نظرات برگزیده مخاطبان الف: قالیباف درباره سفر ترکیه باید از مردم عذرخواهی می‌کرد/ مافیاهای گوناگون مهمترین مشکل اقتصاد ایران هستند/ سخنان مطهری شاید برجام را برای همیشه منتفی کند

گروه سیاسی الف،   4010207116 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبان الف: قالیباف درباره سفر ترکیه باید از مردم عذرخواهی می‌کرد/ مافیاهای گوناگون مهمترین مشکل اقتصاد ایران هستند/ سخنان مطهری شاید برجام را برای همیشه منتفی کند

مطلبی با عنوان «کشتی سوراخ ما!» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*رفتار، کردار، گفتار و هنجارهای مسئولان زیر ذره بین مردم قرار دارند. مردم انتظار دارند که مسئولان حداقل خودشان به باورهایشان عمل کنند!

*رییس مجلس قبل هم مرگ بر امریکا میگفت و فرزندانش امریکا بودند رییس مجلس فعلی هم از تولید و اشتغال و دانش بنیان می گوید ولی چیزهای دیگر می بینیم

* ترجیحات فرهنگی تاثیر گزار نیست ترجیحات اقتصادی مهمتره همین خرید از خارج میاد تو بحث مطلوبیت

* فرهنگ استعفا و عذرخواهی از مردم، فرهنگ مغفولی است که مسئولان به آن اعتقادی ندارند.

* امام ره فرمودند حفظ نظام اوجب واجبات است نه حفظ مسئولین نظام.ما باید در عمل تابع رهبری باشیم نه در حرف.

* کدام یک از بزرگان و مسئولان کشور در لوازم منزل ایرانی یخچال ایرانی تلویزیون ایرانی جارو برقی ایرانی استفاده می کنن؟

* (پاسخ به کامنت بالا)حکم کلی صادر نکنید. مسلما افراد درستی هستند که این مسائل را رعایت می کنند.

* مردم قابل سرزنش نیستن، اما خانواده قالیباف حتی اگر تا فرودگاه استانبول رفته باشه و بی هیچ خریدی و دست خالی برگشته باشه، باز هم قابل سرزنش هستن

* چه خرید کرده باشن یا نکرده باشن، مسئله رفتن به ترکیه در ماه رمضان است! رفتن به ترکیه برای منسوبین درجه اول این به اصطلاح مسئولان کشور(!) در حالی که مردم در تامین مایحتاج زندگیشان مشکل دارند یعنی چی؟ درست مثل این است که افرادی در ماه رمضان جلو افراد روزه دار با ملچ مولوچ خوراکی بخورند! ...

*فرهنگ آقازادگی اعتقادات مردم را سست و ویران کرده است.

*در این شرایط اقتصادی چند درصد مردم استطاعت مالی برای سفر به ترکیه را دارند؟

*سکوت قالیباف در قبال ماجرای سفر اهل و عیالش به ترکیه به معنی چیست؟ 

*شما فکر کردید همسر آقای قالیباف بدون اجازه آقای قالیباف از کشور خارج شده؟ آقای قالیباف نپرسیده برای چه می خواهی بری خارج؟ اصلا مگه خروج زن از کشور بدون اجازه شوهر ممکنه؟

*فکر میکنید چند درصد از مردم فقط به خاطر خرید «سیسمونی» به خارج سفر میکنند و آنقدر بار و وسایل میخرند که با مسئولِ بارِ هواپیما دچار مشکل بشوند!؟ این حالت با اینکه یک شخصی در بازاری در ایران مثلا یک تلویزیون خارجی یا گوشی تلفن خارجی بخرد خیلی متفاوت است!

*ریاکاری و دورویی بنیان فرهنگ را ویران میکند. استعفای مسئولین و یا حداقل یک عذرخواهی ساده در چنین شرایطی هم فرهنگ مناسبی است که باعث توسعه فرهنگی مردم می شود‌.

*بنظر شما چند درصد ملت ایران قادرند به چنین سفرهایی برای خرید به یک کشور خارجی بروند آن برای خرید سیسمونی ؟

*اشتباه ،اشتباه است .نباید کار او را تطهیر کرد .وحاشیه امن برای آن درست کرد همه باید پاسخگو باشند وافشا گر این کار را باید تحسین کرد

*نویسنده محترم که میفرمایند در آموزش وپرورش سرمایه گذاری نشده درست است. بهتره یک سر به سازمان برنامه بودجه بزنند و ببینند نگرش این سازمان به نهادهای آموزشی چیست؟! مصرف کننده! نه تولید کننده انسان تربیت شده. ظاهرا در این کشور تولید کالامهم است و باید حمایت شود ولی تولید انسان ماهر و شایسته بی ارزش ترین چیز است. برای همین معلم تحقیر میشود. اما در مورد اینکه میگویید «بسیاری از ما منتقدان ماجرای سفر همسر و فرزند رئیس مجلس به ترکیه خود از مصرف کنندگان همیشگی کالاها و برندهای خارجی هستیم» قیاس درستی نیست. فرصتها و منابعی که مردم در اختیار دارند و حتی ارزشهایی که با آن زندگی میکنند و قوانینی که برای مردم تفسیر و جاری میشود هرگز با خواص و وابستگانشان یکسان نیست. شواهد بیشمارند. مردم به الیگارشی و ریاکاری معترضند نه خرید کالای خارجی!

*بحث خودی وغیر خودی است ،اگر خودی باشد اشگالی ندارد وا بحال غیر خودی

*علاوه بر حمایت از کالای داخلی، متاسفانه شاهد تمایل بسیاری برای مهاجرت، فرار نخبگان و یا خرید و سرمایه گذاری از خارج هستیم. وقتی مسئولین نیز به این عده بپیوندند دیگه همه چیز از هم می پاشد. حداقل می توانند تسکینی برای عده ای باشند که فشارها را تحمل می کنند و با امید سعی در ساختن کشور دارند.

***

مخاطبین الف درباره مطلبی با عنوان «اقتصاد ما، دردش چیست؟ چرا اتفاقی نمی افتد؟!» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*مردم عقل و هوش و تجربه دارند. مردم می بینند که چندین و چند سال است که در روی یک پاشنه می چرخد. مردم می بینند که دولتها می آیند و می روند اما تغییر و اصلاحی در سیاستهای داخلی و خارجی صورت نمی گیرد. مردم دیرزمانی است که وعده و وعید و شعار را قبول نمی کنند.

*برای اینکه دولت ها حکم کارمند دارند نه هیات مدیره! بعضی وقت ها این کارمند ها تشویق می شوند و برخی مواقع توبیخ، ولی در کل همه چیز کارنامه آن هیات مدیره است، و بلی تغییری مشاهده نمی شود زیرا هیات مدیره احساس پیذوزی و خوشبختی دارد و کلا از شرایطش خوشحال است!

*متاسفانه در کشور ما کارها به اهلش سپرده نمی شود و وضعیت موجود معلول این علت است.

*بزرگترین درد اقتصاد ما دولتی بودن اش است و دولتی هایی که فقط بر اساس آزمون و خطا تصمیم میگیرند و اجرا میکنند و بزرگترین خطای اقتصاد ما ورود یارانه ها به ان بود اقتصاد ایران به حدی مریض و شکننده بوده است که توانایی تحمل فشار ناشی از یارانه ها را نداشت . تا قبل از ورود یارانه ها به اقتصاد ایران تورم در ایران فقط سالی یکبار و معقول بود نگاه کنید ببینید در کدام کشور دنیا به اندازه ما دولتها در اقتصاد دست میکنند و دخالت میکنند ؟!

*زمانی که ترامپ از برجام خارج شد قیمت ارز رشد زیادی کرد دولت برای کنترل و حمایت موقت از مردم در برابر گرانی بیش از اندازه ارز چهار هزار تومنی رو درست کرد خودش هم می دانست آن همیشگی نیست و منتظر رفع تحریم ها برای پایان آن بود

*اگر نخواهیم کلیشه ای صحبت کنیم یکی از دردهای اقتصاد ما وجود بانکهای بنگهدار است که اجازه پیشرفت در هیچ سطحی را به کشور نمیدهند و با بنگاهداری و دلال بازی سعی دارند ارزش دارایی های ثابتشون را روز به روز بیشتر بکنندواین افزایش دارایی به قیمت نابودی تولید تمام میشود و همچنین افزایش روز افزون تورم هم میتونه یکی از دلایل تاثیر گذارش وجود همین بانکها باشد تا ب حال دولتهای زیادی شعار مبارزه با بنگاه داری بانکها را سر دادند اما برخوردی که صورت نگرفت هیچ روز به روز این بنگاهها تعدادشون بیشتر شده و میشه به نظر باید سر منشا مشکل را از چشمه دنبال کرد.

*رفتار ما دردش چیه طرز رانندگی ما دردش چیه و ده مورد دیگر درد دارد و علتش خیلی ساده است الناس علی دین ملوکهم ، تا حاکم اصلاح نشد و وجدان و انسانیت نداره مردمان زیر دستش همان رفتار دارد

*درد اقتصاد ما مشخص است و همه اقتصاد دانان هم درمانش را می دانند . درد اقتصاد ما چند وجهی است و درمان چند وجهی هم میخواهدولی خب اول باید اراده اینکار باشد که به هیچ وجه نیست . با این سیاستها حتی اگر 100 دولت دیگر بیایند و بروند بهتر که نخواهد شد هیچ بدتر نیز خواهد شد .

*دردش ناکارآمدی و نامدیریتی مسئولان ماست . درس انتصابهای ارادتی به جای انتخابهای تخصصی است .

*تحریم، سیاست خارجی،اختلاس، مدیریت فامیلی، ، اختلاس ، شرکتهای خصولتی ، و......عوامل اصلی در ناکارآمدی اقتصاد شده است

*مشکل اقتصاد ما مافیا های گوناگون هستش و هیچ احد الناسی نمیتونه تکونشون بده و تا هنگامی که این غده های سرطانی مافیایی جراحی نشوند و این اقتصاد بدتر میشود که بهتر نه.

*یکی از مشکلات کشور ما جزء گرا بودن مجلس است به این معنی که هر نماینده بجای اینکه دنبال حل مشکلات کشور باشد بفکر مشکلات حوزه انتخاباتی خود بوده و سعی در اجرای طرح عمرانی درمنطقه خود می کند

*درد اقتصاد فساد و رانت است که سیستماتیک شده در بالا دستی ها و کسی هم زورش به انها نمیرسه بیخود هم دنبال امثال جمشید بسم الله نباشید

***

مطلبی با عنوان «آزادی بیان در ایران و آقای علی مطهری!» از مطالب پربحث این هفته الف بود. تعدادی از نظرات مخاطبین درباره این مطلب را می‌خوانید:

*با آقای مطهری مخالفم ، ولی خوب بود نویسنده چند تا فیلم های ضد جنگ ویتنام و فیلم مایکل مورو را میدید. در غرب با هم بدی هایش ، خیلی چیز ها را بدون ترس از محاکمه را میتوان به چالش کشید.

*یکی نیست به این بگه گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل اگه زبان به‌دهان بگیری و...کسی نمیگه لالی

*متاسفانه شما از اب گل الود ماهی گرفتید . اگر درست صحبت ایشان گوش داده شود ایشان گفته عده ای به دنبال این مسیله بودن نه این که هدف ساخت بمب اتمی بوده است

*آقای مطهری و خاندان آیت الله مطهری(رحمت الله علیه) به علت مطالعات و دانش فراوان گاها"اظهار نظرهای شخصی می کنند که آنرا باید به حساب خودشان گذاشت و نه نظر مقامات حکومتی و سیاست کلی نظام . هر کس آزاد است نظرش را بکوید بشرطی که بتواند مستنداتی محکمه پسند ارائه دهد.

*یک سیاستمدار اول از همه باید بفهمه چیزی نگه که منافع عالیه کشورش مخدوش بشه.

*همین صحبت مطهری احتمال اینکه کل برجام را ببرد روی هوا را دارد

*کدام تبعات؟ مگر غیر از این است که اگر آمریکا تحریمهای خود را لغو نکند ما باید به سمت بمب هسته ای برویم؟ در غیر اینصورت چرا باید با ما کنار بیایند!

*فرق ما با آمریکا این است که در آنجا سطح آزادی بیان برای همه یکسان است، اما اینجا ممکن است فردی را با یک اعتراض کوچک سالها زندان کنند و فردی هم با تکیه به سابقه خود مصون بماند.

*هدف واقعی ایران از غنی سازی اورانیوم چیست؟

*(پاسخ به کامنت بالا)چرا بعضی‌ها نمیتونن همین سئوال رو از یانکی‌ها و صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها که محور شرارت و ویرانی و باعث و بانی همه‌ی قتل‌ها و غارت‌ها و نفاق و جنایت‌ها در دنیا هستن و کشورهای دیگر غنی ساز بپرسن؟

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۸۴۱۲۸۱۶:۴۵:۱۷ ۱۴۰۱/۲/۹
مطهری انتقام رد صلاحیتش را گرفت
مجيد۲۴۸۴۵۱۲۲۱:۵۹:۲۳ ۱۴۰۱/۲/۹
مگه با معذرت‌خواهی کار درست میشه، تا بوده همین بوده ایران برای آقازاده ها است
ناشناس۲۴۸۴۷۱۸۰۰:۵۲:۴۴ ۱۴۰۱/۲/۱۰
همه چیز عالی من چقدر خوشحالم
ناشناس۲۴۸۴۷۹۰۰۲:۵۰:۲۹ ۱۴۰۱/۲/۱۰
قالیباف سفر نرفته. بس کنید این تخریبهای نخ نما شده رو.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین