وقتی اخلاق را «نفله» می‌کنند !

حسین علی زاده، گروه فرهنگی الف،   4020211065 ۱۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی اخلاق را «نفله» می‌کنند !

هوا تاریک شده ، چند جوان پسر، دو دختر نوجوان را دوره کرده اند. یکی از این جوانان دست یکی از دختران را می گیرد و با خشونت می کشد و دو جوان دیگر هم نظاره گر این طعمه هستند اما ناگهان جوان دیگری از آن سوی خیابان وارد ماجرا می شود و شجاعانه با سه جوان دیگر درگیر می شود. یکی از آن سه نفر بی رحمانه و از پشت به او چند ضربه محکم چاقو می زند و نهایتا فرار می کنند. جوان شجاع ما اما کمی بعد جان به جان آفرین تسلیم می کند. 

اگر احساساتی شده اید و بر اثر این احساس طبیعی، رفتار این جوان سبزواری، یعنی حمیدرضا الداغی، را در دل تحسین کرده اید حواستان باشد که از نظر «موازین پیچیده فقهی» معلوم نیست که رفتار این جوان شایسته مدح و تحسین باشد بلکه ممکن است او فقط خود را «نفله» کرده باشد!

آقای « محسن برهانی» حقوق دانی که طی ماه های گذشته در واکنش به اعتراضات و جنبه های حقوقی این رویدادها موضع گیری هایی زیادی کرده و البته در برخی از این موضع گیری ها نیز حرف های حساب هم  زده و در میان اهل فضای مجازی به خوبی شناخته شده است امروز در واکنش به جان باختن جوان باغیرت و اخلاق مدار سبزواری که به کمک یک دختر نوجوان رفته نوشته است : «دفاع در موقعیت خطر، دارای احکام پیچیده فقهی است که بخش مهمی از آن -برخلاف حقوق- ناظر به عنصر روانی مدافع است.  اگر شخص این موازین را رعایت نمود و جان خود را از دست داد به مقام شهادت نائل می‌آید و الا خود را نفله کرده است و استحقاق هیچ مدحی را ندارد.»

بیایید فرض کنیم که این جوان نه آمر به معروف است و نه توجهی به این موارد داشته. اصلا گیریم او رقیب عشقی سه پسر جوان دیگر بوده است!( فرضی که حالا معلوم شده وجهی ندارد). آیا مداخله شجاعانه او برای نجات دخترک از دست حمله کنندگان هیچ ارزش اخلاقی ندارد؟! 

در زمانه عجیبی زندگی می کنیم. زمانه ای که حتی آنانی که در افکار عمومی به تحصیلات و تجربه و فهم مشهورند گاه سخنانی می گویند که بر خلاف عقل سلیم و فطرت یک انسان نیاموخته و بی ادعاست. 

 هر چند این بسیار حیرت انگیز است که چگونه دانش حقوقی و حتی فقهی تا این حد می تواند رهزن یک حقیقت اخلاقی باشد اما تاریخ بشریت و حتی تاریخ دین مان پر است از این«موازین پیچیده» ای که کارکردشان فقط پیچیده شدن به دست و پای اخلاق و حقیقت بوده است!

توجه کنید که حقوقدان دغدغه مند فقه و حقوق ما کاملا بی صبرانه مبادرت به انتشار چنین نوشته ناجوانمردانه ای کرده و حتی زحمت پرس و جوی بیشتر درباره انگیزه های این جوان با اخلاق را به خود نداده یا دستکم این توییت را موکول به روشن شدن ابعادی از زندگی شخصی او یا انگیزه هایش نکرده است . البته که چنانکه گفته شد حتی با فرض انگیزه های دیگردر پس  پشت رفتار این جوان، باز هم چنان نیست که عمل او سزاوار هیچ مدحی نباشد !

احتمالا مخالف خوانی سیاسی حقوقدان ما باعث چنین حجابی بر فطرت و احساسات انسانی اش شده. شاید هم نوع برخورد متاسفانه همیشه سیاسی و مبتذل برخی مدعیان بی هنر ارزش ها ( که با انواع و اقسام برچسب های سطحی ارزشی و مداخله های سازمان یافته حاکمیتی و رسانه ای از ارج و قرب و درخشش طبیعی ارزش ها کاسته اند)  وی را به این مخالف خوانی کشانده اما این هم هست که عیار دانش و حقیقت جویی انسان ها در چنین مواقعی معلوم می شود. رفتارهای مشابه رفتار آن جوان سبزواری در همه فرهنگ ها و مذاهب و حتی در میان لامذهب ها و ملحدین هم شایسته تکریم واحترام است و همیشه نیز مورد مدح و تحسین بوده است. حقوق دان محترم ما خوب است در کنار دانش حقوقی و ظاهرا فقهی کمی هم دغدغه خودشناسی داشته باشد تا حقایق و ارزش های روشن انسانی را چنین بی محابا انکار نکند !

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۲۱۸۷۷۱۳:۰۶:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
خودت میگی حقوقدان فقیه پس هم از حقوق و هم از فقه سررشته دارد .
ناشناس۳۰۲۱۹۳۶۱۳:۲۹:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
دستگاه قضایی مستقل و فارغ از سیاست، ضامن اعتلای عدالت و مساوات است.
ناشناس۳۰۲۲۰۵۵۱۴:۲۸:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
ظاهراً این جوان «نهی از منکر» انجام داده است. آقای برهانی هم به عنوان استاد حقوق و فقه در مورد ملاحظات حقوقی و فقهی این ماجرا توضیحاتی داده اند. این که عده ای از این توضیحات قانع نشده اند، دلیل نمی شود که به ایشان و نظر ایشان هجمه کنند. اینان نه از حقوق سر رشته دارند و نه از فقه.
ناشناس۳۰۲۲۱۱۶۱۴:۵۴:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
وقتی جای شهید و جلاد را عوض می کنند هیچکس از برهان ، برهانی قانع نمی شود.
ناشناس۳۰۲۲۱۶۰۱۶:۰۱:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مهم نیست که قانع می شوی یا نمی شوی. باید نظر کارشناسی را پذیرفت.
ناشناس۳۰۲۲۱۷۴۱۶:۱۳:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شما مگر قاضی یا مامور عدالت هستید؟ مگر در صحنه جرم بودید؟ مگر به امر قضاوت اشراف دارید؟
ناشناس۳۰۲۲۲۷۲۱۷:۲۹:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
خبرگزاری تسنیم: سردار محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی فراجا گفت آمار قتل در ایران یک درصد افزایش یافته است . در ۴۴ روز گذشته، به طور میانگین روزی ۱۲ نفر در کشور به قتل رسیده‌اند!
ناشناس۳۰۲۲۶۴۶۲۲:۲۹:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
چرا آقای برهانی در این مورد نظری در مورد اون خانم‌ها نداده؟ چرا نظری در مورد آقایون مهاجم نداره؟ چرا نظری در مورد رفتار آقایون مهاجم با دخترا نداره؟ و هزاران موضوع در این اتفاق ناگوار. ..
محمد۳۰۲۲۶۵۰۲۲:۳۱:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
فیلم رو ببینید چهار تا لات و اوباش یک نفر رو با قمه زدن فقط اوباش و لات ها کار اوباش را تایید و این جوان که هیچ سلاح سردی نداشته را تقبیح!
ناشناس۳۰۲۲۱۴۰۱۵:۳۸:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
سوالات دیگری هم مطرح است: 1) چرا در این ماجرا امنیت شهروندان تامین نشده است؟ 2) چرا مردم به خصوص نسل جوان خشن و عصبی شده اند؟ 3) از نظر قانون مداخله اشخاص در یک حادثه در حال وقوع چگونه باید باشد و چه الزامات و ملاحظاتی دارد؟ 4) آیا رفتار آن افراد شرور به علت بیکاری و عدم تربیت صحیح و تاثیرات اجتماعی نبوده؟
ناشناس۳۰۲۲۱۷۰۱۶:۱۱:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مدتها است که گشت نیروی انتظامی کاهش محسوسی یافته است. نصب پر تعداد دوربین های نظارتی از وقوع جرم های این چنینی جلوگیری نمی کند. بلکه کمک به شناسایی مجرم بعد از وقوع جرم می کند.
ناشناس۳۰۲۲۱۸۶۱۶:۱۹:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
روزنامه همشهری: جامعه‌شناسان و روانشناسان بر این باورند که مسائل بیرونی مانند بیکاری، تورم، گرانی و فقر این توانایی را دارد که آمار خشونت و نزاع را به آسانی و مرتبا بالا ببرد و نمی‌توان آن را انکار یا تکذیب کرد. در سال گذشته ۵۸۶ هزار مصدوم ناشی از نزاع (نزاع‌های خیابانی و خانگی) به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کردند.
ناشناس۳۰۲۲۸۹۹۰۴:۳۶:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۱۲
سئوالات دیگری هم مطرح است: 1-یک دختر تنها در شب با عده ای جوان چه می کند؟ آیا آنها به زور او را از خانه خود بیرون کشیده بودند؟ 2- آیا کسانی که رابطه آزاد دختر و پسر را با شعار زن ، زندگی ، آزادی به عنوان یک ارزش نشان دادند و قانون حجاب را لگدمال کردند انتظار دارند اکنون قانون، امنیت مردم را تامین کند؟ 3-آیا کسانی که برای ضرب و شتم ناجوانمردانه مخالفان خود کف و هورا می کشیدند و کشته شدن و لخت کردن یک نفر را زیر پای بیست نفر، شجاعت جلوه می‌دادند اکنون از خشونت نسل جوان نگران شده‌اند؟ 4- آیا کسانی که تا پای موضوعات فرهنگی و دینی به وسط می‌آید نگران فقر و سفره مردم می‌شوند و توصیه به تمرکز صرف بر روی مشکلات اقتصادی داشتند اکنون توجهشان به مسائل تربیتی هم جلب شده است؟
مهران۳۰۲۲۱۴۱۱۵:۴۲:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اینقدر بی ادب است که از واژه نفله شدن برای یه فردی که جانش رو به خاطر یه نفر به خطر انداخته استفاده میکند
ناشناس۳۰۲۲۱۶۷۱۶:۰۸:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
«نفله» به معنی «هدر رفتن» است. در رابطه با ماجرای فوق یعنی بی خود و بی جهت و ارزان جان از دست دادن.
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۰۲۲۴۳۰۱۹:۳۳:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
بسیج باید به میدان بیاید.. قاطعیت و قوه قهریه لازمه کار است
ناشناس۳۰۲۲۶۶۰۲۲:۳۶:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
خیر آقای برهانی از عبارت نفله کردن استفاده کردن یعنی اینکه اگر مطابق آیات صریح قرآن شما در برابر ظلمی که در حال رخ دادن است قیام کنید و کشته شوید خدا شما را شهید حساب می کند و آقای برهانی شما نفله شده قلمداد می کند
ناشناس۳۰۲۲۸۸۱۰۳:۲۹:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۱۲
به نظرم از آنجاکه این مرحوم خود ازدواج کرده و صاحب دختری بوده، سخن تلویحی آقای برهانی بدون ارائه شاهد به هیچ عنوان صحیح نیست. اما با روندی که ارزش‌ها در جامعه از بین می‌روند، دیر نیست که خیابان محل درگیری‌های جنسی و عشقی گردیده و ما هر روز شاهد صحنه‌ای که آقای برهانی تصویر کرده‌اند باشیم.
ناشناس۳۰۲۲۰۶۹۱۴:۳۴:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
بهتر بود بجای انتشار این مقاله، مقاله ای با این موضوع نوشته و منتشر می کردید: چرا جامعه ایران روز به روز خشن تر می شود؟
ناشناس۳۰۲۲۱۱۹۱۴:۵۵:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
زن زندگی ازادی ! اشوب ترور ناامنی
ناشناس۳۰۲۲۱۲۸۱۴:۵۹:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
به نظر من نظام تربیت و آموزش ما باید بحث آموزش و تربیت رو بسیار جدیتر دنبال کنه و یاد بچه ها بده که تبعات حمل سلاح سرد توسط یک نوجوان میتونه وقوع یک قتل باشه. متاسفانه تربیت فرزندانمان در این مملکت برای یک زندگی سالم بطور کامل فراموش شده. وگرنه چرا باید یک نوجوان به خودش جرات حمل سلاح سرد رو بده. خانواده این نوجوان و سیستم آموزشی مملکت بشدت مقصر این وضعیت هستند که در تربیت این نوجوان قصور کردند.
ناشناس۳۰۲۲۱۵۷۱۵:۵۹:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
خداوند متعال انسان را آزاد و عاقل آفرید.چون انسان هر چه محدودتر باشد خوی و ذات و غریزه حیوانی بر انسانی غلبه میکند،بیخود نیست که روانکاوهای غربی سالیان پیش به این نتیجه رسیدند که انسان باید آزاد باشد.
ناشناس۳۰۲۲۸۷۷۰۲:۵۲:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۲
اما به نظرم ما باید موقعی نگران می‌شدیم که اسم چاقوکش‌ها و قاتل‌ها را مردم گذاشتیم، اسم بی‌حیایی و بی‌غیرتی را روشنفکری، اسم فحاشی و پرده‌دری را صراحت، اسم پخش دروغ و تهمت و بردن آبروی مردم را آزادی. و همه این ارزش‌ها را نه فقط بخاطر اینکه واقعا نگران مردم و روشنفکری و یا آزادی هستیم از بین می‌بریم، بلکه اهداف دیگری در بین است و این همان چیزی است که نویسنده محترم به‌درستی به آن اشاره کرده‌اند.
ناشناس۳۰۲۲۰۹۴۱۴:۴۶:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
دیدن و خواندن شرح این نوع حوادث مدت ها است که تازگی ندارد. متاسفانه حوادث خشونت بار به شکل تصاعد هندسی رو به افزایش است. قتل یک روحانی در بانک در بابلسر، زیر گرفتن و چاقو زدن دو طلبه در قم، کشتن پدر و مادر مسن و انداختن آنها در چاه توسط فرزند در خمینی شهر، تنها گوشه ای از این خشونت ها در چند روز گذشته است.
ناشناس۳۰۲۱۹۷۷۱۳:۵۳:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
هیچگاه نباید «انصاف» را قربانی نفع شخصی و امیال سیاسی خود کنیم.
ناشناس۳۰۲۲۰۸۹۱۴:۴۳:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
کسانی که برای یک سطل ماست نگران بودند ! حالا چرا برای کشته شدن این جوان ابراز تاسف و نگرانی نمی کنند ؟!
ناشناس۳۰۲۲۱۳۴۱۵:۰۱:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
فکر کنم انگیزه اصلی انتشار این مقاله همین است که شما می گویید. بهتر بود نویسنده مقاله به جای کبری صغری چیدن، لپ مطلب را ادا کرده و همین سوال را مطرح می کرد.
ناشناس۳۰۲۱۹۸۴۱۳:۵۴:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
صحبت این آقا باید توسط حقوقدان ها تحلیل شود . ضمن اینکه در دادگاه دو حقوقدان استدلال میکنند و حقوقدان سوم بر اساس سواد خودش رای صادر میکند. در ضمن رای حقوقدان سوم و استدلال وی ممکن است در تجدید نظر اشتباه تشخیص داده شود و باطل گردد.این مقاله فقط جهت تخریب آقای برهانی نوشته شده و در معرض بحث افراد ناآگاه به مسایل حقوقی گذاشته شده و کاری به مباحث حقوقی ندارد
ناشناس۳۰۲۲۰۵۳۱۴:۲۶:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
وقتی موضوعات حرفه ای را در سطح فهم عمومی تنزل می دهند انتظار نداشته باشید از ایشان تمجید شود اگر حرف تخصصی دارند در جای تخصصی حرف بزنند تا جواب درست بگیرند
ناشناس۳۰۲۲۴۱۴۱۹:۱۷:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مثل اینکه متوجه نشده اید، عزیز، خود آقای برهانی با توئیت نظر و فکرش را در معرض قضاوت عمومی قرار داده
ناشناس۳۰۲۱۹۸۸۱۳:۵۵:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
البته اگرچه کار حق و جوانمردانه ای کرد ولی نوع مواجهه اون مرحوم اشتباه بود. در این گونه موارد باید احتمال بالای ۹۰ درصد داد که اون اراذل چاقو دارند پس نباید به قصد دعوا وارد ماجرا شد چون نتیجه همین طور میشه که دیدیم. بهتره اگر قصد دفاع داریم فقط با ایجاد سر و صدا و کمک گرفتن از بقیه مهاجمان را فراری بدی تا بعدا بازداشت بشن ولی عقل حکم می کنه که درگیر نشی. حرف برهانی درست و منطقی است.حکمای قدیم هم از جمله در کلیله و دمنه همین را می گن که دشمن را طوری نابود کن که خودت در خطر نیفتی.
ناشناس۳۰۲۲۰۰۱۱۳:۵۹:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
پل صراط، محکمه ای است که همه انسانها فرصت حضور در آن را دارند. پس نباید با پایمال کردن حقوق دیگران و خارج شدن از عدل و انصاف برای نیل به اهداف سیاسی و مادی خوشحال شویم.
ناشناس۳۰۲۲۰۴۹۱۴:۲۳:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
کلام ایشان نشان از گژ فهمی علمی و نادیده گرفتن عنصر معنوی جرم و تبری مجرم از قانون است با این فهم اصل قانون که حفاظت از نظم در جامعه است نفله می شود و دیگر هرج و مرج در زندگی اجتماعی امنیت و نظم که لازمه زندگی جمعی است از بین می رود
ناشناس۳۰۲۲۱۰۷۱۴:۵۱:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
عمده مشکلات جامعه ما زیر سر امثال این افراد است که هیچ تخصصی ندارند و فقط اسم حقوق دان و غیره را به یدک می کشند.
ناشناس۳۰۲۲۱۰۹۱۴:۵۲:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
نمیشه سنجیده‌تر و مودبانه‌تر بگید؟؟؟
ناشناس۳۰۲۷۸۵۹۰۳:۵۵:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۵
نگاهی به ادبیات خود آقای برهانی بندازید که از عبارت نفله برای مرد باغیرتی که جانش را در این راه گذاشته و دستش از دنیا کوتاه است، استفاده کرده و بعد از رعایت ادب صحبت کنید.
ناشناس۳۰۲۲۱۴۴۱۵:۴۶:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
ابوموسی اشعری ها در همه زمان ها پیدا میشن ومتاسفانه کم هم نیستن چیزی که مشخصه اینه که این اقا داره خودشو تباه میکنه
هادی۳۰۲۲۲۲۲۱۶:۵۵:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
عجب زمانه ای شده! وحشی گری آن اراذل که مشهود است!
ناشناس۳۰۲۲۳۶۵۱۸:۳۲:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
فقط فقه و حقوق کفایت نمیکنه برای قضاوت چیزهای دیگه هم لازمه
تبریزی۳۰۲۲۴۱۳۱۹:۱۷:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
در مورد رسیدن به مقام شهادت نظر بنی بشر اصلا و ابدا مهم نیست. فقط و فقط نظر خدا مهمه.
نیما۳۰۲۲۶۶۵۲۲:۴۲:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
بر فرض کار این شهید از منظر حقوق و فقه، اشتباه باشد، ادب حقوقدان کجاست که چاله میدانی صحبت می‌کند!؟ به کار بردن نفله شدن برای غیرتمندی که جان عزیزش را فدای سلامت ناموس کرد درست نیست.
ناشناس۳۰۲۲۶۷۰۲۲:۴۴:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
نظر یک حقوقدان که در آخرین یادداشت ها آمده: من وکیلم و در رد نظر این شخص به اصطلاح حقوقدان تنها به ذکر ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی ارجاع میدم: ماده ۱۵۶ هرگاه فردی در مقام دفاع از نفس، عرض، ناموس، مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر هرگونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریب الوقوع با رعایت مراحل دفاع مرتکب رفتاری شود که طبق قانون جرم محسوب می شود، درصورت اجتماع شرایط زیر مجازات نمی شود: الف- رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد. ب- دفاع مستند به قرائن معقول یا خوف عقلایی باشد. پ- خطر و تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد. ت- توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملاً ممکن نباشد یا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر مؤثر واقع نشود. تبصره۱- دفاع از نفس، ناموس، عرض، مال و آزادی تن دیگری در صورتی جایز است که او از نزدیکان دفاع کننده بوده یا مسؤولیت دفاع از وی برعهده دفاع کننده باشد یا ناتوان از دفاع بوده یا تقاضای کمک نماید یا در وضعیتی باشد که امکان استمداد نداشته باشد. تبصره ۲- هرگاه اصل دفاع محرز باشد ولی رعایت شرایط آن محرز نباشد اثبات عدم رعایت شرایط دفاع برعهده مهاجم است. تبصره ۳- در موارد دفاع مشروع دیه نیز ساقط است جز درمورد دفاع در مقابل تهاجم دیوانه که دیه از بیت المال پرداخت می شود. در ضمن اگر این شخص در دفاع از خواهر شما به شهادت می رسید بازم از نظر این شخص دفاع می کردید؟
ناشناس۳۰۲۲۷۵۱۲۳:۵۵:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
خب منتقدینش هم سر رشته دارند! فقط همین یک نفر هست؟!
نیما۳۰۲۲۸۱۰۰۰:۵۸:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۲
پس در زمان رضاشاه کثیف که مثل سگ از حمله انگلیسی ها ترسید وسه تاجوان یکروز تمام از کشورشون درمقابل انگلیس دفاع کردن وشهید شدن ایشون میگه نفله شدن،،انگلیسم راحت واردشد وهشت میلیون ایرانی را براثر ایجاد قحطی کشت وخاک کرد،،،دارن به زور دختر مردم را میکشن که ببرن جایی بلا سرش بیارن واون جوون بشینه فکرکنه که ازنظر فقهی چه کارکنه.
حمزه۳۰۲۴۲۳۵۱۸:۳۳:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۲
کسی که از یک زن دفاع کرده محترمه در هر تفکری آقای حقوق دان در دادگاه نیستند که بخواهند از کسی برای حکم صادر کردن دفاع یا کسی را محکوم کنند این عمل انسانیست عمل انسانی به موازین حقوقی ربطی ندارد.
بهروز۳۰۲۱۸۸۰۱۳:۰۶:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
این آقای به اصطلاح حقوقدان اصلا اخلاق وغیرت وشرافت وناموس را می تواند معنی کند یا نه فقط برخلاف جریان صحبت می کند.
ناشناس۳۰۲۱۹۳۰۱۳:۲۵:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
یک جمله پر از کلمات تخریبی! اگر نقدی داری با استدلال و متانت بیان کن.
ناشناس۳۰۲۱۹۶۵۱۳:۴۷:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
این قسمت ماجرا که افرادی جرات کرده اند متعرض یک خانم شوند قسمت مهم ماجراست قانون باید به شکلی باشد که کسی جرات تعرض و بی احترامی و صدمه زدن به انسان دیگر را نکند چرا که قانون پناهگاه قربانی است
ناشناس۳۰۲۲۱۸۵۱۶:۱۹:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
زنی که بی حجاب است اوباش جرات میکنن بهش تعرض کنن قانون هم نمیتونه در همه جا در لحظه حاضر باشه
ناشناس۳۰۲۲۳۶۲۱۸:۳۰:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
بنظرم توی این کشور بی‌حجاب و باحجاب، گمراه و مومن و مسلمان همه دارن مالیات میدن. حقوق پلیس از همین مالیات ها تامین میشه. پس موظفه به همه، تاکید می کنم همه شهروندان با هر شکل و ظاهر و گرایش و دین و افکاری خدمات بده. .
ناشناس۳۰۲۳۱۴۱۰۹:۴۵:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱۲
طوری رفتار می کنید که گویا کل عالم زنان خانه نشین و برقع پوش هستند غیر ایران یا زن یک پدیده نادر است که فقط در ایران ظهور کرده و پلیس را غافلگیر کرده !
ناشناس۳۰۲۴۵۶۶۲۲:۱۱:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۲
قانون به شکلی که از وقوع جرم تعرض پیش گیری کنه موجود هست ولی خب امثال این خانم این قانون (حجاب) رو قبول نداشت یکی رو به کشتن داد دو تا رو پای چوبه دار فرستاد.
ناشناس۳۰۲۱۸۸۱۱۳:۰۷:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مصادره قانون به نفع خود و پایمال کردن حق و عدالت بسیار نکوهیده و شنیع است.
ناشناس۳۰۲۱۸۸۶۱۳:۰۹:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شاهین ترازوی عدالت نباید با فشار و زور از درجه انصاف دور شود.
ناشناس۳۰۲۱۸۹۱۱۳:۱۲:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
برخوردهای قانونی دوگانه با افراد با توجه به جایگاه اجتماعی و سیاسی آنها باعث تضعیف اعتبار نظام قضایی کشور می شود.
ناشناس۳۰۲۲۱۱۱۱۴:۵۳:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
بابت برخورد لات کمال شهر با معلم مظلوم چرا مقاله ننوشتید.
ناشناس۳۰۲۵۹۲۴۱۶:۲۵:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۱۳
نوشته‌اند. شما نخوانده‌ای
ناشناس۳۰۲۱۸۹۶۱۳:۱۴:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
آیا هدف از این نوع مقالات صرفاً حمله به افراد و تخریب شخصیت آنها است؟
ناشناس۳۰۲۱۸۹۷۱۳:۱۵:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
آنکه از جان مایه می گذارد وخطر می کند شایسته تکریم است ولو رفتارش با تفاسیر عقلی همخوانی نداشته باشد
ناشناس۳۰۲۱۹۰۰۱۳:۱۶:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
مملکت جالبی داریم. همه همدیگر را نصیحت می کنند. هیچکس نمی گوید که اشتباه کردم.
محسن/ کاشمر۳۰۲۱۹۱۶۱۳:۲۱:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
امثال این آقای مثلا حقوقدان با این پست گذاشتن ها فقط دنبال مطرح شدن هستند و مشهور شدن ... وگرنه کی میدونست برهانی کیه ...
ناشناس۳۰۲۱۹۴۸۱۳:۴۰:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
ایشان استاد دانشگاه تهران و معروف بودند انصاف داشته باش !
ناشناس۳۰۲۲۳۵۹۱۸:۲۸:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
کجا معروف بود مگر هرکس استاد دانشگاه هست معروف هست؟!
ناشناس۳۰۲۵۳۱۱۰۹:۳۸:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱۳
چند تا از استادای معروف دانشگاه تهران رو لطفا اسم ببر !!! در سطح ایشون
ناشناس۳۰۲۱۹۱۸۱۳:۲۱:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
تحصیلات، شغل و سوابق آقای محسن برهانی مشخص و در سایت دانشکده حقوق دانشگاه تهران درج شده است. تحصیلات، شغل و سوابق آقای حسین علیزاده چه هستند؟ آیا بهتر نیست که اگر رفتار فردی را نقد می کنیم، ابتدا خودمان را معرفی کنیم؟
ناشناس۳۰۲۱۹۱۹۱۳:۲۱:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
این حقوقدان بی اخلاق . با این حرف نشان داد که از ناموس در چنین مواقعی نباید دفاع کرد.
ناشناس۳۰۲۱۹۵۵۱۳:۴۴:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شا از کجا فهمیدی که دفاع از ناموس بوده ؟؟
ناشناس۳۰۲۲۰۹۵۱۴:۴۶:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
این دو دختر جوان که تو دام پسران کفتار صفت افتاده بودند ناموس همه ی ما هستن غیرت چیزی خوبی است .
ناشناس۳۰۲۲۸۴۷۰۱:۳۷:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۲
اصلا یکی نیست بگوید که دختر در آن ساعت در بیرون چه کار می کرده آیا زن زندگی آزادی همین است
پرویز۳۰۲۲۱۹۹۱۶:۲۷:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
بهتر نبود به پلیس زنگ میزد یا از افراد دیگر کمک میگرفت و با اوباش مسلح و پرتعداد تر از خودش وارد درگیری فیزیکی مستقیم نمیشد؟
ناشناس۳۰۲۲۵۰۹۲۰:۳۱:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
انگار اصلا متوجه هستی چه شرایطی بوده! یه کم فک کنی شاید به یه جاهایی برسی!!
ناشناس۳۰۲۱۹۲۶۱۳:۲۳:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
عدالت هیچگاه نباید دستمایه سیاست و سیاست بازی شود.
ناشناس۳۰۲۱۹۵۳۱۳:۴۳:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شما از کجا می دانی که اصل داستان چیه و عدالت کجاست ؟ ایشان باید بلافاصله با پلیس تماس می گرفت و با داد و فریاد مهاجمان را مرعوب می کرد تا مردم جمع شوند اگه هر کسی خودش بخواهد شخصا عدالت را اجرا کند جامعه دچار بی نظمی می شود
ناشناس۳۰۲۱۹۷۵۱۳:۵۲:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شما چطور از این متن عدالت را تشخیص دادی ؟ کی می دونه ماجرا چی بوده ؟
ناشناس۳۰۲۱۹۳۲۱۳:۲۷:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اقدام این جوان فداکار قابل تحسین بوده و اجر بزرگی دارد.
ناشناس۳۰۲۱۹۳۴۱۳:۲۸:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
این جوان قهرمان را قهرمان اخلاقی بنامید . همچنان که میدانیم این جوان شریف به هیچ ارگان حکومتی و سیاسی مرتبط نبود.
فاطمه۳۰۲۱۹۳۵۱۳:۲۹:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
وقتی متوجه شد طرف چاقو داره باید با سر و صدا توجه بقیه رو جلب میکرد و بلافاصله با 110 تماس میگرفت
ناشناس۳۰۲۱۹۴۲۱۳:۳۴:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
در این مورد با آقای برهانی موافق نیستم. قطعا حرکت شهید حمیدرضا الداغی هر چند به از دست دادن جانش منتهی شد و ممکن بود بشود از روشهای کم خطرتری به هدف رسید اما بسیار ارزشمند و شایسته تکریم است. و دیگر اینکه فارغ از بحث اجباری یا اختیاری بودن حجاب که متاسفانه سیاسی هم شد، قطعا بانوان گرامی در صورت رعایت حجاب و پرهیز از روابط بی ضابطه با جنس مخالف کمتر در تیررس اراذل و اوباش بی مایه قرار خواهند گرفت‌.
ناشناس۳۰۲۱۹۴۶۱۳:۳۹:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اگر این مرحوم همان لحظه با 110 تماس میگیرفت و از دور شاهد ماجرا بود نتیجه بهتری نمی گرفت ؟ اگر میگویید در ان زمان پلیس کجا بود که باید فاتحه امنیت را خواند . حالا اگر تعداد متعرضان بیشتر بود و احتمال اثر گذاری هم نداشت آیا باید بازم دخالت میکرد؟
ناشناس۳۰۲۲۰۳۷۱۴:۱۵:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اولا زمان مساله مهمی هست در موارد اورژانسی دوما اقای برهانی خودش از ادبیات درستی استفاده نکرده .نفله اونهم برای شخصی که شجاعت داشته بره جلو و تذکر بده کلمه مناسبی نیست وضمنا از اول که چاقو دست طرف نبوده که بدونه .یدفه و وحشیانه چاقو کشیدن . در اخر فردای اعدام این افراد امثالهم فریاد نه به اعدام و مبارز بودن این اشرار رو سر خواهند داد
ناشناس۳۰۲۱۹۴۹۱۳:۴۱:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اگر زن یا خواهر این حقوقدان در چنین شرایطی قرار می گرفتند و کسی برای نجات آنها اقدام میکرد باز هم این حرف را میزد.غرور و تکبر چه کارها که نمیکند.یک اقدام انسانی را چگونه میخواهند با کلمات بی ارزش کند .
ناشناس۳۰۲۲۰۶۱۱۴:۳۱:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
در این جور مواقع عقل سلیم حکم می کنه با کسی که احتمال زیاد چاقو داره و چند نفر هم هستند درگیر نشی بلکه فقط با سر و صدا و تهدید و ... قائله را تمام کنی.ناموس من و شما ندارد.
ناشناس۳۰۲۲۴۲۱۱۹:۲۵:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شهید خودش دختر تو همین سن داشته مشخصه تو اون لحظه دیگه چه حسی داشته انگار یه ارازل داره دختر بچه خودشو میبره
ناشناس۳۰۲۱۹۵۷۱۳:۴۶:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
آقای برهانی کاملا درست گفته! فعل اخلاقی تعریف داره، هر شجاعتی فعل اخلاقی نیست .
ناشناس۳۰۲۲۱۶۱۱۶:۰۲:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
ایشان برود بر مبنای حقوقی حرف بزند و در مورد خود جرم و کاری به چیزهای حاشیه نداشته باشد .
ناشناس۳۰۲۲۱۸۰۱۶:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
جملات رو نپیچون بابا فعل اخلاقی تعریف داره چیه دیگه چقدر این غرب زده ها بی منطق حرف میزنن.
ناشناس۳۰۲۲۴۱۸۱۹:۲۳:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
تعریفش چیه از نظر شما؟
ناشناس۳۰۲۲۸۲۷۰۱:۱۳:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۲
دفعه دیگه شما وقتی به یک حادثه رسیدید بشنید مسائل پیچیده حقوقی-فقهی اش را پیش خودتان حل کنید بعد از یک ساعت کلنجار رفتن با خودت به فعل اخلاقی مد نظرت نزدیک شو زمانی که از صغرای قیاست به نتیچه رسیدی یه سلامی هم به کبری بکن شاید آن را جا انداخته باشی!
علی۳۰۲۱۹۷۰۱۳:۵۰:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
حقیقت اینه که اون آقای فداکار متاسفانه در اون‌موقعیت نباید مستقیما دخالت میکرد و باید بلافاصله با پلیس تماس میگرفت و شرایط خطر فوری رو به پلیس توضیح میداد تا گشت پلیس خودش رو بسرعت به موقعیت برسونه ، بجای اینهمه بحث و شلوغکاری این مسائل رو برای مردم توضیح بدید که در چنین موقعیتهایی عاقلانه رفتار کنن و بجای بخطر انداختن جان خودشون از پلیس کمک بگیرن
محمدسعید۳۰۲۱۹۷۳۱۳:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
محسن برهانی در میانه آشوب ها همه تلاشش را کرد که قمه به دست های آشوبگر را از تیغ قصاص و عدالت فراری دهد و اینجا هم بدون اینکه اشاره ای به ضارب کند ؛ مقتول را مورد قضاوت قرار داده...
مهدی اسماعیل زاده۳۰۲۱۹۷۸۱۳:۵۳:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
جناب برهانی اگر آن دختر خواهر یا دختر خودت بود باز هم اینطور حرف می‌زدی؟
ناشناس۳۰۲۱۹۸۵۱۳:۵۴:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
باید به جامعه توضیح داده بشه که در چنین شرایطی فقط باید با پلیس تماس گرفت و با فریاد و متوجه کردن مردم مهاجم را ترساند اقدام به درگیری بدنی با فرد خشمگین و مسلح اصلا درست نیست
ناشناس۳۰۲۲۲۹۹۱۷:۵۰:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
آخه گاهی تا پلیس بیاد کار از کار گذشته
سید۳۰۲۱۹۹۹۱۳:۵۹:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۱۱
بر اساس دیدگاه این حقوقدان پس باید امام حسین علیه السلام هم العیاذ بالله خود و خانواده و اصحابش را نفله کرده باشد. آخر این چه جور تفسیر حقوقی و فقهی است؟ این نوع تفاسیر مانند زهر برای جامعه است.
ناشناس۳۰۲۲۰۶۷۱۴:۳۴:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۱۱
اینکه هتاک و متعرض اجتماعی را نادیده بگیری و به واکاوی فعل مسئولیت پذیر اجتماعی که حکایت از دارا بودن وجدان و غیرت در نزد این جوان است را مذموم جلوه دهید کاری است که این حقوق دان انجام میدهد
ارش۳۰۲۲۰۰۴۱۳:۵۹:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
راستش باید دید اگه دختر همین اقا را خواستند به زور و با قلدری تو خیابان ببرند نظرش چیه
ناشناس۳۰۲۲۵۸۹۲۱:۳۰:۵۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
دوستان میگن در این حالت باید با پلیس تماس بگیری، جیغ بکشی و از دور نظاره گر تعرض باشی!
فقیهی۳۰۲۲۰۱۰۱۴:۰۱:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
یه جوان که نسبت به اتفاقات اطرافش بی تفاوت نیست از یک دختر که مورد هجمه دو آدم اوباش قرار گرفته دفاع کرده، حال بیائیم از یک منظر دیگر به داستان نگاه کنیم دو آدم کثیف در حال دزدیدن یک دختر بودند و اون دختر در حالی که فریاد می کشید و از مردم کمک می خواست کسی به اون توجه نمی کرد همین آدم حقوق دان فقیه کلی دلیل فقهی و حقوقی می آورد که انسان هایی که نگاه کردند و هیچ عکس العملی نشان ندادند ....
ناشناس۳۰۲۲۱۱۳۱۴:۵۳:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
شما تفاوت احکام فقهی یا وظایف اخلاقی رو میدونید چیه؟ میدونید یه جاهایی برخلاف تصور ما فقه کف مسأله رو فقط مدنظر داره؟
فقیهی۳۰۲۲۴۷۲۲۰:۰۱:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
خیلی قضیه را فلسفی نکن، من متوجه منظورتان نمی شم توی اون لحظه این جوان باید تصمیم می گرفت، اگر می خواست زنگ بزنه به پلیس، تا پلیس بیاد و بقیه مردم هم که نباید جلو بیان چون ممکنه اونا هم نفله بشن، اون ارازل جلوی چشم مردم کار خودشان را می کردند و ... دقیقا تو خاطرم هست چند سال پیش چنین اتفاقی توی آمریکا افتاد و مردم از کنار اون زن و اون مرد متجاوز رد شدند و هیچ عکس العملی نشان ندادند و کلی سر وصدا توی رسانه ها شد و جامعه شناسان بحث های مفصلی انجام دادند، حال تو کشور ما یه انسان شجاع پیدا شده و نگذاشته اون اتفاق بیفته، بسیار بی ادبانه است که بگوئیم نفله شد
امید یاوری دارانی۳۰۲۲۰۵۶۱۴:۲۹:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
دفاع از ناموس .دفاع از مظلوم.دفاع در برابر متجاوز. مداخله در هنگام تعدی و ظلم و ... همه در جایگاه اخلاق ستایش شده اند و مورد مدح و ثنای جامعه بشری فارغ از دین و مذهب و گرایشات فکری هستند. انچه که مورد سوال است اینکه در یک محکمه قانونی برای یک محاکمه عادلانه به قانون استناد می شود و قانون ما نیز تحت شعائر فقهی میباشد. احترام به اخلاقیات یک سوی موضوع مورد بحث است و رعایت قانون اسلامی نیز سوی دیگر ماجرا می باشد. سوالات متعددی مطرح است از جمله: 1.ایا متجاوز مسلح برای دختران خطر جانی فراهم کرده بود و یا صرفا خطر حیثیتی بوده است؟ 2. ایا دختران درخواست کمک کرده بودند و یا شهید بدون درخواست کمک و تنها به تشخیص خود دخالت کرده بود؟ 3. ایا امکان کمک خواستن از قوای دولتی برای دفع خطر وجود داشته و یا نداشته است؟ پاسخ به این سوالات روشن کننده مسائل زیادی خواهد بود. البته هیچ چیزی جایگاه قاتل و اقدام غیر قانونی وغیر شرعی و غیر انسانی انرا تغییر نمی دهد و محکوم به اعدام خواهد بود.
ناشناس۳۰۲۲۱۷۱۱۶:۱۲:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
تا میرفتن پلیس خبر کنن دیر می شد.
ناشناس۳۰۲۲۲۷۰۱۷:۲۶:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
الان خوب شده ؟ باید بهترین کار را به جامعه اموزش داد و از هیجان زدگی و احساسات جلوگیری کرد
ناشناس۳۰۲۲۸۴۱۰۱:۳۰:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۱۲
یه جوری میگی انگار بیهوده بوده! خیر اون شهید غیرت با شهادتش هم دخترو نجات داد هم باعث شد اون دو عنصر بسیار خطرناک به جای اینکه ۵۰ ۶۰ سال دیگه بخوان زنده باشن و مردم رو اذیت کنن به پای چوبه دار مکافات برن
محمد۳۰۲۲۰۷۸۱۴:۳۷:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۱۱
من وکیلم و در رد نظر این شخص به اصطلاح حقوقدان تنها به ذکر ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی ارجاع میدم: ماده ۱۵۶ هرگاه فردی در مقام دفاع از نفس، عرض، ناموس، مال یا آزادی تن خود یا دیگری در برابر هرگونه تجاوز یا خطر فعلی یا قریب الوقوع با رعایت مراحل دفاع مرتکب رفتاری شود که طبق قانون جرم محسوب می شود، درصورت اجتماع شرایط زیر مجازات نمی شود: الف- رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز یا خطر ضرورت داشته باشد. ب- دفاع مستند به قرائن معقول یا خوف عقلایی باشد. پ- خطر و تجاوز به سبب اقدام آگاهانه یا تجاوز خود فرد و دفاع دیگری صورت نگرفته باشد. ت- توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت عملاً ممکن نباشد یا مداخله آنان در دفع تجاوز و خطر مؤثر واقع نشود. تبصره۱- دفاع از نفس، ناموس، عرض، مال و آزادی تن دیگری در صورتی جایز است که او از نزدیکان دفاع کننده بوده یا مسؤولیت دفاع از وی برعهده دفاع کننده باشد یا ناتوان از دفاع بوده یا تقاضای کمک نماید یا در وضعیتی باشد که امکان استمداد نداشته باشد. تبصره ۲- هرگاه اصل دفاع محرز باشد ولی رعایت شرایط آن محرز نباشد اثبات عدم رعایت شرایط دفاع برعهده مهاجم است. تبصره ۳- در موارد دفاع مشروع دیه نیز ساقط است جز درمورد دفاع در مقابل تهاجم دیوانه که دیه از بیت المال پرداخت می شود. در ضمن اگر این شخص در دفاع از خواهر شما به شهادت می رسید بازم از نظر این شخص دفاع می کردید؟
ناشناس۳۰۲۲۰۸۰۱۴:۳۸:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
این فرد حقوق دان که این طعنه را به غیرت دینی میزند و با ادبیات نفس اماره ای سعی نموده نتیجه یک عمل غیرتمندانه در تقابل با اعمال شیاطین را نفله شدن تعریف کند، نباید از عاقبت خود مطمئن باشد. در بیانات معصومین اشاراتی به عاقبت این افراد دارد. قال امام الصادق علیه السلام: «ما مِنْ انسانٍ یطْعَنُ فی عَینِ مُؤْمِنٍ الّا ماتَ بِشَرِّ مَیتَةٍ وَکانَ قَمِناً انْ لایرْجِعَ الَی خَیرٍ» [کسی نیست که رو در رو به مؤمنی طعنه زند مگر اینکه به بدترین مرگها بمیرد و سزاوار است که به خیر بازنگردد] (وسايل الشيعه- جلد 8- صفحه 612)
ناشناس۳۰۲۲۰۸۷۱۴:۴۲:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
با این استدلال باید اجازه می دادیم دشمن بعثی به علت قوی بودن وحمایت تمام قدرتهای جهانی از آنها تسلیم می شدیم و صبر می کردیم ببینیم کی سازمانهای بین المللی دلشان به رحم می آید و این تجاوزات را محکوم می کنند آنهم فقط زبانی ،عزیزم در این موارد تا پلیس برسد ان زن یا دختر بدبخت صدتا بلا سرش آمده.
ناشناس۳۰۲۲۱۴۷۱۵:۴۷:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
حقیقتا که قدرت با وجود انسان چه ها نمی کنه. پر مدعاترین آدم های تاریخ بشر که همه جوامع و دستاوردهای بشری تاپیش از خودشون رو طاغوت و خرابی و فساد می خوندند، کارشون از شهوت قدرت و فساد درون به جایی رسیده که هر واقعیتی رو وارونه جلوه می دند .
هموطن۳۰۲۲۱۵۹۱۶:۰۱:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
حیف استادی و هیئت علمی که به ایشون داده اند ایشون میخواهند با این حرفها فقط خودشون را مطرح کنند
ناشناس۳۰۲۲۱۶۸۱۶:۱۰:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
تا ابد یاد این جوان جاودانه خواهد ماند.
معلم۳۰۲۲۱۹۴۱۶:۲۴:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۱
کاش نویسنده کمی ارتباط منطقی بین مبانی فقهی و اتفاق ناگوار پیدا می کرد !
ناشناس۳۰۲۲۲۲۹۱۷:۰۶:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۱۱
محسن برهانی با این ادبیات شخصیت واقعی خودشو نشون داد.
ناشناس۳۰۲۲۲۹۷۱۷:۴۸:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۱
حقوقدان کجا بود آقا...از آب گل الود ماهی گرفتن و معروف شدن که کاری نداره. موازین پیچیده فقهی ...واقعا خنده اور است این سطح در اساتید دانشگاه تهران
ناشناس۳۰۲۲۳۲۷۱۸:۰۷:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱۱
یکی نمی پرسه اون دو تا دختر خانم اون موقع شب تنهایی در کوچه خلوت چه می کردند ؟من که یک بانوی میانسال هستم چنین جرأتی رو ندارم !حیف این جوان که جانش را از دست داد و دختر خودش یتیم شد .
ناشناس۳۰۲۲۳۷۸۱۸:۴۵:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
یک بار دیگر توئیت ایشان را بخوانید. نگفته کار آن مرحوم خوب بوده یا بد. فقط به تفاوت فقه و حقوق اشاره کرده. من نمی دانم نظر ایشان در مورد فقه درسته یا نه ....
ناشناس۳۰۲۲۴۲۶۱۹:۲۹:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۱۱
باید بساط لات بازی و خشونت اجتماعی برای همیشه جمع شود.
ناشناس۳۰۲۳۲۱۹۱۰:۴۳:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۱۲
وقت والدین توانستند گیمهای خشن رو از گوشی بچه هایشان پاک کنند هروقت توانستند خودشان فیلم و رو تعطیل کنند و خشونتهای کلامی و رفتاری را نبینند انوقت می توان به برچیده شدن شهوت و خشونت امیدوار بود
ناشناس۳۰۲۲۶۰۷۲۱:۵۱:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
قبلا هم زیاد حرف غیرمربوط می زدند
ناشناس۳۰۲۲۷۰۸۲۳:۱۳:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۱
در کل نظرات اقای برهانی در طی این چند ماه هیچگاه قاتل محکوم نشده و فقط طرف مقابل مذموم بوده . در مورد شهید عجمیان یا شهید علی وردی هم حاضر نشد عمل وحشتناک قاتلین رو محکوم کنه حداقل از این باب که تخلف مسئولین چه ربطی به این شهدای بزرگوار داشت . در اخر به نظر عده ای همیشه مذهبیها مقصر هستن
محمد۳۰۲۲۷۲۶۲۳:۲۵:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۱۱
با سلام؛ العیاذباالله بر فرض این دخترخانم از نوامیس این آقا بود، آیا چنین سخنانی را اعلام می نمود.؟؟؟!!!
ناشناس۳۰۲۳۰۳۹۰۸:۳۱:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۱۲
خانواده ها باید روی بچاشون خصوصا دختران حساس باشند این مشکلات ناشی از بیخیالی خانواده هست بچه های مردم به کشتن میدن
ناشناس۳۰۲۳۰۵۳۰۸:۳۷:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۲
همه می گویند اینهمه خشونت از کجا آمده؟ اما نگاهی به خانه خود نمی کنند تا ببینند کودکانشان در حال تربیت مستمر و هر روزه و هر روزه با گیم های خشن امریکایی و غربی است. برای زخم کودکان پروانه ای برایمان دارو نمی فروشند اما برای زخمی کردن اخلاقیات کودکانمان هر روز گیم جدیدی از راه می رسد و فرزندانمان را جانیان بالقوه تربیت می کند
ناشناس۳۰۲۳۱۱۷۰۹:۲۷:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۱۲
همان اول کار طرف چاقو رو در اورد و شهید برای انداختن چاقو به زمین از پایش استفاده کرد که خطر کمتری داشته باشد .
ناشناس۳۰۲۳۱۲۵۰۹:۳۳:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۱۲
اگر پلیس مشغول فرعیات شد اصل ماموریت خود را که تامین امنیت جانی شهروندان است کم رنگ میشود
قاسم۳۰۲۳۸۷۷۱۵:۵۴:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۱۲
به نام خدا اینکه ایشان از بعد فقهی نیز اظهار نظر کرده اند دلیل بر فقیه بودن ایشان نمی باشد زیرا غالب حقوقدانان باحوزه فقه آشنایی دارند اما موجب نمی شود که آنها را فقیه بدانیم. فارغ از این بحث ،نحوه اظهار نظر ایشان در شرایط فعلی بیشر حاکی از غرض ورزی و نوعی اعلام مخالفت با این قسم اقدامات و حمله به آن و از همه مهم تر مطرح کردن خودشان است تا اظهار نظر حقوقی و تخصصی! الله اعلم
ناشناس۳۰۲۳۹۱۱۱۶:۰۷:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۲
رفتار جوان مهاجم نیز باید مورد تحلیل قرار بگیره که چرا آن فرد براحتی دست به چاقو برد و حق حیات را از شخص دیگری گرفت
ناشناس۳۰۲۴۲۵۶۱۸:۴۹:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۲
آقای همه چیزدان ! از نظر شما امام حسین علیه السلام و ۷۲ تن یاران باوفایش شهید شده اند یا بلاتشبیه نفله؟
دکتر محسن رضائی آدریانی، متخصص اخلاق پزشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم۳۰۲۶۷۹۴۱۰:۳۳:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۴
سلام علیکم به ایشان این شعر حکیم نظامی گنجوی را یادآوری می کنم: می باش فقیه طاعت اندوز اما نه فقیه حیلت آموز این شعر مورد علاقه استاد فقه و حقوق مورد علاقه و هم مسلک سیاسی ایشان هست!! حداقل به خودیهایشان احترام بگذارند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  2. مأمور خاطی بازداشت شد

  3. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  4. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  5. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

  6. مرده متحرک !

  7. شباهت های عجیبِ قیمت و قدرت!

  8. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

  9. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. واکنش الناز شاکردوست به جنایات اسرائیل

  12. خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به ۲۴ درصد رسیده است

  13. آبروریزی اپوزیسیون در شبکه‌های فارسی زبان؛ این‌بار آنتن زنده اینترنشنال!

  14. واکنش آمریکا به توافق ایران و هند در چابهار

  15. واکنش فدراسیون فوتبال به پرونده رشوه و تبانی؛ اجازه مطرح کردن اسامی را نداریم

  16. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  17. رئیسی: افزایش کیفیت اینترنت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی در دستور کار قرار گیرد

  18. ارجاع پرونده تخلفات چهار دستگاه به قوه قضائیه 

  19. تحقیق و تفحص از بانک مرکزی باید انجام شود

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  10. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  12. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  13. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  18. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  19. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  24. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  25. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

آخرین عناوین