اتهامات عجیب یک وکیل

هادی علیمردانی،   4010301067 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

برداشته شدن ظرفیت پذیرش آزمون وکالت و کاهش حق‌الوکاله‌های نجومی، کانون وکلای دادگستری را نگران کرده است. از همین رو رئیس کانون وکلا اتهاماتی را به مجلس و صداوسیما وارد کرده و متقاضیان رد شده در آزمون وکالت را مورد تمسخر قرار داد.

اتهامات عجیب یک وکیل


وکیلی که لب تهمت باز کند، نمونه شفافی برای ضرب‌المثل: «هرچه بگندد نمک‌اش می‌زنند، وای به روزی که بگندد  نمک» خواهد بود. اگر این وکیل، نماینده بزرگترین کانون صنفی وکلا باشد، اوضاع نگران کننده‌تر نیز می‌شود. چندی پیش طرح «تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار» به تایید شورای نگهبان رسید. بر اساس این طرح، آزمون‌‌های وکالت و سردفتری از سال جاری بدون تعیین ظرفیت برگزار خواهند شد. همین امر برخی وکلا را تا جایی نگران نمود که جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) مواضع تندی مقابل مجلس و صداوسیما اتخاذ کرد.

کوشا ابتدا به تعدادی از نمایندگان مجلس، طراحان طرح تسهیل، حمله کرده و سپس اضافه می‌کند: «نگاهی در صداوسیما هست که این نگاه هم مثل نگاه مجلس از بیرون خط می‌گیرد.» البته رئیس اسکودا منظور خود  از «بیرون» را شفاف نکرده و صحبتی از خط‌دهندگان به مجلس و صداوسیما نمی‌کند تا در دام شکایات گرفتار نشود. با تمامی این احوال علت عصبانیت او چندان دور از ذهن نیست. کانون‌های وکلا با تعیین ظرفیت‌های حداقلی برای پذیرش دانش‌آموختگان حقوق در آزمون وکالت، این حوزه را طی سال‌ها متمادی انحصاری نگهداشتند. آنان می‌دانستند، افزایش تعداد وکلا، دوران حق‌الوکاله‌های نجومی را به پایان خواهد رساند. حالا دوره تعیین ظرفیت‌های حداقلی برای وکالت تمام شده و برخی ذی‌نفعان از زیان خود و نفع مردم خوشنود نیستند. وکلا از افزایش عرضه خدمات وکالت و شکستن نرخ‌های چند صد میلیونی این حرفه ناراضی هستند.

خنده به 6 سال عمر هدر رفته
کوشا سخنان خود را در محل برگزاری چهل و چهارمین همایش سراسری کانون‌های وکلای دادگستری بیان کرد. او روی صحنه و پشت تریبون ایستاد و مقابل وکلایی که شنونده سخنرانی‌اش بودند، کارشناسان حقوقی را مورد تمسخر قرار داد. تعدادی از کارشناسان، افرادی با دانش حقوقی ارزنده هستند که به دلیل ظرفیت‌های اندک آزمون وکالت، موفق به دریافت پروانه از اسکودا نشده‌اند. کوشا درباره اظهار نارضایتی این افراد در رسانه ملی می‌گوید: «کارشناس حقوقی‌شان کسی است که 6 بار در امتحان رد شده است.» از یک سو باید دید آیا این سخنان توهین به کارشناسان حقوقی است یا اعتراف به ناکارآمدی کانون‌های وکلا در برگزاری آزمون وکالت. از سوی دیگر سخنان رئیس کانون وکلا مصداق ماده ۶۹۷ موجود در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلا‌‌می‌ یا مصداق یکی از مواد 608 و 609  همین قانون خواهد بود. برای همین قدما می‌گفتند: «...وای به روزی که بگندد نمک!»

کوشا در ادامه سخنرانی 28 اردیبهشت خود در استان همدان، اتهام دیگری را نیز متوجه صداوسیما و تعدادی از کارشناسان حقوقی کرد. او اعلام می‌کند، اظهارات کارشناسان هماهنگ شده و برای قرار دادن فشار افکار عمومی بر وکلا است. کوشا اعتراض‌ها به تعیین ظرفیت‌های غیرمنطقی برای آزمون وکالت را هدف قرار داده و مدعی شد، صداوسیما برای پخش این مصاحبه‌ها وجوهی را دریافت می‌کنند. او درباره معترضان  به عملکرد اسکودا تصریح کرد: «خب این کارشناس است یا اسپانسر است؟ کارشناس نیست.» باید دید آیا این فرد توان اثبات این اتهام اقتصادی را خواهد داشت؟

به دلیل حق‌الوکاله‌های گزاف برخی از وکلا، ایران پایین‌ترین سرانه وکالت منطقه را دارد. به گفته محمدرضا کامیار عضو علی‌البدل هیات مدیره کانون وکلای مرکز: «از هر ٢٠ پرونده یکی از آن‌ها وکیل دارد.» وقتی تنها یک‌بیستم پرونده‌های دادگستری با حضور وکلا برگزار می‌شود اما رئیس کانون وکلا هنوز علت اعتراض به عملکرد دستگاه زیر نظر خود را به درستی نمی‌داند، نمی‌توان در صحت طرح مجلس تردید کرد. چند ماه پیش، 69 درصد شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی 32 هزار نفری، علت وکیل نگرفتن خود در دادگاه‌ها را گرانی خدمات وکالت عنوان کردند و برخی وکلا نفع خود را در همین شرایط می‌بینند. با همه این احوال، برخی وکلا منافع صنفی خود را در حداقلی ماندن عرضه خدمات وکالت با نرخ نجومی می‌دانند، هرچند این روش در چند دهه گذشته مردم را از حضور در دادگاه به همراه وکیل محروم کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۱۱۵۳۶۰۸:۵۴:۵۶ ۱۴۰۱/۳/۲
مجلس و صدا و سیما خودشان هزار تا وکیل دارند و می توانند از خودشان دفاع کنند. نویسنده این مطلب در اینجا می خواهد چه چیزی را اثبات کند؟؟؟
ناشناس۲۵۱۱۷۷۹۱۱:۵۷:۴۶ ۱۴۰۱/۳/۲
تو نگران نباش، میخواهد اثبات کند که نجومی بگیران وکیل، دوره شان سر آمده است
ناشناس۲۵۱۲۲۷۵۱۸:۲۷:۵۹ ۱۴۰۱/۳/۲
یکی از چیزایی که لازم بود اثبات بشه همین نوع از دفاع ناشیانه‌‌ی کامنت گذار ۲۵۱۱۵۳۶ بود ایشون که احتمالاً یکی از همون وکلای نجومی‌ ‌خوار هستن که اینجوری خشمگین شدن
ناشناس۲۵۱۲۷۵۵۰۷:۰۳:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۳
شما بهتر است فکر مسئولان نجومی بگیر باشی. آنانی که حتی از یاران 300 - 400 هزار تومنی هم نمی گذرند.
ناشناس۲۵۱۲۷۵۶۰۷:۰۴:۱۱ ۱۴۰۱/۳/۳
وقتی شهر شلوغ است نباید تنها انتظار آرامش از یک عده داشته باشی!!!
ناشناس۲۵۱۲۱۱۳۱۶:۰۳:۰۵ ۱۴۰۱/۳/۲
قانون گذار باید مجازات های بسیار بسیار سخت برای وکلا و قضایی که احیانا با گرفتن رشوه و پورسانت و غیره حق و ناحق میکنند در نظر بگیرد که هیچ وکیل و قاضی جرات تخلف و فساد به ذهنش خطور نکند
ناشناس۲۵۱۲۱۱۸۱۶:۰۹:۴۷ ۱۴۰۱/۳/۲
چرا قضات بازنشسته بدون امتحان می توانند پروانه وکالت بگیرند؟!!!
ناشناس۲۵۱۲۵۴۳۲۲:۴۷:۱۴ ۱۴۰۱/۳/۲
آموزش عالی بیسواد باید کنترل شود ، یک نمونه دیگرش همین حادثه امروز آبادان است محصول کار مهندسین مدرک دار ولی فاقد صلاحیتهای حرفه ای.
مهران۲۵۱۱۵۶۲۰۹:۱۳:۵۲ ۱۴۰۱/۳/۲
یعنی انصافا همین یه حرکت و مصوبه مجلس به سرانجام برسه به اندازه تمام مصوبه های مجالس قبلی ارزشمند است
حامد۲۵۱۲۰۷۰۱۵:۱۹:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۲
این یک بازی سیاسی است. الف لطفا نظر مستند من را هم منتشر کن. اولا تعیین ظرفیت بر عهده کمسیون سه نفره ای است که دو تن آن از نمایندگان قوه قضاییه هستند و عملا کانونها هیچ نقش تعیین کننده ای در تعیین اینکه ظرفیت کم باشد یا زیاد نداشتند. ثانیا ، این اقدام مثل حذف دادسرا ، در نهایت دودش سیستم قضایی کشور را مختل خواهد کرد. ثالثالطفا رزمه اعضای کمسیون حقوقی و میزان ارتباط آنها با حقوق را هم‌بررسی کنید آنوقت گند مسئله بیشتر در خواهد آمد.
ناشناس۲۵۱۱۵۸۵۰۹:۳۲:۲۷ ۱۴۰۱/۳/۲
در آلمان چند نوع بيمه است يكي از آنها بيمه وكالت است . اين بيمه اجرا شود ديگر نگراني از بابت اشتغال وجود ندارد . البته من با اين قشر سر و كار داشته ام و كلا تلاش مي كنم از نظر شخصي سر و كارم به آنها نيفتد . الان يكي از آنها همسايه ما است و سر هر چيز كوچكي بااو بحث داريم اگر موردي هم بر خلاف نظرش است راهي پيدا مي كند تا با آزار همسايه ها به خواسته نا حقش برسد .
ناشناس۲۵۱۱۵۸۹۰۹:۳۳:۴۱ ۱۴۰۱/۳/۲
وکالت حرفه کثیفی شده است هر کس که بتواند حق الوکاله بیشتری بدهد رای به نفع او میشود فاجعه ای برای دستگاه قضا کشور
ناشناس۲۵۱۱۸۱۶۱۲:۲۱:۲۱ ۱۴۰۱/۳/۲
این که شما فرمودید مربوط به قوه قضاییه است آن‌کسی که باید به عدالت رای دهد قاضی است نه وکیل
ناشناس۲۵۱۱۶۱۶۰۹:۵۹:۵۳ ۱۴۰۱/۳/۲
جاسوس دو جانبه زیاد شنیده بودیم ولی وکلای دو جانبه هم در جامعه زیاد شده اند که هر دو طرف را میمکند
ناشناس۲۵۱۲۱۰۱۱۵:۴۵:۲۶ ۱۴۰۱/۳/۲
وکلایی که پرونده تخلفات بانکی را رسیدگی نمی کنند با وام های کلان و سود پایین میخرند
علی۲۵۱۱۶۸۶۱۰:۴۷:۵۰ ۱۴۰۱/۳/۲
هر جای این مملکت دست میزاری رانت وفساد میزنه بیرون کاش قوه قضاییه سالم بود تمام مشکلات حل میشد یک نظر سنجی در این خصوص داشته باشید متاسفانه قضات با رانت خواران وکلاهبرداران مماشات میکنند
ناشناس۲۵۱۱۷۱۰۱۰:۵۹:۲۷ ۱۴۰۱/۳/۲
طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بهترین اقدام مجلس یازدهم است که به امضاهای طلایی پایان می دهد.
ناشناس۲۵۱۱۷۱۸۱۱:۰۴:۳۹ ۱۴۰۱/۳/۲
این هم مثل ماجرای خودروسازان شده. هرچیزی را که محدودیت بذاریم و در رقابت نباشه، دچار فساد می‌شه. الان حقوق‌دانان ما حق ندارند که وکیل مردم شوند چون وکیل‌های فعلی به آن‌ها اجازه نمی‌دهند! تضاد مناقع از این روشن‌تر؟
کشاورز۲۵۱۱۹۸۳۱۴:۱۵:۰۲ ۱۴۰۱/۳/۲
ایضاً پزشک های عومی و تخصصی
مهرنامی۲۵۱۱۷۴۷۱۱:۲۶:۲۵ ۱۴۰۱/۳/۲
سلام دوستانی که انحصار را در بوق کرده اند هیچ اطلاعی از وضعیت وکالت ندارند انحصار در تعدادگزینش معنی ندارد هر لیسانس حقوق می تواند در آزمون شرکت کند و محدودیتی وجود ندارد تعداد هم مثل سایر رشته های علمی محدود است مثل اینکه بگویید همه دیپلمهای تجربی باید بتوانند پزشکی پذیرفته شوند و نیاز به کنکور ندارند توان علمی در بعضی از مشاغل که با جان ومال وآبروی مردم مرتبط است ضروت دارد و بحث انحصار برای منحرف کردن قضیه است
ناشناس۲۵۱۱۷۸۲۱۱:۵۹:۳۴ ۱۴۰۱/۳/۲
یارو تا وقتی وکیل نشده، از انحصار می ناله ولی وقتی وکیل شد،نفع خودش اینه که انحصار باقی باشد...هزار تا دلیل جور میکنه... بابا بی خیال
ناشناس۲۵۱۱۹۰۰۱۳:۲۳:۳۵ ۱۴۰۱/۳/۲
وکلایی که قبلا مجوز گرفته‌اند از وکلای جدید بسیار کم سواد تر هستند پیشنهاد می کنم آزمون وکالت هر پنج سال برای همه وکلا اجباری شود تا ببینیم هنوز صلاحیت علمی دارند؟
ناشناس۲۵۱۱۹۲۷۱۳:۳۸:۰۸ ۱۴۰۱/۳/۲
برای هر کشور ی باید معلوم شود چند نفر پزشک چند نفر مهندس چند نفر پرستار و ...و لازم است پذیرش و ظرفیت دانشگاه ها بر اساس آن تعیین شود اگر تعداد کله پاچه پزها هم زیاد شود آنکه کله خر می پزد کاسب واقعی و‌درستکار را از گردونه خارج می‌کند پس روشن قوه قضاییه باید روشن کند چند نفر وکیل در هر حوزه ای لازم است همان تعداد جذب شود والسلام
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین