‌ تورم‌ ندارند‌؟
ناشناس۳۰۷۰۲۹۰۲۰:۳۲:۵۳ ۱۴۰۲/۳/۸
بنظرم مشکل اصلی کشور تحریم وارتباطات بین المللی با دنیا هست .مشکل رابطه با آمریکا وحضور ایران و آمریکا تو منطقه تا حل نشه داستان همین هست
حمیدرضا۳۰۷۰۴۰۵۲۱:۲۹:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۸
زحمت بکشید نظام ارزی ایران را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنید کجا ی دنیا با ارز ترجیحی رانت توضیع می کنن
ناشناس۳۰۷۰۵۲۵۲۲:۳۷:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۸
تا شما جریان ارز رو داخل کشور نداشته باشید، همیشه این مساله گریبانگیر هست و خواهد بود یک روز ۴۲۰۰، فردا ۲۸۵۰۰، پس فردا ۵۰ و .....!! استهلاک سرمایه ثابت رو مدافعان و کاسبان تحریم بخواند ....
ناشناس۳۰۷۰۶۰۹۲۳:۲۲:۴۸ ۱۴۰۲/۳/۸
دولت و مسولیتی که برای انتخاب شدن وعده دروغ می دهند و انتخاب می شوند وقتی پس از به عهده گرفتن مسئولیت خلف وعده می کنند باید کنار گذاشته شوند.
ناشناس۳۰۷۰۶۲۶۲۳:۳۰:۴۰ ۱۴۰۲/۳/۸
جالبه که آقایون در مورد قیمت حاملهای انرژی چماق فوب خلیج فارس بر سر ما میزنند، اما در مورد سایر موارد مانند قیمت خودرو فوب خلیج فارس لحاظ نمیشود!
ناشناس۳۰۷۰۶۶۴۲۳:۵۳:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۸
سهام عدالت جاماندگان تهت پوشش بهزیستی که سهام ندارند قرار بود در  سال ۱۴۰۱ برای هر کدومشون ۱۰ میلیون سود بدن یک ساله امروز فردا میکنند #مسئولان سهام عدالت اینقدر امروز فردا کفتند در واریز جاماندگان مددجویان دیگه  خسته شدیم از شنیدن سهام عدالت جامانده اداره کمیته امداد و بهزیستی مسئولان ...بسه تو رو خدا.یا وعده ندید یا وعده دادید اجراش و عملیش کنید الان یک ساله امروز فردا میکنید سود سهام جاماندگان معلولان هر لحظه یه جوری وعده میدن همیشه معلولان بدبخت چشم انتظار و شرمنده میشوند.پیش خانواده و پیش صاحب خونه که قرار گرایه خونش بدیم قرار بودمعلولان مستاجر کمک کنند مدارکم خواستند بردیم اداره هنوز یک سال گذشته خبری از کمک گرایه اجاره خونه نیست
سینا۳۰۷۰۶۷۱۲۳:۵۷:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۸
گروه اقتصادی محترم الف، بحث ارز ترجیحی، یک حساب ساده دارد... در زمان ارز 4200 تومانی قیمت مرغ چند بود؟ در زمان حذف ارز ترجیحی چند شد، در زمانی ارز 28 تومنی چند است؟ صادقانه خودتان بیایید این روند قیمت مرغ را بررسی کنید تا ببینید هیچ ربطی به ارز ترجیحی ندارد و با قیمت دلار بالا و پایین میشود، یعنی شما ارز ترجیحی هزار تومانی هم برای مرغ بدهید، قیمت مرغ در همان قیمت حدود یک و نیم تا 2 دلار آزاد در بازار فروخته میشود. ارز را تک نرخی کنید، یارانه ها را هدفمند کنید، به چند دهک پایین جامعه یارانه نقدی مستقیم چند برابر سایر دهک ها بدهید و کم کم دست از قیمت گذاری دستوری بردارید. این به عدالت نزدیکتر است.
ناشناس۳۰۷۰۷۱۳۰۰:۳۵:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۹
یه نفر نیست به این مجلسی ها بگه کنترل ارز ۴۲۰۰ویاحالا ۲۸۰۰۰تومان که به نهایتأ برای عده ای هم کالاهای اساسی میدهند اینقدر سخته که میخوان دوباره پدر مردم رو در بیارن
ناشناس۳۰۷۰۷۳۳۰۰:۵۵:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۹
هر گرانی جدیدی باعث فقر بیشتر مردم هست ... چرا حقوق ها راتعدیل نمی کنید اون نجومی بگیر ها چرا خرج ها و وزرات خانه ها و .... را تعطیل نمی کنید.
ناشناس۳۰۷۰۸۸۰۰۵:۱۸:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۹
استخوان های مستاجر و کارمند و کارگر زیر گرانی اجناس داره خرد میشه. به تبع کاهش قدرت خرید مردم، کاسب های خرد هم با خطر ورشکستگی مواجه شده اند. به ریال حقوق می گیریم و به دلار هزینه ها را پرداخت می کنیم و گاه و بیگاه اخباری درباره فساد کلان می شنویم. دریافت ناعادلانه وام ها توسط کارمندان بانک... فساد حاصل از توزیع ارز 4200... رانت حاصل از مابه التفاوت قیمت ارز توسط پتروشیمی ها و صادر کنندگان فولاد...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین