روشنفکری که نمی خواست ایران در تمدن غربی هضم شود

محمد مهدی اسکندری،   4010329021 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
روشنفکری که نمی خواست ایران در تمدن غربی هضم شود

روشنفکران در ایران نیمه اول قرن 14 شمسی، از مهم‌ترین طیف‌های اجتماعی محسوب می‌شدند که در کنار برخی تأثیرات منفی‌ای که در فرهنگ و اندیشه کشور ایجاد کردند، حامل برخی بصیرت‌افزایی‌های مهم و اساسی در جامعه ایرانی بودند. 

علی شریعتی متولد سال 1312 در خراسان، یکی از شخصیت‌های برجسته فکری در تاریخ معاصر ایران محسوب می‌شود که با رویکرد انتقادی خود و طرح مباحث بدیع و مورد نیاز جامعه، بالاخص برای قشر جوان آن روزگاران ، تأثیرات بسیار زیادی را در فضای فکری دوران و سامان خود گذاشت. 

تاثیرات شریعتی به حدی عمیق و مهم بوده است که کمتر کسی از نسل دهه 40 و 50 می‌توان یافت که او را نشناسد و با آثار متنوعش آشنا نبوده باشد. در دوگانه سنت‌گرایان و روشنفکران، او صورتی روشنفکرمآب دارد، اما محتوای فکری او حاکی از دغدغه دین و سنت تاریخی ایران  است. 

شریعتی منتقدی است که از یکسو به عوام‌زدگی سنتی فکر و فرهنگ مردم ایران می‌تازد و افکار پوسیده‌ای را که به نام فرهنگ و عقیده در بین زندگی مردم جا خوش کرده نقد می‌کند، و از  سوی دیگر از خطر رسوخ افکار روشنفکری بیم و انذار می‌دهد که مدینه فاضله‌شان غرب و سنت حسنه آنان مظاهر تمدن اروپاییان است. 

در اینجا مناسب است بحث را با آوردن کلامی از خود شریعتی ادامه دهیم: «  من می خواهم در اینجا به یک مسئله اساسی بپردازم. مسئله اساسی که در میان روشنفکران الان مطرح است و آن مسئله بازگشت به خویش است بسیاری از روشنفکران اعم از مذهبی و غیر مذهبی معتقدند که باید هر جامعه ای بر اساس تاریخ و فرهنگی که دارد روشنفکر شود و با تکیه به تاریخ و فرهنگ و زبان و عموم نقش روشنفکری و رسالت خودش را بازی کند.» 

شریعتی برنامه خود را با عنوان «بازگشت به خویشتن» اسلامی پیگیری می‌کرد و معتقد بود با بازخوانی تعالیم اسلامی و پالایش ساحت دین از تفاسیر غلط، خرافه، عوام‌زدگی و تحریف باید به حقیقت دینی خویش بازگردیم تا بتوانیم در برابر هجوم تمدن غرب جان مقاومت داشته باشیم. برخلاف باور منکران و مخالفان مذهبی او باید معترف بود که شریعتی دست در انبان و کیسه دین داشته است و دغدغه او از تعالیم دینی، چیزی نیست که بتوان انکارش کرد. از «فاطمه، فاطمه است» تا « حسین وارث آدم» همگی شاهد بر این مدعاست که برنامه و طرح شریعتی از چیزی غیر از نظرگاه دین و سیره شخصیت‌های والایش نمی‌گذرد.

با مرگ آل احمد در سن ۴۶ سالگی بر اثر سکته قلبی راه او از همان جایی که متوقف مانده بود توسط علی شریعتی دنبال می شود به عبارت دیگر شریعتی نقد آل احمد از فرهنگ سیاسی سکولار را تداوم می‌بخشد و نوک پیکانش به سمت غرب‌زدگان داخلی است که ایران را برای هضم در حاشیه تمدن غربی می‌خواستند. 

اما شریعتی در نقد خود به سکولاریسم و مدرنیسم موجود در فرهنگ و سیاست ایرانی سخت می کوشید تا یک ایدئولوژی شیعیِ مدرن و فراگیر را که متضمن خصایصی اصیل است جایگزین ایدئولوژی های موجود کند. اگر نقد از مدرنیته ایرانی محور اساسی آثار افرادی چون احمد فردید و جلال آل احمد بود، نوشته‌ها و سخنرانی‌های علی شریعتی حاوی نظریه های خلاقانه در باب ایدئولوژی اسلامی است. 

از مجاهدین خلقی که بعدها مخالفین سرسخت نظام اسلامی شدند، تا حزب‌اللهی‌های درون انقلاب همگی متأثر از آرای علی شریعتی بودند. شریعتی را باید روشنفکری دانست که در پوشش کرواتی خود از اهمیت دین و آموزه‌هایش می‌گوید، این آوارگی شریعتی که خود بدان اعتراف می‌کند، علی مزینانی را در آغاز یک روش و منش جدیدی قرار داد که نمی‌توان او را در دوگانه مرسوم روشنفکری و سنت‌گرایی محدود کرد. 

جوانان ایرانی، مخاطبان اصلی شریعتی هستند، در آثار او به خصوص به دوگروه توجه خاصی می‌شود: یکی دانشجویان محرومی که به طبقه متوسط سنتی تعلق دارند و دیگری زنان تحصیل کرده ای که دارای سوابق سنتی تری هستند.
 
تا قبل از شریعتی، برای یک جوان مسلمان ایرانی سنتِ روشنی از انقلابی‌گری دینی و اجتماعی در شرایط مدرن که به نیازهای او پاسخ دهد وجود نداشت. ایدئولوژی غالب مبارزه، مارکسیسمِ سکولار و ملحدانه بود. ولی شریعتی با بازتعریفی جدید و البته مستند به آموزه‌های دینی و تاریخ امامان شیعه، تئوری جدیدی از مبارزه را معرفی کرد. به گفته علی میرسپاسی:« مطابق این تئوری یک مسلمان حقیقی می باید برای فروپاشاندن نظم اجتماعی موجود به مبارزه برخیزد. و انقلابی که شریعتی از آن سخن می گوید از یک ایدئولوژی با منشا عمومی تشکیل می شود و نه از ایدئولوژی های بیگانه غربی. شریعتی می‌کوشد با پیوند برقرار کردن میان گفتمان بازگشت به اصل و ایدئولوژی انقلابی بر تضادهای درونی نسلی از جوانان مسلمان فائق آید.» 

 چند دهه از فوت زودهنگام علی شریعتی می‌گذرد اما همچنان بصیرت‌افزایی‌های او در عرصه‌های گوناگون اجتماع و سیاست برای قشر کثیری از افراد اثرگذار است. او را باید سر سلسله روشنفکران متعهد به سنت دانست که با اولویت دین هم به پیکار تعصب و انجماد مذهبی رفتند، هم اندیشه‌های بیگانه عصر مدرنیسم را نشانه گرفتند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۵۲۵۵۶۱۶:۲۲:۱۰ ۱۴۰۱/۳/۲۹
تنها ایده ایشان همین بود. اما با زدن طبقه کارآفرین به اسم طبقه استثمارگر، ایران را 50 سال به عقب برده است.
ناشناس۲۵۵۲۶۲۳۱۶:۵۵:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۲۹
همین روشنفکر متعهد سالهاچاپ کتابهایش ممنوع بود!
ناشناس۲۵۵۳۴۷۶۱۰:۵۲:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۳۰
هنوز هم چاپ کتاب های ایشان با سانسور ممکن است
ناشناس۲۵۵۲۶۵۸۱۷:۱۲:۳۵ ۱۴۰۱/۳/۲۹
روشنفکری یعنی نقد مدرن غربی و بنابراین تیتر مقاله پارادوکسیکال و دارای تناقض است!
ناشناس۲۵۵۲۷۱۰۱۷:۵۷:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۲۹
شریعتی مردی بود صاف و ساده با نیتی خوب ... اما تهی بود از دانش عمیق و فهم گسترده...آغاز گر راهی بود که به ناکجاآباد ترور و حذف میرسید....تنها کمی درس خوانده بود و فهمی قشری و سطحی از همه چیز داشت...او را اسلام شناس جا زدند اما کمترین اطلاعی از علم حدیث نداشت...مغالطه گری بود که با باز کردن پای فهم چپ رادیکال ب فضای دین سبب خسران فراوانی شد...در نهایت سرانجام او عبرت شدن برای همه التقاط گران راست و چپ بود...باید میراث و سموم فکری اورا شناخت و تحلیل نمود..و آموخت و عبرت گرفت
سید۲۵۵۳۴۸۵۱۰:۵۸:۳۹ ۱۴۰۱/۳/۳۰
افرین
dayani۲۵۵۲۷۱۵۱۸:۰۴:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۲۹
اما در تمدن دیگری دفن شد.
ناشناس۲۵۵۲۷۵۵۱۸:۴۰:۴۳ ۱۴۰۱/۳/۲۹
این بابا خودش زنش بی حجاب بوده. عکسهاش هست. برا بقیه نسخه مینوشته
ناشناس۲۵۵۲۸۲۲۲۰:۰۵:۴۹ ۱۴۰۱/۳/۲۹
زمان شريعتى گذشته.
ناشناس۲۵۵۲۹۰۲۲۱:۱۱:۱۱ ۱۴۰۱/۳/۲۹
هنوز دست از طعنه به شخصیت شریعتی بر نمیدارید، کرواتی!. اگر زنده بود احتمالا سرنوشتی مثل سروش داشت.
ناشناس۲۵۵۲۹۱۸۲۱:۳۰:۰۲ ۱۴۰۱/۳/۲۹
شریعتی روشنفکر نبود
ناشناس۲۵۵۲۹۳۰۲۱:۴۱:۵۵ ۱۴۰۱/۳/۲۹
شریعتی همان شعارهای سوسیالیستی را با رنگ و لعاب مذهب به نسل امروزی داد و بهمین دلیل هرگز در حوزه وعالمان سنتی جایگاهی ندارد
ناشناس۲۵۵۳۰۰۹۲۲:۳۶:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۲۹
خدا رحمتش کنه انسان آزاده ای بود
ناشناس۲۵۵۳۰۹۷۲۳:۳۸:۲۳ ۱۴۰۱/۳/۲۹
نکته جالب ماجرا این هست که ایشان به انگلیس مهاجرت کرد و در روزهای ابتدایی زندگی در آنجا فوت کردند.
ناشناس۲۵۵۳۶۲۱۱۲:۳۵:۵۹ ۱۴۰۱/۳/۳۰
شريعتي نا خواسته در فر هنگ غربي هضم شده بود ولي شايد خودش متوجه نبود نحوه لباس پوشيدن خودش وخانمش اين ادعا را اثبات مي كند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین