بیمه کردن کارگران و کارمندان برای همه شرکتهایی که کد کارگاهی بیمه دارند، اجباری است. کارفرمایان باید انتهای هر ماه، لیست بیمه را بهصورت اینترنتی به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند. تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی معمولا به عهده تیم منابع انسانی شرکت است. از همین رو ممکن است برای بعضی از نیروهای جدید سوال باشد که لیست بیمه تامین اجتماعی چیست و چگونه باید آن را ارسال کرد؟ در این مقاله به بررسی فهرست بیمه تامین اجتماعی میپردازیم و مراحل ارسال این لیست را بهصورت گام به گام به شما آموزش میدهیم. اگر نیاز به یادگیری نحوه تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی دارید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.
لیست بیمه تامین اجتماعی چیست؟
لیست بیمه تامین اجتماعی شامل کلیه سوابق کاری کارگران یک سازمان است که مطابق با قرارداد حقوق و مزایایی دریافت میکنند. همه کسانی که نامشان در این لیست وجود دارد، باید ۷ درصد از حقوق خود را بهعنوان حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی بپردازند. البته حق بیمه در حالت کلی ۳۰ درصد از حقوق را شامل میشود؛ اما پرداخت ۲۳ درصد از آن بهعهده کارفرما است. محاسبه میزان حق بیمه براساس حقوق کارگر است که با خرید برنامه حسابداری بهراحتی میتوانید حق بیمه همه کارمندان را حساب کنید.
برای تاسیس یک شرکت یا کارگاه و بهمنظور جذب کارمند، باید حداکثر تا ۱۵ روز بعد از شروع کار خود به یکی از شعبههای تامین اجتماعی مراجعه کرده و برای دریافت کد کارگاهی اقدام کنید. داشتن کد کارگاهی برای ورود به سامانه تامین اجتماعی و ارسال لیست بیمه ضروری است. در این زمان کارشناسی از سمت سازمان تامین اجتماعی به شرکت شما مراجعه کرده و بعد از بازرسی کد کارگاهی به شما میدهد. همه کسانی که برای یک شرکت کار میکنند، کد بیمهای تحت کد کارگاهی به آنها تعلق میگیرد.
آموزش گام به گام تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی
دریافت کد کارگاهی، نام کاربری و رمز عبور شرط اصلی ورود به سامانه تامین اجتماعی به حساب میآید. مراجعه به سازمان تامین اجتماعی و ثبتنام در سامانه فقط یک بخش از امور مربوط به کارفرما است. شرکتها باید در پایان هر سال مالی گزارشی از میزان سود و زیان، هزینهها و استهلاک را به اداره مالیاتی اعلام کنند. این کار برای تعیین میزان مالیات پرداختی آنها انجام میشود که به آن اظهارنامه مالیاتی میگویند.
برای تهیه لیست بیمه تامین اجتماعی میتوانید از دو طریق سامانه tamin.ir یا از طریق نرم افزار تامین اجتماعی اقدام کنید. البته هنگام استفاده از نرم افزار برای ارسال فایل نهایی باید باز هم از سامانه استفاده کنید. مراحل تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی به شرح زیر است:
مرحله اول: ثبت کد کارگاه
اولین گام برای تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی، ثبت اطلاعات و کد کارگاه در سازمان تامین اجتماعی است. در قسمت بالا سمت چپ گزینهای به اسم اطلاعات پایه وجود دارد که با کلیک روی آن با گزینههای «مشخصات کارگاه» و «مشخصات کارکنان» مواجه میشوید. با وارد شدن به مشخصات کارگاه، پنجرهای برایتان باز میشود که باید روی دکمه «جدید» کلیک کنید. در فرم بازشده باید اطلاعات کارگاه خود را که شامل موارد زیر است، وارد کنید:
-
کد کارگاه
-
ردیف پیمان
-
نام کارگاه
-
نام کارفرما
-
آدرس شرکت
کد کارگاه یک عدد ۱۰ رقمی است که باید در فرم وارد کنید. ردیف پیمان مخصوص پیمانکاران است. درصورتی که پیمانکار نیستید، بهصورت خودکار ۰۰۰ نمایش داده میشود.
مرحله دوم: ثبت اطلاعات کارمندان
در گام بعدی باید اطلاعات کارمندان خود را ثبت کنید. از همان قسمت اطلاعات پایه باید وارد گزینه دوم یعنی «مشخصات کارکنان» شوید. با کلیک روی این گزینه، باید اطلاعات همه کارمندان خود را بنویسید. فرم اطلاعات کارمندان شامل موارد زیر است:
-
شماره بیمهنامه
-
کد پرسنلی
-
شماره شناسنامه
-
کد ملی
-
نام شناسنامهای
-
نام خانوادگی شناسنامهای
-
جنسیت
-
نام پدر
-
تاریخ تولد
-
شغل
-
شهر محل صدور
اطلاعات بالا را باید دقیق وارد کنید؛ زیرا در صورت وارد کردن کد ملی دیگری سیستم خطا را تشخیص نمیدهد.
مرحله سوم: تهیه لیست ماهانه
تهیه لیست ماهانه را میتوانید از قسمت «عملیات» انجام دهید. با کلیک روی گزینه «لیست ماهانه» باید دکمه جدید را بزنید تا فرمی برایتان باز شود. اطلاعات زیر را باید در فرم بازشده وارد کنید:
-
کد ۱۰ رقمی کارگاه
-
ردیف پیمان
-
سال
-
ماه
-
تعداد کارکنان بیمهشده
-
جمع روزهای کارکرد همه افراد بیمهشده کارگاه
-
جمع دستمزد روزانه همه افراد بیمهشده کارگاه
-
مجموع دستمزد ماهانه همه افراد در کارگاه
-
جمع مزایای ماهانه
برای وارد کردن سال و ماه باید از اعداد دو رقمی استفاده کنید. تعداد افراد بیمهشده در کارگاه فقط شامل کارکنان است و نفرات تحت تکفلشان به حساب نمیآید. برای محاسبه دستمزد ماهانه همه افراد در کارگاه باید روزهای کارکرد را در دستمزد روزانه ضرب کنید.
مرحله چهارم: ثبت ریز کارکرد
در مرحله چهارم باید روزهای کارکرد بیمهشدگان را مشخص کنید. با کلیک روی گزینه «ریز کارکرد» و زدن دکمه جدید، فرمی برایتان باز میشود. در فرم پیشرو باید اطلاعات زیر را ثبت کنید:
-
شخص بیمهشده
-
روزهای کارکرد
-
دستمزد روزانه
-
مزایای ماهانه مشمول
البته فیلدهای دیگری هم در فرم وجود دارد که با وارد کردن اطلاعات بالا، بهصورت خودکار پر میشود. با کلیک روی دکمه «ثبت» اطلاعات فرد ذخیره شده و فرم بعدی برایتان باز میشود.
مرحله پنجم: دریافت فایل نهایی
در این مرحله شما دو فایل خواهید داشت؛ فایل حاوی اطلاعات کارگاه و فایل اطلاعات بیمهشدگان. این اطلاعات را میتوانید روی CD به شعبه تامین اجتماعی تحویل دهید یا در سامانه تامین اجتماعی بارگذاری کنید. برای انجام این کار، از روی گزینه «عملیات» دکمه لیست ماهانه را انتخاب و روی «تهیه دیسکت» کلیک کنید. در این قسمت میتوانید فایلهایتان را مشخص کرده و آنها را بهصورت اینترنتی به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنید.
مرحله هفتم: دریافت برگ پرداخت حق بیمه پرسنل
ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی فقط به همینجا ختم نمیشود؛ بلکه در نهایت باید حق بیمه پرسنل را پرداخت کنید. با کلیک روی «دریافت برگ پرداخت» و سپس «دریافت رسید» کلیک کنید. حالا به درگاه اینترنتی وصل میشوید و بعد از پرداخت حق بیمه، رسید را تحویل بگیرید. روشهای مختلفی برای پرداخت حق بیمه وجود دارد که عبارتاند از:
-
درگاههای اینترنتی بانکهای رفاه، تجارت، ملت و سپه
-
شمارهگیری کد ستاره ۷۱۴ ستاره ۷۱۳ مربع
-
شمارهگیری کد ستاره ۴ ستاره ۱۴۰ مربع
-
با استفاده از تلفن ثابت و تماس با ۰۲۱۸۴۰۳۰۰۰
تهیه و ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی برای همه شرکتها و کارفرماها ضرورت دارد؛ چراکه در صورت تاخیر در ارسال لیست، از سمت سازمان جریمه خواهید شد.
سپیدار سیستم؛ یار قدیمی شرکتهای ایرانی برای انجام امور حسابداری
در این مقاله به سوال لیست بیمه تامین اجتماعی چیست و چگونه باید آن را ارسال کرد، پاسخ دادیم. بسیاری از محاسبات حقوق، دستمزد و حق بیمه را باید با استفاده از نرم افزارهای حسابداری انجام دهید. نرم افزارهای سپیدار سیستم جامعترین نرم افزارهای حسابداری است که امکانات ویژهای در اختیار کاربران قرار میدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزارهای حسابداری یا ارسال لیست بیمه به تامین اجتماعی با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۲۲۲ تماس بگیرید.