رسانه آمریکایی: همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی غرب را نگران کرده است

گروه اقتصادی الف،   4010504092

تارنمای اویل پرایس، با اشاره به سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تهران و توافق های صورت گرفته بین شرکت گازپروم روسیه و شرکت ملی نفت ایران، نزدیکی دو کشور را از دغدغه های نگران کننده غرب دانست.

رسانه آمریکایی: همکاری ایران و روسیه در حوزه انرژی غرب را نگران کرده است

به گزارش ایرنا، این رسانه در مقاله ای تحلیلی به قلم «سیمون واتکینز» نویسنده و روزنامه نگار مالی نوشت: پوتین هفته گذشته در دومین سفر خارجی خود از زمان دستور حمله به اوکراین به ایران سفر کرد و قبل از ورود او به تهران، شرکت دولتی گازپروم روسیه یک یادداشت تفاهم به ارزش ۴۰ میلیارد دلار آمریکا با شرکت ملی نفت ایران (NIOC) امضا کرد که بخشی از برنامه گسترده تر برای افزایش همکاری بین ایران و روسیه است.

به نوشته این رسانه، این یادداشت تفاهم بر پایه موضوع های مورد بحث در ژانویه گذشته بین پوتین و ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران و دیدار الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در اوایل ماه ژوئن بوده است.

این رسانه پس از تحلیل و بررسی این دیدارها آنها را برای بحران کنونی گاز در جهان بسیار مهم ارزیابی کرده است.

این گزارش می افزاید: از دیگر تعهدات این یادداشت تفاهم، تعهد گازپروم برای کمک کامل به شرکت ملی نفت ایران با توسعه میادین گازی کیش و پارس شمالی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار است و در آن جزییات پروژه ۱۵ میلیارد دلاری برای افزایش فشار در پروژه کلان میدان گازی  پارس جنوبی در مرز دریایی ایران و قطر آمده است.

به گفته منابع خبری ایران، گازپروم علاوه بر این، در تکمیل پروژه های مختلف گاز طبیعی مایع (LNG) و ساخت خطوط لوله صادرات گاز مشارکت خواهد داشت.

این رسانه مدعی شد این پروژه توسط کرملین طراحی شده است تا کنترل بیشتری بر ذخایر گازی ایران در آینده داشته باشد که ممکن است قبل از این که به شمال اروپا برسد برای کمک به کاهش کمبود ناشی از عرضه کنونی گاز در آینده، به اروپای جنوبی منتقل شود.

روسیه با درگیر شدن عمیق‌تر در میدان عظیم گازی پارس جنوبی، خود را درجایگاهی برای مختل کردن عرضه LNG که از قطر خارج می‌شود و به مقصد اروپا روانه می شود، قرار داده است.

میدان پارس جنوبی به مساحتی به وسعت ۳۷۰۰ کیلومتر مربع، از بزرگترین مخزن گازی جهان است که دستکم ۱۸۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز و حداقل ۵۰ میلیارد بشکه میعانات گازی طبیعی را در خود جای داده و ۶ هزار کیلومتر مربع باقیمانده میدان شمالی متعلق به قطر است. با توجه به علاقه مداوم حامیان روسیه و چین ، به فاز ۱۱ گازی پارس جنوبی که همواره بحث برانگیز است، این امر اهمیت ژئوپلیتیکی گسترده‌تری پیدا می‌کند.

این گزارش افزود: علاقه گازپروم برای گسترش توانمندی گاز طبیعی مایع ایران دقیقا در شرایطی رخ می دهد که افزایش عرضه این محصول برای کشورهای اروپایی برای جبران کمبودهای ناشی از گاز روسیه حیاتی است.

این راهبرد روسیه بر اساس ترکیبی از موضوعات از افزایش فشارهای بر دشمن و منتظر ماندن برای تسلیم شدن آن است.

این گزارش با اشاره به مخالفت ها در آلمان با پیشنهاد کمیسیون اروپا درباره کاهش مصرف گاز به میزان ۱۵ درصد برای کاستن از کمبودهای ناشی از عرضه این محصول روسیه نوشت: کرملین از همان ابتدای صحبت‌ها درباره ممنوعیت واردات گاز از روسیه می دانست که، آلمان - رهبر بالفعل اتحادیه اروپا (EU) و شعبه اجرایی آن، کمیسیون اروپا (EC) - نمی‌خواهد ارتباط خود را با واردات از این کشور قطع کند.

در واقع،  آلمان برای مدتی پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه، کمتر نگران توقف واردات نفت و گاز از روسیه بود و بیشتر نگران این بود که چگونه به بهترین نحو پرداخت هزینه‌های آنها را ادامه دهد تا روسیه مانع از واردات این محصول به بهانه مشکل بازپرداخت ها نشود.

روسیه اکنون بیشتر از قبل حمله به اوکراین، درامد صادارت از انرژی دارد و ارزش روبل به بالاترین رقم در هشت سال گذشته رسیده است.

این رسانه با اشاره به این که ایران پس از روسیه دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان را دارد و سال هاست برنامه هایی برای بهره برداری از آن در نظر گرفته شده است به تلاش هایی اشاره کرد که برای احیای برجام صورت می گیرد و نوشت: آلمان که به همراه دیگر کشورها امضاکننده این توافق بود هرگز میل به لغو این توافق نداشت. چنین تمایلی در فرانسه، روسیه و چین نیز وجود نداشت.

سیمون واتکینز در بخشی از مقاله خود آورده است: همانطور که در کتاب جدیدم در مورد بازارهای جهانی نفت به طور عمیق تحلیل شده است، هدف واقعی با تلاش برای ایجاد شکاف دیگری بین رهبر بالفعل اتحادیه اروپا - آلمان - و ایالات متحده، افزایش فشار بیشتر در تلاش‌های ۷۰ ساله خود برای نابودی ناتو است که پوتین شخصاً آن را مسئول فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ می‌داند.

نویسنده درادامه آورده است: برای پوتین منابع نفت و گاز روسیه همیشه مکانیزمی کلیدی بوده است که روسیه از طریق آن می تواند نخست کشورهای سابق عضو شوروی سابق را با خود همسو کند، دوم تضمین کند که کشورهای اصلی اتحادیه اروپا و به ویژه المان قصد ندارند بیش از حد در تعاملات روسیه با بقیه کشورهای غیرعضو دخالت کنند و سوم دکترین دفاع جمعی ناتو را در مواقع حمله به یک کشور تضعیف کند. روسیه در نهایت به دنبال آن است تا با استفاده از چشم انداز عرضه انرژی در شرایطی که به نفع این کشور است ابتدا آشوب و بی نظمی ایجاد کند و بعد از قدرت خود برای بی ثباتی بیشتر در کشورها استفاده کند.

 
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین