اسب تروای چینی!

گروه جهان الف،   4020119081 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

«چرا دولت آمریکا دغدغه های مشروع و درست دیگران در مورد شبکه های اجتماعی که بنیان و سرورهای آن ها در غرب است را به رسمیت نمی شناسد و در عوض با یک شبکه اجتماعی غیرغربی همچون "تیک تاک"، اینچنین خصمانه و تقابلی رفتار می کند؟ این سوال حامل درس ها و پیام‌های معناداری برای دیگر ملت های جهان است.»

اسب تروای چینی!

به گزارش الف؛ در مدت اخیر، تشدید تنش ها از سوی نهادهای قانونی و سیاستمداران آمریکایی علیه شبکه اجتماعیِ چینی "تیک تاک"، یکی از موضوعات مهم در حوزه مسائل فناوری و سیاستی در آمریکا بوده است. در این راستا، طرفِ آمریکایی که سال هاست در عرصه بین المللی، رقابت های راهبردی با چین دارد و حتی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) نیز از سال 2006 تاکنون، چین را به مثابه اصلی‌ترین تهدید علیه امنیت و منافع ملی آمریکا ارزیابی می کند، بر این باور است که نفوذ و گسترش قابل توجهِ شبکه اجتماعی تیک تاک در آمریکا، به ویژه در میان طیف های نوجوان و جوان، می تواند حامل هزینه ها و خسارات جدی برای آمریکا باشد. 

در این راستا، آمریکایی ها به این نکته اشاره می کنند که تیک تاک در واقع همان اسبِ تروای چینی است که با توجه به موقعیت خاص خود در آمریکا(این اپلیکیشن در سال های 2021 و 2022 در صدر دانلود کاربران فضای مجازی در آمریکا بوده است) می تواند نفوذ گسترده و خزنده چین در آمریکا را به همراه داشته باشد. از این رو، در روزهای اخیر، مدیر اجرایی شبکه اجتماعی تیک تاک یعنی "شوژی چو" در جلسات مختلف کنگره آمریکا حاضر شده و به پرسش های نمایندگان کنگره آمریکا پاسخ داده است. جلساتی که از نظر زمانی طولانی هستند و در فضایی پرتنش برگزار می شوند. از این رو، اینطور به نظر می رسد که تقابلات اخیر دولت و سیاستمداران آمریکایی با اپلیکیشن تیک تاک، به طور خاص حامل 3 پیام عمده و محوری است. 

اول اینکه دانشگاه های مختلف در اقصی نقاط آمریکا که آخرین نمونه آن دانشکاه فلوریدا است، هرگونه استفاده از اپلیکیشن تیک تاک را ممنوع کرده اند، این سوال اساسی و محوری را تداعی می کند که چرا دولت آمریکا(و البته مقام های ارشد ایالات مختلف آن) به عنوان یکی از اصلی ترین مدعیان دموکراسی جهان، خود را در موقعیت و جایگاهی می بینند تا به جای قشر فرهیخته و دانشگاهی، تصمیم بگیرند و استفاده از یک اپلیکشن خاص را ممنوع کنند. آیا از افکار عمومی آمریا در این رابطه نظرخواهی شده و یا اساسا تلاشی انجام گرفته تا آن ها در استفاده نکردن از اپلیکشن تیک تاک قانع شوند؟ 

از این منظر، صرفِ اینکه مقامهای نظام حکمرانی در آمریکا خود را در جایگاه تصمیم گیری به جای شهروندان کشورشان می بینند و از آن ها نظرخواهی نمی کنند، محلِ مناقشه و چالش است. موضوعی که سبب شده مثلا دانشگاه فلوریدا و دیگر مدارس و و دانشگاه ها در اقصی نقاط آمریکا که استفاده از شبکه اجتماعی تیک تاک در آن ها ممنوع شده، دست به اعتراض بزنند. 

دوم ، دولت آمریکا همواره بر مفهوم "آزادی" مانور زیادی داده و سعی داشته تا خود را به مثابه لنگرگاه آزادی (در اقسام و انواع مختلف آن) در جهان معرفی کند. در این راستا، شاهد آن بودیم که یکی از انتقادات اصلی دولت آمریکا از ایران در جریان تحولات اخیر کشورمان این بود که چرا فلان شبکه اجتماعی محدود می شود؟ این در حالی است که اکنون دولت آمریکا نه تنها گزاره آزادیِ ادعایی و شعاری خود را در مورد مردم کشورش زیر پا می‌گذارد بلکه حتی در شرایطی که شرکت تیک تاک تعهد کرده تا سرورهای خود را که مرتبط با کاربران آمریکایی آن هستند به آمریکا منتقل کند هم راضی نمی شود و تاکید دارد که تیک تاک باید به یک شرکت آمریکایی فروخته شود و اگر چنین نشود، استفاده از این شبکه اجتماعی در آمریکا به کل ممنوع خواهد شد. 

جالب‌تر اینکه علی رغم تمامی مواضع تقابلی واشینگتن علیه تیک تاک، این شرکت در مدت اخیر 11 درصد تبلیغات و کاربران بیشتری را به خود جذب کرده و انگار نفوذ بیشتری را در چه در آمریکا و چه در جهان کسب کرده است. از این رو، مقام های آمریکایی اکنون با یک پارادوکس اساسی در رابطه با نسبت شان با مفهوم آزادی، چه در تئوری و چه در عمل رو به رو شده اند.

سوم، در نهایت باید گفت مدل تقابل دولت آمریکا با اپلیکشن تیک تاک، تا حد زیادی این سوال را در ذهن بسیاری از افکار عمومی بین المللی ایجاد می کند که چرا آمریکا دغدغه های خود در مورد امنیت داده و اطلاعات کاربران آمریکایی در سایه رقابت های راهبردی اش با چین را برای دیگر کشورها نظیر ایران به رسمیت نمی‌شناسد؟ در واقع، چرا درمورد دیگر کشورها، واشینگتن آزادی بی ملاحظه شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های مختلف را امری مطلوب می داند اما وقتی نوبت به خودِ آن می رسد، دغدغه هایی نظیر آسیب های دسترسی آزاد به تیک‌تاک برای کودکان و نوجوانان آمریکایی و یا تهدیدات جدی علیه امنیت داده و اطلاعات شهروندان آمریکایی را مطرح می سازد؟ 

به بیان ساده تر، چرا واشینگتن دغدغه های مشروع و درست دیگران در مورد شبکه های اجتماعی که بنیان آن‌ها در غرب است را به رسمیت نمی شناسد و در عوض، با یک شبکه اجتماعی غیرغربی همچون تیک تاک، اینچنین خصمانه و تقابلی رفتار می کند؟ البته که بعید است این قبیل پرسش ها پاسخ های منطقی را از جانب دولت آمریکا و سیاستمداران آن دریافت کنند با این حال، حامل درس ها و پیام های خوب و معناداری برای دیگر ملت‌های جهان هستند ک تامل در مورد آن ها کاملا ضروری است. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۸۵۹۷۸۰۱:۵۴:۴۷ ۱۴۰۲/۱/۲۰
این زو یادت رفت بگی که تمام این کمپانی های چینی زیر نظر دولت چین هستند و هر آنچه که رو حزب کمونیست چین درخواست کنه دو دستی تقدیم میکنن. یعنی نفوذ تیک تاک یا هر کمپانی چینی در کشوری بمفهوم نفوذ دولت چین در اون کشوره نه کمپانی
ناشناس۲۹۸۶۳۸۱۰۹:۲۷:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۲۰
تمام این کمپانی های آمریکایی زیر نظر دولت آمریکا هستند و هر آنچه که رو احزاب آمریکا درخواست کنند دو دستی تقدیم میکنن. یعنی نفوذ هر کمپانی آمریکایی در کشوری بمفهوم نفوذ دولت آمریکا در اون کشوره نه کمپانی
ناشناس۲۹۸۶۴۴۴۰۹:۵۳:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۲۰
متاسفانه شما یا خیلی ساده ای که فکر می کنی شرکت های آمریکایی همچین کاری نمی کنن (مثل لو رفتن همکاری توییتر با اف بی آی که تازه مثل ان اس ای نیست) یا خیلی از چین بدت میاد که باعث این نظر متعصبانت شده. هر کشوری هر تکنولوژی داشته باشه ازون بعنوان عاملی برای نفوذ به سایر کشور ها استفاده می کنه.
ناشناس۲۹۸۶۴۷۵۱۰:۰۶:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۲۰
با این حساب که شما گفتی یعنی نفوذ اینستاگرام و واتساپ در هر کشوری به معنای نفوذ امریکا در اون کشور است و کشورها باید این اپلیکیشن ها را فیلتر بکنند.
ناشناس۲۹۸۶۰۳۲۰۴:۲۲:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۲۰
البته اینم بگین استفاده شخصی ممنوع نیست در سازمانها ممنوع است
ناشناس۲۹۸۶۴۶۲۱۰:۰۲:۳۴ ۱۴۰۲/۱/۲۰
در امریکا بر روی مفهوم ازادی مانور زیادی می دهند اما برای کسانی که از فیلترشکن استفاده کنند مجازات 20 سال حبس و 1 میلیون دلار جریمه نقدی تعیین کرده اند !
ناشناس۲۹۸۶۰۳۴۰۴:۲۷:۳۰ ۱۴۰۲/۱/۲۰
چين با ارسال بالونها جاسوسي به اسمان امريكا واروپا نشان داده كه بدنبال استفاده از فن اوري جديد براي غلبه بر قدرت امريكا در جهان است وتيك تاك نيز يكي از همين ابزار ها مورد استفاده چيني قرار گرفته است
ناشناس۲۹۸۶۴۶۶۱۰:۰۳:۴۸ ۱۴۰۲/۱/۲۰
چین بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیاست به همین دلیل امریکا از چین وحشت دارد.
ناشناس۲۹۸۶۲۲۱۰۸:۰۷:۰۷ ۱۴۰۲/۱/۲۰
و اینم یادتون رفت بگید تیک تاک داره میره دادگاه یهو یه دستور از ناکجا اباد نیومده فیلترش کنه
ناشناس۲۹۸۷۱۲۶۱۴:۲۱:۱۱ ۱۴۰۲/۱/۲۰
ژست های قشنگ همانند ترویج حقوق بشر در جهان ولی در باطن..
ناشناس۲۹۸۶۲۵۶۰۸:۲۷:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۲۰
به دلیل شفافیت. شرکتهای آمریکایی مجبورند اطلاعاتی را که از کاربران نگه میدارند و جابجا میکنند به اطلاع کاربر برسانند و کاربر طبق توافقنامه ای که میپذیرد حق دارد در صورت سوء استفاده شکایت کند. آیا تیک تاک هم چنین وضعیتی دارد؟
ناشناس۲۹۸۶۷۹۲۱۲:۲۱:۴۵ ۱۴۰۲/۱/۲۰
این قضیه یه قانون حاکمیتی هست که توسط کشورها اعمال میشه. برای مثال اتحادیه اروپا قوانین مربوط به خودش رو داره و خیلی سفت و سخت این قوانین رو اعمال می کنه و شرکت ها رو جریمه هم می کنه. شما فکر کردی مثل ایران بی در و پیکره که هر کی خواست بدون زدن دفتر و پاسخگویی و دادن مالیات فعالیت بکنه؟! قبلا هم مدیر عامل فیسبوک و گوگل یه همچین جلسه استماعی که تیک تاک توش بازخواست شد رفته بودن. ولی بولد شدن تیک تاک به خاطر این بود که هم چینیه و هم رفتار جانب دارانه نماینده های کنگره بود که بعضن حتی اجازه حرف زدن به مدیر عامل رو هم نمی دادن.
ناشناس۲۹۸۶۲۷۰۰۸:۳۳:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۲۰
چین در حال بلعیدن دنیا است.
ناشناس۲۹۸۶۶۷۱۱۱:۳۱:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۲۰
چین و روسیه تحریم و تهدید و ترور نمی کنند اما امریکا و غرب چنین می کنند.
ناشناس۲۹۸۶۹۹۳۱۳:۳۲:۰۵ ۱۴۰۲/۱/۲۰
عوضش حمله میکنن و خاک کشورها رو اشغال می کنن
اسدی۲۹۸۷۶۰۳۱۸:۱۳:۱۴ ۱۴۰۲/۱/۲۰
بنظرم اگر روسیه و چین هم قدرت و تسلط آمریکا را داشتند هم تحریم میکردند و هم تهدید و حمله نظامی و نفوذ سیاسی. .
ناشناس۲۹۸۶۳۱۴۰۸:۴۹:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۲۰
آنچه همه می دانند و شما نمی گویید این است که اولا تیک تاک برای استفاده شخصی در امریکا مشکلی ندارد. از آنجا که در چین دمکراسی وجود ندارد .چین به همین دلیل استبدادی نظامش هیچ سیستمی در این کشور از شنود و جاسوسی دولت مبرا نیست.
ناشناس۲۹۸۶۶۸۱۱۱:۳۵:۴۹ ۱۴۰۲/۱/۲۰
انچه همه میدانند این است که امریکا و غرب مدعی ازادی هستن اما در امریکا و فرانسه و استرالیا و المان و ایتالیا و انگلیس و غیره تیک تاک را ممنوع کردند و این در تضاد با ازادی اطلاعات است.
ناشناس۲۹۸۶۳۳۲۰۹:۰۱:۱۲ ۱۴۰۲/۱/۲۰
نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که زیردریایی هسته ای یواس اس فلوریدا، برای حمایت از ناوگان پنجم ایالات متحده مستقر در بحرین اعزام شده است. این زیردریایی مجهرز به ۱۵۴ موشک کروز از نوع تاماهاوک است.
ناشناس۲۹۸۶۶۷۶۱۱:۳۳:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۲۰
شکست مفتضحانه امریکا در افغانستان نشان داد که این کشور دیگه ابرقدرت نیست.
ناشناس۲۹۸۶۶۲۸۱۱:۱۲:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۲۰
الف جان خودتو خسته نکن ....برای عاشقان غرب هرچی بگی یه جوری توجیهش میکنن ...یه نگاه به همین سه کامنتی که تا این لحظه منتشر شده بکنید....!!میگه معلومه وقتی حزب کمونیست چین تمام این اطلاعات رو دریافت میکنه باید هم حساس باشن و جلوش رو بگیرن.... انگار اطلاعات اینستاگرام و تلگرام و واتس آپ و .... رو فقط روح سرگردان روزولت و لینکلن میبینه نه مثلا سازمان ان اس آ آمریکا !!!! ...
ناشناس۲۹۸۷۳۷۱۱۶:۱۳:۲۵ ۱۴۰۲/۱/۲۰
شما هم خودتو خسته نکن بالا برین پایین بیاین دنیا به سمت دموکراسی حرکت میکنه نه استبداد خشک .
ناشناس۲۹۸۷۰۵۶۱۳:۵۶:۰۵ ۱۴۰۲/۱/۲۰
آزادی بیان وشبکه ها وکانالهای مجازی فقط برای جاسوسی ونفوذ آمریکا خوبن ودهکده جهانی وآزادی فکر وبیان ،ولی شک کنن که کشوری مثل چین بخاد همین کارو بکنه ممنوع وفیلتر میشه
ناشناس۲۹۸۷۲۴۳۱۵:۱۶:۴۸ ۱۴۰۲/۱/۲۰
صحبت سر استفاده در دستگاههای دولتی و یا نظامی و غیره است... فیلتر کردن اینجور چیزها در ایران بدیهی است .
جواد۲۹۸۷۳۹۵۱۶:۲۵:۱۷ ۱۴۰۲/۱/۲۰
حاکمیت در آمریکا با حاکمیت حزب کمونیست در چین قابل مقایسه نیست آزادی رسانه ها در ینگه دنیا با اژداهای سرخ را مقایسه کنید بعد نتیجه گیری کنید
ناشناس۲۹۸۷۵۱۴۱۷:۲۷:۱۵ ۱۴۰۲/۱/۲۰
البته در چین همه چی از اول فیلتر بوده.. واتساپ..فیسبوک..تلگرام..اینستاگرم.. حتی سروش ایرانی هم اجازه نمیدن کار کنه تو چین اونوقت چرا به اپ جاسوسی آمریکا اجازه عمل بده؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین