فاز ۲ آزادراه تهران-شمال برای تعطیلات تابستانی آماده می‌شود

  4020218074

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: قرار بود منطقه دو آزادراه تهران-شمال را تا پایان سال گذشته تحویل دهیم، با وجود این امیدواریم این بخش را تا پایان خرداد تحویل دهیم و باند رفت به تعطیلات تابستان برسد.

فاز ۲ آزادراه تهران-شمال برای تعطیلات تابستانی آماده می‌شود

ه گزارش ایسنا، خیرالله خادمی درباره پیشرفت آزادراه تهران - شمال توضیح داد: تهران شمال بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین پروژه‌های راهسازی است، چون پل‌ها و تونل‌های زیادی دارد. از تهران تا شهرستانک منطقه یک است که بهره‌برداری شده و در این مدت حتی یک تصادف منجر به فوت به دلیل مسائل ایمنی جاده هم نداشتیم؛  منطقه دو این آزادراه از شهرستانک شروع می‌شود و از تونل البزر عبور می‌کند و تا پل زنگوله در مازندران ادامه دارد.

وی ادامه داد: قرار بود منطقه دو را هم پایان سال گذشته تحویل دهیم اما به دلیل سخت بودن مسیر این اتفاق نیفتاد؛ از آنجایی که ۸۵ درصد مسیر ۲۲ کیلومتری آزادراه، یا پل یا تونل است. با وجود این امیدواریم این بخش را در سه ماهه اول سال و تا پایان خرداد تحویل دهیم و باند رفت به تعطیلات تابستان برسد و مردم بتوانند یک باند از آن را بهره‌برداری کرده و یک باند مسیر برگشت را هم از جاده قدیم استفاده کنند. البته مسیر برگشت منطقه دو اولویت دوم ماست که نزدیک به ۴۰ درصد پیشرفت دارد و تا سال آینده انجام می‌شود.

چرا الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی کند پیش می‌رود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره آخرین وضعیت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها در یک برنامه تلویزیونی توضیح داد: تقریبا ۵۰ درصد کار انجام شده است؛ هشت آزادراه در مرحله اول الکترونیکی شد و در حال حاضر تعداد زیادی از آزادراه‌ها الکترونیکی شده‌اند و به سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی هم اعلام شده که زیرساخت را فراهم کنند.  

خادمی درباره اینکه چرا پیشرفت الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی در آزادراه‌های خصوصی کند است، توضیح داد: پرداخت عوارض برای این است که برای سرمایه‌گذار بازگشت سرمایه باشد که و انگیزه‌ای برای سایر سرمایه‌گذارها که آزادراه بسازند و ایمنی بالا رود؛  اگر سرمایه برنگردد هم سرمایه‌گذار دیگر امید و اطمینان ندارد و هم برای آینده مشکل‌ساز می‌شود. در حال حاضر حدود ۶۸ تا ۷۰ درصد عبوری‌ها عوراض را پرداخت می‌کنند و یکی از مشکلات ما این است که سرمایه‌گذاری دچار چالش شده است.

وی ادامه داد: عوارض آزادراهی از طریق پیامک به افرادی که از آزادراه عبور می‌کنند، اطلاع‌رسانی می‌شود اما کسانی که این عوارض را پرداخت می‌کنند، تعدادشان کم است. ما آزادراه تهران - شمال را همان اول الکترونیکی کردیم؛ اما ۱۵ درصد عوارض را پرداخت کردند که بعد هم به ۲۰ درصد رسید و سرمایه‌گذار هم گفت دچار مشکل سرمایه‌ای شده است. بنابراین مردم باید در پرداخت عوارض همکاری بیشتری داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه آیا پرداخت نکردن عوارض، جریمه ندارد، گفت: این جریمه از ۱۴۰۱ در قانون قرار گرفت و از آنجایی که تعداد جریمه‌ها زیاد باشد،  جریمه هم چالش برانگیز است.  اگر مردم عوارض را پرداخت نکنند، به سرمایه‌گذار فشار وارد می‌شود؛ چون حتی اگر فردی به‌علت پرداخت نکردن عوارض جریمه شود، جریمه را سرمایه‌گذار نمی‌گیرد بلکه به خزانه دولت وارد می‌شود. البته ما با بانک مسکن و دیگر بخش‌ها در حال مذاکره‌ایم که به‌صورت پلکانی جریمه را اعمال کنند و پول عوارض را به سرمایه‌گذار دهند تا در این زمینه موفق‌تر عمل شود.

آزادراه شیراز - اصفهان امسال تحویل می‌شود

خادمی با بیان اینکه برنامه‌ریزی کردیم امسال ۲۹۳ آزادراه را بهره‌برداری کنیم که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، افزود: بلندترین آزادراه کشور بین شیراز و اصفهان ساخته می‌شود که ۲۱۲ کیلومتر از این آزادراه آماده شده و امیدواریم بتوانیم این آزادراه را در شش ماهه اول سال تحویل دهیم و این آزادراه می‌تواند تحول بزرگی در جنوب کشور ایجاد کند.

وی درباره برنامه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناها برای رشد ظرفیت حمل و نقل گفت: زیرساخت‌های حمل و نقل از عوامل پیشرفت کشورها است و متناسب با رشد اقتصادی باید زیرساخت‌های حمل‌ونقلی توسعه پیدا کند. ظرفیت حمل و نقل بالا در کنار توسعه اقتصادی هزینه تولید را پایین می‌آورد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ایران ویژه بوده و در پل ارتباطی شرق و غرب دنیا قرار گرفته است، افزود: وجود جاده‌های تاریخی مثل جاده ابریشم یا جاده مروارید دلیل این است که همه مسیرهای ارتباطی دنیا از کشور ما عبور کرده است. در شرایط حال حاضر هم بهترین مسیر حمل‌ونقل بار و مسافر بین شرق و غرب دنیا، عبور از کشور ما است اگر مسیرهای اصلی را توسعه دهیم، ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر ایران است و باید در این زمینه برنامه داشته باشیم.

به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه و ۱۳ هزار کیلومتر بزرگراه نیاز داریم

خادمی درباره طرح‌های نیمه‌تمام حوزه راه در کشور توضیح داد: در حال حاضر ۸۲ هزار کیلومتر مسیر جاده اصلی، فرعی بزرگراهی و آزادراهی و ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور وجود دارد و در کل ۲۱۰ هزار کیلومتر راه در کشور موجود است که عمده‌ترین مسیرها از نظر تاثیرگذاری، آزادراهی، بزرگراهی، راه اصلی و فرعی است. در حوزه آزادراه ۲۸۰۰ کیلومتر آزادراه وجود دارد که نیاز کشور حداقل به ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه است؛ در بخش بزرگراهی ۳۶ هزار کیلومتر راه شریانی وجود دارد که تمام این‌ها باید آزادراه یا بزرگراه شوند و باید ۱۳ هزار کیلومتر دیگر بسازیم تا به تعادل برسیم.

وی درباره نیاز بخش ریلی نیز اظهار کرد: در بخش ریلی ۱۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی موجود است که ۱۲ هزار کیلومتر اصلی و بقیه فرعی است. در بخش ریلی تکمیل مسیرهای کریدوری در دستور کار قرار دارد و با توجه به اینکه یکی از درآمدهای کشورها حمل‌ونقل است، دولت سیزدهم بر تکمیل مسیرهای ریلی و آزادراهی تمرکز کرده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خاطر نشان کرد: شرکت توسعه زیرساخت، ۲۱۰ طرح مصوب در قانون بودجه دارد که تعدادی  از آنها هنوز شروع نشده است. بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی، بزرگراهی و ریلی در کشور در حال اجرا است که ارزش روز این‌ پروژه‌ها ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و پیشرفت فیزیکی ۳۵ تا ۴۰ درصدی دارد. این ۱۰ هزار کیلومتر پروژه راه شامل ۶۰۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی و نزدیک به ۱۰۵۰ کیلومتر آزادراه می‌شود و حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی زمین‌مانده این پروژه‌ها است.

خادمی ادامه داد: در حال حاضر ۲۹ هزار میلیارد تومان ابلاغ اعتبار سالانه داریم که ۲۷ هزار میلیارد تومان دریافتی بوده است. اگر هرکیلومتر زمین آزادراهی به حداقل ۳۰ میلیارد اعتبار نیاز داشته باشد، بدون احتساب تورم، با این میزان تامین اعتبار ۱۰ سال طول می‌کشد که این پروژه‌ها را تمام کنیم.

وی درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تامین مالی پروژه‌ها گفت: در دو بخش ریلی و بزرگراهی و راه اصلی همه سرمایه‌گذاری‌ها باید دولتی باشد؛ اما در بخش آزادراهی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم وجود دارد. یکی از روش‌های داخلی تامین مالی نیز استفاده از تسهیلات بانکی بوده که در این زمینه اقدامات خوبی در وزارت راه  و شهرسازی انجام شده و سال گذشته نزدیک به ۱۱۱ پروژه را بر اساس ماده ۵۶ به بانک‌ها ارائه دادیم. بر اساس تفاهمات انجام‌شده بانک‌ها موافقت کردند که ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند و این امر تسریع در تامین مالی پروژه‌ها را به همراه دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  6. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  7. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  8. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  9. مدرسه یا بازار؟!

  10. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  11. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  12. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  13. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  14. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  15. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  16. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  17. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  18. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  19. نهنگ سواری یک آبادانی

  20. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  21. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  22. طرح رژیم اسرائیل برای حمله به رفح اعلام شد

  23. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  24. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تضادی عجیب و پر ابهام!

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  23. سقوط در آغوش پهلوی!

  24. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  25. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

پربحث‌های هفته

  1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  4. تضادی عجیب و پر ابهام!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

  8. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  9. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  11. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

  12. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

  13. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  14. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  15. گاف "بی بی سی" درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی

  16. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

  17. روزی ۸ مدرسه در کشور ساخته می شود

  18. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

  19. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

آخرین عناوین