برآورد اولیه خسارت آتش به تالاب میقان

  4020203018

ساعت ۱۸ روز گذشته دوم اردیبهشت‌ماه آتش به جان تالاب میقان افتاد و آتش‌نشانان ۶ ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام و مشغول اطفای حریق شدند.

به گزارش فارس؛ تالاب میقان جزو ۸ تالاب اولویت‌دار سازمان حفاظت محیط زیست از بین بیش از ۲۵۰ تالاب کشور است؛‌ این تالاب باتلاقی است و ۱۲.۵ هزار هکتار وسعت عرصه آبی آن است.

تالاب میقان اراک به لحاظ قرار گرفتن در مسیر ۲۲ تالاب بین‌المللی و یکی از ۱۰۵ منطقه مهاجرپذیر پرندگان مناطق مختلف دنیا است و سالانه تا ۲۰ هزار قطعه پرنده مهاجر به این منطقه کوچ و به زمستان گذرانی مشغول می‌شوند.

انواع پرندگان مهاجر همچون انواع مرغابی، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی، آنغوت، خوتکا، تنجه و غازهای وحشی و... تالاب میقان را به عنوان مقصد خود در مرکز ایران انتخاب می‌کنند.

تالاب میقان اراک یکی از تالاب‌های مهم و ارزشمند کشور و از سرمایه‌های زیست محیطی استان محسوب می‌شود که علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی تأثیر مستقیم بر آب و هوای کلان‌شهر اراک و سلامت شهروندان دارد.

سرپرست وقت محیط زیست استان مرکزی در سال گذشته گفته بود: به منظور حفظ این اکوسیستم ارزشمند و به دنبال انتخاب تالاب میقان به عنوان سایت پایلوت در انتقال تجارب طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، برنامه مدیریت جامع تالاب میقان با رویکرد اکوسیستمی و با مشارکت تمامی دست‌اندرکاران و حضور آنها در سلسله نشست‌های فنی و برنامه‌ریزی، تدوین شده است.

وی اهم اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت تالاب میقان اراک را ساخت برج‌های دو منظوره حفاظتی و پرنده‌نگری در حاشیه تالاب میقان به منظور حفاظت تالاب و ایجاد و توسعه گردشگری پایدار در تالاب، تعیین نقشه حریم تالاب میقان، احداث دایک حفاظتی اطراف تالاب به منظور جلوگیری از پیشروی پساب تصفیه‌خانه فاضلاب، تکمیل و تجهیز مرکز پایش تالاب و مرکز تیمار حیات وحش آسیب‌دیده و بیمار تالاب، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی ظرفیت­سازی، مشارکت و آگاهی‌رسانی گروه‌های مخاطب جهت حفاظت و احیاء تالاب (CEPA)، نصب ۲ دستگاه پایش آنلاین عنوان کرده بود.

*آتش‌سوزی در تالاب میقان

تالاب میقان آتش گرفت؛ این خبری بود که روز گذشته در خروجی خبرگزاری‌های مختلف و همچنین شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و عکس‌های و فیلم‌های متعددی از این آتش‌سوزی منتشر شد. 

ساعت ۱۸ روز گذشته دوم اردیبهشت‌ماه آتش به جان تالاب میقان افتاد و آتش‌نشانان ۶ ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام و مشغول خاموش‌سازی آتش شدند. حجم آتش به گونه‌ای بود که ۱۰ خودروی آتش‌نشانی در محل حضور پیدا کرد. 

آتش سوزی در ضلع شرقی تالاب، حدفاصل فرودگاه و تصفیه‌خانه رخ داد.

برخی مسوولین دستگاه‌های ذی‌ربط در محل آتش‌سوزی حضور پیدا کرده و از روند اطفای حریق مطلع شدند؛ معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری مرکزی نیز در توضیحاتی اظهار کرد: با توجه به باتلاقی بودن تالاب امکان استفاده از ماشین‌های آتش‌نشانی در برخی مسیرها وجود ندارد و مترصد استفاده از بیل‌مکانیکی زنجیردار هستیم.

*تاریکی شب مانع استفاده از بالگرد آتش‌نشانی

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی(شب گذشته) در خصوص وضعیت آتش‌سوزی در گفت‌وگویی بیان کرد: برای اطفای حریق نیاز است از بیل مکانیکی استفاده شود که در حال حاضر پنج دستگاه بیل مکانیکی در محل مستقر شده و محدود کردن مسیر انتشار آتش در حال انجام است؛ در صورت استمرار آتش‌سوزی هماهنگی لازم با سازمان بحران کشور انجام شده تا فردا بتوان با استفاده از بالگرد و هلی‌کوپتر، آتش‌سوزی را مهار کرد.

نظری گفت: یکی از مشکلات بحث تغییر مسیر باد بود که خوشبختانه یکی ۲ تغییر جهت باد داشتیم اما در حال حاضر باد شدت زیادی ندارد؛ هلال احمر چادرهای خود را مستقر کرده تا فردا صبح نیز مجموعه محیط زیست و منابع طبیعی و هلال احمر باید در محل استقرار داشته باشند چرا که احتمال انتشار مجدد وزش باد و آتش‌سوزی مناطقی که آتش آنها مهار شده، وجود دارد.

* شایعه انفجار لوله گاز تکذیب شد

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با رد شایعات مطرح شده مبنی بر آتش گرفتن لوله گاز روستای طرمزد گفت: تا این لحظه آتش‌سوزی هیچ حادثه‌ای در پی نداشت و از مردم خواهش داریم به شایعات مطرح شده در فضای مجازی توجهی نکنند.

*آتش مهار شد

پس از ۸ ساعت عملیات بی‌وقفه ۲۵ تیم آتش‌نشانی بالاخره آتش‌نشانان موفق شدند آتش‌سوزی تالاب را به طور کامل مهار و از خسارت بیشتر و سرایت آتش به دیگر مناطق تالاب جلوگیری کنند.

*رعد و برق عامل آتش گرفتن تالاب

عوامل آتش‌نشانی رعد و برق‌ را عامل آتش گرفتن نیزارهای تالاب عنوان کردند.

* بخت با پرندگان یار بود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در گفت‌وگویی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون تلفات جانوری مشاهده نشده است عنوان کرد: خوشبختانه مهاجرت پرندگان تمام شده و مشکلی از این لحاظ وجود نداشت، تخم‌گذاری پرندگان منطقه نیز از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود؛ البته وسعت حریق زیاد بوده و همچنان ارزیابی منطقه در حال انجام است

۴۰۰ هکتار در آتش سوخت

بر اثر این حادثه حدود ۴۰۰ هکتار از سطح تالاب در آتش سوخت و حدود یک میلیارد تومان خسارت به پوشش گیاهی منطقه وارد شد.

یوسفی آتش‌سوزی را ذات تالاب عنوان کرد و گفت: تاکنون چند نوبت آتش‌سوزی در تالاب میقان اراک اتفاق رخ داده است.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. من عجله ندارم!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    7. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    10. دور باطلی که تمامی ندارد!

    11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    14. برای این عکس شما تیتر بزنید

    15. تضادی عجیب و پر ابهام!

    16. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    19. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    20. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

    21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    22. سقوط در آغوش پهلوی!

    23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

    25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    آخرین عناوین