روایت عراقچی از میانجیگری شینزو آبه/ تحلیل لیلاز از تصمیمات اقتصادی دولت / دستور اژه‌ای درباره سامانه گمرک

گروه سیاسی الف،   4010227039

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روایت عراقچی از میانجیگری شینزو آبه/ تحلیل لیلاز از تصمیمات اقتصادی دولت / دستور اژه‌ای درباره سامانه گمرک

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۲ بیمار کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و متاسفانه چهار نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایسنا، از دیروز تا امروز ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۷۸۶ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۲۳۶ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۱۵۱ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۵۲۲ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۶۱۲ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۲۸۵ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۷ هزار و ۸۲۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

روایت عراقچی از میانجیگری شینزو آبه

به گزارش اعتماد عباس عراقچي، دبير شوراي راهبردي روابط خارجي عصر روز دوشنبه در نشست مجازي ژاپن و بحران اوكراين درباره تاثير فشار خارجي بر روابط ايران و ژاپن گفت: طبق تجربه مي‌گويم كه در رابطه ايران و ژاپن اين فشار خارجي همواره يا حداقل در دوره معاصر به خصوص در بحث تحريم‌ها وجود داشته است. عامل اصلي كاهش روابط ايران با ژاپن بحث فشار خارجي امريكا است كه شرح آن مفصل است. زماني كه من سفير ايران در ژاپن بودم روزانه شاهد اين اعمال فشارها بر توكيو بودم و اكنون هم كه تحولات دوجانبه را دنبال مي‌كنم، روشن است كه در هر موردي كه به ايران مربوط مي‌شود ديدگاه‌هاي امريكايي‌ها مدنظر ژاپني‌ها قرار مي‌گيرد و بدون آن كاري را پيش نمي‌برند.

در اين مسائل توجه به نظر امريكا براي ژاپني‌ها بسيار مهم است و البته در مقاطعي هم سعي كردند با ارائه پيشنهادهايي به حل و فصل اختلاف‌ها ميان تهران و واشنگتن كمك كنند.

در آخرين مورد كه همه شاهد آن بوديد در دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ و اوج بحران ميان ايران و امريكا، آبه شينزو همراه با ابتكاري براي كاهش تنش به تهران آمد. موضع دولت ايران در آن زمان اين بود كه ما از حسن‌نيت ژاپن قدرداني مي‌كنيم اما نوع پيشنهاد تامين‌كننده منافع ايران نبود و لذا مورد پذيرش واقع نشد. پس از آن هم حسن روحاني، رييس‌جمهور وقت سفري به توكيو داشت. فشار خارجي بر ژاپن در رابطه با تهران وجود دارد اما تمايل قلبي ژاپني‌ها اين است كه اين فشار نباشد. 

***

تحلیل لیلاز از تصمیمات اقتصادی دولت

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «سعید لیلاز درباره طرح حذف ارز ۴۲۰۰ عنوان کرد: من در بهار سال ۱۳۹۷ با ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت مخالفت کردم. در بهمن سال ۱۳۹۶ به معاون اول رئیس‌جمهوری، آقای جهانگیری، طرحی را پیشنهاد دادم که روسیه در بحران اخیر خود آن را اجرایی کرده است. در آن طرح پیشنهاد دادم میزان مصرف ارز کشور را باید کاهش داد.

لیلاز در ادامه تاکید کرد: به نظر من این نبرد بین ایران و آمریکا، نبرد مرگ و زندگی ملت ایران است و اگر از این چالش سربلند بیرون بیایم، آخرین چالش تاریخ ایران خواهد بود.

او در ادامه خاطرنشان کرد: در بهار سال ۱۳۹۷ به دولت روحانی، پنج بار پیشنهاد مکتوب دادم. طرحی که دولت سیزدهم در حال اجرایی‌کردن آن است، موبه‌مو مطابق طرحی است که من به دولت دوازدهم پیشنهاد داده بودم.

این تحلیلگر اقتصادی درباره طرحی که به دولت دوازدهم داده بود، گفت: در پیشنهاد من چهار امر کشور باید تحت کنترل درآید. در این طرح، فرضیات خود را در نبرد ایران و آمریکا بر اساس جنگ آخر زمانی در نظر گرفته بودم. این چهار فرض بر این اساس بود که روزی دو هزار کالری را باید تضمین کرد، حمل‌ونقل عمومی را رایگان و ارزان کرد، طب و خدمات بهداشتی و پزشکی را ملی کرد و چهارم این که تحصیل تا سطح دبیرستان را بر اساس قانون اساسی رایگان کرد و سایر امور را باید رها کنیم. در این طرح تمام منابع را نیز پیش‌بینی کرده بودم و هم‌اکنون دولت سیزدهم این طرح را اجرایی می‌کند.

این تحلیلگر اقتصادی در پاسخ به این پرسش که واکنش مردم را در برابر این طرح چگونه ارزیابی می‌کنید، عنوان کرد: در آخرین جلسه‌ای که با آقای رئیسی داشته‌ایم، عنوان کردیم که از واکنش مردم نترسید. زمانی که فرد نزد پزشک می‌رود و تشخیص پزشک سرطان است، وظیفه پزشک آن است که به فرد واقعیت را بگوید. من معتقدم روشنفکر واقعی کسی است که حقیقت را بیان کند، نه مصلحت خویش را.

بنابراین چاره‌ای دیگر جز اجرای این طرح نداریم. اصلاحاتی که پیش از این باید انجام می‌گرفت که در اثر فشارها عقب افتاد که اینک به این جراحی رسیده است. اگر هم‌اکنون جراحی نکنیم به قطع عضو خواهیم رسید.

***

گزارش کشف حجاب در خودرو ملزم به داشتن سند تصویری شد

سردار مهدی حاجیان سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با برنا، با اشاره به ثبت پیامک‌های اشتباه کشف حجاب و ایرادات این طرح، تصریح کرد: تمامی ایرادات از طرف سامانه ناظر نیست؛ در برخی موارد مالک، خودرو خود به فرد دیگری قرض داده است و آن فرد در خودرو کشف حجاب کرده است اما ما صاحب پلاک را می‌شناسیم، به همین دلیل افراد موجهی مراجعه می‌کردند و می‌گفتند کشف حجاب نکردم درحالی که خودرو وی دست فرد دیگری بوده و کشف حجاب صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: سیستم طرح ناظر، دوماه پیش مجدد مورد بازبینی قرار گرفت تا اشتباهات به حداقل برسد و درحال حاضر اشتباهات بسیار کم شده است، جدیدا از کشف حجاب در خودرو و خود پلاک عکس گرفته می‌شود و ارسال می‌شود، پیش از این عکسبرداری صورت نمی‌گرفت.

***

انریکه مورا در سفر به تهران حامل چه پیامی بود؟

به گزارش ایسنا، نشریه پولیتیکو در گزارشی درباره سفر اخیر انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و معاون مسئول سیاست خارجی آن به تهران و رایزنی درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات با بیان این که ایران طی این دیدارهای دو روزه برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای متوقف شده از خود آمادگی نشان داده، مدعی شد: اما هنوز از درخواستش، منصرف نشده است.

پولیتیکو ادامه داد: انریکه مورا، مقام ارشد اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات وین است، با هدف تلاش برای برطرف کردن وقفه چند هفته‌ای در مذاکرات[غیرمستقیم] میان آمریکا، ایران و قدرت‌های غربی به تهران سفر کرده بود. مقامات ارشد غربی به پولیتیکو گفته‌اند، مذاکرات در تهران که از چهارشنبه تا پنج‌شنبه طول کشید، پیش‍‌رفت جدیدی حاصل کرد اما توافق هنوز با قطعی شدن فاصله دارد.

همچنین در این گزارش مطرح شد: طبق ادعای مقامات غربی، مورا این پیام را [به ایران] منتقل کرده است که آمریکا ممکن است درباره موضوع سپاه پاسداران مذاکره کند اما تنها زمانی که مذاکرات هسته‌ای به سرانجام برسد.

در ادامه این گزارش ادعا شده که ایران از این موضوع صرف‌‎نظر نکرده اما نشان داده است در این اثنا، آماده از سرگیری مذاکرات درباره موضوعات دیگر است و ممکن است درخواست‌های بالقوه جایگزینی برای آن ارائه دهد.

در گزارش این نشریه ادعا شده است: مورا این پیام را به علی باقری کنی، مذاکره‌کننده اصلی ایران در مذاکرات وین منتقل کرد که آمریکا به عنوان بخشی از توافق، نام سپاه را از این فهرست خارج نخواهد کرد اما ممکن است در آینده درباره آن مذاکره کند. مورا هیچ پیشنهاد جدیدی را از سوی آمریکا مطرح نکرد. در حال حاضر، دیپلمات‌های غربی منتظر تهران هستند تا درخواست‌های بالقوه جایگزینی مطرح کرده و به واشنگتن فرصت بدهد تا درباره امتیازهای دیگری که می‌تواند بدهد، فکر کند.

***

موافقت وزیر کشور با استخدام اهل‌تسنن در سمت‌های مناسب

به گزارش فارس، ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با احمد وحیدی، وزیر کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار پیرامون مسائل و دغدغه‌های اقوام و مذاهب از جمله بکارگیری شایستگان و نخبگان اهل‌سنت در مناصب مدیریتی تبادل نظر صورت گرفت.

همچنین کریمی بر انتصاب نخبگان اهل سنت به عنوان مشاور استاندار در استان‌های تلفیقی تأکید کرد.

وحیدی همچنین ضمن اعلام موافقت خود با استخدام براداران اهل‌سنت در سمت‌های مناسب بر مساعدت هر چه بیشتر تأکید کرد.

***

تاخیر یک ساله در ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در گفت‌وگو با فارس گفت: با وجود اینکه لایحه برنامه هفتم توسعه باید خرداد ماه سال 1400 به مجلس ارائه می‌شد اما هنوز و در حالیکه یک هفته به خرداد 1401 باقی مانده خبری از ارائه این لایحه به مجلس نیست.

وی افزود: عدم ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس تاکنون در حالی است که لایحه بودجه سال 1402 باید برمبنای قانون برنامه هفتم توسعه تنظیم و تدوین شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کار بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس در مجموع کمیسیون‌ها و صحن چهار ماه به طول می‌انجامد و با توجه به اینکه لایحه بودجه باید در پانزدهم آذرماه به مجلس ارائه شود حداقل قانون برنامه هفتم باید 15 آبان‌ ماه تصویب و ابلاغ شده باشد تا دولت بتواند در ماه پایانی بررسی لایحه بودجه آن را لحاظ کند.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: با توجه به زمان چهارماهه‌ای که برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس لازم است و با  توجه به توضیحات فوق این لایحه حداکثر باید تا 15 تیرماه به مجلس ارائه شود.

وی افزود:‌ نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است این است که پیش از ارائه لایحه هفتم توسعه سیاست‌های کلی در این باره باید از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شود که طبق اطلاعات واصله در این باره جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام برای این منظور هفته‌ای دو بار برگزار می‌شود تا سیاست‌های کلی در این باره هرچه سریع‌تر ابلاغ شود.

***

دستور اژه‌ای درباره سامانه گمرک

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در نشست با اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ در واکنش به سخنان سید محمود نبویان عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مبنی بر عدم تحویل سامانه مرتبط با گمرک از ناحیه یک شرکت و پیمانکار علی‌رغم مکاتبات صورت گرفته میان مقامات و مسئولان ذیربط طی چهارسال گذشته گفت: ابعاد این موضوع باید موشکافی و بررسی شود و اگر مقرون به صحت باشد باید مورد پیگیری جدی قرار گیرد؛ البته من این موضوع را قبول ندارم که یک پیمانکار توانسته همه مسولان را دور بزند؛ به هر ترتیب باید قرارداد منعقد شده در این زمینه مورد بررسی و مداقه قرار گیرد و هر دستگاهی مقصر بوده، رسیدگی‌های لازم در رابطه با آن انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه مقابله همه‌جانبه با پدیده قاچاق به صرف راه‌اندازی و اتصال سامانه‌ها ی یکپارچه تحقق نمی‌یابد، بیان داشت: به منظور مقابله جدی با پدیده شوم قاچاق که یکی از موانع اصلی رونق و جهش تولید در کشور است ضروری است دستگاه‌های مسئول تشریک مساعی و تعامل بیشتری داشته باشند و من در اینجا رئیس سازمان بازرسی و رئیس کل دادگستری استان تهران را مکلف می‌کنم با برگزاری نشست‌های تخصصی مشترک با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، موضوعات و مسائل این حوزه از جمله راه‌اندازی و اتصال سامانه‌های لازم و تخلفات صورت گرفته در این زمینه را احصاء و جمع‌بندی کنند و بدین‌ترتیب یک کار عملی منسجم در حوزه مقابله با قاچاق صورت گیرد.

رئیس عدلیه در بخش دیگری از سخنانش در این قسمت از نشست با اعضای هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ ، بر نقشی که مجلس یازدهم می‌تواند در زمینه «کوتاه کردن فرآیند دادرسی» و «کاستن از عناوین متعدد و کثیر مجرمانه» ایفا کند و کمک‌ کار دستگاه قضایی در این راستا باشد، تاکید کرد و به استمرار فضای همدلانه ایجاد شده میان مسئولان دستگاه قضایی و نمایندگان مجلس یازدهم برای غلبه بر چالش‌ها و معضلات اشاره داشت.

وی در همین راستا افزود: کوتاه کردن فرآیند دادرسی یک ضرورت غیرقابل کتمان است و ما برای تحقق این مهم سلسله برنامه هایی را در دستور کار داریم؛ مجلس یازدهم نیز می‌تواند در این زمینه در قالب ارائه طرح از ناحیه خود و یا تسریع در تصویب لوایح ارسالی از ناحیه ما، نقش‌آفرین باشد؛ به طوری که شاهد رسیدگی به یک پرونده قضایی در بازه‌های زمانی طولانی نباشیم.

***

ارزیابی سردار فدوی از طرح اصلاح یارانه‌ها

به گزارش تسنیم، دریادار پاسدار ‌علی فدوی‌ جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌در ‌دیدار با امام جمعه یزد اصلاح یارانه‌ها را از جمله اقدامات کارشناسی، منطقی، شجاعانه و متعهدانه دولت دانست و افزود:‌ اصلاح یارانه‌ها آغازی برای تحولی سازنده در اقتصاد کشور است.

جانشین فرمانده‌کل سپاه با بیان اینکه دشمنان نظام و انقلاب اسلامی سعی دارند با گمراه کردن مسیر خدمت، مردم را نسبت به برنامه‌ها و سیاست‌های دولت ناامید کنند، تصریح کرد: ‌‌با توکل بر خدا و بصیرت مردم توطئه استکبار در اجرای طرح ناامید کردن مردم خنثی شد و با همت مسئولان طرح اصلاح یارانه‌ها به‌نفع معیشت مردم ادامه خواهد یافت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین