ونزوئلا: ربودن هواپیما در آرژانتین، نقض قوانین بین‌المللی است

گروه جهان الف،   4010522073

«کارلوس فاریا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در واکنش به پرونده توقیف غیر قانونی هواپیمای متعلق به این کشور در آرژانتین، «ربوده شدن» این هواپیما و خدمه شرکت دولتی حمل‌ونقل «امتراسور» (Emtrasur) را رد کرد و این مسئله را نقض حاکمیت ونزوئلا، منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل توصیف کرد.

ونزوئلا: ربودن هواپیما در آرژانتین، نقض قوانین بین‌المللی است

به گزارش ایرنا از تارنمای شبکه تلویزیونی تله‌سور، رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا در ادامه انتقادهای شخصیت‌های سیاسی به ماجرای نگه داشتن هواپیمای متعلق به این کشور در فرودگاه بوئنوس آیرس در صفحه رسمی خود در توییتر تاکید کرد این اقدام ناقض حاکمیت ونزوئلا و بر خلاف اصول نظم بین‌المللی است.

در همین راستا، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا به تازگی با ابراز خشم از این واقعه، خواستار توقف سوء استفاده‌ها علیه کشورش شد و همچنین حمایت مردم و اتحادیه‌های آرژانتین در برابر این اقدام که به دنبال سلب دارایی‌های ونزوئلا است را خواستار شد.

وی خاطرنشان کرد: مقام‌های آرژانتین هیچ اقدامی برای بازگرداندن قانونی (هواپیما و خدمه) انجام نداده‌اند، به رغم اینکه خدمه هیچ جنایتی مرتکب نشده‌اند، نه در آرژانتین، نه در ونزوئلا و نه در هیچ جای دنیا.

مجلس ملی ونزوئلا نیز با رای موافق ۲۷۷ نماینده، توافق‌نامه ای با موضوع درخواست تحویل فوری این هواپیمای باربری را تصویب کرد و به سفارت آرژانتین در کاراکاس تحویل داد.

حدود دو ماه (ششم ژوئن/ ۱۶ خرداد) از توقیف هواپیمای ونزوئلایی در فرودگاه آرژانتین می‌گذرد و دخالت آمریکا در این مسئله با واکنش‌ مقام‌های ونزوئلا مواجه شده است. رئیس جمهور ونزوئلا به تازگی اطمینان داد کشورش «با همه سلاح‌های ارتباطی، اجتماعی و سیاسی خود برای هواپیمایی که دزدیده شده است و آن‌ها به صورت وقیحانه قصد مصادره آن در آرژانتین را دارند، مبارزه کند».

وزارت دادگستری آمریکا سه شنبه گذشته (دوم اوت/ ۱۱ مرداد) در بیانیه‌ای هواپیمای بوئینگ باری زمینگیر شده در آرژانتین را به ارتباط با گروه‌های تروریستی متهم کرد و خواستار صدور مجوز مصادره آن از سوی مقام‌های آرژانتینی شد.

این هواپیما که تا یک سال پیش به شرکت ماهان ایر ایران تعلق داشت، در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد ماه) با ۱۴ سرنشین ونزوئلایی و پنج سرنشین ایرانی از مکزیک وارد آرژانتین شد، اما دو روز بعد اروگوئه از دادن مجوز به آن برای ورود به آسمان خود جلوگیری کرد و هواپیما وادار به بازگشت به آرژانتین شد و تاکنون در آنجا باقی مانده است.

به دنبال درخواست آمریکا و با وجود انتقادهای شدید دولت و مردم ونزوئلا، قاضی دادگاهی در آرژانتین با درخواست آمریکا برای توقیف هواپیمای باربری ونزوئلا موافقت کرده است.

اگرچه دولت آرژانتین هنوز تصمیمی در این مورد نگرفته است، احتمال موافقت دولت «آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهوری آرژانتین با درخواست آمریکا، دولت ونزوئلا را به شدت نگران کرده است.

«خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه سابق ونزوئلا در صفحه توییترش نوشت: مایه شرمساری است که نهادهای آرژانتینی خود را در خدمت ربودن هواپیمای باری ونزوئلا و خدمه آن بر اساس دستور مستقیم واشنگتن قرار می‌دهند.

آمریکا در حالی بار دیگر با سنگ‌اندازی در مسیر روابط دوستانه دولت‌های آمریکای لاتین، ماهی گرفتن از آب گل‌آلود و گسست روابط کشورها را در دستور کار قرار داده است که کمتر از یک ماه از برقراری دوباره روابط آرژانتین و ونزوئلا پس از هفت سال وقفه می‌گذرد.  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین