ما مردمان عادی و قیمت سکه و دلار !

گروه تعاملی الف،   4011003031 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
ما مردمان عادی و قیمت سکه و دلار !

گروه تعاملی الف - مریم شاهسمندی:

نگاه کردن به قیمت سکه و دلار این روزها بیشتر شبیه به ترجمان کابوس‌هایی است که در خواب‌های آشفته به آن نگاه می‌کنیم، اینکه طی چند ماه قیمت سکه به 18 میلیون تومان برسد و قیمت دلار هم رکورد بزند و 40 هزار تومان را رد کند، برای بسیاری از ما که توان خرید این اقلام را نداریم شاید خیلی معنایی نداشته باشد، اما وقتی قرار است این افزایش قیمت بر روی اساسی‌ترین کالاهای مورد استفاده مردم هم تاثیرگذار باشد آن وقت است که استرس و اضطراب و عدم امنیت روحی و روانی به سراغ‌مان می‌آید. اینکه فردا قرار است نان را با چه قیمتی بخریم یا قرار است تخم مرغ از دانه‌ای 3 هزار و 500 تومان هم گران‌تر شود؟ علاوه بر امنیت روحی و روانی، امنیت غذایی بسیاری از افراد را به خطر می‌اندازد. مساله‌ای که مسوولان ظاهرا اصلا به آن توجه ندارند.

به خطر افتادن امنیت غذایی یک خانواده می‌تواند مشکلات بسیاری را در پی داشته باشد همانطور که به گفته کارشناسان حوزه سلامت افزایش میزان سوءتغذیه طی سال‌های اخیر در کشور به یک معضل تبدیل شده است. این داستان نیست که بسیاری از خانواده‌ها تنها توان یک وعده غذایی کامل را ندارند، این قصه نیست که بسیاری از خانواده‌ها به سوءتغذیه مبتلا شده‌اند، این دور از واقعیت نیست که برخی خانواده‌ها به دلیل آن چیزی که فقر نامیده می‌شود به گرمخانه‌ها پناه آورده‌اند چون دیگر توان تامین هزینه‌های سرپناه را ندارند و ترجیح می‌دهند دور از هم در گرمخانه‌ها زندگی کنند. برای خیلی‌ها شاید این افزایش قیمت سکه و دلار بازی به نظر برسد، بازی که برای آنها که غنی هستند برد – برد است و برای آنها که توان تامین معیشت یک روز خود را هم ندارند دو سر باخت است. بی‌تدبیری دولت در مسائل اقتصادی حداقل‌های بسیاری از خانواده‌ها را هم از آنها گرفته است. حداقل‌هایی مثل نان و تخم‌مرغ، نان و پنیر و... اینها وقتی از زبان مردم شنیده می‌شود ظاهرا سیاه نمایی است اما واقعیتی است که شاید بتوان برای مدتی کوتاه آن را کتمان یا حتی تکذیب کرد اما در بلندمدت بالاخره از جایی خودش را نشان می‌دهد.

راستی مگر قرار نبود با اعدام سلطان سکه و دلار دیگر شاهد چنین تلاطمی در بازار نباشیم، پس چه شد؟ مساله یک شخص نیست، مساله سیاست‌های اشتباهی است که مسیر اقتصاد را به بیراهه می‌برد و در این بین مردم عادی بیش از همه متضرر می‌شوند. برای کسی که توان تامین قوت کافی را ندارد قیمت سکه و دلار مهم نیست، اما او نیز به خوبی می‌داند که افزایش قیمت اینها یعنی ناتوان شدن روز افزونش برای تامین معاشی که همین حالا هم به سختی از عده تامین آن بر می‌آید.

این روزها که مسوولان بیشتر درگیر مسائل دیگری هستند تا توجه به معیشت مردم، افزایش میزان فقر در جامعه انگار برایشان تبدیل به مساله‌ای کاملا عادی شده است. اما برای مردمی که هر روز با این قیمت‌ها سر و کار دارند و هر روز سبد خریدشان خالی‌تر و سفره‌هایشان کوچک‌تر می‌شود، اینها مسائلی نیست که عادی شوند. برای بیمارانی که می‌دانند افزایش قیمت دلار یعنی کمبود دارو و سرگردانی در داروخانه‌ها این مسائل عادی نمی‌شود. برای آنهایی که هزینه اجاره یک سر پناه برایشان هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود تا جایی که دیگر توان تامین آن را ندارند این گرانی و افسار گسیختگی تورم هیچگاه عادی نمی‌شود.

وقتی قیمت اجاره‌بها یک خانه 50 متری در جنوبی‌ترین نقطه شهر تهران 4 میلیون تومان، یعنی معادل با نصف حقوق یک کارگر شده دیگر نمی‌توان توقع داشت که مردم به این گرانی‌ها عادت کنند. فقر هر چه بیشتر شود آسیب‌های اجتماعی هم افزایش بیشتری خواهند یافت. پس بهتر است دولتمردان این روزها بیش از هر چیز به این اقتصاد آشفته توجه کنند و به دنبال راه چاره‌ای برای مهار این تورم افسارگسیخته باشند. به هر حال بسیاری از مردم در حال تاب خوردن روی شانه‌های فقر هستند و این وضعیت نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۲۲۰۳۴۱۰:۱۶:۴۴ ۱۴۰۱/۱۰/۷
مطالب خوبی بیان شده ولی همانطور که خودتان هم نوشتید برای دولتمردان اصلا این چیزها مهم نیست
ناشناس۲۸۲۲۷۷۰۱۷:۵۰:۱۸ ۱۴۰۱/۱۰/۷
ثروت های ایرانیان خارج از کشور و یا ساکت در ایران و سرمایه گذار در خارج از کشور باید به طریق مقتضی شناسایی و به کشور بازگردد مگر آن قسمت از سرمایه که منشا آن از ایران نبوده است
رضا..۲۸۲۲۸۶۱۱۸:۴۸:۰۸ ۱۴۰۱/۱۰/۷
دوست عزیز وقتی چه ایرانی چه غیر ایرانی بداند در کشور امنیت از هر نوع آن برقرار باشد اصلا نیازی نیست که ما التماس کنیم سرمایه هایتان را وارد کشور کنید بلکه اگر ورود سرمایه های خارجی و سرمایه های ایرانیان خارج نشین به کشور منجر به توسعه کشور و سود سرمایه گذار شود و در کنار آن مدیریت درست و نبود فساد هم برقرار باشد شاید روزی هر چند دور دوبار شاهد دلار 27 هزار تومانی یا 12 هزار یا 3 هزار یا 1900...... یا همان 7 تومان 43 سال پیش باشیم.
ناشناس۲۸۲۲۹۲۹۱۹:۲۷:۰۷ ۱۴۰۱/۱۰/۷
منظور ثروت های به یغمارفته حاصل از فعالیت های غیر مشروع
ناشناس۲۸۲۲۰۳۵۱۰:۱۶:۴۶ ۱۴۰۱/۱۰/۷
از دولت بابت عدم سرکوب قیمتی ارزها و اجرای قانون مدیریت ارزی شناور که سال ها خاک می خورد تشکر می کنم که باعث می شود از شوک اقتصادی در سال های آینده جلوگیری شود و از سیاسی کاری ها هم نترسید و ادامه بدهید این کار علمی درست تا وقتی که مالیات بر دلالی هم در مجلس تصویب شود آن وقت تورم نرم جهانی شود که به سبب آن دلار دیگر بالا نمی رود و فقط نوسان می کند یعنی همان مدیریت ارزی شناور مانند بقیه کشورهایی که ثبات ارزی و اقتصادی دارند ان شالله بعد 50 سال تورم نرم جهانی می شود برای اولین بار
ناشناس۲۸۲۲۳۵۳۱۳:۲۳:۱۳ ۱۴۰۱/۱۰/۷
كاملاً اشتباه نوشته ايد رسيدن به يك نوسان نرخ دلاري مربوط به كشوري است كه توليد دارد ما الان بعد از ٤٠ سال زيرساخت توليد كه نداريم هيچ، در همه ي موارد تبديل به واردكننده كالا شده، و حتي گاز و ممكن است نفت، در هيچ بازاري نميتوانيم نقشي ايفا كنيم و پشتوانه پوليمان هم محدود است در حاليكه چاپ پول بدون پشتوانه ادامه دارد و بانك مركزي هم مستقل از دولت نيست. يعني نرخ دلار روي هيچ رقمي نخواهد ايستاد.
ناشناس۲۸۲۲۴۰۸۱۳:۵۲:۰۳ ۱۴۰۱/۱۰/۷
همه کشورها چاپ پول دارند و خیلی از کشورها کسری تجاری خارجی(ایران اصلا کسری تجاری ندارد) یا زیر ساخت و توان تولید مانند ما ندارند ولی تورم کم دارند با ارزش پول ملی ثابت ولی شناور ، زیرا پول در سوادگری بی ارزش هست چون صرف نمی کند که دلیل اصلی مالیات بر دلالی ارز ماشین و سکه و مسکن دارند یا نرخ سودها درست هست
ناشناس۲۸۲۲۴۷۳۱۴:۴۰:۴۳ ۱۴۰۱/۱۰/۷
آیا میدانی فرانسه یا آمریکا و... کسری تجاری خارجی دارند یا ایران تراز تجاری خارجی مثبت دارد؟ یا میدانی چین سالی 16 درصد افزایش نقدینگی دارد اما تورم 3 درصدی؟ یا آیا می دانی ظرفیت تولید صنعتی ایران در حال حاضر یک سوم خودش کار می کند و بیشتر به خاطر عدم نقدینگی دو سوم آن خوابیده؟که نقدینگی رفته در واسطه گری؟
ناشناس۲۸۲۲۴۴۴۱۴:۱۷:۵۶ ۱۴۰۱/۱۰/۷
درآمدها وحقوق ها مگه به دلار هست که قیمت واقعی دلار بخواد توبازار مشخص بشه
ناشناس۲۸۲۲۸۱۴۱۸:۲۰:۳۹ ۱۴۰۱/۱۰/۷
سیاست آزادسازی نرخ ارز در کشوری جواب خواهد داد که تحریم نباشد و بتواند با کشورهای دیگر آزادانه روابط بانکی داشته باشد و بتواند درآمدهای خود را با ارز رایج به کشور وارد کند در ایران که تحریم های بی سابقه ای اعمال شده و فروش نفت و گرفتن پول آن و تقریبا نظام بانکی تحریم شده است و مراودات عادی با سایر کشورها ندارد آزادسازی نرخ ارز باعث خواهد شد که قیمت دلار به صورت صعودی بالا برود و کل اقتصاد و معیشت مردم را به هم خواهد ریخت سیاست های اقتصاد بازار آزاد و آزادسازی قیمتها در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی جوابگو نخواهد بود.
امیر حسین سلطان/تهران۲۸۲۲۰۶۴۱۰:۳۵:۱۳ ۱۴۰۱/۱۰/۷
وقتی قدر موقعیت ها دانسته نمی شود و دانسته یا نادانسته فرصت ها به هدر می روند رسیدن به وضعیت اقتصادی امروزمان انتظار عجیب و غیرقابل باوری نیست. متاسفانه در دوره دولت دوازدهم گروهی با عیب و ایراد و خرده گرفتن بر دولتمردان وقت به اشتباه و با رسیدن به باصطلاح حاکمیت یکدست حل تمامی مشکلات و معضلات را در دسترس می دانستند اما واقعیت اقتصاد و سیاست چیز دیگری است. وقتی سکه یک میلیون و سیصد هزار تومانی در پاییز 1396 ظرف 5 سال در پاییز 1401 حتی مظنه 20 میلیون تومانی را هم درمی نورد نشان از بی اعتنایی و بی توحهی مسئولین ذیربط طی ماه ها و سال های گذشته دارد که اگر با اولین و کمترین افزایش قیمت ها به جد به بررسی و درمان چالش های پیش آمده در زمان خودش می پرداختند و حتی در سیاست ها جرح و تعدیلی اعمال می کردند و صرفا به خیال یکدست کردن قدرت خودشان نمی بودند بعید بود امروزه تا به این حد و اندازه از قدرت خرید و ارزش پول ملی ما و هموطنان مان کاسته شود. متاسفانه هنوز هم وقعی به دغدغه و دلسوزی دغدغه مندان و دلسوزان واقعی کشئر نهاده نمی شود و انتقادات را صرفا حمل بر دشمنی با دولت سیزدهم و یا کل حاکمیت می کنند ولاغیر! والله اعلم.
بنده خدا۲۸۲۲۰۷۹۱۰:۴۳:۰۹ ۱۴۰۱/۱۰/۷
قادر و یا مایل نبودن به دیدن علل بروز واقعیت‌های کشور توسط همه مسئولین و در عین حالا متمرکزشدن بسیاری از امور، توانایی رفع مشکلات را در همه زمینه‌ها بشدت کاهش داده است.
ناشناس۲۸۲۲۰۹۴۱۰:۴۶:۳۳ ۱۴۰۱/۱۰/۷
بگید کاهش ارزش پول
ناشناس۲۸۲۲۷۶۶۱۷:۴۷:۵۳ ۱۴۰۱/۱۰/۷
دولت باید به یکباره تمامی ثروت و دارایی های موجود در کشور را ملی اعلام نماید
ناشناس۲۸۲۲۱۳۵۱۱:۰۷:۳۰ ۱۴۰۱/۱۰/۷
کاسه صبر هم ظرفیتی داره . مسولین به این نکته توجه داشته باشند .
ناشناس۲۸۲۲۱۴۳۱۱:۱۱:۱۱ ۱۴۰۱/۱۰/۷
راستی مگر قرار نبود با اعدام سلطان سکه و دلار دیگر شاهد چنین تلاطمی در بازار نباشیم، پس چه شد؟ مساله یک شخص نیست، مساله سیاست‌های اشتباهی است که مسیر اقتصاد را به بیراهه می‌برد و در این بین مردم عادی بیش از همه متضرر می‌شوند
ناشناس۲۸۲۲۱۶۶۱۱:۲۸:۱۵ ۱۴۰۱/۱۰/۷
دولت بیاید و پیمان سپاری ارزی را احیا کند و نگذارد ارز صادرکنندگان سر از بازار آزاد در بیاورد اگر دولت ارز صادرکنندگان را در این شرایط کمبود ارزی بتواند به دست بیاورد و از آن طرف این ارز گرانبها را فقط به واردات کالاهای ضروری و اساسی اختصاص دهد و جلوی واردات کالاهای لوکس را بگیرد و از طرف دیگر در کوتاه مدت نرخ سود بانکی را به طور موقت ۵ درصد افزایش دهد و جلوی معاملات صوری ارز در کانال های تلگرامی را بگیرد احتمال موفقیت در کنترل نرخ ارز را دارد
ناشناس۲۸۲۲۴۲۹۱۴:۰۲:۰۸ ۱۴۰۱/۱۰/۷
شما اصلا در جریان هستین که صادر کنندگان با چه بدبختی ارز رو وارد کشور می کنند تا تعهدات ارزیشون را با دولت رفع کنند؟ به صورت چمدانی و هزار بدبختی و یا حواله ها با نرخهای بسیار بالا و ریسک فراوان . و فقط دولت زورش به صادرکنندگان میرسه و متاسفانه تاوان تحریمها و بسته شدن راههای ارتباطی بانکی رو صادر کنندگان و تولید کنندگان باید بدن.
ناشناس۲۸۲۲۱۸۲۱۱:۳۸:۳۳ ۱۴۰۱/۱۰/۷
چی داری میگی حالت خوبه؟ سکه 18 تومان؟؟!!! فعلا که تو کانال 21 تومانه و پول مردم در حال سوختن و آتش گرفتن توسط عده ای ندانم کار
ناشناس۲۸۲۲۱۸۶۱۱:۴۰:۳۲ ۱۴۰۱/۱۰/۷
دولت روحانی آنچنان اثر مخربی در ایران برجا گذاشت که با فرض برداشته شدن تمام تحریمهای ظالمانه اثرات آن تا سالها مشهود است
ناشناس۲۸۲۳۳۵۷۲۲:۳۷:۵۸ ۱۴۰۱/۱۰/۷
اگه روحانی این همه موجب بدبختی کشور شده ، پس چرا وی را دادگاهی نمیکنید؟
ناشناس۲۸۲۲۱۹۳۱۱:۴۱:۱۹ ۱۴۰۱/۱۰/۷
اولین قدم در راه حل این مشکل این است که هر ایرانی باید اجازه داشته باشد که حساب ارزی باز کند ، دلار در آن ذخیره کند ، سود بانکی متناسب با آن بصورت دلاری دریافت کند و هروقت که لازم داشت ، بتواند دلار خود را از بانک دریافت کند . تا زمانی که اسکناس دلار بصورت یک کالا خرید و فروش میشود این مشکلات حل نخواهد شد . در ضمن ، مجوز چاپ اسکناس باید از دولت گرفته و به یک کمیسیون مستقل سپرده شود تا دولت نتواند کسری بودجه خود را با چاپ اسکناس بی پشتوانه جبران کند
ناشناس۲۸۲۲۲۰۰۱۱:۴۸:۲۰ ۱۴۰۱/۱۰/۷
دولت معیشت مردم رو نادیده گرفته از جراحی اقتصادی تا دلار چهل و دو هزار تومنی
ناشناس۲۸۲۲۲۰۴۱۱:۵۱:۱۰ ۱۴۰۱/۱۰/۷
آیا میدانی سال 99 وسط سال با حقوق رسمی فقط می شد 59 دلار و آخر سال همان موقع شد 79 دلار؟ آیا میدانی سال 57 می شد 91 دلار؟ الان و در حال حاضر با کف حقوق 99 دلار؟ اقتصاد ایران به خاطر دستکاری در سال هایی با افزایش درآمد طاهری به دلاری می شود و در سال هایی می آید در نرخ های اصلی خودش، الان هم نرخ تا آخر سال می آید رو نرخ 35 الی 33 هزار تومان که نرخ واقعی خودش هست با 120 دلار
خسته۲۸۲۲۸۳۹۱۸:۳۸:۰۶ ۱۴۰۱/۱۰/۷
حقوق کارگر ایرانی در سال 57 روزانه شصت و سه تومان و نه دلار بود و کارگری که در ماه 234 دلار و این رو هم در نظر بگیرید که دلار ارزشش تقریبا یک چهارم شده.
ناشناس۲۸۲۲۲۱۷۱۲:۰۰:۴۴ ۱۴۰۱/۱۰/۷
دولت دیگر پاسخگو نیست.
ناشناس۲۸۲۲۲۲۵۱۲:۰۹:۵۰ ۱۴۰۱/۱۰/۷
مشکل اصلی اقتصاد این کشور خود دولته تنها جراحی افتصادی کوچک کردن دولت و اتخاذ سیاست انقباضی برای دولته که متاسفانه اصلا حرکت به سمت درست اقتصادی دیده نمیشه .
ناشناس۲۸۲۲۲۳۷۱۲:۲۶:۲۵ ۱۴۰۱/۱۰/۷
مسلماً در کنار این انبوه فقر و تنگدستی، عده ای هم به سفره ای رنگین رسیده اند. اموال، مستقلات، ویلا و باغ و تجهیزات و مرکب های مدرن دنیا و سفرهای پرخرج خارجی و .... همه گواه این است.
ناشناس۲۸۲۲۲۵۰۱۲:۳۳:۵۷ ۱۴۰۱/۱۰/۷
بانک هاسودسپرده هاروبیشترکنن تا مردم به سمت طلا ودلار نرن به همین سادگی زنان بی سوادوخانه دارهم دلار خریدفروش می کنن بخاطرسودکم بانک ها
ناشناس۲۸۲۲۵۰۷۱۵:۰۰:۰۴ ۱۴۰۱/۱۰/۷
زنان خانه دار بیسواد نیستند و نباید تحقیرشان کنید. اکثرشان تحصیل کرده هایی هستند که به خاطر مسائل اقتصادی کشور، بیکار مانده اند و اگر گروهی از آنها وارد خرید و فروش ارز شده اند ناچارند که در این وضعیت وخیم اقتصادی از هر طریقی شده درآمدزایی کنند و با استفاده از هوش و زیرکی و اطلاعاتی که دارند به نوعی به اقتصاد خانواده کمک میکنند. مطمئنا اگر اقتصاد سالم بود این زنان با انجام فعالیتهای مفید موجب رشد کشور میشدند.
امیر۲۸۲۲۲۷۸۱۲:۵۰:۳۵ ۱۴۰۱/۱۰/۷
آنچه البته به جایی نرسد فریاد است!
ناشناس۲۸۲۲۲۹۹۱۳:۰۰:۴۲ ۱۴۰۱/۱۰/۷
خوش به حال کاسبان سکه و مهریه شد
ناشناس۲۸۲۲۳۰۰۱۳:۰۰:۴۸ ۱۴۰۱/۱۰/۷
بسیار عالی بود همه این مقاله نظرات من را عنوان میکرد که بارها وبارها در سایتهای خبری نوشته بودم .احسنت به شجاعت این بانوی نویسنده
ناشناس۲۸۲۲۳۱۵۱۳:۰۶:۵۲ ۱۴۰۱/۱۰/۷
ناتوانی یا جبران کمبود بودجه؟
شادمهر۲۸۲۲۳۱۹۱۳:۰۷:۵۷ ۱۴۰۱/۱۰/۷
تا زمانی که در مورد مسائل معیشتی فرافکنی شود و مدام از پیشرفتی گفته شود که عملا در سفره مردم هیچ تاثیری ندارد امید به آینده روشن نداشته باشید
ناشناس۲۸۲۲۳۴۰۱۳:۱۶:۲۰ ۱۴۰۱/۱۰/۷
واقعا من موندم قشر کم درآمد جامعه که الان اکثریت جامعه است چگونه روزگار به سر می کند. جوانها چطور می خواهند تشکیل خانواده بدن.
ناشناس۲۸۲۲۴۹۹۱۴:۵۶:۰۴ ۱۴۰۱/۱۰/۷
قیمت سکه از ۲۰ میلیون تومان و دلار از ۴۳ هزار تومان عبور کرده است ، اگر این اسمش فروپاشی اقتصادی و ورشکستگی نیست ، پس چیست !
مسعود۲۸۲۲۵۲۰۱۵:۰۴:۴۶ ۱۴۰۱/۱۰/۷
بالاخره یه راه حلی داره دیگه...دست رو دست گذاشتن که درست نمیشه وضع بدتر میشه
ناشناس۲۸۲۲۵۳۱۱۵:۱۲:۱۳ ۱۴۰۱/۱۰/۷
خیلی جالبه انگارنه دولتی هست ونه بانک مرکزی ،هیچ کس هم پاسخگونیست به این همه حجم گرانی وفقرکه کمر مردم راشکسته
حمید۲۸۲۲۵۳۵۱۵:۱۴:۰۷ ۱۴۰۱/۱۰/۷
افزایش قیمت دلار مساوی است با فربه تر شدن رانت خواران و ثروت اندوزان و مرفهین بی درد و آقازاده ها و نابودی ته مانده اخلاق در بازار و تجارت و جامعه و بد بینی مردم
ناشناس۲۸۲۲۵۸۰۱۵:۴۴:۲۴ ۱۴۰۱/۱۰/۷
الله اکبر که ماشین پراید شد 25۰ میلیون
ناشناس۲۸۲۲۷۱۴۱۷:۲۰:۱۴ ۱۴۰۱/۱۰/۷
هر ساله دم ژانویه دلار قیمتش بالا میره و دلیلش هم بالا رفتن تقاضا برای دلاره. الانم که یکم شرایط کشور بهم ریخته و تقاضای بیشتری برای تبدیل ریال به طلا یا دلار هست این کاهش ارزش پول نمود بیشتری داشته. البته دلال بازی و خرید دلار با کارت های اجاره ای هم مزید بر علت شده. این درد از یه جا و دو جا نیست که با دو پاراگراف ریشه یابی و درمان بشه. کلا ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا هست که ثبات رو ایجاد می کنه اگه هر کدوم از اون یکی پیشی بگیره مشکل ساز میشه حالا میخواد این برهم خوردن تعادل مصنوعی باشه یا طبیعی.
ناشناس۲۸۲۲۹۲۷۱۹:۲۶:۳۴ ۱۴۰۱/۱۰/۷
وقتی بالا میرفت پایین هم میومد؟
ناشناس۲۸۲۳۱۶۱۲۱:۱۲:۱۵ ۱۴۰۱/۱۰/۷
اشتباه برداشت کردین، نگفتم مقطعی هستش. آیا ارزی که توسط دولت توزیع میشه دوباره به کشور بر میگرده که انتظار پایین اومدن قیمت رو داشته باشیم؟
ناشناس۲۸۲۲۷۹۴۱۸:۰۷:۴۰ ۱۴۰۱/۱۰/۷
نظام ارزی شناور مدیریت شده تکلیف دولت است !!!!
مجید۲۸۲۲۸۴۴۱۸:۴۱:۳۷ ۱۴۰۱/۱۰/۷
سلام دولت مجلس تا نخواھند مالیات بر سرمایہ را تصویب کنند از این ھم بدتر میشود جوان بہ جائ اینکہ بہ فکر کار تولید باشد دنبال دلال بازی میرود اگر آقایان از این طرح ھراسئ نداشتہ باشن شاید کسانئ احساس خطر میکنند ثروتشان بہ خطر بی افتد
حمید۲۸۲۲۹۸۳۲۰:۰۳:۳۲ ۱۴۰۱/۱۰/۷
رئیس جمهور وقتی سوادش در حد ابتدایی باشه مملکت اینطوری به گند کشیده میشه
علی۲۸۲۳۱۶۲۲۱:۱۲:۱۸ ۱۴۰۱/۱۰/۷
یه عده ایی نونشون تو همین گرونی هاست!
اصغر۲۸۲۳۱۶۶۲۱:۱۴:۰۶ ۱۴۰۱/۱۰/۷
متاسفانه در کشور ایران هر کسی به قدرت می‌رسد و یا مدیریتی میگیرد تمام مشکلات را به گروه دیگر ربط میدهد و هیچکدامشان حاضر به پذیرش سیاستها و مدیریت‌های اشتباهات نیستند و فقط هر چی جلوتر می‌رویم وعده های تو خالی بیشتر و ادعای رشد توسط دولتها و مدیران بیشتر میشود و هنوز هم که هنوز است واقعا نمیخواهند قبول کنند که تا با دنیا تعامل نداشته باشیم اوضاع بدتر و بدتر خواهد شد ولی چون خودشان برایشان قیمت اقلام خوراکی و هزینه مسکن و خدمات نسبت به دریافتی هایشان و ثروتی که دارند به حساب نمیاد فکر میکنند بقیه مردم هم همه چیز برایشان فراهم است سواره خبر از پیاده ندارد
کیوان۲۸۲۳۲۵۱۲۱:۵۱:۳۷ ۱۴۰۱/۱۰/۷
دوستان گرامی مملکت ثبات اقتصادی نداره مملکتی که هر روز دلار طلا ماشین گرون بشه چه اقتصاددانی داریم چه تولید کننده ای داریم ماشین ماهی تو این ۱۶ ماه دولت جدید ۶ میلیون گرون شده کره ۱۲۰۰ تومانی شده ۱۲۰۰۰ توان کجای دنیا این اقتصاد داره خدای باید بگیم دست مریضا هر کشوری رو میخوای نابود کنید باید دولت ایران بفرستی
محمد طاهر۲۸۲۳۲۶۴۲۱:۵۶:۴۵ ۱۴۰۱/۱۰/۷
اینهایی که هر روز در صف خرید دلار در صرافی ها صف کشیده اند از افراد تمکن جامعه هستند و دولت باید یارانه آنها را قطع کند.
ناشناس۲۸۲۳۲۶۶۲۱:۵۷:۰۱ ۱۴۰۱/۱۰/۷
تنها انتقاد کردن فایده ای ندارد تمام نظرات را خواندم همه فقط شکایت وانتقاد داشتند بنظر چاره کار ابتدا تک نرخی کردن دلار است رئیس کل بانک مرکزی مثل اینکه اصلا توباغ نیست میگوید معیار ما نرخ نیما است وارز کافی هم داریم بعد چند بازار موازی مثل دلار متشکل ودلار توافقی راه اندازی میکند وسامانه سنا درست میکند خوب کسی که با رابطه به دلار نیما دست پیدا می کند براحتی با 30در صد سود در بازار آزاد میفروشدبرای چه بدنبال صادرات وتولید باشد تازه در اختلال در بازار هم دست دارد وعمدا سعی در بالا بردن نرخ در بازار آزاد میکند که هم سودش بیشتر شود وهم آنرا تضمیین کند هر سوالی هم که مردم دارند براحتی به بهانه تحریم پاسخ داده میشود مجلس ودولت هم اصلا هیچ!
ناشناس۲۸۲۳۲۹۶۲۲:۱۰:۲۳ ۱۴۰۱/۱۰/۷
زمانی که دولت اقدامی در خصوص گرانی ارز که نتیجه آن گرانی مایحتاج مردم است نمی کند نشان می دهد که راه حلی ندارد
حسینی۲۸۲۳۳۹۶۲۲:۵۷:۴۲ ۱۴۰۱/۱۰/۷
با بی ارزش شدن پول ملی قدرت خرید مردم کم میشه اقتصاد شکست میخوره و خیلی اتفاق ها واسه جوانهای که درصد ازدواج هستن که بیشتر آمار طاق ها مربوط به مسائل مالی هستش چرا که با فشار اقتصادی هیچ کسی نمی تونه جوابگو خانواده باشه بحث همیشه به وجود میاد که در آخر زندگی خیلی ها نابود میشه . وقتی فقر تنگدستی به وجود بیا آمار دزدی بیشتر میشه و آسیب اجتماعی خیلی بدی شکل میگیره .. ک متاسفانه این همه آدم تو دولت هستش کسی تا الان راهکاری پیدا نکرده ارزش پول ملی کشور ما به گفته نماینده مجلس هشت برابر کمتر از کشور سوریه جنگ زده هستش .. فکر مردم باشید
دوست محمد احمدی۲۸۲۳۳۹۹۲۲:۵۸:۱۶ ۱۴۰۱/۱۰/۷
وقت سرمایه گذارخارجی بداندسرمایه آن امن است خودش باپول میاد سرمایه گذاری میکونه واینکه چی برسه خودی مردم پول خودرا خارج کند
ناشناس۲۸۲۳۴۲۳۲۳:۰۸:۵۲ ۱۴۰۱/۱۰/۷
تو سریال گاندو نشون داد وقتی قیمت سکه و دلار بالا رفت نهادهای امنیتی به سراغ معاون ارزی بانک مرکزی رفتند که چرا مطابق قانون به بازار ارز ورود نمیکنه خوب الان هم همین شرایط هست و بانک مرکزی باید اقدامی بکنه
حسنی۲۸۲۳۴۶۸۲۳:۳۳:۳۲ ۱۴۰۱/۱۰/۷
این عدم نظارت بر قیمت خودرو ارز و طلا فقط به نفع دلال هاست و ضرر قشر ضعیف جامعه
عبدالله۲۸۲۳۵۱۵۰۰:۱۱:۰۰ ۱۴۰۱/۱۰/۸
با سلام بیشترین سود از افزایش قیمت دلار نصیب دولت میشه و برای همین هست که از دیوار صدا در میاد ولی از دولت و مجلس هم سو با دولت صدایی شنیده نمیشه ؛ دیگه از زنده بودن خسته شدیم خدایا زودتر یا ما را بکش یا .....
ناشناس۲۸۲۳۵۸۳۰۰:۵۹:۴۱ ۱۴۰۱/۱۰/۸
تمام بد بختی هامون. از سود بانکی و ربا که دین حرام کرد شروع شد که اقتصاد جامعه رو ویران میکنه
الهام۲۸۲۳۶۰۲۰۱:۲۳:۳۱ ۱۴۰۱/۱۰/۸
یکی بگه چرا گوشت از اون ماه که ۱۸۰ بود یه دفه شد ۲۵۰؟!؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین