مدعیان آزادی و تکفیر مخالفان!

سعید ونکی، گروه اقتصادی الف،   4020120120 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
 مدعیان آزادی و تکفیر مخالفان!

۱- چند کارشناس اقتصادی و افرادی دلسوز که دغدغه کشور و معیشت ملت را دارند، روی شکاف‌ها و وضعیت آمیخته به تبعیضی که زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده، دست گذاشته‌اند و آه و فغان بسیاری از افراد بلند شده است. چه کسانی؟ افرادی که تحت عناوین و القاب پرطمطراقی چون اقتصاددان و مولف و کارشناس و ... در سال‌های متمادی همواره تریبون‌های مختلف را در اختیار داشته و در حال ترویج و کاشت ایده‌های اقتصادی خود در ذهن مردم بودند؛ ایده‌هایی که شکست و رسوایی‌شان اظهر من الشمس است و جالب است این کارگزاران جریان غالب اقتصاد هر نظر و ایده‌ای که سستی بنیان‌های‌شان را علنی کند، به گویندگانش حمله و آنان را بی‌سواد و نادان و عوام می‌خوانند. جالب است کسانی که واژه‌هایی چون آزادی نصب‌العین‌شان است، آن را تحدید حدود می‌کنند، برایش شرط و شروط می‌گذارند و همین آزادی دم زده شده را دارای قلمرویی ترسیم می‌کنند که پای گذاشتن به آن مستوجب جزا خواهد شد. 

۲- اگر کسانی آغازگر مبحثی بوده‌اند که نور به تاریک‌خانه بزرگترین دارندگان ارز و ابرتولیدکنندگانی می‌اندازد که قیمت‌گذاری دلاری محصولاتشان روی معیشت و کالاهای مورد نیاز خانوارهای ایرانی اثرگذار است، چرا باید تکفیرشان کرد؟ چرا باید به جای درانداختن بحث و جدل‌های علمی روی به ترور شخصیت آورد؟ این آقایان مدعی اقتصاد غیردستوری، باورمندان به بازار آزاد، نئولیبرال‌های وطنی و شیکاگویی‌های مقیم ایران که قائل به علمی‌بودن گزاره‌های مکتب مورد علاقه خود هستند، چرا هیچ‌گاه حاضر به حضور در یک مناظره ساده و تببین گزاره‌های علمی مکتب خود نیستند؟ 

۳- این جدال اخیر نشان داد که تحمیق و تطمیع تا مغز استخوان در ذهن بسیاری از مردم ایران رسوخ کرده؛ مسئله‌ای که تلخ و به تعبیر عده‌ای هر چند اهانت‌بار تلقی می‌شود اما این واقعیتی است که نمی‌توان کتمان و انکار کرد. انگاره‌های نئولیبرالی به قدری برای مردم مقدس شده که حتی نقد علمی آن هم با شدیدترین واکنش‌ها مواجه می‌شود و جالب اینکه حزب‌اللهی‌ترین افراد تا سکولارترین جریانات در موضعی واحد و متحد با یکدیگر علیه صداهایی که بر هم زننده این نظم آغشته به فساد و بی‌عدالتی است، هم‌آوایی می‌کنند و اینجا نقطه‌ای است که تفاوت‌ها رنگ می‌بازند! اگر کسی علیه جهانی‌سازی نرخ‌ها در ایران و لزوم حاکمیت ریال صحبت کند، متهم به بی‌سوادی و وهن خواهد شد و البته ناگفته نماند که بخشی از این مخالفت‌ها و سرکوب صداهای متفاوت، ریشه در تعصبات مکتبی ندارد؛ بسیاری از آن‌ها آمیخته به منافعی است که در صورت شنیده‌شدن صدای دیگری، آن‌ها به خطر می‌افتند. اگر عده‌ای مقابل اصلاح قیمت فرآورده‌های نفتی و فولادی ایستاده‌اند، منافعی دارند که با تغییر وضعیت، این منافع از دست خواهد رفت. از رسانه‌های رانتی تا سمینار فروشان و دلالان بورسی و نوسان‌گیران که در قالب کارشناس فعالیت می‌کنند مدافع وضعیت فعلی حتی به قیمت فلاکت جمعی میلیون‌ها نفری هستند که معیشت‌شان هر روز بالا و پایین می‌شود و به همین دلیل، دست به تهاجم و حتی ترورهای شخصیتی می‌زنند. به واقع این لشکرکشی‌ها چیزی نیست جز تلاش برای پنهان نگه‌داشتن حقیقت که در زرورق تزهای علمی و کارشناسی به خورد مخاطبین داده می‌شود.

۴- جریانی در حال شکل‌گیری است که می‌تواند به بنیان‌های این نظم ناعادلانه خدشه وارد کند؛ نظمی که در سال‌های متمادی هیچ عایدی جز تبعیض و شکاف طبقاتی به همراه نداشته و از رویارویی با یک آلترناتیو جدی واهمه دارد. حالا در این بستری که اوج قله‌های نابرابری درنوردیده شده و نیاز به عیان‌شدن سست‌بنیادی این تئوری‌های متوهمانه و خانمان سوز است، نیاز به حضور جمعی است، نیاز به پشتوانه عمومی است، اراده‌ همه‌جانبه‌ای لازم است تا پایه‌های این جریانات معیشت‌سوز را نابود کند و اینجا همان نقطه‌ای است که باید ایستادگی کرد و به صف مخالفین پیوست؛ مخالفینی که نباید به اسامی و چهارچوب ایدئولوژیک آن‌ها نگاه کرد و باید افقی وسیع را مد نظر داشت و آن چیزی نیست جز منفعت عمومی که در دهه‌های اخیر زیر تیغ تیز نئولیبرال‌های داخلی ذبح شده است.  

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۸۸۵۳۲۰۹:۰۷:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۲۱
تنها راه نجات کشور و انقلاب و اقتصاد ملی کردن تمامی ثروت های حرام و نامشروع افسانه ای و گنج قارونی با اجرایی کردن قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها می باشد تا تعادل و توازن اقتصادی به جامعه بازگردد و فاصله های طبقاتی ایجاد شده از فرش تا عرش کاهش چشمگیری بیابد
ناشناس۲۹۸۸۶۵۲۱۰:۲۸:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۲۱
آیا دلار آمریکا هم بد است؟ چرا بودجه کشور هر سال بر مبنای نرخ دلار برنامه ریزی می شود؟
ناشناس۲۹۸۸۷۳۲۱۱:۳۸:۴۶ ۱۴۰۲/۱/۲۱
حدود ۳ ماه قبل، میانگین قیمت VPN با آی پی ثابت و حجم نامحدود تک کاربره، ماهیانه ۸۰ هزار تومان بود. اکانت دو ماهه همین فیلترشکن ۱۳۰ هزار تومان و سه ماهه آن ۲۰۰ هزار تومان بود که در حال حاضر قیمت اکانت یک ماهه آن زیر ۲۰۰ هزار تومان نیست.
ناشناس۲۹۸۸۷۳۵۱۱:۴۰:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۲۱
دولتی که قرار بود پول ملی را تقویت کند نرخ دلار را به ۵۰ هزار تومان رساند
ناشناس۲۹۸۹۰۸۳۱۶:۰۶:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۲۱
قیمت هر کیلو مرغ به ۸۴ هزار تومان رسیده است!
ناشناس۲۹۸۸۵۳۷۰۹:۱۱:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۲۱
علیرغم دغدغه رهبری در مورد حقوق ها و دریافتی های کلان و نجومی مدیران شبکه بانکی کشور، اقدام به زیاده خوری های گسترده ای نموده اند که وزیر اقتصاد باید در این عرصه ورود و به عنوان پایلوت قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها را برای تمامی مذیران بانکی که از اول انقلاب تا حالا پست و سمت داشته اند به همراه بستگان آنها و وراث آنها و افراد در سایه آنها اجرایی نمایند
ناشناس۲۹۸۸۵۳۹۰۹:۱۳:۵۷ ۱۴۰۲/۱/۲۱
سال نو مجلس نو نمایندگان نو
ناشناس۲۹۸۸۵۴۵۰۹:۱۶:۲۶ ۱۴۰۲/۱/۲۱
با توجه به اینکه محل فیزیکی مجلس بسیار بزرگ و بلا استفاده است و فقط تنها سرد و گرم کردن آن هزینه هنگفت دارد به غیر از حقوق های نجومی نمایندکان آیا وجود چنین مکانی که خاصیت چندانی در امور کشور ندارد لازم است یا مجلس باید به محل کوچکی انتقال یابد
ناشناس۲۹۸۹۰۶۰۱۵:۴۰:۴۶ ۱۴۰۲/۱/۲۱
مجلس مهم ترین قوای کشور است .هدف شما اصلاح طلبان از ضعیف نشان دادن مجلس برای فرار از کار است
ناشناس۲۹۸۸۵۶۱۰۹:۳۷:۲۴ ۱۴۰۲/۱/۲۱
هدف شما از اینهمه دمیدن در آتش دشمنی با غرب از سر خیرخواهی برای ملت ایران نیست.
ناشناس۲۹۸۸۶۸۹۱۱:۰۲:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۲۱
دمیدن در آتش یعنی چی؟ این غرب است که هر روز و به هر بهانه‌ای در حال دشمنی با ملت بزرگ ایران است
ناشناس۲۹۸۸۷۰۸۱۱:۱۶:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۲۱
دقیقا اینها دنبال منافع خودشون هستن
ناشناس۲۹۸۸۵۶۵۰۹:۴۰:۱۶ ۱۴۰۲/۱/۲۱
جناب ونکی حرف حق زدید. این عده تا دیروز میگفتن باید صدای مخالف رو شنید اما در اغتشاشات دیدیم که سر از قوم بربر درآوردن
جواد۲۹۸۸۵۷۷۰۹:۴۹:۰۴ ۱۴۰۲/۱/۲۱
متوهم کدام اقتصاد نئولیبرالی وقتی بزرگترین کارفرما دولت(کل حکومت)است و وصل به درآمدهای نفتی از نئولیبرال فقط قیمت گذاری جهانی را اجراء نمودن و نه صدها موارد اقتصادی نئولیبرالی دیگر آدرس غلط دادن کاری ندارد اقتصاد ایران به هیچ مکتب اقتصادی تشابه ندارد .
ارول۲۹۸۸۶۰۵۱۰:۰۷:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۲۱
به فرض اینکه تحلیل شما درست ولی آقای نویسنده این انصاف نیست که در بهترین سال‌های عمرمان(جوانی)در آرزوی رسیدن روزهای خوب و زندگی همراه با آرامش باشیم و حسرت نداشتن چیزهایی را داشته باشیم که از واجبات زندگی است مثل خانه و ماشین و....!!!!!!!
حمید۲۹۸۸۶۱۰۱۰:۰۹:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۲۱
جناب ونکی در حال حاضر دولت و مجلس و تمام نهادهای حاکمیتی دست جریان اصولگراست باز هم شما دارید به جریان کارگزاران و لیبرال ها حمله میکنید؟در شرایط فعلی عقلا باید از جریان حاکم انتقاد کنند وگرنه انتقاد از جریان اپوزسيون خارج از قدرت چه مشکلی را حل میکند؟مگر اینکه بگوییم که جریان حاکم در مجلس،و دولت اینقدر عملکرد ضعیفی داشته است که هیچ جای دفاعی برای شما نگذاشته است ناچارا برای فرار رو به جلو شروع به حمله به مخالفین دولت میکنید.
سعید۲۹۸۸۶۲۳۱۰:۱۷:۰۵ ۱۴۰۲/۱/۲۱
انتقاد کردن از کاپیتالیسم و نئولیبرال ها کاری ندارد. آن چیزی که عامل شکست همه منتقدان شده فقدان ارائه جایگزین بهتر و عملی است. راهکارهایتان صرفا کلمات و عباراتی بی معنا هستند.
ناشناس۲۹۸۹۶۷۰۰۱:۱۹:۳۴ ۱۴۰۲/۱/۲۲
ای کاش روش موجود اداره کشور بر مبنای یکی از روشهای سرمایه داری یا سوسیالیستی یا سوسیال دموکرات بود ولی متاسفانه آنچه داریم تجربه میکنیم مزایای هیچکدام از روشهای مذکور را ندارد ولی متاسفانه تمامی معایبی که در این روشها دیده شده را یکجا دارد!!
ناشناس۲۹۸۸۷۰۷۱۱:۱۶:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۲۱
امان از این تعصب خصوصا از نوع جناحیش!!
ناشناس۲۹۸۸۷۱۰۱۱:۱۸:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۲۱
تمام حاکمیت در دست اصولگراها هست باز هم گردن دیگران می اندازید ؟ نوشته های شما فقط باعث خنده هست چیزی از اقتصاد بلد نیستید
ناشناس۲۹۸۸۷۵۳۱۱:۵۷:۰۲ ۱۴۰۲/۱/۲۱
آزادی بیان و عمل دروغ محضه انسان های موزی برای فریب و قدرت طلبی خودشونه گول نخورید هیچ کسی تحمل نمیکنه خلاف عقایدش کار انجام بشه
عمران۲۹۸۹۲۸۷۱۹:۵۰:۴۹ ۱۴۰۲/۱/۲۱
به نظرم شما بدعادت شده اید، من سالهاست در جامعه و خانواده و جمع دوستانی زندگی میکنم که افراد از عقایدِ خلاف نظر خودشان «استقبال» میکنند. اصلا در «علم داده» این یک روش غنی سازی داده data است که داده های متفاوت با مجموعه ی اصلی را اضافه میکنند تا مدلهای ریاضی قوی تر شوند. یک مساله ی فلسفی جدی است دوست عزیز، شما یکمقدار از مرحله دور هستید.
ناشناس۲۹۸۸۸۶۸۱۳:۱۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۲۱
به فکر اقتصاد مملکت باشید تا اوضاع پیچیده نشود به زبان ساده غرب در دستگاههای اجرایی شما نیست این حرفها آب در هاون کوبیدن است
ناشناس۲۹۸۹۰۰۹۱۴:۵۵:۲۴ ۱۴۰۲/۱/۲۱
در سال‌های متمادی همواره تریبون‌های متعددی در اختیار داشتند ؟!!راجع به چه کسانی حرف می زنید!!؟
ناشناس۲۹۸۹۴۳۲۲۱:۴۲:۲۶ ۱۴۰۲/۱/۲۱
آقا این گوی این میدان لطفاً راهکار بدین و اجرا کنین به حرف کسی هم گوش ندین ، خدا رو شکر همه هم فکران هم که دور هم جمع شدن ، ما هم برای موفقیت شما دعا می‌کنیم واقعاً از ته دل دعا می کنیم چون آینده خودمان هست .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  4. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  5. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  6. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  7. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  8. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  9. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  10. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  13. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  14. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  15. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  16. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  17. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

آخرین عناوین