روایت "میدل ایست آی" از وضعیت نامساعد شهر خارطوم در بحبوحه کودتا در سودان

گروه جهان الف،   4020130088

پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی می نویسد: "نبودِ پلیس در خیابان ها و حتی در پاسگاه ها در مناطق مختلف شهر خارطوم سبب شده تا مردمِ این شهر ماندن در خانه های خود را به هر کار دیگری ترجیح دهند. دلیل اصلی این مساله نیز این است که آن ها با نوعی حس ناامنی و برقراریِ بی‌قانونی فراگیر در کشورشان رو به رو شده اند."

روایت "میدل ایست آی" از وضعیت نامساعد شهر خارطوم در بحبوحه کودتا در سودان

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی با اشاره به اوج گیری درگیری ها در سودان در پی وقوع کودتا در این کشور، به طور خاص شهر "خارطوم" پایتخت این کشور را به "شهر ارواح" تشبیه کرده که به هیچ عنوان وضعیت مساعدی ندارد. شهری که نوعی حسِ بی‌قانونی فراگیر، شهروندان و ساکنانش را احاطه کرده است. 

پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارش خود می نویسد:

«در روزهای اخیر، اوج گیری درگیری های گسترده در خارطوم پایتخت سودان میان ارتش این کشور و نیروهای شبه نظامی واکنشِ سریع، آسیب ها و خسارات جدی را به این شهر وارد کرده است. دراین راستا: ساختمان ها و زیرساخت های مهم در خارطوم آسیب دیده اند، تامین مواد غذایی و سوخت بسیار سخت و محدود شده، و البته که شهروندان وحشت زده سودانی از ترس انفجارها و تیراندازی ها و حملات هوایی، به زیرزمین های خانه هایشان و دیگر جاهان امن پناه می برند. 

درگیریها در سودان لحظه به لحظه بر شمار غیرنظامیانی که کشته و زخمی می شوند، می افزاید. در این میان، زیرساخت های شهری در خارطوم که پیشتر نیز بسیار ضعیف بودند، اکنون به مرحله فروپاشی رسیده‌اند. به طور خاص جریان برق با قطعی های فراوان همراه است و خیابان ها با فرا رسیدن شب، در تاریکی مطلق فرو می روند. با این حال، ساختمان هایی که در نتیجه حملات هوایی ارتش سودان به آتش کشیده می شوند، تا حدی به شهر خارطوم روشنایی می بخشند. البته که گلوله های ضدهوایی و توپخانه نیز که از سوی نیروهای واکنش سریع سودان شلیک می شوند هم تا حدی در شب ها به شهر خارطوم روشنایی می بخشند. 

درگیری های جاری در سودان تا حد زیادی ریشه در اختلافات میان رهبران نظامی سودان مبنی بر ادغام نیروی شبه نظامی واکنش سریع در ارتش سودان دارد. نیرویی که خود یکی از قویترین نیروهای نظامی در کشور سودان است. فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان یعنی ژنرال "محمد حمدان دقلو" معروف به "حمیدتی"، پیشتر کمک های فراوانی را به "عبدالفتاح برهان" رئیس شورای نظامی سودان جهت انجام یک کودتا علیه دولت موقت غیرنظامی در این کشور انجام داده بود. با این حال، اتحاد آن ها اکنون به مرحله فروپاشی رسیده است. 

اکنون صدای انفجار و تیراندازی را می توان از هرگوشه از شهر خارطوم پایتخت سودان شنید. موضوعی که زندگی در این شهر در شرایط فعلی به امری خطرناک و پرریسک تبدیل کرده است. 

در این راستا، آن دسته از شهروندان سودانی که خانه هایشان در نزدیکی مراکز نظامی خارطوم قرار دارد، خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند. اکنون این مراکز به دلیل انجام حملات توپخانه ای علیه آن ها، با ناآرامی های فراوانی مواجه هستند. "حلا احمد" از ساکنان شهر خارطوم می گوید که شیشه های پنجره های آپارتمان وی وقتی یک بمب در نزدیکی خانه اش منفجر شد، شکستند. وی می گوید: "من بلندترین صدایِ کل عمرم را در زمان انفجار بمب در نزدیکی خانه ام شنیدم. شیشه ها و درها و لامپ ها شکستند. ظاهرا یک جنگنده اقدام به رها کردن بمب خود در نزدیکی خانه ام کرده است". 

باید توجه داشت که درگیریهای اخیر در خارطوم موجب شده تا فرودگاه بین المللی این شهر نیز آسیب های جدی را متحمل شود. در عین حال، یکی از اصلی ترین نیروگاه های تولید برق سودان، ساختمان های وزارتخانه‌های مختلف سودان و همچنین ساختمان های مسکونی نیز آسیب های جدی را متحمل شده اند. با این همه، مراکز نظامی همچنان اهداف اصلی نبرد و درگیری میان نیروهای شبه نظامی واکنش سریع و نیروهای ارتش سودان هستند. 

بیمارستان‌های خارطوم وضعیت نامساعدی دارند 

همزمان با توسعه درگیری های اخیر در سودان به درگیری های خیابانی، دو طرف اصلی جنگ از ساختمان های مدارس و بیمارستان ها به مثابه مکان هایی برای ایجاد ایست بازرسی و همچنین در امان ماندن از آتشِ طرف مقابل استفاده کرده و می کنند. این موضوع به کرات از سوی پزشکان و معلم های سودانی مورد اشاره قرار گرفته است. 

در این میان، منابع خبری مختلف از درگیرشدنِ بیمارستان های سودان در تبادل آتش میان گروه های مختلف درگیر در سودان خبر داده اند. در این چهارچوب، منابع آگاه می گویند: بیمارستان ها و نهادهای بهداشتی و درمانی در خارطوم و دیگر شهرهای سودان، تحت آتش سنگین قرار دارند. آسیب های جدی نیز به بیمارستان‌های مختلف و اصلی شهر خارطوم وارد شده است. در این راستا، یک پزشک سودانی می گوید که "اکنون بیمارستان‌های سودان با کمبودهای جدی جهت انجام امور درمانی خود رو به رو هستند. البته که کمبود برق نیز مانع از انجام فعالیت های عادی بیمارستان ها می شود". 

در این میان، نبودِ پلیس در خیابان ها و حتی در پاسگاه ها در مناطق مختلف شهر خارطوم سبب شده تا مردم این شهر ماندن در خانه های خود را به هر کار دیگری ترجیح دهند. دلیل اصلی این مساله نیز این است که آن‌ها با نوعی حس ناامنی و برقراری بی قانونی فراگیر در کشورشان رو به رو شده اند. 

برخی افراد حاضر در سودان این شهر را "شهر ارواح" توصیف می کنند. شهری که به شدت تاریک است و خیابان‌ها در آن خالی هستند و میزان سرقت نیز در آن به نحو قابل توجهی افزایش یافته است. البته که دسترسی به گاز و بنزین نیز در خارطوم به شدت محدود است و مردم چالش های زیادی جهت تامین نان خود هم دارند. 

هراس از آینده

در شرایطی که هر دو طرفِ درگیری های جاری در سودان ادعا می کنند که بر مراکز کلیدی در سودان تسلط یافته اند، برخی شهروندان به ویژه در شهر خارطوم می گویند که آن ها در مورد وضعیت کنونی و مخصوصا آینده کشورشان به شدت وحشت دارند. 

دوشنبه گذشته، ارتش سودان در بیانیه ای ادعا کرد که کنترل پایگاه های اصلی و مهم شبه نظامیان واکنش سریع این کشور را در شهر مروه و دیگر مناطق به دست گرفته است. ارتش سودان همچنین گفت که شماری از جنگجویان نیروی واکنش سریع سودان را نیز دستگیر کرده و البته که از دیگر اعضای آن می خواهد تا خود را تسلیم کنند و بدانند که در امان خواهند بود. 

در جبهه مقابل، نیروهای واکنش سریع سودان نیز در بیانیه ای گفته اند که کنترل کاخ ریاست جمهوری سودان، پایگاه هوایی جبل اولیا، و شماری از مراکز مهم ارتش سودان را به دست گرفته است. این نیروها همچنین ارتش سودان را به استفاده از نیروی هوایی جهت حمله به مناطق پرجمعیت مخصوصا در خارطوم نیز متهم ساخته اند. نیروی شبه نظامی واکنش سریع سودان در بیانیه خود می گوید: "ما از جامعه بین المللی می خواهیم تا مداخله کند و به رصد موراد فاحش نقض حقوق بشر از سوی ارتش سودان که تحت فرماندهی عبدالفتاح برهان است، بپردازد. ما می گوییم که در آستانه کسب پیروزی کامل هستیم و ما معتقدیم که پیروزی ما در واقع، پیروزی کل ملت سودان است. ما همچنین بار دیگر تعهد خود را به فرآیند سیاسی در رابطه با به بازگشت به مسیر انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی نیز اعلام می کنیم." 

دوشنبه گذشته، "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد از طرف های درگیر در سودان درخواست کرد تا فورا درگیری های خود را خاتمه بخشند و هشدار داد که تشدید درگیریها می تواند هم برای سودان و هم منطقه پیرامونی آن به شدت خطرناک و ویرانگر باشد.»

 

لینک: 

https://www.middleeasteye.net/news/sudan-turmoil-khartoum-city-ghosts-fighting-rages-and-buildings-burn

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    2. تضادی عجیب و پر ابهام!

    3. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

    4. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

    5. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

    6. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

    7. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

    8. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

    9. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

    10. انصارالله یمن فیلم حمله پهپادی خود به کشتی آمریکایی را منتشر کرد

    11. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

    12. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

    13. بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد

    14. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

    15. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

    16. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

    17. اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟

    18. مسعود اسکویی درگذشت

    19. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

    20. بازگشت قطارهای تندرو به خط ۵ مترو/ دردسر ته سیگار مسافران

    21. ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق

    22. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. من عجله ندارم!

    3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

    6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

    9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

    10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

    11. دور باطلی که تمامی ندارد!

    12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

    15. برای این عکس شما تیتر بزنید

    16. تضادی عجیب و پر ابهام!

    17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

    18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

    19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

    21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    22. سقوط در آغوش پهلوی!

    23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

    25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    آخرین عناوین