اژدها با بی‌میلی وارد می‌شود!

علی امیری فراهانی، گروه تعاملی الف،   4010928025 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

حرکت چین را نباید صرفا در مورد روابط سنتی چین با ایران و کشورهای عربی خاورمیانه تجزیه و تحلیل کرد و باید بسیار عمیق تر ان را ارزیابی کرد و باید در واقع ان را پیام بسیار محکمی از طرف چین به روسیه و هند و رقبای اسیایی چین دانست.

اژدها با بی‌میلی وارد می‌شود!

در چند روز گذشته همزمان با سفر سه روزه شی جین پینگ رهبر چین به عربستان و مواضع جدید و کاملا متفاوت چین در مورد نزدیکی و دوستی و همکاری با کشورهای عرب نفت خیز خلیج فارس و فاصله گرفتن از ژستهای دوستی با ایران شاهد انواع تحلیل‌ها و تفسیرها از این تغییر ناگهانی و بسیار شفاف چین در بین مفسران و کارشناسان دولتی و غیر دولتی در کشور هستیم.

بیشتر این تفسیرها و تحلیل‌ها بخصوص از سوی کارشناسان دولتی و خارجی کشور و حتی کارشناسان مستقل و غیردولتی کشور در حول کلیشه‌های سنتی و مربوط به ده‌ها سال گذشته هست که بله، اقدام چین بخاطر امتیاز عربستان هست یا چون عربستان فرش قرمز پهن کرده شی هم برای این خوش خدمتی عربستان ناگهان مواضع مورد میل عربستان را گرفته و یا از انطرف برخی می‌گویند این نشان از قدرت چین و رقابت با امریکا و تلاش چین برای از بین بردن هژمونی امریکا در دنیا است و...

ولی در عالم واقعیت اقدامات و مواضع جدید چین لایه‌های بسیار عمیق‌تری دارد که بسیار متفاوت و پیچیده تر از تحلیل‌هایی مانند گاو شیرده و سود و زیان و فقط در مورد رقابت ایران با کشورهای عربی در بدست اوردن دل چین است. در واقع بعد از اجلاس ماه گذشته حزب کمونیست چین و تمدید تقریبا همیشگی جایگاه شی در قدرت چین و گفتگوی چهار ساعته شی با بایدن در اندونزی، مواضع اعلام شده چین را باید به عنوان یک تحول اساسی و انقلابی در چینش و ارایش توازن قوا در دنیا دانست که بعد از جنگ جهانی دوم یا حداقل فروپاشی شوروی دنیا شاهد چنین تغییر ارایش در روابط بین الملل نبوده و فقط ما در اغاز آن هستیم.

برای توضیح بیشتر، سیاست و استراتژی اصلی چین در چهار دهه گذشته با وجود تبدیل شدن به بزرگترین بازار و قدرت اقتصادی از نظر حجم و دومین قدرت اقتصادی دنیا از نظر ارزش افزوده این بود که در چالش‌ها و مجادلات دنیا نقش بی طرف و خنثی و ساکت را بازی کند. این سیاست چین بر خلاف ظاهر ان ناشی از صلح طلب بودن و بی طرف بودن چین نبود بلکه ناشی از عقل معاش و تلاش برای فرار از دادن هزینه توسط دولت چین بود. در واقع این بزرگترین انتقاد امریکا و اروپا به چین بود که وقتی پای منافع چین وسط باشد چین خود را مانند اژدهایی خطرناک حافظ و مدافع منافع مالی خود می‌داند ولی وقتی پای دادن هزینه برای ایجاد امنیت در دنیا باشد چین ناگهان خود را بشکل پرنده صلح معرفی می‌کند. در واقع چین در تمام این مدت تلاش داشت تا با ظرافت از غرب و ناتو و امریکا سواری مجانی بگیرد ولی در بیست سال گذشته شرایط ژئو پولتیک دنیا بشدت متفاوت شده و دیگر امریکا و ناتو حاضر نیستند سواری مجانی به چین بدهند و از او می‌خواهند که هزینه ایجاد امنیت مثلا در مورد انرژی خلیج فارس و امنیت کشتیرانی بین المللی را بپردازد.

همانطور که در یادداشت‌های قبلی این قلم اورده شده در 15 سال گذشته دنیا و بخصوص امریکا و اروپا با دو انقلاب شیل نفتی و انرژی باد روبرو بوده که بکلی مختصات ژئوپولتیک دنیا را تغییر داده. 15 سال پیش و در زمان حمله بوش-چنی به عراق امریکا کمترین میزان تولید نفت تاریخ خود از 1950 را داشت و در روز 15 میلیون بشکه خالص واردات نفتی داشت و اروپا بشدت به نفت و گاز روسیه و خاورمیانه وابسته بود و البته چین هم واردات عمده‌ای نداشت. ولی در حال حاضر امریکا به برکت انقلاب شیل نفتی به بزرگترین تولید کننده نفت دنیا و صادر کننده خالص نفت تبدیل شده و در زمینه گاز فقط در 5 سال گذشته از صادرات صفر گاز مایع به 150 میلیارد متر مکعب صادرات گاز مایع که حتی بیشتر از قطر و استرالیا هست تبدیل شده و تا 5 سال دیگر صادرات گاز مایع امریکا براحتی به 250 میلیارد متر مکعب یعنی دو برابر قطر خواهد رسید و اروپا هم با گسترش برق بادی براحتی به رقم 40 درصد مصرف برق در کشورهای بزرگی مانند المان رسیده و با توجه به اقدام پوتین سرعت گسترش انرژی بادی در المان و انگلیس و کشورهای اروپایی چند برابر شده و تا 5 سال اینده اصولا دیگر نیازی به گاز برای تولید برق در اروپا نخواهد بود و گاز باقیمانده مورد نیاز صنایع شیمیایی و پتروشیمی و... اروپا براحتی از امریکا تامین خواهد شد.

ولی از انطرف همه کشورها اسیایی و در راس آن چین و هند با سرعت باور نکردنی به نفت و گاز خاورمیانه و خلیج فارس متکی می‌شوند. تنها واردات چین به 12 میلیون بشکه در روز و واردات گاز مایع چین به 150 میلیارد متر مکعب در روز رسیده که 70 درصد ان از تنگه هرمز باید عبور کند و در مورد هند و سایر کشورهای اسیایی با همین سرعت در حال وابستگی به نفت و گاز خلیج فارس هستند. حالا امریکا و اروپا به چین فشار اوردند که دیگر نمی‌توانی انتظار داشته باشی که این ارتش امریکا و ناتو باشد که هزینه کند تا امنیت انرژی چین با هزینه مالیات دهندگان امریکا و اروپا در خلیج فارس تضمین شود. بلکه چین باید مسئولیت قبول کند و خود شروع به هزینه و سیاست فعال برای حفظ امنیت جریان مداوم نفت و گاز بطرف چین و اسیا باشد.

از انطرف اقدام پوتین و عدم موفقیت سریع پوتین و فرو رفتن روسیه در باتلاق اکراین بطور کلی معادلات و پیش‌بینی‌های چین و روابط چین با روسیه را تغییر داده. روسیه و پوتین بزرگترین تولیدکننده و صادرت کننده نفت و گاز دنیا هستند ولی چین بزرگترین وارد کننده نفت و گاز دنیا است. ولی استفاده پوتین از نفت و گاز صادراتی خود به عنوان سلاح علیه اروپا و اقتصاد جهانی بشدت به ضرر چین تمام شده. در واقع پوتین برای گرفتن امتیاز از اروپا بدون توجه به تاثیرات ان بر اقتصاد چین به هر کاری دست زد و می‌زند که قیمت نفت و گاز در دنیا را افزایش دهد. همان موادی که چین بیشترین نیاز به واردات ان را دارد. در این راه روسیه انقدر پیش رفته که حتی از ایران و حوثی‌های یمن برای فشار بر عربستان و امارات و کشورهای خلیج فارس استفاده کرده تا انها را مجبور کند که سطح تولید و صادرات نفت خود را به نفع پوتین افزایش ندهند تا قیمت جهانی نفت و گاز بالا بماند. طبیعی است که چین عملا دارد می‌بیند که تمام اقدامات پوتین حالا بر علیه اقتصاد چین شده و از انطرف امریکا و اروپا هم دلیلی نمی‌بینند که مثلا در برابر یمنی‌ها از عربستان و امارات دفاع کنند تا قیمت نفت و گاز در دنیا به نفع چین کاهش یابد. همین می شود که چین می بیند هیچ چاره‌ای برای او باقی نمانده جز اینکه به عنوان یک بازیگر فعال وارد معادلات انرژی خاورمیانه شود. در واقع اژدها با بی میلی مجبور شده است که وارد شود و هزینه دفاع از جریان مستمر نفت و گاز از تنگه هرمز را با تغییر سیاست سنتی خود در مورد ایران و خاورمیانه بپردازد. همین است که حرکت چین را نباید صرفا در مورد روابط سنتی چین با ایران و کشورهای عربی خاورمیانه تجزیه و تحلیل کرد و باید بسیار عمیق تر ان را ارزیابی کرد و باید در واقع ان را پیام بسیار محکمی از طرف چین به روسیه و هند و رقبای اسیایی چین دانست.

چین به عنوان یک بازرگان و کاسب بسیار موفق در راسته بازار دنیا فقط بدنبال امنیت و رونق اقتصادی و داد و ستد است. ولی پوتین به عنوان کاسبی که شدیدا ناموفق است بدنبال به هم ریختن بازار. از انطرف چین بشدت نگران هند و رونق بسیار بزرگ اقتصاد هند است. چین می‌داند که هند بشدت تشنه انرژی نفت و گاز است و با این رشد اقتصادی که دارد و نزدیکی به خلیج فارس و وجود میلیون‌ها کارگر هندی در کشورهای عرب نفت خیز اگر چین زودتر وارد خلیج فارس نشود ممکن است که هند جای او را پر کند و این هند باشد که در اسیا اعراب را در جبهه خود و در نهایت تهدیدی برای چین باشد. و البته چین می‌داند که تمام اسیا و رقبای چین از ژاپن و کره جنوبی تا ویتنام و تایوان و هند بشدت به نفت و گاز خلیج فارس وابسته هستند. پس در واقع امریکا و بایدن با یک سیاست جا خالی کردن در خاورمیانه زمینه رقابت بزرگ و اختلاف بین چین و روسیه و هند را مهیا کرده. حالا چین و هند و روسیه هستند که می خواهند کشورهای عرب خلیج فارس را بسوی خود جذب کنند. و این داستان اصلی و دلیل مواضع بشدت متفاوت چین در سفر اخیر شی است.

چین مجبور است که بری تامین امنیت انرژی خود و داشتن دست بالاتر در رقابت با هند و ژاپن و کره جنوبی و تایوان با عرب‌ها زودتر متحد شود. البته چین ابتدا تلاش کرد که این رابطه را با ایران برقرار کند. ولی فرصت سوزی‌ها و مدیریت ضعیف اقتصادی ایران در صنایع نفت و گاز در طرف ایرانی و از انطرف روابط بشدت خصمانه ایران با امریکا و روابط بسیار دوستانه ایران با پوتین که بدنبال گران‌تر کردن نفت و گاز دنیا است باعث شد که رهبران چین متوجه بشوند که نمی‌توانند روی ایران در تامین و تضمین انرژی چین حساب بزرگی باز کنند.

شاید دوستان حالا بفرمایند که در واقع این شکست امریکا و غرب از چین است که صحنه خاورمیانه را برای چین باز گذاشتند و به قول معروف عرصه را خالی کردند. ولی این دوستان توجه نمی‌کنند که امریکا و اروپا در شرایط جدید اصلا از نزدیکی کشورهای عربی نفت خیز خلیج فارس به چین نگرانی ندارند. اولین دلیل این است که همانطور که گفته شد امریکا بدلیل انقلاب شیل نفتی و اروپا بدلیل انقلاب انرژی باد دیگر نیازی به نفت و گاز خاورمیانه در سطج گسترده ندارند. از طرف دیگر اولویت امریکا و اروپا در حال حاضر محدود کردن محور روسیه و ایران هم بخاطر امنیت اسراییل و هم بخاطر امنیت اروپا است. و نکته بسیار مهم دیگر اینکه درست است که امریکا صحنه را برای ورود چین در خاورمیانه خالی کرده که از خروچ بایدن از افغانستان و خارج کردن موشک‌های امریکایی از عربستان توسط بایدن شروع شد ولی این معامله برای امریکا بسیار سود اور است. حالا چین است که باید امنیت خلیج فارس و کشورهای عرب ان را در برابر فشار ایران و نفوذ روسیه بدوش بگیرد ولی امریکا باز هم بیشترین سود را از صادرات نفت و گاز خلیج فارس به چین بدست خواهد اورد. دلیل ان هم این هست که صنعت نفت و گاز چین تا حداقل 40 سال اینده از نظر تکنولوژی قادر به تامین نیازهای صنعت نفت و گاز عربستان و قطر و امارات و کویت و عراق و... بدون همکاری شرکت‌های امریکایی و غربی نیست. پس هژمونی و تاثیر امریکا در صنعت نفت با وجود حضور چین در خلیج فارس باز هم خدشه‌ای نخواهد دید که هیچ بلکه برای غرب بهتر هم می‌شود. حالا هم چین هزینه امنیت را می‌پردازد و هم حسابی سرمایه به پروژه های نفت و گاز این کشورها تزریق می‌کند و این سرمایه‌ها در نهایت خرج خرید تکنولوژی از شرکت‌های امریکایی و غربی می‌شود.

بنابراین می‌بینید که متاسفانه باز هم کارشناسان و تحلیلگران دولتی چه در ایران و چه در روسیه فرسنگ‌ها از دنیای بشدت متحول امروز عقب ماندند. هنوز بیشتر تحلیلگران و کارشناسان و مشاوران تیم سیاست خارجی که با وجود ده‌ها سال زندگی در غرب دکترین زمستان سرد را صادر می‌کنند و تصور می‌کنند که انچه نشریات غربی با بدبینی و بزرگ نمایی تبلیغ می‌کنند تا فروش بیشتری داشته باشند بواقع مشکلات غرب است متوجه نیستند که دنیای امروز با دنیا قرن نوزدهم و حتی بیستم متفاوت شده. امریکا یا غرب برای کنترل و حفظ جایگاه خود نیاز ندارند که مانند قرن بیستم بدنبال تضمین جایگاه انحصاری خود در کشورهای نفت خیز باشند. فقط کافی است در چند زمینه مشخص برتری خود را نسبت به مثلا چین یا روسیه حفظ کنند تا دنیا را همچنان در اختیار داشته باشند. زمینه‌هایی مانند صنعت هوایی. تسلیحاتی و ابزار دقیق. صنعت نیمه هادی‌ها. صنعت مایع کردن گاز. شیل نفتی. دنیای اینترنت. حفاری افقی و.....

فقط به عنوان مثال هدف اصلی لایجه 360 میلیارد دلاری که دولت بایدن برای حمایت از صنعت نیمه هادی‌ها در امریکا به تصویب رساند این است که تضمین شود فاصله سی ساله چین در صنعت نیمه هادی‌ها با امریکا کاهش پیدا نکند. وقتی شما صنعت نیمه هادی‌ها را در قرن 21 در دست داشته باشید عملا دست بالا را دارید. یک صفحه الکترونیکی نیمه هادی‌ها با قطر بیست سانتیمتر به نظر ساده می‌اید. ولی برای تعبیه میلیاردها ترانزیستور میکروسکوپی بر روی ان نیاز به 1100 مرحله بسیار پیچیده فنی و صنعتی دارد. تا زمانیکه چین یا هر کشور دیگری نتواند در این زمینه‌ ها به غرب برسد درگیر شدن با غرب نتیجه‌ای جز سرنوشت پوتین و روسیه در اکراین ندارد و چین بخوبی و با افتادگی این واقعیت را پذیرفته و تلاش دارد با تعقل و منطق و صبر استراتژیک به ان مرحله برسد و تا انزمان هرگز و هرگز انتظار نداشته باشید چین برای خوشایند پوتین یا مثلا فرش قرمز بن سلمان برنامه‌های ملی خود برای صیانت از مزیت‌ها و منافع ملی ملت 1.5 میلیاردی چین را فدا کند.

در پایان به عنوان کسی که دهها سال هم در غرب و هم در چین با چینی‌ها کار کرده باز باید یاداوری نمایم که چین هرگز و هرگز در سیاست همکاری خود با غرب و داد و ستد با غرب و حفظ رابطه ویژه با لابی طرفدار اسراییل در غرب تنها بدلیل تمایلات ما یا حتی پوتین تغییری ایجاد نخواهد کرد. هدف چین این نیست که الگو و سیستم متفاوتی از غرب ایجاد کند بلکه هدف اصلی چین این است که یکی از اعضای غرب شود و اعتقاد دارد چون بزرگ است بطور اتوماتیک رهبری غرب را حداقل در کنار امریکا در دست خواهد گرفت. در این راه همانطور که می‌بینید از ایران و پوتین که هیچ حتی حاضر است در مورد تایوان که به قول خودش برایش حیثیتی است کوتاه بیاید و سکوت کند کما اینکه در 70 سال اخیر تایوان را تحمل کرده و اگر لازم باشد 70 سال دیگر هم وضعیت کنونی تایوان را تحمل خواهد کرد ولی منافع ملی و مزیت‌های ملی خود را فدا نخواهد کرد و مگا معامله قرن بین شی و بایدن در اندونزی برای ارایش جدید توازن قوا در اسیا و خاورمیانه به ضرر روسیه تاییدی مجددی بر این سیاست و اراده غیر قابل تغییر اندیشمندان و خردمندان حزب کمونیست چین است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۰۹۷۵۷۱۳:۰۴:۲۳ ۱۴۰۱/۹/۳۰
بعنوان یک مخاطب توصیه میکنم این مقاله بصورت دقیق و تحلیلی توسط سیاستگذاران داخلی، مخاطبان و اعضای تیم الف و دیگران مطالعه شود چون تحلیلی بشدت واقعی و قرین به صحت و دقت است.
ناشناس۲۸۱۰۰۵۵۱۵:۵۳:۲۹ ۱۴۰۱/۹/۳۰
بسیار موافقم. پس از مدت ها یک تحلیل خواندم که هم سطح با تحلیل های رسانه های مطرح بین المللی است، خط ذهنی نویسنده، استدلال هایش و منابعی که مورد توجه قرار داده، به صورت منطقی قابل درک است.
ناشناس۲۸۱۰۱۱۶۱۶:۲۴:۱۰ ۱۴۰۱/۹/۳۰
اگر این مقاله از آقای علی امیری فراهانی که در همین سایت الف منتشر شده و نظرهای پایین آن را بخوانید متوجه صحت و دقت مقالات ایشان و نظرات خوانندگان خواهید شد: https://www.alef.ir/news/3990812012.html
ناشناس۲۸۱۰۷۵۷۲۱:۰۹:۴۷ ۱۴۰۱/۹/۳۰
دوست عزیز ممنون که ان مقاله را به یاد دارید. الان هم با احترام کاملا موارد اصلی ان مقاله را تایید می کنم و همه هیاهوی بعد از انتخابات 2020 دقیقا نشان داد که اصول ان مقاله و پیش بینی های ان مقاله درست بوده چون در همان مقاله هم صریحا اوردیم که : ...شانس انتخاب مجدد ترامپ در این انتخابات بالای 80 درصد است... شما تصور می کنید چرا نگفتیم صد در صد؟ چون ان بیست درصد در علوم اجتماعی و سیاسی برای همین تاثیرات عوامل غیر روندی و غیر طبیعی است. مانند مسابقه فوتبال. هیچ کس نمی تواند و نباید مدعی شود صد در صد حتی نتیجه دیدار المان با مثلا پاکستان را می تواند پیش بینی کند. چون غیر از خود فوتبال هیچ کارشناسی نمی تواند جراحت یا اخراج یا تصمیمات اشتباه داوری به عمد و غیر عمد را پیش بینی کند. ان بیست درصد برای همان بود. ولی حالا که به ان یادداشت رجوع دادید خوب است یکبار دیگر پاراگراف اخر ان را با توجه به وضع امرزو اقتصادی و قیمت ارز با وجود تغییر دولت و تیم اقتصادی و ... را دوباره مطاله بفرمایید: در پایان یک گریز کوچک هم به قیمت دلار در بازار بزنیم. همانطور که این قلم در آخرین یادداشت خود در شهریور (ترامپ برای به نتیجه رسیدن تحریم‌ عجله ندارد) اورد، قیمت دلار در اقتصاد ایران در حال حاضر همان 25 تا 30 هزار تومن است و حتی پیروزی ترامپ یا بایدن هم نمی‌تواند به صورت اساسی این قیمت را تغییر دهد. ولی اگر تا یکماه بعد از نتایج انتخابات امریکا همچنان سیاست خارجی کشور بر همان پاشنه بچرخد و همچنان کارخانه چاپ و نشر پول و نقدینگی بانک مرکزی با نرخ سه تا چهار تریلیون تومن در روز نقدینگی جدید به بازار ایران پمپاژ کند باید به انتظار ماه‌های سخت‌تری باشیم. این علم است، بقیه تعارف و تبلیغ و آرزو.
ناشناس۲۸۰۹۷۶۰۱۳:۰۵:۲۰ ۱۴۰۱/۹/۳۰
اژدها رفته عربستان شیر گاوش را بدوشه
ناشناس۲۸۱۰۷۲۷۲۰:۵۱:۳۷ ۱۴۰۱/۹/۳۰
این گاوی که مد نظر شماست دارد می دوشد نه شرقی نه غربی نمی گوید و دارد از رقابت هر دو استفاده می کند باید منافع کشورت قدم برداشت نه کشور در تحریم قفل کرد
ناشناس۲۸۰۹۷۷۸۱۳:۱۴:۲۴ ۱۴۰۱/۹/۳۰
شما شالوده اصلی استدلالاتون بر این امر استواره که چون روسیه نمیذاره قیمت نفت بیاد پایین چین داره ضرر میکنه. در صورتی که همین الان که صحبت میکنیم قیمت نفت در بازه منطقی قرار داره و پیش بینی های آینده هم همگی حاکی از کاهش قیمت داره. از طرفی میگید آمریکا و اروپا نگران نیستند که چین به خاورمیانه نزدیک بشه چون دیگه به نفت و گاز مثل سابق نیاز ندارند. در صورت اینکه تمامی پیش بینی ها حاکی از اینه که تا پایان تمام شدن ذخایر نفتی جهان علی رغم تمامی پیشرفت هایی که حاصل شده بشر همچنان متکی به ذخایر نفت و گاز باقی خواهد ماند و هیچ چیز نمیتواند جایگزین واقعی ای برای نفت باشد. از طرفی اصلا این موضوع را در نظر نگرفتید که همکاری نزدیک چین با خاورمیانه در صنعت نفت میتواند زمینه ساز همکاری های آتی و گسترده تر شود. نتیجتا تنها چیزی که در مقاله تان درست بود این بود که برای چین فقط معامله و ارزش معامله هست که اهمیت دارد.
ناشناس۲۸۱۰۰۶۸۱۵:۵۹:۱۳ ۱۴۰۱/۹/۳۰
البته نویسنده به طور خلاصه عنوان کرده اروپا و آمریکا توان تامین بخش قابل توجه انرژی مورد نیاز خود و دیگری را طی 15 سال کسب کرده اند، و به زودی کل این نیاز را تامین خواهند کرد، لذا چین و هند که انرژی مورد نیازشان از خاورمیانه تامین می شود، باید نقش پررنگ تری در هزینه های این منطقه پر تلاطم بپردازد. هرگز نگفته اروپا و آمریکا بی نیاز از نفت و گاز می شوند. یکبار دگر چند پاراگراف را مطالعه بفرمایید.
ناشناس۲۸۰۹۷۸۷۱۳:۱۷:۱۴ ۱۴۰۱/۹/۳۰
بسیار خرسندم که چنین مقاله ارزشمندی را در این خبرگزاری میبینم. اگر فارغ از کلیشه های سیاسی موجود به دنیا بنگریم آنچه مشخص است اینست که چین اساسا بازیگری مستقل از غرب نیست چین بشدت وابسته به روابط بین الملل بوده و اقتصاد چین بعنوان اولویت اول دولت آن عمیقا در برابر تحریم و انزوای سیاسی شکننده است و این بدلیل پاشنه آشیل جمعیت بسیار بالای چین است. از طرف دیگه دقیقا همونطور که نگارنده آگاه اشاره کردند چین به لحاظ تکنولوژیک در عرصه های اشاره شده در همین مطلب و حتی عرصه های دیگری فاصله آشکاری با غرب و امریکا دارد و این لزوم برقراری ارتباط متوازن با شرق و غرب و همچنین ارتباط برادرانه و مطلوب با همسایگان عرب رو برای ایران بیش از پیش مهم و حیاتی میکنه تا ایران بتونه در حالتهای مختلف برنده تحولات سیاسی در دنیا باشه.
ناشناس۲۸۰۹۸۴۱۱۳:۴۰:۰۳ ۱۴۰۱/۹/۳۰
این نحلیل‌ها رو تز کجا درمیارین!؟ یعنی اگه قیمت نفت بالا بره فقط برای چین بالا می‌ره!؟ خب برای اروپا و آمریکا هم بالا می‌ره دیگه!! یعنی چون آمریکا از نفت خلیج فارس استفاده نمی‌کنه، قیمت نفت هم براش مهم نیست!؟ اروپا الان داره نفت رو به فیمت قبل از جنگ اوکراین می‌خره!؟ حالا اینا هیچی، آلمان قراره بعدا از انرژی بادی استفاده کنه، الان که هنوز داره نفت و گاز استفاده می‌کنه که!! شما وضعیت الانش رو داری با اتفاقاتی که معلوم نیست در آینده بیوفته مقایسه می‌کنی!؟ مثل اینکه دولت ایران بیار بگه قراره ۴سال دیگه تورم تک رقمی بشه بخاطر همین مردم دلار نخرن!
ناشناس۲۸۰۹۹۹۰۱۵:۱۶:۵۳ ۱۴۰۱/۹/۳۰
دوست عزیز دقت نکردی. گفته شد الان امریکای شمالی روزی ۲۲ میلیون بشکه نفت و سالانه بیشتر از ا تریلیون و دویست میلیارد متزمکعب گاز تولید و سالی ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز صادر میکند. بالا رفتن قیمت نفت و گاز یعنی سود کلان برای دولت فدرال امریکا از ناحیه مالیات و... از انطرف دولتهای اروپا و امریکای شمالی در سیطره احزاب دمکرات و چپ هستند که بزرگترین هدف انها افزایش تولید انرژی باد و خورشیدی است و برای این منظور گران بودن نفت و گاز در دنیا هدف میان مدت انهاست تا انرژی های گران نوین اقتصادی تر بشود
ناشناس۲۸۰۹۸۴۳۱۳:۴۰:۴۲ ۱۴۰۱/۹/۳۰
از معدود مقالات قابل فکر و بررسی مجدد در سایت الف بود. به نظر ارزش بررسی بیشتر و مطالعه دقیق تر دارد
ناشناس۲۸۰۹۸۴۶۱۳:۴۱:۴۲ ۱۴۰۱/۹/۳۰
احسنت چین عضوی از تیم غرب هست و هر چند اختلافاتی با آنها داشته باشد ولی فلسفه غرب را پذیرفته وگرنه انقدر رشد نمیکرد.
M۲۸۱۰۰۱۵۱۵:۲۸:۵۶ ۱۴۰۱/۹/۳۰
برداشت من این است که چین بدلیل وابستگی به انرژی سوخت دارد به آمریکا نزدیک شده وامریکا اعراب نفتی را رشوه به چین داده تا از اتحاد روسیه ایران دست کشیده وبا غرب متحد مخفی بماند واز حمایت روسیه وازفشار بر تایوان دست بکشد که این سیاست غرب به هدف اصابت کرده این جریان با لابی گری پاکستان که به چین نزدیک است ونوکر انگلیس است صورت گرفته روسیه هند را دور کرد تا چین را بگیرد شکست خورد چین دنبال پول است هیچ برایش اندازه پول ارزش ندارد
ناشناس۲۸۱۰۰۱۹۱۵:۳۳:۴۴ ۱۴۰۱/۹/۳۰
اونقدر که از اقتصاد چین و روسیه و اعراب و آمریکا و اروپا میدانید و تحلیل میکنید ای کاش یک درصد هم از اقتصاد داخلی میدانستید.
علی۲۸۱۰۰۲۲۱۵:۳۶:۱۱ ۱۴۰۱/۹/۳۰
هزار بار آفرین بر آقای فرهانی با این قلم شیوا و ذهن پویا ، دقیقا در صنعت نیمه هادی که موتور پیشران و پیشرفت در تکنولوژی و صنایع الکترونیکی است غرب دست بالا را دارد
ناشناس۲۸۱۰۱۰۲۱۶:۱۵:۲۵ ۱۴۰۱/۹/۳۰
صحنه و‌ پشت صحنه بسیار درست و دقیق دیده شده و تحلیل بسیار درستی شده توسط نگارنده. هر تصمیمی توسط سیاستمداران گرفته بشه که با واقعیت طرح شده در این مقاله همخوانی نداشته باشه، محکوم به شکست خواهد بود. شکستی سنگین‌تر از شکست‌های قبلی. اژدها بسیار میتونه خطرناک بشه اگه منافعش کوچکترین تهدید مستقیم با غیرمستقیمی بشه توسط ایران.
ناشناس۲۸۱۰۱۸۷۱۷:۰۴:۳۸ ۱۴۰۱/۹/۳۰
تحلیل شما اینه که نفت فقط برای انرژی وسوخت استفاده میشه اینو فراموش کردید که از نفت و گاز هزاران ماده مهم به دست میاد که همه کشورها به ان نیاز دارند چه صنعتی وچه در حال توسعه .
ناشناس۲۸۱۰۲۶۳۱۷:۳۹:۳۹ ۱۴۰۱/۹/۳۰
تحلیل ایشان این است که آمریکا و اروپا بخش اعظم نیاز خود به نفت و گاز را خودشان تامین می کنند، و به زودی کل نیازشان را خودشان تامین خواهند کرد، حال بابت هر استفاده ای. البته که در واقع آمریکا است که تامین می کند، و اروپا نیز برای آمریکا حکم خانواده دارد، فرق می کند با باقی متحدانش.
ناشناس۲۸۱۰۳۲۳۱۸:۰۴:۲۳ ۱۴۰۱/۹/۳۰
تحلیل بسیار منطقی و واقع گرایانه ، و جالبتر این که از سایت اصولگرای الف انتظار انتشار این تحلیل را نداشتم .
ناشناس۲۸۱۰۴۷۷۱۹:۰۳:۰۰ ۱۴۰۱/۹/۳۰
فقط این رو من همیشه فکر میکنم دشمن اول ما روسیه و دومی چین است و بس
ناشناس۲۸۱۰۴۸۱۱۹:۰۵:۳۹ ۱۴۰۱/۹/۳۰
به صورت غیر قابل باوری ایران از معادلات ژئوپلتیک منطقه نادیده گرفته شده ما بعنوان دارنده دومین ذخائر گاز جهان و دارنده چهارمین ذخائرنفت جهان کجای معادله هستیم
علی۲۸۱۰۵۱۵۱۹:۱۵:۵۱ ۱۴۰۱/۹/۳۰
متاسفانه دولتمردان ما فراموش کرده اند چین بزرگترین شریک تجاری امریکاس
رحیم۲۸۱۰۵۲۱۱۹:۱۸:۴۰ ۱۴۰۱/۹/۳۰
آخر چین چه داره تمام داشته های چین سر ریز صنعت غرب هست اگر نه چین مصرف کننده صنعت غرب است دور ریز صنعت غرب به عنوان تولید بی کیفیت چین کدام تولید چین برند جهانی است فقط کپی آن هم فقط ظاهری
ناشناس۲۸۱۰۵۹۷۱۹:۵۳:۵۹ ۱۴۰۱/۹/۳۰
جنگ اوکراین ثابت کرد هنوز منابع فسیلی امکان ایجاد تغییرات وسیع را دارد مزیت عقب ماندگی در خاورمیانه و افریقا موجب چرخش اقتصاد و امنیت غذایی برای دنیای می باشد ما هنوز در عصر نفت هستیم
ناشناس۲۸۱۰۶۸۵۲۰:۳۷:۴۶ ۱۴۰۱/۹/۳۰
ظاهرا شما نمی خواهید این موضوع دیده شود که در جنگ تمدن غرب علیه تمدن شرق خیلی برای غرب مهم است که بر منابع انرژی مورد نیاز چین در غرب آسیا و روسیه تسلط پیدا کنند وراه تنفس چین را دراختیار داشته باشند .برای این کار حاضر شدند هزاران میلیارد هزینه کنند. کشورهارا ویران کنند و سنگرهای ناتو را در مرز روسیه برپا کنند که منجر به جنگ فعلی ناتو و روسیه درخاک اوکراین شده . چین از سی سال پیش این جریان را درک کرده و متناسب با آن تلاش میکند.اگر ایران و روسیه نمیتوانستند غرب را در سوریه شکست دهند و خاور میانه جدید رایس تولد موفق داشت اکنون وضعیت برای ایران وروسیه و چین جور دیگر بود.
ناشناس۲۸۱۰۷۰۱۲۰:۴۲:۴۲ ۱۴۰۱/۹/۳۰
واقعیت باید گفت وقتی در ایران تخصص و سیاست استفاده از ظرفیت های زیادی که دارد وجود ندارد وفا دار بودن و یا نبودن دیگر کشورها هیج سودی ندارد مشکل مدیران داخل باید مورد مورد بررسی قرار گیرد نه دیگر کشورها
شهاب۲۸۱۰۷۲۲۲۰:۴۹:۳۶ ۱۴۰۱/۹/۳۰
چه عجب یک مطلب واقع بینانه دیدیم.
هم وطن۲۸۱۰۷۸۸۲۱:۳۰:۴۲ ۱۴۰۱/۹/۳۰
بسیار مطالب قابل بررسی و ارزنده ای مطرح شده و امیدوارم همه کارشناسان و مسئولین به بررسی ابعاد مختلف تحولات جهانی توجه بیشتری کنند
علیرضا۲۸۱۰۸۳۵۲۱:۵۷:۳۳ ۱۴۰۱/۹/۳۰
۱-نفت و گاز فقط برای سوزاندن نیست. ۲-های تک های بادی و سولار فقط مکمل نیروگاهای حرارتی هستند نه جایگزین،می توانند باشند.اماروی تنه اصلی ۳-انقدر گران تمام میشوند.که باید با نفت گاز رقیق بشوند. ۴- قرارداد چین ایران،چین روسیه با یوآن است. اما قرارداد چین عربستان دلار آمریکا،این برای غرب از هر چیزی مهم تر است،دلارنفتی،یا یوان نفتی ۵- چین یا آمریکا یا غرب پوسته ظاهراند،اصل سرمایه دار است،و اصل سرمایه داری،سود و اساس سود هزینه کمتر وفروش بیشتر است،غرب گران شده و گران تولید می کند،اما کمتر و ارزان تر می خرد.اما آسیا ارزان تولید می کند اما گران می خرد.پس بهینه سرمایه گذاری در آسیا است.وغرب فقط می تواند در آرامش .فقط نظاره گر اسباب کشی باشد.از آمریکا به آسیا.و بلااستفاده شدن اسراییل در
ناشناس۲۸۱۰۸۶۹۲۲:۱۴:۵۱ ۱۴۰۱/۹/۳۰
شما این تحلیل را از کجا اقتباس کردید ؟ بنظرم توسط یک اندیشکده آمریکایی طراحی شده .
کاوه۲۸۱۰۸۷۳۲۲:۲۴:۵۵ ۱۴۰۱/۹/۳۰
چینی ها سالهاست که بطرف غرب گرایش پیدا کرده اند و ایده لوژی مارکسیسم مائوئیست خود را با دکترین جدیدی بنام تعامل با غرب و مماشات با شرق جایگزین کرده اند اینکه فکر کنیم چینی ها معطل می مانند تا ما تصمیم بگیریم آیا با آنها معامله کنیم یا نه امری خیالی است .
ناشناس۲۸۱۰۸۸۵۲۲:۳۵:۰۹ ۱۴۰۱/۹/۳۰
انتشار این مقاله زیبا در الف مرهون پشت پای محکم چینی ها به سیاستمداران آرمانگرای ماست که باعث شد کمی واقعی تر به دنیا و دوستان خود نگاه کنند.
م. گ۲۸۱۰۹۰۳۲۲:۴۳:۳۱ ۱۴۰۱/۹/۳۰
در این قضیه قراردادهای چین وکشور های عربی که حیاط خلوت غربی ها بودند کاملا مشخص است که این قضیه با چراغ سبز آمریکا وغربی ها صورت گرفته
عاکف۲۸۱۰۹۷۱۲۳:۲۸:۵۲ ۱۴۰۱/۹/۳۰
نویسنده ی محترم صحنه ی ژئوپولتیک جهانی را به خوبی بررسی کردند. البته دو موضوع فراموش شده بود: ۱- جای خالی پایداری یا استبیلیتی حکومت‌ها در تحلیل ۲- تاکید بیش از حد و غیر واقعی بر اهمیت اسرائیل برای اروپا، در اروپای امروز اسرائیل یک بدهکاری یا لایبیلیتی در عرصه ی ژئوپولتیک به حساب می آید حداقل تا زمان تشکیل کشور فلسطینی. ۳- تمام این محاسبات مخصوصا در موضوع تغییر اهمیت نفت خام و انقلاب انرژی بادی یک سال پیش هم حاکم بود. چرا الان پر رنگ شده.
ناشناس۲۸۱۱۰۱۲۲۳:۵۲:۳۷ ۱۴۰۱/۹/۳۰
کاش این حرفا بیانیه بشه به دست مسئولا برسه چون نمیدونیم چه اتفاقی قراره بیوفته...
احمد علی۲۸۱۱۰۸۲۰۰:۳۶:۱۷ ۱۴۰۱/۱۰/۱
تحلیل کاملا نادرست اولا روسیه در باتلاق جنگ اوکراین گیر نکرده تاریخ نشان میدهد روسیه به هدف اصلی خود همین الان هم رسیده اوکراین بیست سال عقب رفته از هر لحاظ در آینده گواهی پیروزی پوتین صادر میشود بعضی از کشورها بطور خاموش درحال توسعه هستن هژمونی غرب به زودی پایان می یابد این تحلیل نیست ی مغلطه ی نامفهوم جک سیاسی است چرخش اقتصاد محور به طرف شرق است شما تحلیل کن اسراییل چرا مثل سگ هار داره به هر دری میزنه ی مثالی است میگن همه جا باشی هیچ جا نیستی یکجا باشی همه جا هستی ایران همون قرارداد 25ساله ی چین رو به نحو احسن رعایت کنه و اجرا کنه هند هم پا پیش میزاره و به ما نیاز داره. سوال قیمت ی کیلو آب سنگین چقدر است الان ایران داره میفروشه اینو بزار در کنار یک میلیون فروش بشکه نفت
حمید۲۸۱۱۱۴۸۰۱:۲۱:۳۶ ۱۴۰۱/۱۰/۱
تحلیل قابل تاملی است ولی آنچه دراین تحلیل بدان توجه نشده تحول جهان است تحلیلگر جهان را ایستا دیده است اگر چنین بود ما همچنان در دوران برده داری بودیم ویا انگلستان قدرت برتر جهان بود ولی براین جهان روندی پویا‌ حاکم است جابجایی قدرتها وانطیاق کشورها باشرایط حاضرجبری است تغییرات در ید قدرتها محصور نیست
سعید۲۸۱۱۳۰۲۰۹:۰۲:۰۶ ۱۴۰۱/۱۰/۱
هفت یا هشت ساله که دارم هر روز الف میخونم. به جرعت یکی از معدود مقالاتی بود که بسیار دقیق و پرمغز تهیه شده بود. لطفا خواهشا به جای تحلیلای آبکی، جانبدارانه و بی ارزش از ایشان مقالات بیشتری منتشر کنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین