بی توجهی خودروسازان به تذکرات سازمان ملی استاندارد

گروه اقتصادی الف،   4010306072

مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد گفت: خودروسازان موظف به رفع ایرادات پر تکرار هستند.  

باشگاه خبرنگاران جوان: سازمان ملی استاندارد متولی کیفیت و استاندارد کالا‌هایی است که مشمول استاندارد‌های اجباری هستند و خودرو هم یکی از این کالاهاست. سازمان ملی استاندارد اعتبار ایمنی ۳ خودرو سمند، تیبا صندوق دار و تیبا ۲ را تمدید نکرده و دلیل آن را عیوب پر تکرار عنوان کرده است.

آقایان انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد، سرهنگ زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور، موسوی، دبیر و سخنگوی هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت  خودرو، آقای رضایی منش، معاون تحقیقات و طراحی ایران خودرو و آقای پازوکی، معاون مهندسی گروه سایپا در رابطه با این موضوع به سوالات زیر پاسخ دادند.

 این عیوب پر تکرار چیست؟

آقای انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد: منشا این گزارشات مردم، آمار،  اطلاعات تعمیرگاه‌ها و براساس ارزیابی شرکت‌های بازرسی سازمان ملی استاندارد است. در دوره تحولی جدید سازمان ملی استاندارد ایران در دولت مردمی براساس تعهد ۱۵ ماده‌ای خودروسازان متعهد شدند این عیوب را برطرف کنند. براساس این تعهد، تاییدیه کیفیت ایمنی و زیست محیطی یک ماهه صادر می‌شود.

یکی از مواردی که باید نظارت شود در رابطه با ایرادات پر تکرار است که در خودرو‌های مذکور وجود داشتند. حوزه ایرادات در انتقال قدرت، سیستم موتور و در بدنه، رنگ خودرو سیستم فرمان و چراغ‌هاست.

 تاییدیه وقتی انجام نمی‌شود، پلاک گذاری صورت می‌گیرد؟

سرهنگ زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور: با توجه به اینکه این خودرو‌ها در فهرست تاییدیه سازمان ملی استاندارد وجود ندارند، قطعا پلاک گذاری نخواهند شد. قانون گذار در سال ۸۹ قانون ارتقاء کیفی خودرو را مصوب کرد که براساس آن تکلیف سازمان‌ها و دستگاه‌ها مشخص شد. وزارت صمت مکلف شده بود که برنامه‌ای تدوین کند برای ارتقای ایمنی خودرو، در سال ۹۵ مقرر شد از دی ۹۵ این استاندارد‌ها به استاندارد‌های ۸۵ گانه ارتقا پیدا کند.

این ارتقا در ۳ گام تعریف شد و باید تا سال ۹۷ اجرایی می‌شد، اما به دلیل مقاومت‌ها اتفاق نیفتاد. چنانچه نقصی در رابطه با خودرو و یا راه توسط کارشناسان تصادف بررسی شود با متخلفان برخورد خواهد شد.

چرا این ایرادات رفع نشده است؟

آقای رضایی منش، معاون تحقیقات و طراحی ایران خودرو: ما یک شورایی داریم تحت عنوان شورای عالی استاندارد زیر نظر شخص رئیس جمهور که ۱۵ عضو دارد و همه مصوبات در سطح شورای عالی استاندارد ابلاغ خواهد شد. آخرین مصوبات در سال ۹۷ مقرر بود تا زمانی که تحریم‌های ظالمانه نسبت به صنعت خودرو وجود دارد ۵ استاندارد را می‌توانند نداشته باشند، اما از همان سال ۹۸ به بعد خودروی تارا با همه استاندارد‌های ۸۵ گانه تولید شده است.

خودروی سمند به دلیل بالا بودن میزان تعهدات تولید شد، اما پس از آن دیگر در دستور کار تولید نبود. طبق گزارشاتی که داشتیم یک بهبود ۲۰ درصدی شاخص‌های کیفی قبل از تحویل به مشتری در فروردین امسال نسبت به میانگین بهمن و اسفند۲۰ درصد رشد کیفیت داشتیم.

کاهش ۵۵ درصدی خودرو‌های متوقف از بهمن پارسال تا فروردین امسال داشتیم. ما هیچ گزارشی مبنی بر ایرادات پرتکرار خودرو سمند دریافت نکردیم.

آقای انگورج، مدیر کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد: سازمان ملی استاندارد ایران ذیل یک شورای عالی فرا قوه‌ای متشکل از ۳۴ عضو حقیقی  و حقوقی و به ریاست رئیس جمهور انجام می‌شود. در آن تکالیف ذکر شده، خودروساز موظف به رفع ایرادات پر تکرار است و خودروساز قبل از اینکه تمدید اعتبار ندارد، نباید خودرو را پیش فروش کند.

 برنامه ای برای رفع عیوب خودرو تیبا دارید؟

آقای پازوکی، معاون مهندسی گروه سایپا: خودروساز در این زمینه از سمت سازمان ملی استاندارد نامه‌ای را دریافت نکرده و من تازه این مشکلات را فهمیدم. باید جلساتی داشته باشیم مبنی بر اینکه برنامه‌ها ارائه و گزارشات ارائه شود و سپس دستورات داده شود هنوز تشکیل نشده و هنوز تعریفی از عیوب ایمنی وجود ندارد.

عدم باز و بست مناسب درب تیبا یک عیب پر تکرار است، اما با عیب ایمنی متفاوت است. گزارشی در این زمینه هنوز وجود ندارد. خودرو تیبا تا انتهای امسال از خط تولید خارج می‌شود، اما برای تیبا ۲ این برنامه وجود ندارد.

چرا این موضوع اهمیتی برای خودروساز‌ها ندارد؟

آقای موسوی، دبیر و سخنگوی هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت  خودرو: قطعه سازی یکی از اساسی‌ترین نقش ها را در کیفیت دارد. مافیا در زمینه قطعه سازی و خودروسازی وجود دارند. سازمان بازرسی کشور باید با نظارت‌ها جلوی ایجاد انحصار را بگیرد. خودروساز در این زمینه با عدم وصول بدهی‌های خود به قطعه سازها مقصر است. در صورت مرتفع نشدن این ایرادات ایمنی شاید وزیر صمت تا پای استیضاح هم بیاید.

یکتانتتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. تلاش برای رفع سریع تحریم ها یک وظیفه است !

      2. آقای دایی؛ گران حساب نکردید؟!

      3. کیفیت فاجعه‌بار سقف و شاسی محصولات ایران‌خودرو

      4. معمای تورم خرداد ماه !

      5. مرفهین سه درصدی؛ پرمصرف های گاز در کشور

      6. آواز خواندن عجیب یک خروس!

      7. دزدی از کامیون در حال حرکت

      8. رعیتی با زندگی شاهانه !

      9. واردات برخی کالاهای اساسی همیشه در انحصار چند نفر بوده است 

      10. روشن شدن بنز جا مانده از جنگ جهانی دوم

      11. چرا ترویج اطلاعات غلط درباره ایران به یک امر عادی تبدیل شده است؟!

      12. دولت سیزدهم «نولیبرال» نیست !

      13. فرق قطار ایرانی با آمریکایی!

      14. واکنش دادستان کل کشور به تجمع دختران بی‌حجاب در شیراز/ نظر کوثری درباره احتمال تجمیع نهادهای اطلاعاتی

      15.  ریشه‌ها را بخشکانید !

      16. بانک مرکزی: بدون ارزپاشی بازار ارز به آرامش رسید/ برخلاف دولت قبل دست اندازی به ذخایر ارزی کشور نکردیم

      17. مشاهده یک توله یوزپلنگ آسیایی در پناهگاه حیات وحش میاندشت

      18. گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم/ رئیسی: بنزین، دارو و نان گران نمی‌شود

      19. حراست وزارت ورزش: دبیر باید پاسخگوی بی احترامی در مجمع کشتی باشد

      20. مردم با صرفه جویی در مصرف انرژی به تولیدکنندگان کمک کنند

      21. کشتار وحشیانه مهاجرین آفریقایی توسط مرزبانان اسپانیایی!

      22. به این میگن اعتماد بنفس

      23. صاحبخانه جدید برای مستاجران پایتخت

      24. درحالی که فرمانده ارشد بر روی عرشه بود، ایرانی‌ها پیام خود را فرستادند!

      25. یک رفتار ظریف تربیتی از شهید بهشتی که هنوز از یادها نرفته است

      ابر آروان

      آخرین عناوین

      بلیط هواپیما