بلینکن: ایران از خواسته‌های بی‌ارتباط با برجام دست بکشد

گروه جهان الف،   4010409139

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ارائه پاسخ‌های فنی معتبر به این آژانس شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای نوشت: دیروز ما به اکثریت کشورهای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابراز حمایت از ماموریت حیاتی آژانس اتمی در پادمان مواد هسته‌ای جهت جلوگیری از اشاعه هسته‌ای پیوستیم. ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و اطلاعات معبر فنی در پاسخ به سوالات آژانس - که تنها راه خارج کردن این مسائل پادمانی از دستورکار شورای حکام است - ارائه دهد.

وی ادامه داد: این قطعنامه در کانون وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تعهدات ایران ذیل پیمان عدم اشاعه هسته‌ای قرار دارد، نه در کانون برنامه جامع اقدام مشترک. ایالات متحده همچنان به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام متعهد است. ما آماده به نتیجه رساندن توافق بر منبای تفاهمات بدست‌آمده با متحدان اروپایی در وین طی ماه‌های گذشته هستیم. این توافق از ماه مارس در دسترس بوده، اما تنها درصورتی می‌توانیم مذاکرات به نتیجه برسانیم و آن را اجرا کنیم که ایران از خواسته‌های اضافی خود که به برجام بی‌ارتباط است، دست بکشد.

بلینکن در انتهای بیانیه خود آورده است: متاسفانه پاسخ ایران به اقدام شورای حکام برای رسیدگی به کمبود همکاری و شفافیت - که باعث ارائه گزارش منفی مدیرکل آژانس اتمی و نگرانی شورا شده بود  - نبود و به جای آن خطر تحریک‌های هسته‌ای بیشتر را ایجاد کرد و باعث کاهش بیشتر شفافیت شد. چنین گام‌هایی غیرسازنده بوده و تلاش‌های‌مان برای بازگشت به اجرای کامل برجام را پیچیده‌تر می‌کند. تنها نتیجه چنین مسیری تعمیق بحران هسته‌ای و افزایش افزوای سیاسی و اقتصادی ایران است. ما به فشار آوردن به ایران جهت انتخاب دیپلماسی و تنش‌زدایی ادامه خواهیم داد.

شورای حکام بامداد روز پنج‌شنبه قطعنامه ارائه شده علیه ایران توسط آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را تصویب کرد. ۳۰ کشور رای موافق، ۲ کشور (چین و روسیه) رای مخالف و ۳ کشور (هند، لیبی و پاکستان) به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

پیش‌نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران روز سه‌شنبه به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده بود.

وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای در پاسخ به این اقدام نوشت: جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می نماید. ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲ ، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیجوجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته، صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.  

در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته همواره با آژانس همکاری سازنده‌ای داشته و انجام بخش قابل توجهی از بازرسی های آژانس در سطح جهانی در ایران موید این نکته است به گونه ای که کشورمان در حال حاضر از شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته ای در میان کشورهای عضو آژانس برخوردار است. تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت. همانگونه که قبلا نیز اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده گام های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فراپادمانی از جمله آن‌ها است. 

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: آمریکا و سه کشور اروپایی با تلاش برای پیشبرد یک قطعنامه برآمده از سوء محاسبه و مشاوره غلط علیه کشوری با شفاف‌ترین برنامه هسته ای صلح آمیز در جهان، اغراض کوته‌ بینانه خود را فراتر از اعتبار آژانس قرار دادند. بانیان این قطعنامه مستقیما مسئول تبعات بعدی هستند. پاسخ ایران قاطع و متناسب است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین