پایگاه خبری گلوبال تایمز گزارش می دهد: «عمو سام» بی رحم کودکان!

گروه جهان الف،   4020230110 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

« آمریکا به عنوان تنها عضو سازمان ملل متحد که کنوانسیون حقوق کودکان را امضا نکرده، بارها و بارها توسط نهادهای حقوق بشری سازمان ملل متحد به دلیل عقب ماندگی اش در رابطه با حراست از حقوق کودکان، هدفِ سرزنش قرار گرفته است.»

«عمو سام» بی رحم کودکان!

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "گلوبال تایمز" در گزارشی به افشاگری از وضعیت وخیم و نامساعد کودکانِ کار در آمریکا پرداخته است. این پایگاه خبری در گزارش خود به این نکته پرداخته که برخلاف شعارهای ظاهری آمریکا در زمینه تعهدش به حقوق بشر، این کشور یکی از عقب مانده ترین کشورها در حوزه حفاظت از حقوق کودکان کار است و حتی بدتر از همه اینکه، دولت آمریکا به صورت پنهان و پشت پرده، از تداوم بهره کشی و استثمار کودکان کار در این کشور نیز حمایت می کند. 

پایگاه خبری گلوبال تایمز در گزارش خود می نویسد:

«استفاده از کودکان کار صرفا نقض انسانیت و حقوق بشر نیست بلکه نوعی تجاوز به مدنیت و پیشرفت های بشری نیز به حساب می آید. سال 1999، تمامی 187 دولتِ "سازمان بین المللی کار"، پیمان نامه این سازمان در مورد بدترین اَشکال کار کودکان را به تصویب رساندند. البته که آمریکا نیز یکی از امضاکنندگان توافق مذکور بوده است. از آن زمان تاکنون، تقابل(با) و حذفِ بدترین اشکال کار کودکان به یک الزام بین المللی تبدیل شده است. با این همه، آمریکا در زمینه کودکان کار و حقوق آن ها، در سال های اخیر چندین قدم به عقب برداشته است. در حال حاضر، آمریکا مملو از کودکان کاری است که در حوزه صنایع مختلف این کشور فعالیت دارند. به بیان ساده تر، آن ها مجبور به بدترین اشکال کارِ کودکان هستند. 

فعالیت هایی که تا حد زیادی سلامت، امنیت و روحیه آن ها را هدفِ آسیب قرار می دهد. "انیسیتو سیاست اقتصادی آمریکا" در ماه مارس گذشته گزارشی را منتشر کرده که نشان می داد در دو سال اخیر، حداقل 10 ایالت در آمریکا قوانینی را به تصویب رسانده اند که در نوع خود در زمینه حفاظت از کودکان کار، گامی رو به عقب محسوب می شود. برابر ی و حقوق بشری که آمریکا سال هاست ادعای آن را دارد در تضاد آشکار با رویکردهای آن در زمینه استثمار وحشیانه کودکان کار و نقش حقوق کودکان در واقعیت است. 

استثمار کودکانِ کار؛ شرارت مدرن آمریکا

آمریکا سابقه ای سیاه در زمینه استثمار وحشیانه کودکان کار دارد. موضوعی که خود به یکی از مسائل منفی مهم در تاریخ این کشور اشاره دارد. سال 1791، "الکساندر همیلتون"، وزیر خزانه داری وقت آمریکا در گزارشی به این نکته اشاره کرد که کودکان می توانند منبعی ارزان از نیروی کار برای آمریکا باشند. سال 1900 این نکته آشکار شد که چیزی در حدود 1.75 میلیون کودکِ 10 تا 15 ساله در آمریکا به کارِ اجباری و سخت مشغول بوده اند. سال 1916، کنگره آمریکا لایحه ای را تصویب کرد که در قالب آن به حمایت از کودکان کار اشاره می‌شد. با این حال، این قانون نیز متاسفانه در سال 1918، توسط دادگاه عالی فدرال آمریکا لغو شد. مجددا چیزی در حدود 20 سال طول کشید تا در سال 1938، قانون دیگری در حمایت از کودکانِ کار در آمریکا تصویب شود. 

در این راستا، اگرچه به دلیل قوانین جدید، استفاده از کودکان کار به ظاهر در آمریکا متوقف شد با این حال، این مساله خود خیلی زود به یک مشکل نامرئی تبدیل شد. دلیل اصلی این موضوع نیز این بود که قانون سال 1938، کار‌کردن کودکان را قدغن نمی کرد بلکه صرفا به این نکته اشاره می کرد که کارِ افراد جوان باید امن باشد و سلامتی آن ها را به خطر نیندازد. به بیان ساده تر، این قانون نیز نوعی پوشش قانونی را برای کار کودکان ایجاد کرد. این قانون همچنین می گفت که کودکان زیر 14 سال نمی توانند در مشاغل غیر کشاورزی مشغول باشند. از این رو، صدها هزار کودک آمریکایی هنوز در مزارع کار می کنند و بسیاری از آن ها نیز در اثر وقوع اتفاقات مختلف در مزارع، جان خود را از دست می دهند. البته که هنوز هم حمایتی موثر از کودکان کار در آمریکا ارائه نمی شود. 

در سال های اخیر، استخدام غیرقانونی کودکان کار در آمریکا حتی وضعیت بدتری را نیز به خود گرفته است. دولت آمریکا بدون نشان دادن واکنش مناسب، عملا نوعی چراغ سبز را در زمینه به کار کشیدن کودکان نشان می دهد. در پایان سال 2021،  ایالت ویسکانسین نخستین ایالتی بود که با لایحه ای موافقت کرد که ساعات کاری مجاز را برای افراد زیر 16 سال، پس از ساعت 11 شب قدغن می کرد. 

دیگر ایالت ها نیز از این دستورکار پیروی کرده اند. این نکته آشکار شده که در آمریکا، استثمار نهادینه افرادِ کم سن و سال، از گذشته تا به امروز، برقرار بوده و همواره سعی شده که در مورد آن لاپوشانی شود. در این راستا برخی حفره های قانونی نیز به صورت عامدانه ایجاد شده تا صاحبان ثروت و قدرت بتوانند از آن ها در زمینه کار کودکان سواستفاده کنند. 

بهره کشی از کودکان در آمریکا، کمبودها و ضعف های نهادین این کشور را آشکار می کند

بی‌توجهی سازمانی و نهادین به حقوق کودکان کار و رفاه این قشر در آمریکا، بازتاب دهنده ضعف های جدی ساختاری در نظام سیاسی و اجتماعی آمریکا است. نژادپرستی، کودکان مهاجر و کار اجباری همگی برچسب‌های مدرن کودکان کار در آمریکا هستند. این مشکلات در طی سال ها انباشته شده اند و بدون تردید نمی توان آن‌ها را یک شبه حل و فصل کرد. 

البته که افزایش شمار کودکان کار در آمریکا تا حد زیادی نتیجه سیاست های مهاجرتی غیرمنطقی آمریکا نیز است. از سال 2021، دولت بایدن ده ها هزار نفر از کودکان پناهجو را بازداشت کرده است. جالب اینکه این دولت، اصرار دارد که این کودکان بایستی حامی مالی داشته و تن به کار اجباری بدهند تا شانس بقا را داشته باشند. برای حامیان مالی این کودکان، این موضوع عملا به یک تجارت پرسود تبدیل شده است. در ماه فوریه سال 2023، نیویورک تایمز فاش کرد که استخدام غیرقانونی کودکان مهاجر در مشاغل خطرناک در اقصی نقاط آمریکا از جمله در کشتارگاه ها، کارگاه های ساختمانی و کارخانه های خودرو، آسیب های جدی را به آن ها وارد می کند و عزت، امید و آینده را از آن ها می گیرد. 

قوای مقننه و قضاییه آمریکا در این معادله عملا در نقش تماشاچی ظاهر شده و می شوند. در برهه های زمانی مختلف، تصویب قانونی به ظاهر حمایتی از سوی نهادهای قانونی آمریکا در مورد کودکان کار، صرفا ماهیتی نمایشی به خود گرفته و ما شاهد وجود حفره های فراوانی در قوانین تصویب شده به نفع نهادها، شرکت ها و افراد سرمایه دار و استثمارگر بوده ایم. 

آمریکا؛ نمونه ای منفی از نقضِ حقوق کودکان 

در آمریکا، بخش قابل توجهی از کودکان به ویژه آن هایی که به گروه های قومیِ اقلیتی تعلق دارند، بیش از دیگران مستعد استثمار اقتصادی، از دست دادن فرصت های آموزشی و طی کردن یک دوره کودکی ناخوشایند هستند. بیماری مزمن تبعیض نژادی در آمریکا، بی تفاوتی نسبت به رفاه مهاجران و سکوت در برابر رویه های استعماری شرکت های بزرگ آمریکایی، همه و همه نه تنها خاطرات و میراث بد و منفی استثمار کودکان کار را در آمریکای قرن نوزدهم زنده می کنند بلکه فضایی مملو از دروغ و خودفریبی را نیز جهت مخاطب قرار دادن چالش کودکانِ کار نیز ایجاد می کند. مجموع این مسائل حقوق کودکان در آمریکا را بیش از پیش نقض می‌کنند. 

آمریکا کشوری عقب مانده در امر حراست از حقوق کودکان در برابر استثمار و کار اجباری است. این کشور به عنوان تنها عضو سازمان ملل متحد که کنوانسیون حقوق کودکان را امضا نکرده، بارها و بارها توسط نهادهای حقوق بشری سازمان ملل متحد به دلیل عقب ماندگی اش در رابطه با حراست از حقوق کودکان، هدفِ سرزنش قرار گرفته است. در عین حال، آمریکا به عنوان یکی از امضا کنندگان "کنوانسیون بدترین اَشکال کار کودکان" هم به نحوی فعال به تعهدات بین المللی اش جهت حفاظت از کودکان کار عمل نکرده است. 

جالب اینکه سازمان بین المللی کار تاکنون بارها و بارها از دولت آمریکا خواسته تا میزان نظارتش را بر فعالیت‌های کودکان کار در مزارع این کشور تشدید کند. مضحک است که آمریکا از یک سو، انگشت اتهام را در مسائل حقوق بشری به سمت دیگر کشورها می گیرد و آن ها را متهم می سازد اما به نحوی جدی نسبت به وضعیت وخیم کودکان کار در کشور خود بی اعتنایی پیشه می کند و به نوعی این روند را تشویق می کند. این مساله بار دیگر به نحوی آشکار بازتاب دهنده ماهیت منافقانه استانداردهای دوگانه حقوق بشری آمریکا است. 

وخامت روز افزون وضعیت کودکان کار در آمریکا در نوع خود افشا کننده عیوب و ضعف های ساختاری نظام آمریکا و نقض سیستماتیک حقوق بشر در این کشور است. زمانی که صحبت از حفاظت از حقوق کودکان و حذف پدیده کودکانِ کار می شود، آمریکا به معنای واقعی کلمه یک نمونه منفی است». 

 

لینک: 

https://www.globaltimes.cn/page/202304/1289947.shtml

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۶۲۹۱۹۰۹:۲۶:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۵
خدارو شکر آمریکا و غرب در حال افول هستند هم از نظر اخلاقی و هژمونی - دیگر کسی به غرب اعتماد نمیکنه
ناشناس۳۰۶۳۲۱۱۱۴:۳۰:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۵
یانکی‌ها لیاقت و اهلیت میزبانی سازمانها و نهادهای بین‌المللی رو ندارن ایران طی صدها سال به هیچ کشوری تجاوز نکرده و باعث هیچ جنگی نبوده ایران در رنکینگ جهانی در حوزه‌های علمی بهداشتی پزشکی فناوری و تکنولوژی فرهنگی و... سرآمد و در اغلب موارد رکورددار است
علی۳۰۶۳۲۱۴۱۴:۳۳:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۵
کاش یکی از این نقد را به روسیه و چین هم می کردید که من در حقانیت شما شک نمیکردم ، کل نقد های شما به امریکا و اروپاس ، کمی هم از اتوبوس کودکانی که پدر و مادرشان را در اوکراین از دست داده اند و عازم سفر به روسیه هستند بنوسید از کودکانی کار چین که مثل ربات ها در حال کار هستند بنوسید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین