یک رشته پزشکی دندانگیر در ایران!

گروه اجتماعی الف،   4010321111 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

دندانپزشکی در ایران خدمتی لوکس و پرهزینه محسوب می‌شود و افراد زیادی به آن دسترسی ندارند. علت اصلی این امر را می‌توان در کمبود سرانه دندانپزشک و توزیع نامتوازن همین تعداد اندک دندانپزشک موجود دانست.

 یک رشته پزشکی دندانگیر در ایران!

به گزارش الف سلامت سیستم دهان و دندان و رسیدگی به آن به عنوان ورودی سیستم گوارش برای ارتقا سلامت افراد جامعه اهمیت زیادی دارد اما در حال حاضر وضعیت آن در کشور به هیچ وجه مطلوب نیست.

آمارها نشان می‌دهد، سرانه دندانپزشک در کشور 35 دندا‌نپزشک به ازای هر 100 هزار نفر است، در حالی که میانگین سرانه کشورهای پیشرو در حوزه سلامت، 80 دندان‌پزشک به‌ازای 100 هزار نفر محاسبه می‌شود. اکثر همین کشورها نیز بیش از 50 دندانپزشک به ازای 100 هزار نفر دارند. همچنین طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، در بین کشورهای منطقه نیز ایران رتبه پایین‌تری نسبت به اغلب از این کشورها دارد. سوریه با 71.8 و لبنان با  102.1 دندانپزشک به ازای هر 100 هزار نفر، نسبت به ایران جایگاه بسیار بالاتری در سرانه دندانپزشک دارند، حال آنکه طبق سند چشم‌انداز افق 1404 ایران باید جایگاه اول منطقه را در شاخص‌های سلامت کسب کند.

ضرورت افزایش تعداد دندانپزشک با نزدیک شدن کشور به بحران پیری جمعیت

جمعیت ایران نیز در حال پیر شدن است و در 20 سال آینده جمعیت سالمند و میانسال کشور سه برابر میزان فعلی خواهد شد. با توجه به افزایش پوسیدگی و آسیب دندانی در سنین بالای 40 سال، افزایش تعداد دندانپزشک و خدمات دندانپزشکی برای کشور ضروری است. بر اساس پژوهش مرکز تحقیقات پیشگیری پوسیدگی دندان دانشگاه علوم پزشکی تهران، هر فرد بزرگسال باید ۲۸ دندان سالم داشته باشد اما هر ایرانی۴۰ ساله، به طور متوسط، حدود ۲۱ الی ۲۲ دندان سالم دارد. 

همچنین سال گذشته، دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در نشستی آمار نگران‌کننده‌ای از وضعیت سلامت دندان‌های ایرانیان اعلام کرد. او اظهار داشت: «متأسفانه در افراد بالای ۶۵ سال در ایران بیش از ۵۵ درصد افراد دندان ندارند. در ۳۰ تا ۴۰ سالگی که سنین برجسته فعالیت اجتماعی است، بین ۱۲ تا ۱۳ دندان در هر فرد از بین رفته است. همچنین هر شهروند ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد.» 

به‌علاوه طبق بررسی‌های اداره دهان و دندان وزارت بهداشت، ایرانیان حدود 200 میلیون دندان پوسیده دارند، این میزان 3 برابر بیشتر از کشورهای پیشرو در این زمینه است. سید جلال پورهاشمی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص دندانپزشکی کودکان، می‌گوید این عدد خیلی فراتر از 200 میلیون عدد دندان پوسیده بوده و مقدار آن در حدود 400 میلیون دندان پوسیده است.

عدم رقابت و وجود انحصار در حرفه دندانپزشکی

با وجود این میزان از مشکلات و آسیب‌های دندان در بین ایرانیان، تنها 29 هزار دندانپزشک در کشور فعالیت می‌کنند. بیش از 24 هزار دندانپزشک یعنی بیش از 80 درصد این تعداد نیز در بخش خصوصی فعال هستند. با توجه به تأثیرگذاری رقابت در کیفیت و قیمت خدمات در بخش خصوصی و همچنین سهم 70 درصدی دستمزد دندانپزشکان در هزینه خدمات دندانپزشکی، کمبود متخصصان این حوزه در کشور عملاً باعث انحصار و بالا رفتن قیمت خدمات آن‌ها شده است. به طوری که درصد زیادی از مردم توانایی پرداخت هزینه‌های بالا آن را ندارند و از خدمات این بخش محروم‌ شده‌اند.

یکی از شواهد گواه این مدعا آگهی های همکاری با دندانپزشکان است. کلینیک های دندانپزشکی در رقابت با یکدیگر آگهی های زیادی با گزینه های جذاب منتشر می کنند. حقوق های ۳۰ تا ۵۰ میلیونی در ماه تنها با حضور دو تا سه روزه در کلینیک، تسویه حساب نقدی ۵۰ درصد از خدمات بصورت روزانه و ... تنها بخشی از تلاش کلینیک ها برای ترغیب دندانپزشکان برای همکاری هست. پیشنهاد حقوق بالا به دندانپزشکان در شرایطی است که کلینیک ها تمام هزینه ها شامل اجاره فضا، استهلاک ابزار، هزینه مواد و هزینه منشی و... بعلاوه سودشان را در ۵۰ درصد دیگر هزینه ی دریافتی از مردم محاسبه کرده اند. 

کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی طی سال‌های اخیر

وزارت بهداشت در این شرایط با کاهش ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی در سال‌های اخیر به بالا رفتن قیمت خدمات آن دامن زده است. چنانکه ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی از 2026 نفر در سال 1398 به 1653 نفر در سال 1400 کاهش یافت. 

علاوه بر این، در کتاب اسناد توسعه متوازن آموزش عالی علوم پزشکی کلان مناطق آمایشی، این مسئله بیان شده که تا سال 1408 ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی باید کاهش پیدا کند. این امر نیز  انحصار بیشتر در این حوزه و کاهش بیش از حد دسترسی طبقات متوسط و ضعیف جامعه به خدمات دندانپزشکی را باعث خواهد شد.

 

همراهی دو نهاد برای پایان دادن به کمبود دندانپزشک

سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی در پی گزارش‌های اعلامی مبنی بر کمبود پزشک و دندانپزشک در کشور، افزایش سالیانه جذب 20 درصد دانشجوی پزشکی را به مدت 4 سال تصویب کرد. در همین زمینه دکتر منصور کبگانیان قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، گفت: «مطابق جلسات قبلی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، هر ساله باید حداقل ۳ هزار نفر به ظرفیت ورودی رشته‌های پزشکی اضافه شود که در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه کمبود پزشک و ضرورت بر افزایش دانشجویان ورودی به دانشکده‌های پزشکی به تصویب رسید.»

فروردین امسال نیز گزارش نظارتی کمیسیون اصل 90 مجلس در صحن علنی قرائت شد. در متن این گزارش اندک نگه‌داشتن ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی در دوره‌های عمومی و تخصص مهم‌ترین عامل در بروز وضعیت فعلی عنوان شد. راهکار این کمیسیون برای بهبود این وضعیت نیز افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی بود.

در همین زمینه علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس،  از پیگیری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی از سوی این کمیسیون خبر داد و گفت:« پرونده کمبود پزشک عمومی و متخصص و همچنین کمبود دندانپزشک در کمیسیون اصل ۹۰ باز است و این کمیسیون در راستای احقاق حقوق مردم و اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزارت بهداشت و دستگاه‌های مربوطه مانند سازمان سنجش و آموزش پزشکی مطالبه کرده و در صورت تعلل از اجرای قانون، قطعاً متخلفین را به مراجع قضایی معرفی می‌کند.»

توزیع نامتوازن دندانپزشکان در کشور 

یکی دیگر از دلایل محرومیت اکثریت جامعه از خدمات دندانپزشکی، توزیع نامناسب و نامتوازن دندانپزشک در کشور است. سرانه دندانپزشک شهر تهران 103 دندانپزشک به ازای100 هزار نفر بوده و این میزان در حدود 10 برابر 54 درصد مناطق دیگر کشور محاسبه می‌شود. سایر مناطق تنها 16 دندانپزشک در ازای 100 هزار نفر دارند. این مسئله نشان می‌دهد، برای توزیع متوازن و برابر دندانپزشک در کشور باید بخشی از این تعداد دندانپزشک موجود باز توزیع شده و باز توزیع نیز باید از شهر تهران شروع شود. همچنانکه مطالعه‌ای در سال 2013  انجام شده و موضوع نابرابری اجتماعی در توزیع دندانپزشکان ایران را بررسی کرده و نشان می‌دهد، در آن زمان تقریباً 61 درصد از دندانپزشکان استان تهران می‌بایست باز توزیع می‌شدند. آن پژوهش همچنین نشان می‌دهد، از هر 10 دندانپزشک باید حدود 3 دندانپزشک از استان‌های دارای خدمات بیش از حد به استان‌های محروم‌تر باز توزیع می‌شدند.

از طرف دیگر، نسبت پراکندگی دندانپزشک به وسعت جغرافیایی نیز در میزان دسترسی افراد به دندانپزشک مؤثر است و نبود دندانپزشک در شهر مکان سکونت مشکلات و هزینه‌های بیشتری را بر مردم تحمیل می‌کند. بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان نظام پزشکی، وضعیت پراکندگی جغرافیایی دندانپزشکان در تمامی استان‌های کشور جز تهران بحرانی است. 

در این شرایط حتی اگر مردم تمایلی به استفاده از خدمات دندانپزشکی نشان دهند، تنها برای کشیدن دندان است تا از شر آن خلاص شوند. لذا اگر کمبود دندانپزشک به ویژه در استان‌های محروم با تربیت دندانپزشک جدید جبران نشده یا خدمات دندانپزشکی به شکل مناسبی توزیع نشود، هر سال افراد بیشتری از دسترسی به دندانپزشک محروم خواهند شد. در آینده نه چندان دور و با پیری جمعیت، کشور با بحران در وضعیت سلامت مردم روبه‌رو می‌شود.


 
[1]  سازمان سنجش

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۳۹۰۹۲۱۰:۰۹:۲۱ ۱۴۰۱/۳/۲۲
دندانپزشکی شغلی آلوده و جزو مشاغل خطرناک است. سر و کار داشتن با دهان و آب دهان و خم نگه داشتن سر در طول روز، باعث بیماری عفونی و آرتروز گردن می شود.
ناشناس۲۵۳۹۲۰۷۱۱:۲۵:۴۳ ۱۴۰۱/۳/۲۲
به آن ضعیف شدن قدرت بینایی به خاطر فشار بر تمرکز و فوکوس چشم ها را هم اضافه کنید.
ناشناس۲۵۳۹۲۳۵۱۱:۴۸:۴۹ ۱۴۰۱/۳/۲۲
پس حقوق کسانی که در معدن کار می‌کنند باید ماهانه یک میلیارد باشد
تبریزی۲۵۳۹۲۵۷۱۲:۰۲:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۲۲
سوال کنکور تجربی سال 1402: چگونه می توان از هزینه های دندانپزشکی کاست؟ راه حل تستی با پاسخ کاملا تشریحی: دلیل اینکه مجبورید برید پیش دندانپزشک اینه که توی دهن تون دندون دارید. تمام دندون هاتون رو بکشید تا هیچ کدوم خراب نشن.
آرش۲۵۳۹۴۱۸۱۳:۲۹:۲۳ ۱۴۰۱/۳/۲۲
کلی شغل خطرناک دیگر داریم آنها هم اینقدر درآمد دارند؟
ناشناس۲۵۳۹۷۴۳۱۶:۵۸:۱۷ ۱۴۰۱/۳/۲۲
شغل خطرناکی که شما براش ۱۸ سال درس بخونی ۲ سال بری طرح بدش شهر خودتم راه ندن چون امتیاز نداری و با جان مردم سر و کار داشته باشه کم است
ناشناس۲۵۳۹۵۹۵۱۵:۱۲:۲۱ ۱۴۰۱/۳/۲۲
نکته اش اینه که دندانپزشکی یک شغل کاملا تجربیه و نیازی به علم و دانش و تحصیلات خاصی نداره و اگر دولت واقعا ارادا کنه میتونه تو 4 سال کل کشور رو پر از دندانپزشک کنه.
ناشناس۲۵۳۹۷۵۱۱۷:۰۲:۰۰ ۱۴۰۱/۳/۲۲
چه ربطی داره آخه .. اتفاقا دندونپزشکی از سخت ترین کار هاست.. اشتباه کردن توی دندون پزشکی جبران ناپذیر هست و با جون انسان ها بازی میشه
ناشناس۲۵۳۹۵۹۹۱۵:۱۴:۵۴ ۱۴۰۱/۳/۲۲
خواهرم دندونپزشکه تو یه شهر کوچیک و گفت ماهی 210 میلیون درآمد داره. خوش به حالش.
ناشناس۲۵۳۹۰۹۶۱۰:۱۲:۰۷ ۱۴۰۱/۳/۲۲
الان درآمد بسیاری از تعمیرکاران و خدمات از درآمد دندانپزشکان بیشتر است. طرف یک پیچ کارتل ماشین را باز و بسته می کند تا روغن ماشین را عوض کند، 50 هزار تومن می گیرد. یا یک آرایشگر در عرض 10 دقیق سر اصلاح می کند و 70 هزار تومن می گیرد.
ناشناس۲۵۳۹۰۹۹۱۰:۱۳:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۲۲
هزینه دندانپزشکی در تمام دنیا گران است. چون مواد و تجهیزات دندانپزشکی گران است.
ناشناس۲۵۴۰۳۰۶۲۳:۵۰:۴۸ ۱۴۰۱/۳/۲۲
آره اصلا دندون پزشکان درآمد میلیاردی ندارن همه دنیا اینجوره
ناشناس۲۵۳۹۱۰۰۱۰:۱۳:۵۴ ۱۴۰۱/۳/۲۲
چرا بیمه ها هزینه خدمات دندانپزشکی را تقبل نمی کنند؟
ناشناس۲۵۳۹۵۸۸۱۵:۰۹:۳۵ ۱۴۰۱/۳/۲۲
چون بیمه هم میخواد سود کنه و هر چه خدمات دندانپزشکی گران بشه اون هم پولشو از بیمه شده میگیره.
ناشناس۲۵۳۹۱۰۲۱۰:۱۵:۳۰ ۱۴۰۱/۳/۲۲
اگر این قدر شاکی کمبود دندانپزشک هستید، مثل قدیم دوباره بساط دندانپزشکهای تجربی را برپا کنید!
ناشناس۲۵۳۹۵۹۳۱۵:۱۱:۰۹ ۱۴۰۱/۳/۲۲
در شهر ما یک دندانپزشک تجربی بود که همه پیش اون میرفتن و دندانپزشکان دانشگاهی بیکار بودن تا اینکه رفتن و باز هم انحصار ایجاد کردن و گفتن تجربیها حق عصب کشی و پر کردن ندارن.
ناشناس۲۵۳۹۱۰۳۱۰:۱۶:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۲۲
دندانپزشکی بیشتر رشته ای است تجربی تا علمی
ناشناس۲۵۳۹۲۲۷۱۱:۴۲:۲۹ ۱۴۰۱/۳/۲۲
تجربه جزو علمه دیگه علوم تجربی نشنیدی؟
ناشناس۲۵۳۹۶۴۵۱۵:۴۳:۳۹ ۱۴۰۱/۳/۲۲
علم با حرفه فرق می کند.
ناشناس۲۵۳۹۸۵۴۱۸:۱۲:۲۰ ۱۴۰۱/۳/۲۲
اینم نگفته حرفه گفته رشته که بیشتر واسه علوم و تحصیلات به کار میره کدوم رشته تجربه نمیخواد؟
ناشناس۲۵۳۹۱۰۵۱۰:۱۷:۳۱ ۱۴۰۱/۳/۲۲
با گران شدن شدید اقلام خوراکی، وضعیت دندانهای ایرانیان سالم خواهد شد.
مهدی۲۵۳۹۹۲۴۱۹:۰۹:۵۶ ۱۴۰۱/۳/۲۲
یک دندانپزشک احساس خطر کرده از افزایش ظرفیت و کساد شدن بازارش همتون بازاری هستین آقای و خانم های دندانپزشک...هیچ بازاری هم دوس نداره دس بالا دست زیاد بشه..تا پول بی زبون رو به جیب خودش بزنه
چرا کم بود دندانپزشک داریم؟۲۵۳۹۱۰۹۱۰:۲۲:۰۹ ۱۴۰۱/۳/۲۲
دکتر علی یزدانی، متخصص دندانپزشکی و عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی : ۹۰ درصد مراجعین به دندانپزشکی یا مسواک نمی زنند و یا روش خوب مسواک زدن را بلد نیستند!!!!!
ناشناس۲۵۳۹۵۹۶۱۵:۱۳:۵۱ ۱۴۰۱/۳/۲۲
برای دندونپزشک ها که خوب شده. یه دندونپزشک 23 ساله دانشگاه آزادی ماهی سیصد و پنجاه میلیون کاسب هست.
ناشناس۲۵۳۹۶۴۸۱۵:۴۴:۲۷ ۱۴۰۱/۳/۲۲
خوب تو هم برو دندانپزشک شو
ناشناس۲۵۳۹۸۷۶۱۸:۳۲:۳۶ ۱۴۰۱/۳/۲۲
آفرین به دانشگاه آزاد
ناشناس۲۵۴۰۷۷۱۱۰:۱۸:۴۶ ۱۴۰۱/۳/۲۳
انواع دندان متفاوت است بعضی دندان‌ها با مسواک زدن زودتر خراب می‌شود
ناشناس۲۵۳۹۱۱۷۱۰:۲۶:۰۴ ۱۴۰۱/۳/۲۲
از این ۳۵ نفر به ازای صد هزار نفر ،احتمالا نصفشون الان بازنشته شدن. یعنی در واقع ۳۵ نفر هم نیست
همشهری۲۵۳۹۱۹۳۱۱:۱۴:۴۷ ۱۴۰۱/۳/۲۲
حالا که ظرفیت تربیت دندانپزشک در دانشگاههای ایران محدود هست حداقل محدودیتهای دانشگااهای مورد تایید کشورهای خارجی را بردارید که کسانی که توان مالی تحصیل در خارج ایران را دارند بعد از پایان تحصیلات بتوانند برگردند و خدمات ارائه بدهند
ناشناس۲۵۳۹۲۱۰۱۱:۲۸:۳۰ ۱۴۰۱/۳/۲۲
فرافکنی مشکلات مملکت توسط سایت الف با گیردادن به درس‌خوانده‌ها همینا رو هم فراری بدین تا جا برای سنتی‌ها باز بشه
abbas۲۵۳۹۳۹۸۱۳:۱۹:۳۳ ۱۴۰۱/۳/۲۲
آموزش پزشکی رو برگردانید به وزارت علوم این تضداد منافع است
abbas۲۵۳۹۴۱۲۱۳:۲۶:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۲۲
آموزش پزشکی انحصار کانون وکلا انحصار مجلس خواب
بهروز۲۵۳۹۴۱۳۱۳:۲۷:۵۴ ۱۴۰۱/۳/۲۲
مجلس و دولت و قوه قضاییه که دیگر یکی شدند چرا فکری برای پزشکی نمی کنید؟
ناشناس۲۵۳۹۴۶۱۱۴:۰۴:۵۱ ۱۴۰۱/۳/۲۲
همیشه نگاهها کمی است نه کیفی!
ناشناس۲۵۳۹۴۸۱۱۴:۱۳:۴۲ ۱۴۰۱/۳/۲۲
اکثریت دندان پزشکان در ایران کار بلد نیستند بهترین بهانه آنها مسواک نمیزنید یا بد مسواک میزنید دندون ایمپلنت من کنده شد مسواک نمی‌زنم تخصص نیست
ناشناس۲۵۳۹۶۴۲۱۵:۴۲:۰۱ ۱۴۰۱/۳/۲۲
فعلا که همین دندونپزشکهایی که داریم یکی یکی میرن عمان، قطر و امارات الکی هم بهتون گفتن مدارکشون رو قبول ندارن. قبول دارن. خوب هم قبول دارند. اون مدرک تخصص هست که قبول ندارند.
ناشناس۲۵۳۹۶۵۳۱۵:۴۸:۱۴ ۱۴۰۱/۳/۲۲
به نظرمن. اول مسواک وخمیر دندان. مجانی در اختیار مردم بگذارید تا بدانند که دندان هم شستن ومراقبت می خواهد بعد به فکر دندانپزشک باشید.
ناشناس۲۵۳۹۶۵۵۱۵:۴۹:۰۳ ۱۴۰۱/۳/۲۲
موضوع پیشگیری در این ایده‌های شما کجاست؟
ناشناس۲۵۳۹۷۳۰۱۶:۴۶:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۲۲
پس از فردا تعداد مهندسان ساختمان و کشاورزان را زیاد کنید تا قیمت مسکن و آرد ارزان شود.
اسمعیل۲۵۳۹۸۱۶۱۷:۴۸:۱۲ ۱۴۰۱/۳/۲۲
این همه دانشجوی دندانپزشکی خارج از کشور ایرانی هست .با هزینه شخصی می خوانند میشه با روش‌هایی جذب و در مناطق محروم و شهرستانها در کلینیک های دولتی برای عموم بکار گرفت.
ناشناس۲۵۳۹۸۹۱۱۸:۴۲:۲۸ ۱۴۰۱/۳/۲۲
وزارت بهداشت ازهزینه نمودن دررشته های اشباع شده مانند علوم آزمایشگاهی که فارغ التحصیلانش بیکار هستند بکاهد وهمین هزینه راصرف تربیت پزشک ودندانپزشک نماید
ناشناس۲۵۴۰۰۶۰۲۰:۵۴:۲۶ ۱۴۰۱/۳/۲۲
اکثر مردم اگر یک بیستم این حقوق هم بهشون بدند، با عشق و شور و ذوق میرند سراغ این رشته@مسئله اینه که دولت میخواد پزشک کم باش که کمتر غذا بخورند و زودتر بمیرند که هزینه های کشور کم بشه
ناشناس۲۵۴۰۳۰۹۲۳:۵۳:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۲۲
انحصار داندان کش ها باید شکسته شود
محمد۲۵۴۰۴۷۷۰۲:۱۲:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۲۳
دندانپزشکی گران نیست مواد اولیه اش گرانه
ناشناس۲۵۴۰۶۰۴۰۸:۲۱:۵۸ ۱۴۰۱/۳/۲۳
سطان مافیای دندانپزشکی کشور چند وقت دیگر معرفی می شود!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین