گره اصلی صنعت و بازار خودروی ایران کجاست؟

سامان مهراد، گروه اقتصادی الف،   4020119003 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر چند نظرات مختلف و متفاوتی در خصوص مشکلات صنعت و بازار خودروی ایران ابراز شده اما به نظر می‌رسد که تا کنون در این‌باره آدرس‌های غلطی داده شده و باید ریشه و گره اصلی مشکلات را در صنایع بالادستی جست‌جو جو کرد.

گره اصلی صنعت و بازار خودروی ایران کجاست؟

به گزارش الف، گویا داستان بازار خودرو هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند و کلاف آن پیچیده‌تر از قبل می‌شود. فارغ از افزایش قیمت‌ها که به بهانه‌های واهی در بازار آزاد اتفاق می‌افتد، در نهادهای تصمیم‌ساز حوزه خودرو، نزاع‌هایی در جریان است که به آشفتگی‌های بازار خودرو دامن می‌زند که باید هر چه زودتر این اختلافات به اجماع و تعیین تکلیف برسند.

اخیراً شورای رقابت، دستورالعملی را مبنی بر افزایش قیمت خودروهای داخلی تصویب کرد که بر اساس آن، خودروها با افزایش قیمت مواجه می‌شوند؛ موضوعی که با واکنش دولت مواجه شده و از طرفی شورای رقابت و تولیدکنندگان خودرو اصرار روی این افزایش قیمت‌ها دارند و دولت بنا به دلایل مختلف با این اقدام مخالف است.

ما مسئول نیستیم؛ وزارت صمت باید اعلام کند

با وجود گذشت چندین روز از اعلام این مصوبه اما هنوز میزان افزایش قیمت‌های مدنظر شورای رقابت مشخص نشده و همین مسئله باعث انتقادات فراوانی به این نهاد شده که اسماعیل شجاعی، سخنگوی این شورا، این‌گونه توضیح می‌دهد: « مصوبه قبلی شورا سیاست‌های کلی بازار خودرو بود و چهارچوب‌های کلی این بازار را مشخص می‌کرد که بلافاصله بعد از تصویب برای عموم منتشر شد. وزارت صمت با همکاری سازمان حمایت بر اساس این دستورالعمل قیمت‌ها را محاسبه کرده و در اختیار شورای رقابت قرار داده‌اند.این قیمت‌ها در کارگروه شورای رقابت مورد بررسی قرار گرفت و در صحن شورا مطرح و بعد از بررسی و تصویب به وزارت صمت ابلاغ شد. قیمت‌گذاری وظیفه نهادهای اجرایی است نه شورا. چهارچوب قانونی به شورا اجازه اعلام قیمت نمی‌دهد. شورا قیمت‌ها را به وزارت صمت اعلام کرده و وزارت صمت باید به عموم اعلام کند. شورای رقابت فقط دستورالعمل منتشر می‌کند. این موضوع در  بند پنج ماده ۵۸ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ذکر شده و شورا طبق قانون عمل کرده است.»

از معاون اول اصرار و از شورای رقابت انکار!

مصوبه شورای رقابت در رابطه با افزایش قیمت خودروها باعث شد تا محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری در نامه ای خطاب به رییس شورا و مرکز ملی رقابت خواستار تجدیدنظر در قیمت‌گذاری خودرو در شرایط فعلی شود.

در این نامه، قیمت های پایه‌ای (کارخانه‌ای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت افزایشی غیرمتعارف دانسته شده که آثار تورمی دارد. در نامه معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اصلاح یک‌باره قیمت ها در شرایط فعلی مناسب نیست، از شورای رقابت خواسته شده تا در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت به فوریت نسبت به تجدیدنظر در قیمت گذاری مذکور اقدام گردد.

اما این تمام ماجرا نیست و شورای رقابت معتقد است که مصوبات این نهاد امکان لغو ندارد. سخنگوی شورای رقابت در این‌باره می‌گوید: « شورای رقابت یک نهاد مستقل و فراقوه‌ای است و مصوباتش لازم الاجراست و وظیفه خود را در خصوص تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو انجام داده، حال ممکن است دولت نگاه متفاوتی داشته باشد که باید دید استدلال آن‌ها چیست؟ البته هیچ نهاد دولتی نمی‌تواند مصوبات شورا را لغو کند. وزارت صمت به عنوان مجری، این مصوبات را می‌تواند اجرا نکند، اما چیزی که شورای رقابت تشخیص می‌دهد این است که مهار تورم این نیست که کارخانه‌ها را در مرحله زیان‌ده نگهداریم، کارخانجات خودروسازی ما دو سال است که قیمت هایشان با وجود تورم، تعدیل نشده و با زیان انباشته مواجه شده است، اگر تولید کاهش پیدا کند تورم بیشتری به جامعه تحمیل می‌کند. اگر دولت بخواهد قیمت‌ها تغییر نکند زیانی را به خودروسازان تحمیل می‌کند که باید بر اساس قانون، ردیف بودجه‌ای را برای جبران این زیان پیش بینی کند، نمی‌توانند به کارخانه دار زیان تحمیل کند، این بدترین روش مهار تورم است. به استناد ماده ۹۰ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی چنانچه دولت به هر دلیلی قیمت فروش کالاها و خدمات بنگاه‌های مشمول واگذاری و سایر بنگاه‌های بخش دولتی را با قیمتی کمتر از بازار تکلیف کند مانند آنچه که آقای معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده، دولت مکلف است مابه التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده را تعیین و از محل اعتبارات و منابع دولتی سال اجرا پرداخت کند و یا از بدهی‌های این بنگاه‌ها نزد سازمان‌هایی مانند سازمان امور مالیاتی کسر کند. اگر سهامداران متوجه شوند که بنگاه‌های خودروسازان زیان‌ده می‌شوند سهام خود را می‌فروشند و در بازارهای غیرمولد سرمایه گذاری می‌کنند که این وضعیت تورم را چند برابر وخیم‌تر می‌کند. بهترین روش برای مهار تورم افسار گسیخته در حوزه خودرو این است که قیمت‌های خودروها تعدیل شود تا جهش تولید اتفاق بیفتد و با افزایش عرضه به میزان تقاضا اتفاق بیفتد.»

مشکل کار کجاست؟

در اواسط سال گذشته و با کمک ابزاری چون بورس و حربه‌هایی چون کشف قیمت‌های حقیقی و پاسخ‌گویی به مصرف‌کننده واقعی و جلوگیری از جولان دلالان، خودروسازان توانستند محصولات خود را در بورس بفروشند که قیمت‌هایی گزاف و البته نزدیک به بازار آزاد بود. اما در انتهای سال تصمیم گرفته شد که شورای رقابت وارد شود و قیمت‌های جدیدی را مصوب کند تا از ضرر و زیان خودروسازان جلوگیری شود و هم فرآیند فروش خودرو به شکل ساده‌تری انجام شود و دیگر خودرو در بورس عرضه نشود.

حالا و پس از ابلاغ قیمت‌ها به وزارت صمت، معاون اول رئیس‌جمهور به دلیل آثار تورمی احتمالی آن وارد گود شده تا شاید میزان افزایش قیمت‌ها متوقف یا کمتر گردد؛ مسئله‌ای که چاره کار نیست و در صورت اجرایی شدن، تنها حکم یک مسکن برای آلام بی‌پایان صنعت خودروی کشور را دارد.

به اعتقاد برخی کارشناسان صاحب‌نظر، مشکل اصلی صنعت خودروی ایران هزینه‌های گزافی است که در مرحله تولید روی دوش خودروسازان سنگینی می‌کند و علت آن هم چیزی نیست جز هزینه‌های دلاری که خودروسازان باید متحمل شوند.

غالب محصولات استفاده در خط تولید خودرو، فرآورده‌های پتروشیمی و فولادی است که خودروسازان آن‌ها به قیمت‌های دلاری از تولید‌کنندگان خریداری می‌کنند و با ترکتازی و افسارگسیختگی دلار - که مسائلی فراتر از تحریم در آن دخیل است – هزینه تولید روندی تصاعدی دارد که همین امر موجب چالش خودروسازان شده است. این در حالی است که با این افزایش هزینه‌های تولید، قیمت فروش کارخانه‌ای محصولات متناسب با این افزایش هزینه‌ها نبوده و باعث زیان انباشته آن‌ها شده.

اگر نگاهی فراتر و جامع برای حل ریشه‌ای صنعت خودرو و حتی دیگر صنایع وجود داشته باشد، باید به سرمنشا ایجاد معضلات نگاه کرد؛ جایی که پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و دیگر تولیدکنندگان صنایع بالادستی، با جهانی‌سازی قیمت محصولات خود موجب اختلال در فرآیند تولید خودرو می‌شوند.

اگر می‌خواهیم یک بار برای همیشه این نابسامانی‌ها همیشگی خودرو از بین برود، باید دست روی نقاط اصلی گذاشت و صنایع بالادستی را ملزم به فروش ریالی محصولات خود کرد. در سال‌های گذشته آدرس‌های غلطی داده شده و حالا وقت آن است که این مسیر غلط به سمت اصلاح حرکت کند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۸۴۵۴۷۱۲:۵۱:۵۷ ۱۴۰۲/۱/۱۹
گره اصلی، حمایت کورکورانه از خودروسازان سیری ناپذیر به ظاهر غیر دولتی است.
ناشناس۲۹۸۴۸۰۱۱۴:۳۰:۰۷ ۱۴۰۲/۱/۱۹
مشکل اصلی خودرو در عدم توزیع صحیح خودرو است خودرو باید بین سرپرستان خانواده فاقد خودرو که متقاضی باشند قرعه کشی شود و تا چند سال هم حق فروش نداشته باشند از طرفی هم چون کمبود خیابان و پارکینگ و هوای سالم هم داریم و مصرف بنزین هم بسیار زیاد است لذا باید قانونی وضع کرد که از هر خانواده فقط سرپرست خانواده بتواند مالکیت خودرو داشته باشد و پارکینگ مناسب هم ارایه نماید
ناشناس۲۹۸۴۹۲۴۱۵:۰۶:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۱۹
مشکل اصلی طمع و استقبال مردم است. تقاضای بالای مردم و طمع سیری ناپذیر مردم
ناشناس۲۹۸۵۰۵۱۱۵:۵۳:۰۳ ۱۴۰۲/۱/۱۹
تولید خودرو در ایران توجیه اقتصادی ندارد, فقط باعث افزایش تورم شده است.
ناشناس۲۹۸۵۷۴۷۲۲:۵۳:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۱۹
نه جانم. مشکل اصلی اختلاف قیمت کارخانه و بازار است. این مقاله هم به علت این اختلاف پرداخته ظاهرا. اگر این مشکل حل شود مثل قبل از سال ۹۷ هرکس دوست داشت میرفت از کارخانه ماشین می‌خرید
ناشناس۲۹۸۴۸۰۲۱۴:۳۰:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۱۹
بعد از نفت، خودروسازی مهمترین منبع درآمد دولت است. هیچگاه دولت از این گنج سرشار خود چشم پوشی نمی کند.
ناشناس۲۹۸۴۵۶۰۱۲:۵۵:۵۰ ۱۴۰۲/۱/۱۹
مشکل اصلی مدیریت کیلویی ، استخدام افراد وابسته به مدیریت . احداث دانشگاههایی برای ارتقاء نه سواد این افراد بلکه برای دریافتن حقوق به ناحق بالاتر .
ناشناس۲۹۸۴۵۶۵۱۲:۵۷:۳۲ ۱۴۰۲/۱/۱۹
مشکل صنعت و بازار خودرو ایران مانند بقیه مسایل به دلیل چنبره عده ای خاص است که وابستگیهای شدیدی به مقامات بالادستی دارند.این عده هر جور که بخواهند بازار را تحت کنترل خود دارند.
ناشناس۲۹۸۴۵۷۷۱۳:۰۲:۴۹ ۱۴۰۲/۱/۱۹
صنعت مونتاژ خودروهای ۳۰ سال پیش
ناشناس۲۹۸۴۵۸۳۱۳:۰۴:۲۴ ۱۴۰۲/۱/۱۹
واردات بدون تعرفه خودرو، شبیه آنچه تو صنعت لوازم خانگی اتفاق افتاد بعلاوه اینکه اونجا رقیب کالاهای قاچاق هم وجود دارد.
ناشناس۲۹۸۴۶۰۷۱۳:۱۲:۲۹ ۱۴۰۲/۱/۱۹
تعارض منافع بسیار شدید عده ای که همواره در بالاترین مناصب بخش های دولتی و خصوصی حضور دارند گره اصلی صنعت و بازار خودروی ایران میباشد !
ناشناس۲۹۸۴۶۲۲۱۳:۱۹:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۱۹
تا موقعی که خودروساز توپ را به زمین فولاد وپتروشیمی می اندازد و آن ها هم با هزار ترفند از آوردن دلار صادراتی به داخل و عرضه آن زیر نظر بانک مرکزی استنکاف میکنند وباعث افزایش قیمت دلار می شوند و توپ را به زمین قیمت های جهانی با قیمت دلار خود ساخته می اندازند بعید است در این سال و سالهای آتی ازکنترل تورم خبری باشد
ناشناس۲۹۸۴۶۴۳۱۳:۲۷:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۱۹
درسی که یک شهروند به سایپا داد. این شهروند با 96 میلیون تومن یه پراید سرهم کرده.
ناشناس۲۹۸۴۶۵۲۱۳:۲۹:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۱۹
بزرگترین مشکل صنعت خودروی ایران آن است که یک صنعت ورشکسته عقب مانده فشل را به زور می خواهند زنده نگه دارند
ناشناس۲۹۸۴۶۵۳۱۳:۲۹:۲۲ ۱۴۰۲/۱/۱۹
نمیدونم در مورد بازار مس در هفته پیش اطلاع دارید یا نه ‌ ، بنده دیروز لوله خریدم ، با کارت ملی !!! به بهانه اخذ کارت ملی یه بازار سیاه هم روی مس راه انداختند ! اقتصاد ما سیاسی است و دست افراد نا بلد افتاده .
omid۲۹۸۴۶۵۶۱۳:۳۰:۱۶ ۱۴۰۲/۱/۱۹
واردات آزاد،عدم دخالت دولت اونوقت ببینیم کسی می تونه قیمتها را رو 2-3 برابر کنه؟
احسان۲۹۸۴۶۷۴۱۳:۳۸:۴۱ ۱۴۰۲/۱/۱۹
بله بیایید صنایع پتروشیمی و فولادی هم قیمت گذاری دستوری شود و آن وقت ببینید ارزان می شود یا آن صنایع هم نابود می شود و پولش فقط به جیب واسطه می رود ... مگر میشود در مملکت را بست؟! چندبار یک اشتباه را تکرار کردن ؟!
ناشناس۲۹۸۴۷۳۱۱۴:۰۳:۴۳ ۱۴۰۲/۱/۱۹
کل صنعت خودروسازی مملکت رو اگر تعطیل کنیم و صرفا خودرو از کشورهای صاحب صنعت خودرو وارد کنیم صد در صد به نفع مردم و مملکته. محاسن این تصمیم بسیار مردم پسند و خداپسندانه عبارت است از: 1- کاهش کشته ها و مصدومین تصادفات جاده ای بدلیل کیفیت اسفبار خودرو تولید داخل 2- کاهش شدید آلودگی هوا بویژه در کلانشهرها 3- کاهش شدید مصرف سوخت خودروها به زیر میزان مصرف کنونی 4- کاهش قیمت خرید خودرو بدلیل قیمت پایینتر خودروهای ساخت کشورهای صاحب صنعت اگر یک مقام مسئول با شرف در این مملکت پیدا میشد و فایده موارد فوق رو حساب و کتاب می کرد همین امروز دستور تعطیلی کارخانجات ایران خودرو و سایپا رو میداد.
pd۲۹۸۴۷۳۷۱۴:۰۴:۴۸ ۱۴۰۲/۱/۱۹
عدم شفافیت که منجر به رانت و تلاش برای عضویت در هیات مدیره و .... میشود
ناشناس۲۹۸۴۷۴۳۱۴:۰۶:۱۵ ۱۴۰۲/۱/۱۹
امروز علاوه بر کارشناسای مختلف که سالها فریاد میزنن حتی بچه های ایرانی هم میدونن گره صنعت خودرو و اساساً اقتصاد چجوری باز میشه و مشکل کجاست . مسئله اینه که مسئولین نمیخوان این مشکلات حل بشن . وگرنه همه میدونن که تا وقتی انحصار این بازار شکسته نشه و مافیای اقتصاد وجود داره روز بروز مشکلات بیشتر میشن .
ناشناس۲۹۸۴۷۴۵۱۴:۰۷:۰۳ ۱۴۰۲/۱/۱۹
۱. حواله های پرسنلی ۲. سوداگری خودروساز
سید۲۹۸۴۷۸۸۱۴:۲۳:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۱۹
متاسفم برای مجموعه رسانه های خبری که طی پردازش به خبر افزایش قیمت خودرو توسط شورای مذکور از همه چی نوشتن تا حق را به خودروسازها بدهند لیکن یکبار ندیدم از دید مشتری به موضوع بپردازند.یکی بگه این چه صنعتی که داره ماشین بدون ایمنی (به گواه پلیس راهنمایی رانندگی) با چند برابر قیمت جهانی تولید می کنه بازهم می گه متضرر شدیم، زیان انباشته و... داریم چرا خودرو سازها قیمتشان را با بازار آزاد مقایسه می نمایند و بعد می گویند ما ضرر کردیم!!!
ناشناس۲۹۸۴۸۳۸۱۴:۴۴:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۱۹
مشکل اول دلالی مشکلی دوم دستکاری در قیمت و مشکل سوم قیمت مواد اولیه را دلاری محاسبه کردن با خودرو ساز هست وقتی در داخل تولید می شود و چه سود کلانی به جیب می زنند آن مواد اولیه فروشان
ناشناس۲۹۸۴۹۰۸۱۵:۰۲:۴۶ ۱۴۰۲/۱/۱۹
گره اصلی تنها مافیایی پر قدرت خودرو در ایران است، وگرنه در هیچ کجای جهان صنایع ضرر ده را با هزار شرط و بست و به زور یارانه دولتی نگه نمیدارند؟ اگر خودرو زیان ده است مانند کارخانه های نساجی و یا لوازم خانگی باید تعطیل شوند و اگر هم نه که این سیرک قیمت گذاری برای چیست؟!
جواد۲۹۸۴۹۰۹۱۵:۰۳:۰۸ ۱۴۰۲/۱/۱۹
انحصار مشکل اول همه چیزاست انحصار در همه حال فسادزا و موجب تباهی است
ناشناس۲۹۸۴۹۴۶۱۵:۱۱:۰۳ ۱۴۰۲/۱/۱۹
اگه خودرو سازها زیانده هستن چرا حتی برای یک مورد هم مشاهده نشده که کارکنان این صنعت اعتراض کنند ؟
ناشناس۲۹۸۵۰۵۶۱۵:۵۴:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۱۹
صنایع مادر مثل پتروشیمی ها ، فولاد ، الومینیوم و فولاد و ... عامل تورم در حوزه مسکن ، خودرو و و تولیدات سایر کارخانه ها هستند. و متاسفانه دولت و مجلس نرخ گذاری آنها را رها کرده اند. تمام مواد اولیه صنایع مادر داخلی است ولی نرخ فروش آنها بر اساس نرخ بازار جهانی است. آقای مخبر به جای ایراد بر خودرو سازی نرخ پتروشیمی و فولاد و ... متناسب با تورم بانک مرکزی محاسبه و اعلام کنید نه دلار تلگرامی
ناشناس۲۹۸۵۰۵۷۱۵:۵۴:۴۳ ۱۴۰۲/۱/۱۹
اولین و بزرگترین گره تمام صنایع مادر در ایران تحریم و انزوای سیاسی است که متاسفانه از نخبگان و کارشناسان و متخصصین گفتن و از سواران فعلی بر مسندهای قدرت انکار... عمر و سرمایه ملت برای اثبات بدیهیات به این جماعت غیرقابل اصلاح نابود شد
ناشناس۲۹۸۵۲۰۲۱۶:۵۴:۰۲ ۱۴۰۲/۱/۱۹
به نام خدا دولت، دولت، دولت
ناشناس۲۹۸۵۲۷۳۱۷:۳۸:۴۸ ۱۴۰۲/۱/۱۹
صنایع بالا دستی را ریالی کردن برای کاهش هزینه صنایع پایین دستی جابجا کردن مسئله است نه حل مسئله. مسئله قدرت ریال است که کاهش آن همه را مشکل دار کرده.
ناشناس۲۹۸۵۳۷۲۱۸:۵۱:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۱۹
دست خودروسازها را باز بگذارید برای قیمتها. از آن طرف اجازه دهید از خارج هم خودرو با قیمت جهانی وارد شود. حق انتخاب هم با مردم...
ناشناس۲۹۸۵۳۸۲۱۸:۵۹:۵۴ ۱۴۰۲/۱/۱۹
مشکل درکشور این است که دلار در اختیار شرکت ها قرار می دهند اما رصد وپیگیری نمی کنند این دلارها چی شد وکجا مصرف شد باید نظارت بعد از تحویل دلار وبقیه چیزها نیز انجام شود
ناشناس۲۹۸۵۶۵۶۲۱:۵۹:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۱۹
مشکل تعارض منافع عده ای خاص نیست؟!
ناشناس۲۹۸۵۷۷۹۲۳:۰۸:۳۰ ۱۴۰۲/۱/۱۹
بنده سابقه چندین ساله در صنعت قطعه سازی دارم. همچنین چند ماه در خود ایران‌خودرو کار کردم. لذا دلایلی که در زیر مطرح میکنم کاملا مستند می باشد: ۱. عدم خصوصی سازی کامل ، استخدام بی رویه دوست و آشنا ۲. عدم ثبات مدیریتی ۳. بی انضباطی کامل مالی بطوریکه قطعه‌ سازها به علت تاخیر در پرداختها مجبورند قیمت بالا بدهند که خود عامل گران‌تر شدن است ۴. عدم وجود رقابت بطور خلاصه قطعه سازها قیمت‌ها را تراشیده اند. مشکل در خود ایران‌خودرو و سایپا.
ناشناس۲۹۸۶۱۶۷۰۷:۲۶:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۲۰
اگه دولت دست از سر این صنعت برداره و کاری بهش نداشته باشه خودش درست میشه. واردات آزاد با تعرفه کم و رها کردن قیمت گذاری دستوری بازار را به تعادل میرساند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  21. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  5. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  12. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  13. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  14. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  15. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  16. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  17. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  18. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین