واکاوی نقش "پرس تی وی" در معادله اکسپو ۲۰۲۳ 

  4020306078
واکاوی نقش "پرس تی وی" در معادله اکسپو ۲۰۲۳ 

«باید بپذیریم که ایران در حوزه های مختلف اقتصادی و توسعه ای، از ظرفیت های قابل ملاحظه ای برخوردار است که حتی مردم کشورمان نیز از آن ها تا حد زیادی بی‌خبر هستند. در این فضا، برگزاری رویدادهایی نظیر ایران اکسپو 2023، می توانند به معرفی دستاوردهای کشورمان به ویژه برای خارجی ها بپردازند با این حال، ماموریت ایجاد آگاهی در مورد توانمندی های اقتصادی و توسعه ای ایران نزد دیگر کشورها، ماموریتی نیست که صرفا به چند روز محدود بماند و حتما باید ادامه دار باشد. در این فضا، کنشگری رسانه ای پرس تی وی به ویژه با توجه به جامعه هدفِ گسترده آن در سطح بین المللی، بیش از پیش از اهمیت برخوردار می شود.»

به تازگی رویداد "ایران اکسپو 2023 "با محوریت توانمندی های صادراتی ایران از تاریخ 17 تا 20 اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد. رویدادی که سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در آیین افتتاحیه آن و همچنین حضور قابل‌توجه سفرا و فعالان اقتصادی کشورهای مختلف جهان در آن، به نمودی عینی از اهمیت این رویداد تبدیل شد. البته که استقبال گسترده فعالان کشورمان در حوزه های مختلف فناوری، علمی، صنعتی، کشاروزی، گردشگری و غیره در نمایشگاه مذکور نیز رونق قابل توجه رویداد ایران اکسپو 2023 را به دنبال داشت. 

با این حال، یک نکته مهم در مورد برگزاری رویداد مذکور این است که اگرچه برگزاری رویدادهای اینچنینی، از نقشی قابل تامل در رشد اقتصادی غیرنفتی کشورمان و تسهیل مراودات تجاری ایران با دیگر کشورها به ویژه با کشورهای در حال توسعه برخوردار است، با این حال، تردیدی نیست که این رویداد، بایستی به مثابه یک حلقه از یک طرحواره کلان تر که همان پر و بال دادن به دیپلماسی اقتصادی کشورمان است، تحلیل و ارزیابی شود. به بیان ساده تر، اینکه تصور شود صِرف برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو 2023 می تواند موجب آزاد شدنِ ظرفیت‌های صادراتی کشورمان شود، چندان واقع بینانه نیست و در این زمینه، به طور خاص رسانه های برون مرزی کشورمان و البته شبکه پرس تی وی که جامعه هدفِ گسترده انگلیسی زبانان جهان را در دستورکار دارد، از کنشگری محوری برخوردار هستند. 

در این راستا، اگر نمایشگاه ایران اکسپو 2023 ظرف چند روز، به معرفی دستاوردها و توانمندی های صادراتی کشورمان می پردازد، شبکه ای نظیر پرس تی وی می تواند این مساله را به یک رسالتِ بدون محدودیت برای خود تعریف کند و برنامه های تخصصی و تولید محتوای خبری در این رابطه را به یک دستوکار و اولویت روتین برای خود تبدیل کند. مساله ای که از دو منظر مهم ارزیابی می شود.

اولا، از یاد نبریم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جهان غرب و متحدان بین المللی آن، کارزار سیاسی و رسانه‌ای گسترده ای را با هدف سیاه نمایی از کشورمان در دستورکار قرار داده اند و عملا هرگونه همکاری تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف جهان با ایران را به یک خط قرمز برای آن ها تبدیل کرده اند. در این فضا، کار رسانه‌ای و معرفی واقعیت های ایران به جهانیان، یک رسالت مهم است که در جهان کنونی، جز به نحوی منسجم و با استفاده از ظرفیت های رسانه ای امکان تحقق ندارد. 

ثانیا، باید بپذیریم که ایران در حوزه های مختلف اقتصادی و توسعه ای، از ظرفیت های قابل ملاحظه ای برخوردار است که حتی مردم کشورمان نیز از آن ها تا حد زیادی بی‌خبر هستند. در این فضا، برگزاری رویدادهایی نظیر ایران اکسپو 2023، می توانند به معرفی دستاوردهای کشورمان به ویژه برای خارجی ها بپردازند با این حال، ماموریت ایجاد آگاهی در مورد توانمندی های اقتصادی و توسعه ای ایران نزد دیگر کشورها، ماموریتی نیست که صرفا به چند روز محدود بماند و باید ادامه دار باشد. 

گزاره ای که به طور خاص شبکه پرس تی وی با توجه به جامعه هدفِ گسترده خود، می تواند کنشگری موثری را در قالب آن داشته باشد. در این راستا، پرس تی وی جدای از معرفی ظرفیت های فراوان ایران در حوزه های مختلف اقتصادی و توسعه ای، می تواند با برگزاری میزگردها و افزایش تعاملات با فعالان اقتصادی دیگر کشورها، زمینه را برای تقویت هر چه بیشترِ پیوندهای اقتصادی و تجاری کشورمان با دیگر کشورها فراهم کند. 

مساله ای که مخصوصا با توجه به مقرون به صرفه بودنِ بهای کالاها و خدمات تولید شده از سوی کشورمان به ویژه برای ملل در حال توسعه، از جذابیت های فراوانی برای آن ها برخوردار است و کافی است که این جذابیت‌ها به نحوی درست برای این دسته از کشورها معرفی شوند. در این چارچوب، باید اذعان کرد که شبکه پرس تی وی، می تواند از کنشگری موثری در قالب دیپلماسی اقتصادی کلان کشورمان آن هم در بحبوحه کارزار فشار حداکثری غرب علیه کشورمان برخوردار باشد و به بیان ساده تر، فرصت های قابل توجهی را برای ایران در زمینه توسعه مناسبات اقتصادی اش و کاستن از آسیب های تحریم ها و فشارهای اقتصادی غرب علیه کشورمان، بازی کند. مساله ای که به طور خاص در سطح حکمرانی اقتصادی ایران بایستی به آن توجه ویژه شود. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  5. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  13. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  14. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  15. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  16. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  17. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  18. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین