گزارش چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر/۲ از حضور پرفروغ فیلم‌اولی‌ها تا هجمه علیه بخش بین‌الملل جشنواره

گروه فرهنگی الف،   4011113068 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
 از حضور پرفروغ فیلم‌اولی‌ها تا هجمه علیه بخش بین‌الملل جشنواره

دومین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که همچنان جدال میان مخالفان و موافقان جشنواره ادامه داشت. فاز جدید حملات علیه جشنواره به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر مربوط می‌شد جاییکه یکی از سایت‌های خبری داخلی در مطلبی با عنوان «قطعا اسم این شلختگی جشنواره بین المللی فیلم نیست!» به نقد عملکرد دبیر و مدیریت جشنواره پرداخت. در سوی دیگر  پست ایسنتاگرامی برادران داردن درباره حضور فیلمشان در جشنواره فیلم فجر در میان اهالی رسانه بازتاب زیادی پیدا کرد، موضوعی که می بایست از سوی دست اندرکاران جشنواره به طور جدی پیگیری و پاسخ داده شود.

اظهارات فرشته حسینی بازیگر زن افغانی شاغل در سینمای ایران از دیگر حواشی دو روز نخست جشنواره بود که همچنان استوری تند و عجیب این بازیگر در صفحات و کانال‌های مجازی دست به دست می شد، حسینی در حالی از تحریم جشنواره فیلم فجر سخن می گفت و بر طبل ناامیدی و استیصال جشنواره و سینمای ایران می کوبید که اولا سال پیش در یکی از پروژه‌های فاخر سینمایی به کارگردانی نیکی کریمی حضور و دستمزد قابل توجهی گرفت، ثانیا اینکه این بازیگر غیرایرانی،تمامی هویت و اعتبار سینمایی خود را ار حضور در سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر دریافت کرده و اینگونه اظهار نظرها  بیشتر از سر بی اطلاعی و تا حدزیادی احساس گرایی و حتی دیده شدن به نظر می رسد.

نشست روز نخست جشنواره فیلم فجر که با ازدحام اهالی رسانه روبرو شده بود از دیگر بخش های خبرساز روز اول بود که اخبار آن در روز دوم نیز انعکاس پیدا کرد. سخنان بهروز افخمی تهیه کننده فیلم استاد که قبول مسئولیت تهیه فیلم را به استخاره از قرآن منوط کرده بود در بسیاری از صفحات مجازی مخالف نظام بازتاب زیادی داشت. دیگر اظهار نظر افخمی درباره جنبش می تو و اینکه گفته بود « دوره می تو تمام شده و به هشتگ من بی ناموسم رسیده» نیز از سوی بسیاری از صاحبنظران تحلیل و بازتاب  پیدا کرد.

در نشست دوم جشنواره نیز که به فیلم شماره 10 اختصاص داشت، اظهارات تهیه کننده فیلم خبر ساز شد وقتی که در پاسخ به هزینه این پروژه آن را در حد یک سوم یا یک چهارم آثار پر هزینه جشنواره امسال عنوان کرد، این در حالی بود که بهروز افخمی در نشست رسانه ای فیلم استاد، هزینه این فیلم آپارتمانی را در حدود 3 و نیم میلیارد تومان تخمین زده بود.

یکی دیگر از اخبار داغ روز دوم که در میانه‌های ظهر منتشر شد خبر انصراف فیلم سینمایی 48 ساعت بود که بازتاب زیادی در میان رسانه‌های سینمایی پیدا کرد. سید صادق حسینی تهیه‌کننده این فیلم، عدم اکران این فیلم در بخش مردمی جشنواره را دلیل اصلی انصراف فیلم خود عنوان کرده بود و نمایش فیلم را منوط به اکران عادی و خارج از جشنواره عنوان کرد. این فیلم نخستین تجربه فیلمسازی ابوذر حیدری بوده که در تهران و ترکیه فیلمبرداری شده است.

یکی از برجسته ترین ویژگی‌های جشنواره چهل و یکم فیلم فجر به حضور پرفروغ فیلم اولی‌ها مربوط می‌شود به طوری که از میان 24 فیلم حاضر در جشنواره، 10 کارگردان فیلم اولی و 3 فیلمساز فیلم دومی حضور داشتند که بیش از هرچیز به پوست اندازی سینمای ایران و حضور نسل جدید سینمای ایران اشاره دارد. حضور بازیگران سرشناسی چون حسن معجونی، علی نصیریان، صابر ابر، ژاله صامتی و الناز شاکردوست در این فیلم ها نشان از رویکرد تجاری و مخاطب پسند فیلم اولی و دومی‌های جشنواره امسال دارد.

موضوع بلیط فروشی یکی دیگر از موضوعات چالشی جشنواره امسال بوده به نحوی که برخی رسانه ها این اتفاق را «کاهش مشتری» عنوان کرده و از کم شدن مخاطبان جشنواره فیلم فجر خبر دادند.یکی از رسانه های مجازی در حالی این خبر را منتشر و از داغ نبودن گیشه سینماها درمقایسه با سال گذشته نوشت که طبق مشاهدات میدانی یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت مخاطبان برای خرید بلیط فیلم ها اختلالات سمفا و دردسرهای مخاطبان برای خرید اینترنتی بلیط ها بوده است ، در هر حال به دلیل اینکه بحث فروش بلیط شاخصه مهمی برای مشخص شدن استقبال از فیلم ها و کلیت جشنواره چهل و یکم فجر است، لزوم شفاف سازی دقیق تر از سوی مسئولان سینمایی برای جلوگیری از سو استفاده های احتمالی به شدت احساس می شود.

روز دوم در سالن پردیس ملت که به سالن رسانه های مردمی اختصاص دارد با نمایش سه فیلم و استقبال اهالی رسانه و منتقدان روبرو شد. فیلم آه سرد نخستین فیلم ناهید عزیزی اولین نمایش روز دوم بود که فیلمی در فضای کوهستانی و ناب و کمتر دیده شده در سینمای ایران است. فیلم دوم از آرمان خوانساریان و تهیه کنندگی رسول صدر عاملی و فیلم سوم سوم از مجتبی رشوند با نام یادگار جنوب قرار است در سانس های دوم و سوم این پردیس به نمایش درآیند که گزارش بازخورد و نشست پرسش و پاسخ آن در روز جمعه ۱۴ بهمن منتشر خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۸۷۸۳۵۲۰:۰۲:۲۳ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
از وزیر محترم ارشاد درخواست میشود در مراسم پایانی جشنواره ولنگاری و هرزگی و بی بند باری صورت نگیرد
ناشناس۲۸۸۸۰۷۶۲۳:۲۸:۵۶ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
هر موقع واقع نگر باشید ما تعجب می کنیم.
ناشناس۲۸۸۸۳۳۰۰۷:۵۰:۰۵ ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
ما که سرهنگ ثریا و هوک رو دیدیم و هر دو اونقدر ضعیف بودن که تصمیم بگیرم دیگه جشنواره نرم تو این گرونی .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین