عقبگرد وزارت اقتصاد از تسهیل مجوزهای کسب‌وکار؟!

گروه تعاملی الف،   4011207040 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

به تازگی ثبت تقاضای هر مجوز در درگاه ملی مجوزها منوط به ارائه گواهی ماده ۱۸۶ مالیاتی شده است. این مانع تراشی جدید درگاه ملی مجوزها درحالی پیاده سازی شده است که گواهی ماده ۱۸۶ مالیاتی تنها برای پروانه کسب واحدهای صنفی اجرا می‌شده است.

عقبگرد وزارت اقتصاد از تسهیل مجوزهای کسب‌وکار؟!

گروه تعاملی الف - سعید یوسفعلی زاده:

بهبود محیط کسب‌وکار و تسهیل صدور مجوزها یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم بوده که حقیقتا تلاش جمعی زیادی را بدنه دولت در این راستا انجام داده است. مرکز اصلی پیگیری این مأموریت نیز وزارت اقتصاد و ذیل آن مرکز ملی پایش و بهبود محیط کسب‌وکار است.

توسعه درگاه ملی مجوزها و اتصال بیش از 95درصد مجوزها به این درگاه، شفاف کردن شرایط مجوزها و حذف تعداد زیادی از مقررات زائد و مخل کسب‌وکار از دستاوردهای جدی وزارت اقتصاد برای تسهیل مجوزهای کسب‌وکار بوده است. با این وجود، در هفته‌های اخیر موانعی به درگاه ملی مجوزها الصاق شده است که با سیاست‌های قبلی وزارت اقتصاد در تضاد است.

به تازگی ثبت تقاضای هر مجوز در درگاه ملی مجوزها منوط به ارائه گواهی ماده 186 مالیاتی شده است. این مانع تراشی جدید درگاه ملی مجوزها درحالی پیاده سازی شده است که طبق قانون مالیات‌های مستقیم و رویه اجرایی آن که در چندین ساله گذشته در حال اجراست، گواهی ماده 186 مالیاتی تنها برای پروانه کسب واحدهای صنفی اجرا می‌شده است.

با این حال وزارت اقتصاد بدون تصویب چنین امری در مجلس شورای اسلامی یا قانون بودجه یا استفساریه ماده 186 قانون فوق از مجلس، این مانع کسب‌وکار را فارغ از رویه گذشته به تمام مجوزهای کسب‌وکار تعمیم داده است. سازوکار روال کنونی نیز به این صورت است که افرادی که برای بار اول مراجعه می‌کنند، برای درخواست مجوزی که اصلا مشخص نیست به نتیجه می‌رسد یا خیر، باید تشکیل پرونده مالیاتی دهند!

در واقع علی رغم پیشرفت‌های یک سال اخیر در زمینه بهبود محیط کسب‌وکار، هنوز احتمال موفقیت اخذ مجوز بسیار پایین است، لذا اجبار متقاضیان تاسیس کسب‌وکار جدید به تشکیل پرونده مالیاتی یک شرط بازدارنده اساسی و جدی بوده و باعث سلب انگیزه تولیدکنندگان می‌شود.

این مانع تراشی‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران می‌توانند با صرف نظر از تاسیس کسب‌وکار جدید، به سوداگری در بازارهای غیرمولد روی آورده و از انواع مالیات و موانع مختلف دولتی معاف باشند. در هر حال مشخص نیست که هدف وزارت اقتصاد از اضافه کردن موانع جدید به درگاه ملی مجوزها چیست و با چه پشتوانه حقوقی چنین امری اجرایی شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۲۸۰۷۴۰۱:۲۴:۱۷ ۱۴۰۱/۱۲/۸
هر وقت شفاف سازی آرا در مجلس تصویب شد آن وقت می توانید امیدوار باشید که قانون صدور مجوز کسب و کار هم به درستی اجراء شود .
ناشناس۲۹۲۸۳۳۵۰۸:۵۵:۰۹ ۱۴۰۱/۱۲/۸
چه کسب و کاری از خرید ارز و طلا و هر جنس دیگری در این شرایط بهتر است؟ وقتی تورم رسمی 50% و غیر رسمی بیش از 100% است مگر کسی می تواند به کسب و کاری که فایده به حال مملکت داشته باشد، حتی فکر هم بکند، چه برسد اینکه دنبال مجوز هم باشد؟!
ناشناس۲۹۲۸۱۹۶۰۷:۳۶:۵۳ ۱۴۰۱/۱۲/۸
این دهن کجی آشکار دولت به آزادی کسب و تسهیل کسب و کار است
ناشناس۲۹۲۸۳۳۶۰۸:۵۷:۰۶ ۱۴۰۱/۱۲/۸
دهن کجی دولت ، وعده هایی است که از قبل تشکیلش داده و هر روز هم برای آینده می دهد. وعده هایی که حتی یک کدامش هم محقق نشده و نخواهد شد.
ناشناس۲۹۲۸۲۰۶۰۷:۴۹:۱۴ ۱۴۰۱/۱۲/۸
وزارت آموزش و پرورش باید در جذب معلمین ملاک جذب را آیات قرآن قرار دهد که فلسفه بعثت اولین معلمان بشریت را تزکیه و تعلیم اعلام فرموده است.نظام آموزش وپرورش ما نیازمند معلمانی است که تربیت‌کنندگان حاج قاسم سلیمانی‌ها، چمران‌ها و صیاد شیرازی‌ها و حججی‌ها باشند نه سکولارها.
ناشناس۲۹۲۸۳۳۸۰۸:۵۸:۰۹ ۱۴۰۱/۱۲/۸
مگر تا به حال غیر از این بوده.
ناشناس۲۹۲۸۵۱۴۱۱:۰۵:۰۸ ۱۴۰۱/۱۲/۸
چه ربطی به تسهیل صدور مجوز های کسب کار داشت !!!!
ناشناس۲۹۲۸۲۰۹۰۷:۴۹:۵۵ ۱۴۰۱/۱۲/۸
چقدر این بیان مقام معظم رهبری در مورد جایگاه زن در اسلام زیبا و حکیمانه است که فرمودند زن در محیط خانواده به مثابه هواست و خانه‌داری نقش اصلی زن به شمار می‌رود اما این خانه‌داری به معنای خانه‌نشینی نیست. می‌خواهم عرض بکنم اگر زنان غربی بدانند اسلام تا چه حد حامی آنان در جامعه است بیشتر آنان به اسلام روی می‌آورند.
ناشناس۲۹۲۸۳۴۲۰۹:۰۰:۰۷ ۱۴۰۱/۱۲/۸
جای زن کنج آشپزخانه، و نقشش امور محوله در خانه نیست.
ناشناس۲۹۲۸۲۱۱۰۷:۵۱:۵۱ ۱۴۰۱/۱۲/۸
دستگاه‌های امنیتی و قضایی با کسانی که در روزهای پایانی سال به بازار شایعات گرانی‌ها دامن می‌زنند و مردم را مضطرب می‌نمایند با قاطعیت برخورد نماید. عده‌ای زیاده‌خواه و طماع هر روز به شایعه‌ای جدید مثل گوشت 500 هزار تومانی، دلار 57هزار تومانی سایت‌های قمار و به تبع آن گران کردن انواع و اقسام اجناس که با دلار28500تومانی تولید یا وارد شده‌اند مبادرت می‌ورزند. نه قانون سرشان می‌شود و نه اعتقادی به دین دارند.
ناشناس۲۹۲۸۲۱۴۰۷:۵۳:۰۱ ۱۴۰۱/۱۲/۸
خود مسئولین قضاوت کنند آیا تعیین یک میلیون و 800 هزار تومان به عنوان عیدی کارکنان و بازنشستگان کفاف هزینه‌های ایام عید را می‌دهد؟ با این مبلغ در این شب عیدی و با این گرانی‌ها چه چیزی می‌توانیم بخریم؟
ناشناس۲۹۲۸۲۲۰۰۷:۵۴:۳۸ ۱۴۰۱/۱۲/۸
زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست که قشرقابل توجهی ازمردم قدرت خرید مایحتاج اساسی زندگی را نداشته باشند. دولت حداقل کاری بکند که سفره مردم از این کوچک تر نشود.
ناشناس۲۹۲۸۲۲۲۰۷:۵۶:۱۶ ۱۴۰۱/۱۲/۸
مهرداد بذرپاش وزیر جدید راه، مسکن و شهر‌سازی رییسی وعده داده که در سال 1402 یک میلیون شغل ایجاد کند!
ناشناس۲۹۲۸۲۲۳۰۷:۵۶:۴۵ ۱۴۰۱/۱۲/۸
مردم با گرانی و مشکل اقتصادی کنار آمدند ولی با ترویج گناه و تضعیف اسلام کنار نمی‌آیند.
ناشناس۲۹۲۸۸۴۵۱۴:۵۷:۳۱ ۱۴۰۱/۱۲/۸
شماها چرا چند دهه است که خیلی ..... راحت و آسوده خیال با ( رانت و اختلاس و ارتشا و فساد افسار گسیخته اداری و اکبر طبری ها و خاوری ها و زنگنه ها و نعمت زاده ها و تاج ها و ...... ) که به نظام و حکومت و مملکت و ملت خسارت های غیر قابل محاسبه و جبران ناپذیر زده اند کنار آمده اید .
ناشناس۲۹۲۸۲۲۷۰۷:۵۷:۲۰ ۱۴۰۱/۱۲/۸
اگر قرار بود وعده‌ها و شعارها مشکلات کشور را حل کند تا به حال حل کرده بود. مردم از وعده خسته شده‌اند و از دولت اقدام می‌خواهند.
ناشناس۲۹۲۸۲۲۹۰۷:۵۸:۲۷ ۱۴۰۱/۱۲/۸
تورم به حدی بالاست که پاداش‌های آخر سال پرداخت شده به کارکنان گره‌گشای مشکلات مردم نیست .دولت اگر می‌خواهد کاری برای ملت انجام بدهد جلوی افزایش تورم و گرانی‌ها را بگیرد.
ناشناس۲۹۲۸۲۳۱۰۷:۵۸:۵۸ ۱۴۰۱/۱۲/۸
ارزش پول ملی به حدی کاهش پیدا کرده که پس‌انداز آن هیچ ارزشی ندارد. به همین دلیل است که مردم تا پولی به دستشان می‌رسد آن را فورا به ارز یا سکه تبدیل می‌کنند تا از ارزش آن کم نشود.
ناشناس۲۹۲۸۲۳۴۰۸:۰۱:۲۸ ۱۴۰۱/۱۲/۸
با نظرات مختلفی که مطرح است بالاخره برای مردم باید روشن شود چرا طرح مولد‌سازی ارائه شده است؟ باتجربه‌های قبلی با این کار فساد بیشتری به وجود آمده و بیت‌المال حیف و میل خواهد شد. به نام تولید ولی به کام یک عده سودجوی مفت خور !
ناشناس۲۹۲۸۷۴۸۱۳:۵۳:۳۴ ۱۴۰۱/۱۲/۸
در این سیستم تصمیم های اقتصادی تنها در یک راستا است، تامین هزینه های داخلی و خارجی . به دلیل فشار آمریکا به بانک های عراقی انتقال پول به ایران سخت تر شده، لذا تصمیم گرفته شد اقدام داخلی صورت گیرد.
ناشناس۲۹۲۸۲۳۸۰۸:۰۲:۴۷ ۱۴۰۱/۱۲/۸
روابط چین و ایران در چارچوب سازمان همکاری منطقه‌ای شانگهای و احیاء جاده ابریشم و نیز روابط دوجانبه باید بیش از پیش گسترش پیدا کند. می‌توان پیش‌بینی کرد بعد از سفر آقای رئیسی به کشور چین و دیدار با همتای خود روابط این دو کشور وارد مرحله جدید و بالاتری بشود و شاهد برداشته شدن گام‌‌های بلندتر و بیشتری از سوی هر دو کشور باشیم.
ناشناس۲۹۲۸۲۴۰۰۸:۰۴:۱۵ ۱۴۰۱/۱۲/۸
رئیسی مرتب در مصاحبه‌های خویش صحبت از این می‌کند که آینده اقتصاد کشور را روشن می‌بینند! اما تا به حال دلایل این پیش بینی خودش را اعلام نکرده است.
ناشناس۲۹۲۸۲۴۵۰۸:۰۹:۰۹ ۱۴۰۱/۱۲/۸
یک زمانی اصولگرایان اف ای تی اف و برجام را بی اهمیت جلوه می دادند. الان هم مجلس و هم دولت به دست اصولگرایان افتاده و دلار به رقم بی سابقه و نجومی بالای 50 تومان رسیده و پول ملی به کمترین مقدار خودش. میشه الان بفرمایید اگر برجام و اف و ای تی اف بی اهمیت است پس چرا وضعیت اینگونه است؟ اگر هم مسوولین کفایت لازم را ندارند چرا برای اداره امور کاندیدا می شوند؟
ناشناس۲۹۲۸۲۵۷۰۸:۱۲:۳۱ ۱۴۰۱/۱۲/۸
صحبتهای مخبر در مجلس نشان داد دولت هیچ برنامه اقتصادی ندارد.
ناشناس۲۹۲۸۲۵۹۰۸:۱۳:۱۵ ۱۴۰۱/۱۲/۸
با هر یک هزار تومان که به قیمت دلار اضافه می شود، 500 هزار نفر به لشکر زیر خط فقر اضافه می شود.
yektanetتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آقایان «روحانی» و «ظریف»، نظری ندارید؟!

  2. نقد، آری؛ تندروی و توهین نه!

  3. دشواری پزشکیان در «راه» کابینه

  4. دولت و مردم تا دیر نشده کاری کنند...

  5. سردار رضایی: طرح نور تعطیل بردار نیست

  6. مناظر شهری دیدنی کره شمالی

  7. در اداره پست چه خبر است؟!

  8. دقیقا چه زمانی آمریکا خواست با ایران توافق کند؟!

  9. پزشکیان: به همه می گوییم در تشکیل کابینه کمک کنند اما آدمهای خودشان را معرفی می کنند

  10. انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

  11. نمونه ای از یک دیپلماسی موفق اقتصادی

  12. مرتضوی: تمام بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت کردیم

  13. واکنش وزیر ارشاد به استخدام برادرزاده اش در وزارت بهداشت

  14. سخت است آقای پزشکیان ...

  15. صدور کیفرخواست رائفی‌پور/ واکنش زاکانی به تهدید استعفای برخی از اعضای شورای شهر/ ماجرای حمله تندروها به پویانفر

  16. آشی که نباید خیلی شور شود!

  17. تاکید قالیباف بر بررسی علل مشارکت پایین مردم در انتخابات/ یک پیشنهاد خوب به سعید جلیلی

  18. قالیباف: باید دغدغه‌ ۱۴ میلیون نفری که به پزشکیان رای ندادند لحاظ شود

  19. یک سیلی سخت دیگر به صهیونیست ها

  20. واکاوی علت حضور کمرنگ مردم در انتخابات

  21. زن و سیاهپوست بودن رقیب، برگ برنده ترامپ یا عامل شکست او ؟

  22. با زنجیرزنان بی‌حجاب چه باید کرد؟  

  23. کاپشن پوشیدن پزشکیان یا استفاده او از کت و شلوار چقدر مهم است؟

  24. انسداد ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرق ایران با دیوارهای ۴ متری

  25. ظریف: قانون اقدام راهبردی در مورد مذاکرات هسته‌ای باید رعایت شود/ آماده گفت‌وگو هستیم

آخرین عناوین