آب خلیج فارس سال ۱۴۰۴ به خراسان رضوی می‌رسد

  4020207075 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن خراسان رضوی گفت: طبق برنامه زمان‌بندی کلان طرح خط انتقال آب خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار، پایان سال ۱۴۰۴ آب به خراسان رضوی برسد.

آب خلیج فارس سال ۱۴۰۴ به خراسان رضوی می‌رسد

به گزارش تسنیم، مشکل کمبود آب در حوزه آب شرب و صنایع روز به روز برای استان‌های مختلف در سطح کشور به یک معضل تبدیل می‌شود. برخی از متخصصین اعلام می‌کنند که جنگ‌های آینده بر سر آب در جهان شکل خواهد گرفت و کشورهای مختلف در حال برنامه‌ریزی از تمامی سیستم‌های ممکن برای تأمین آب برای سرب و صنایع خود هستند.

مهدی جهان‌طلب، معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز چند روز قبل طی سفری به شهرستان گناباد جهت بررسی مشکلات آب شرب شهر روشناوند اعلام کرد: 36 شهر و 400 روستا در سطح استان خراسان رضوی با تنش‌های آبی روبه‌رو هستند.

امروز تأمین آب به دغدغه مسئولین تبدیل شده است و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی طی سال‌های اخیر و افزایش مصرف باعث شده است شاهد کمبود و کاهش فشار آب در برخی شهرها و روستاها باشیم.

محمد صفایی، نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز طی گفتگویی با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: باتوجه به مشکلات آب برای شهرهای جنوبی استان خراسان رضوی پیگیری‌هایی جهت دریافت انشعاب از خط انتقال آب خلیج فارس صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات آب در شهرستان گناباد نیز پروژه باروری ابرها در دست اقدام است که ژنراتور در بخش کاخک این شهرستان نصب خواهد شد.

مسئولین انتظار دارند با انجام پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان که طی چهار خط اجرایی در حال انجام است، کمبود آب بخش‌های صنعت و خدمات مرکز و شرق کشور مرتفع شود.

طرح انتقال آب از دریای عمان جزو طرح‌های کلان تعریف‌شده برای تأمین بخشی از کسری آب در شرق کشور است که از آبان سال 1400 آغاز شد و طبق تفاهم‌نامه‌های منعقدشده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید.

سال 1404 آب به خراسان رضوی می‌رسد

در همین راستا محمدحسن اسدی، مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن خراسان رضوی ابراز کرد: اجرای پروژه خط انتقال آب تاکنون 7.6 درصد بوده و همچنین اعتبارات مورد نیاز سال جاری معادل 304 هزار میلیارد ریال است.

وی در خصوص واگذاری انشعابات در مسیر خط انتقال این لوله بیان کرد: در زمان حاضر مسیرسازی انشعاب اول به‌سمت معادن سنگان در دست اجرا می‌باشد و سایر انشعابات متناسب با تقاضای بخش‌های متقاضی آب در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن خاطرنشان کرد: لوله‌گذاری از چابهار شروع شده است و به‌تدریج به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی می‌رسد بنابراین مسیرسازی در استان خراسان رضوی در دو جبهه فعال، در دست انجام است.

اسدی با اشاره به این که خط انتقال آب، کمبود آب را در حوزه‌های صنایع ، معادن و شرب استان‌های تحت پوشش تأمین می‌کند عنوان کرد: طبق برنامه زمان‌بندی کلان طرح پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار، در پایان سال 1404 آب به خراسان رضوی برسد.

کمبود آب و خشکسالی از جمله اتفاقاتی است که باعث شده محققان به‌دنبال روش‌هایی برای رفع آنها باشند. یکی از این راهکارها که برای رفع این مشکلات مورد توجه قرار گرفت بارورسازی ابرها بود. محققان تاکنون تلاش‌های بسیاری در این راه انجام داده‌اند، در ایران نیز افراد زیادی در فکر استفاده از بارور کردن ابرها برای رفع مشکلات بی‌آبی بوده‌اند.

60 نقطه برای باروری ابرها شناسایی شده است

محمود ارجمند، مدیر مطالعات پایه منابع آب استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سال گذشته یک نامه از وزارت نیرو که مصوبه جلسه استانداران بود به اداره‌کل منابع آب در خصوص باروری ابرها رسید.

وی افزود: مکاتبات لازم در خصوص این مصوبه انجام شد و 60 نقطه به‌عنوان پایلوت در سطح استان انتخاب شد که دو مورد در گناباد بود.

مدیر مطالعات پایه منابع آب استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این پروژه پیشرفت فیزیکی در استان نداشته است و در صورت تأمین ژنراتور و هزینه‌های جانبی این پروژه آغاز خواهد شد.

رفع تنش و بحران آبی تنها با بهره‌گیری و مشارکت همه بخشها امکان‌پذیر است، تأمین آب شرب محور اصلی توسعه بخشهای مختلف استان خراسان رضوی است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که بتوان از ظرفیت بین‌بخشی برای رفع مشکل نقاط گوناگون بهره گرفت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۱۷۷۷۵۱۱:۲۷:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۸
و این آب شور چطور به آب شرب یا کشاورزی تبدیل میشه ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین