صادرات ۵۰ میلیارد دلاری گره‌ا‌‌ی را هم باز می کند؟!

سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،   4020217073 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
صادرات ۵۰ میلیارد دلاری گره‌ا‌‌ی را هم باز می کند؟!

رئیس‌جمهور امروز در آیین گشایش نمایشگاه ایران اکسپو گفته‌ است: «ما توانسته‌ایم از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که یک رکورد ۴۰ ساله است و این موضوع اراده دولت در صادرات را نشان می‌دهد. رونق صادراتی کشور بیانگر آن است که دولت در رونق دادن به تولید در میزان تولید و هم کیفیت تولید مصمم است.»

آنچه که از این اظهارات به ذهن متبادر می‌شود، افتخار رئیس‌جمهور به افزایش میزان صادرات و خلق رکورد جدید در این حوزه است که هر چند در جای خود و با توجه به محدودیت‌های تحریمی تحسین برانگیز محسوب می‌شود اما این صحبت‌ها نکاتی را در دل خود دارد که چندان به آن پرداخته نشده.

صادرات در جای خود ارزشمند و مزایای بسیار زیادی برای کشور دارد اما باید در نظر گرفت زمانی می‌توان به این آمار صادرات افتخار کرد که مزیت‌های این حجم از صادرات در داخل کشور محسوس باشد. یکی از اساسی‌ترین اهداف صادرات در شرایط تحریم‌های سنگین نفتی، ورود ارز حاصل از صادرات کالاها به داخل کشور است که در این حوزه کاستی‌های بسیار زیادی مشاهده می‌شود.

هنوز بسیاری از شرکت‌ها و تولید‌کننده‌های بزرگ، ارز حاصل از صادرات خود را وارد کشور نکرده و موجب کمبود ارز و افزایش قیمت آن شده‌اند. یا حتی برخی‌ها با صادر کردن کالاهایی که در داخل به آن‌ها نیاز بود موجب کمبود آن کالا و افزایش قیمت و اخلال در چرخه توزیع و مشکل برای مصرف‌کننده داخلی شده‌اند.

به عبارتی در حالی این میزان صادرات، خلق شده که نظام اقتصادی کشور و مردم نفع چندانی نبرده‌ و همواره با مشکلاتی از قبیل گرانی ارز و کالاها و کمبود آن مواجه شده‌اند. هر چند این عدم واردات ارز، تنها یک علت سیر تصاعدی نرخ بوده و محدود کردن همه چالش‌های ارزی به آن خطاست اما یکی از اساسی‌ترین معضلات ارزی ما در این ۵ ساله به همین مسئله باز می‌گردد. 

اما در این وضعیت چه باید کرد؟ آیا می‌توان به طور کلی چشم بر روی صادرات و مزایای آن به بهانه معضلات ساختاری نظام اقتصادی ایران بست؟ واقعیت موجود حاکی از آن است که مقوله تولید در اقتصاد ایران به واردات وابسته است. در حوزه‌های اساسی همچون کشاورزی، دامپروری و … به واردات نیازمندیم، در بخش سلامت و تولید دارو بدون واردات مواد اولیه سلامت جامعه به خطر می‌افتد، در صنعت خودرو بدون واردات قطعات، چرخ تولید لنگ می‌زند و این نشان‌دهنده وابستگی شدید ما به واردات کالاهای واسطه‌ای است. حتی سهم واردات کالاهای سرمایه‌ای هم در اقتصاد ایران بالاست و همین مسئله موید نیاز مبرم کشور به درآمدهای ارزی حاصله از صادرات برای تامین منابع لازم به منظور واردات است. پس مشاهده می‌شود که امکان چشم‌پوشی از صادرات به دلیل نیاز ارزی کشور ممکن نیست اما این صادرات نمی‌تواند به شکل بی‌ضابطه‌ای باشد.

در سال‌های اخیر به کرات مشاهده شد که بسیاری از صادرکنندگان، ارز حاصله را وارد کشور نکردند و در زمانی که قیمت ارز سر به فلک کشید، با قیمت‌های گزافی حاضر به عرضه ارز خود شدند. در صورتی که اگر قانون پیمان‌سپاری ارزی به صورت ویژه‌ای مورد توجه قرار می‌گرفت و از یک پشتوانه حاکمیتی محکم برخوردار بود، شاهد این حجم از تخلف صادرکنندگان نبودیم. 

شرایط موجود حاکی از آن است که ما در یک وضعیت بینایبین به سر می‌بریم؛ نیاز به صادرات برای تامین ارز واردات غیر قابل انکار است و سیاست‌گذاری در این مسیر باید مبتنی بر درایت و دوراندیشی باشد. این نیاز مبرم به واردات نباید بهانه‌ای برای ترکتازی صادرکنندگانی باشد که به دنبال سودجویی و گران‌فروشی ارز خود هستند و ضرورت دارد که نظارت ویژه‌ای برای بازگرداندن منابع ارزی آن‌ها به چرخه اقتصادی کشور صورت گیرد.

هر چند آماری که رئیس‌جمهور محترم ارائه و آن را نشانه افتخار دولت قلمداد کرده قابل اعتناست اما باید پرسید کرد که این رکورد صادرات بیش از ۵۰ میلیارد دلاری تا چه حد برای کشور گره‌گشا بوده و نفع آن شامل حال مردم شده است؟ چه میزان ارز حاصله این صادرات به چرخه اقتصاد بازگشته؟ این رکورد صادراتی به چه قیمتی برای کشور تمام شده است؟

 این‌ها سوالاتی است که تا زمانی به آن پاسخ روشن داده نشود، ارزش حقیقی این صادرات چندان مشخص نیست و حتی این آمار و ارقام هم قابل اعتنا نخواهد بود. صادراتی که نتواند نیاز ارزی کشور را تامین و حتی به قیمت کمبود بسیاری از کالاها هم تمام شود، واجد هیچ‌گونه ارزشی نیست و حتی موید ضعف ساختاری اقتصاد ایران است. 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۳۲۰۴۱۱۳:۳۵:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۷
آرامش اقتصادی به شدت به آرامش سیاسی و روابط حسنه با دنیا ربط دارد تا موقعی که دنیا ما را عامل تهدید به حساب می آورد بسیاری از صادرکنندگان برای اینکه ارز حاصل از صادرات را به داخل کشور نیاورند ترفندهای مختلفی استفاده میکنند از گشایش یک دفتر خارج از ایران تا... صادر کننده از این بی ثباتی اقتصادی میترسه اگر کشور ما به دنبال پیشرفت است اول باید سیاست تنش زدایی رو با کل دنیا در پیش بگیره این بزرگترین قدمه به جای معلولها به علتها بپردازید
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۰۳۲۲۶۴۱۵:۵۸:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۱۷
از ریاست سمن دیده بان شفافیت و عدالت جناب دکتر توکلی دزخواست میشود لیست نمایندگانی را که خودرو تحت هر عنوان گرفته اند را مشخص و آنها را برای ملت رسوا کنند بخصوص اگر کسانی که در دیده بان شفافیت قسم نامه امضا کردند که رانت و سو استفاده از مزیت نمایندگی نکنند
ناشناس۳۰۳۲۳۲۹۱۶:۳۵:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۷
تمام کسانی که از طریق سازمان خود خودرو با قیمت کارخانه گرفته اند تحت هر نامی که بوده رانت و امتیاز بوده است لذا باید تفاوت قیمت با بازار آزادبرگردانده شود
ناشناس۳۰۳۲۴۱۳۱۷:۳۷:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۱۷
عمده صادرات ایران خام فروشی است که از ویژه گی های کشورهای جهان سوم است.
ناشناس۳۰۳۲۷۱۵۲۱:۱۹:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۱۷
عمده صادرات ایران تولیدات پتروشیمی و مصالح ساختمانی از قبیل سرامیک و سنگ و شیرالات و خشکبار و زعفران و فرش و غیره است.
ناشناس۳۰۳۲۴۱۶۱۷:۴۰:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۱۷
در چند سال اخیر، کشور بازار صادراتی چون فرش، زعفران، خاویار، پسته، کفش و چرم،..... را داده است. به جز نفت و کالاهای وابسته آن
ناشناس۳۰۳۲۴۲۲۱۷:۴۴:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۷
جالب است که در زمینه بنزین دوباره واردت کننده شده ایم.
ناشناس۳۰۳۲۷۱۷۲۱:۲۰:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۷
واردات بنزین نداریم اکنون تولید بنزین و مصرف کشور برابر است.
ناشناس۳۰۳۲۴۴۰۱۷:۵۷:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۷
بیگی، نماینده مجلس: با شرکت واگذارکننده‌ی شاسی‌بلند به نمایندگان تماس گرفتم، صدای مرغ و خروس می‌آمد!
ناشناس۳۰۳۲۴۶۷۱۸:۰۹:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۷
حسین روزبه، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان تلفن همراه: با توجه به ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و توقف تولید آیفون ۱۳، شاهد واردات آیفون 13 دست دوم از امارات و کشورهای دیگر و فروش آن به قیمت حدود ۱۲۰ میلیون تومان در کشور هستیم!
ناشناس۳۰۳۲۶۸۷۲۱:۰۲:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۷
https://www.alef.ir/news/3990511049.html
ناشناس۳۰۳۳۲۳۲۰۸:۳۱:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۸
این آدرس عهدنامه نمایندگان برای امضای پویش ضد فساد است که در دیده بان امضا کرده ولی به آن پایبند نمانده
ناشناس۳۰۳۲۳۲۳۱۶:۲۷:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۷
مساله اینه تاکجا باید عقب بریم وگوش به فرمان بشیم که دشمن مارو تهدید محسوب نکنه؟ ترکیه حیات خلوت ناتو وامریکا محسوب میشه بااین حال از گزندتحریم ها درامان بوده؟ دوستی خوبه عزیز من اما ثمره دوستی باگرگ برای بره چیه؟ مضاف به اینکه مافقط با سیاست های امریکا وانگلیس واسرائیل مشکل انچنانی داریم ایا اینا کل دنیا هستن؟
ناشناس۳۰۳۲۵۵۶۱۹:۲۰:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱۷
خاتمی 8 سال بدنبال تنش زدایی بود چرا در نهایت از سوی جرج بوش محور شرارت معرفی شدیم ؟!
ناشناس۳۰۳۲۶۹۴۲۱:۰۵:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۷
نظام باید تنش زدایی کند نه رییس جمهور
ناشناس۳۰۳۲۸۳۹۲۳:۰۷:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۱۷
حاصل اون سیاست درست تنش زدایی میدونی چی بود ؟ثبات اقتصادی خصوصا در دولت دوم خاتمی .اون سالها خیلی از خودروهای فرسوده ‌قدیمی تبدیل به ماشینهای نو وبه روز شدند .پژو ۲۰۶ فرانسوی رو قسطی به مردم میدادن بدون قرعه کشی هر چند تا که می خواستی .پارس جنوبی رونق گرفته بود طوری که اگر همون سازندگی ادامه پیدا می‌کرد ایران امروز در آمد ارزی خیلی زیادی بابت صادرات گاز داشت .قیمت دلار زیر هزار تومن نوسان محدودی داشت والبته با دلار ۸۸۰تومنی سال ۸۳ حقوق پایه ۱۰۶هزار تومنی اون سال کارگر حدود ۱۱۰۰دلار میشد چیزی که الان شده زیر دویست دلار .عمق فاجعه رو با همین قیاس خودتون بفهمین .اون سالها با وام مسکن میشد صاحب یک خونه تو مرکز شهر شد چیزی که الان برای جوانان آرزو شده .کمترین میزان فساد دولتی تو همون دولت بود .
ناشناس۳۰۳۲۵۶۵۱۹:۲۵:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱۷
در هرصورت همین که رکورد صادرات غیرنفتی در 40 سال گذشته زده شده و ارز حاصله به کشور اومده قابل تقدیر است.
احمد۳۰۳۲۶۹۸۲۱:۰۸:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱۷
این صادرات مایه افتخار نیست ،کجای دنیا فروش مایحتاج اولیه مردم به کشورهای دیگر نامش صادرات است؟ نگاهی به قیمتهای روز مره زندگی بفرمایید،بد نیست!
ناشناس۳۰۳۲۰۴۵۱۳:۴۰:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۱۷
درآمد نفتی بالا رفت در زمان احمدی نزاد هشدار بیماری هلندی اقتصاد و تورم را در صورت توزیع دلار های نفتی دادند. صادرات غیرنفتی هم که بالا می رود دیگر بدتر، چون اختیار ذخیره آن دست دولت نیست و درآمد سرشارآن توسط بخش خصوصی موجب بالا رفتن قدرت خرید صادرکنندگان و هجوم برای خرید و گرانی مسکن خودرو و دیگر کالاها می شود.
ناشناس۳۰۳۲۳۱۳۱۶:۲۳:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۷
بیماری هلندی مختص اقتصاد های سرمایه داریست وگرنه چرا باید درامدر ارزی موجب بیماری شود این شمائید که چشم بسته جزوه های حفظ کرده تان را پیاده می کنید و نمی توانید درامدر ارزی را بدرستی هزینه کنید
ناشناس۳۰۳۲۵۴۵۱۹:۰۴:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۷
در دولت روحانی که قیمت نفت یک سوم شد چرا دچار تورم لجام گسیخته شدیم و رکورد زدیم ؟!
مانی۳۰۳۲۷۴۱۲۱:۴۲:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۱۷
در دولت روحانی،به جز 1-2 سال اخر آن که اصولگرایان و ترامپ کارشکنی کردند تورم در حد کمتر از 12% و نرمال بود. ضمنا فروش نفت خام و مواد معدنی 40% زیرقیمت بازار،و دریافت پول ضعیف محل چندان هنر نمی خواهد.لطفا از اقای رئیسی درخواست کنید محل دقیق مصرف 50 میلیارد دلار دریافتی سال گذشته را بیان کند.با بی ارزش شدن شدید ریال ایران در دولت 13،به نظر میرسد کمتر از 5 میلیارد در داخل کشور مصرف شده است.
ناشناس۳۰۳۲۰۶۰۱۳:۵۲:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۱۷
صادرات یا پتروشیمی هست که معلوم نیست اساسا منافع و ارز ان کجا میرود یا قوت مردم که از دهانشان دراورده شده وصادر میشود اقایان مقلد اموزه های نولیبرال صادرات خوب است اما نمیشه مرغ جزوه ازبر کرده های اقتصاد یک پا دارد صادرات همیشه خوب است
ناشناس۳۰۳۲۲۴۳۱۵:۴۴:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۱۷
برخی صاحبان صنایع که اکثرا از رانت برخوردارند ، پول حاصل از صادرات را به کشور بر نمی گردانند برای همینه که مملکت با بحران ارزی مواجه است
ناشناس۳۰۳۲۲۷۱۱۶:۰۳:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۷
تمام افراد مسولی که در مجلس و سایر مراکز از این خودروهای فیدلیتی و دیگینیتی گرفته اند باید ضمن افشای نام آنها و اداره با سازمان آنها تفاوت قیمت این خودروها با بازار آزاد را به حساب کمیته امداد واریز کنند
ناشناس۳۰۳۲۰۷۱۱۳:۵۸:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۷
این شرکتها در واقع صادرات ندارند بلکه ارز را به صورت مواد خام دارند از کشور خارج میکنند و چون مال خودشان نیست به هر قیمتی که دلشان بخواهد میفروشند سودش مال آنهاست و زیانش برای مردم.
ناشناس۳۰۳۲۲۸۹۱۶:۱۳:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱۷
دقیقا ،قیمت اظهار شده برای دلار توسط بانک مرکزی چه نرخ 42تومانی و چه 28,500 فقط برای توجیه مفت فروشی و حراج منابع کشور به اسم صادراته ،در ضمن بهترین دستاویز گران فروشی و نقره داغ کردن مردم داخل هم هست
ناشناس۳۰۳۲۱۱۲۱۴:۱۸:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۷
مایحتاج ملت خارج شده و بعدا مجبور به وارداتش شدن بهش افتخار هم میکنن سال گذشته کل گوسفند کشور صادر شد بعدا مجبور شدن از روسیه و قزاقستان و استرالیا دام وارد کنند. گندم و جو صادر شد بعدا مجبور به واردات شدند پیاز صادر شد مجبور شدن از هند دو برابر قیت وارد کنند گوجه و صیفی جات به عراق صادر شد در داخل با کمبودش مردم مواجه شدند و.... آقایان دولتی به زجر مردم در صادرات مایحتاج افتخار نکنند بعد صحبت از دلارزدایی می کنند و همه آمار دلاری هست !!!! قیمت اقلام دلاری دلار گرون میشه بعد همین دولتمردان منت تفاوت قیمت اقلامی که با دلار آزاد حساب کردن سر مردم میزارن!!!
ناشناس۳۰۳۲۱۴۶۱۴:۳۷:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۱۷
اگه پولش دریافت و برای مردم هزینه بشه ،بله میتونه برخی گره ها رو باز کنه !
ناشناس۳۰۳۲۱۶۱۱۴:۴۲:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۱۷
همین که صادرات غیر نفتی ایران بیشتر از فروش نفت می شود جای خیلی افتخار هست در حالی که چندین دهه نفت همیشه بیشتر از صادرات غیر نفتی بوده، در ضمن مشکل اصلی اقتصاد ایران ربطی به صادرات و واردات ندارد بلکه ربط به پول سرگردان هست که به دلالی می‌رود و می شود تورم و به سبب آن افزایش قیمت ها و ارز مالیات بر دلالی اجرا شود آن هم با رقم های درست و سنگین این مشکل حل می شود و ثبات اقتصادی می آید در اقتصاد ایران وگرنه صرفا دنبال فروش بیشتر باشید یا نفت و تمام پول هم برگردد تورم دو رقمی همانند 60 سال قبل در اقتصاد ایران خواهد بود
ناشناس۳۰۳۲۲۱۰۱۵:۱۹:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۱۷
چرا در زندگی مردم با این همه درامد ارامش و رفاه خبری نیست
ناشناس۳۰۳۲۲۳۹۱۵:۴۳:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۱۷
گره که زیاد داریم .
ناشناس۳۰۳۲۲۷۲۱۶:۰۳:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۷
اگه راست گفته باشه بله
کاوه۳۰۳۲۳۶۱۱۶:۵۸:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۷
مقاله بسیار تامل بر انکیزی است که چرا ارز صادر از صادرات کالاهای نفتی و غیر نفتی به کشور باز نمی گردد ؟ باید ریشه یابی شود و گره باز شود تا مردم به اینکه کشورمان قادر به تولید و صادر کردن است به خود ببالد.
ناشناس۳۰۳۲۴۴۲۱۷:۵۷:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۱۷
خاتمی با 8 میلیارد دلار کشور رو با تورم ده درصدی و نرخ رشد 7 درصدی اداره می کرد.
ناشناس۳۰۳۲۷۰۸۲۱:۱۶:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۱۷
مفاسد عظیم کرسنت و استات اویل و توتال و شهرام جزایری و پذیرش سهم 9 درصدی ایران از دریای خزر دستاورد !!! دولت خاتمی بود.
ناشناس۳۰۳۲۶۹۳۲۱:۰۵:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۱۷
وقتی میگویند باید عضو fatf شویم طبیعی است که عده ای که این روزها دستشان باز است مخالفت کنند. اما بعد از این روزگار باید پاسخگوی این عملکرد خود باشند.
ناشناس۳۰۳۲۹۹۶۰۰:۳۷:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
اگر فقط پنجاه میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و دو میلیون بشکه هم نفت صادر می شود چرا دلار در همین فاصله زمانی از اول دولت تاکنون حدود هشتاد تا صدر درصد گران شد و بنوبه خود مسکن و سایر کالاها را اینقدر گران کرد چرا تورم پنجاه درصدی و دلار پنجاه و چهار تومنی .تازه نود درصد این صادرات غیر نفتی لابد مشتقات نفت مثل کاندنسیت و بنزین و مواد پتروشیمی است که دست شرکتهای دولتی و خصولتی است .
علی۳۰۳۳۲۰۶۰۸:۱۷:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۸
این راهم اضافه کنید وقتی کشور در شرایط جنگ اقتصادی است و ارز حاصله از صادرات برای کشور دارای ارزش حیاتی است چرا باید درب کشور برای واردات برخی کالاهای غیر ضروری باز باشد گمرک باید گزارشی از انواع کالاها و میزان ارزی که بابت واردات هرکدام آنها از خارج در سال 1401 به کشور وارد شد را برای ارزیابی و تحلیل دقیق در اختیار متولیان دولت و تحلیل گران و اساتید اقتصادی دانشگاهها قرار بدهد تا واقعیت امر روشن تر شود نه اینکه فقط به مقدار صادرات که رکورد زده افتخار شود که آن نیز جای تقدیر بسیار دارد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  6. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  7. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  8. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  9. مدرسه یا بازار؟!

  10. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  11. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  12. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  13. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  14. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  15. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  16. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  17. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  18. آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌خ»

  19. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  20. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  21. واریز«هدیه روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر

  22. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. برای این عکس شما تیتر بزنید

  15. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  20. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

آخرین عناوین