اقتصاد ما، دردش چیست؟ چرا اتفاقی نمی افتد؟!

گروه اقتصادی الف،   4010204075 ۸۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

«یک چاه وِیلی در اقتصاد ما هست که حتی اگر ۱۰۰ میلیارد دلار هم داخل آن بریزیم، اتفاق و تحول خاصی را مشاهده نخواهید کرد. متاسفانه چاهی ۵ سال پیش به اسم دلار ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد ایران کنده شده که تاثیرات مخربی در این اقتصاد از خود برجا گذاشته است.»

اقتصاد ما، دردش چیست؟ چرا اتفاقی نمی افتد؟!

به گزارش الف؛ در سال‌های اخیر، مساله اقتصاد  و سیاست خارجی، از جمله مهمترین موضوعاتی بوده اند که تقریبا اغلب مردم کشورمان به نوعی، اخبار مرتبط با آن ها را دنبال کرده و می کنند.

مردم در برهه های زمانیِ مختلف از نوسانات گسترده قیمت ها در بازارهای مالی گوناگون ناراضی بوده و خواستار اتحاذ سیاست های اقتصادیِ قدرتمندانه تر از سوی دولت ها شده اند. با این حال، اقتصاد ایران در سال های اخیر جدای از تشدید گسترده تحریم های غرب و بویژه آمریکا علیه خود(در قالب "کارزار فشار حداکثری")، از چالش های دیگری نظیر قیمت گذاری دستوری، کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ تورم و غیره نیز رنج برده است.

علیرغم روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست جمهوری "ابراهیم رئیسی" و بهبود روند فروش نفت و همچنین دریافت درآمدهای حاصله از آن(به گفته مسوولان مختلف اقتصادیِ دولت)، هنوز آنطور که باید و شاید تاثیرگذاریِ این مساله بر فضای کلی اقتصاد و زندگی روزمره مردم حس نمی شود. مساله ای که با طرح پرسش های فراوان افکار عمومی در این رابطه همراه شده است و بسیاری می پرسند که حقیقتا مشکل اصلی اقتصاد ایران کجاست؟ 

"عطا بهرامی"، کارشناس اقتصاد و  روابط بین الملل و مدرس دانشگاه، در گفتگو با الف به بررسی پرسش مذکور و ابعاد مختلفِ مرتبط با آن پرداخته است. مشروح این گفتگو را بخوانید . 

در مدت اخیر برخی مسوولان اقتصادیِ دولت کشورمان از فروش بهتر و بیشتر نفت توسط ایران و بازگشت بهتر درآمدهای نفتی به کشور سخن گفته اند. با این حال، برخی تحلیلگران و افکار عمومی به طرح این سوال می‌پردازند که اگر واقعا چنین است، چرا تاثیر این مساله را بر زندگی روزمره و کلیتِ اقتصاد و به طور خاص در کاهش قیمت‌ها مشاهده نمی کنیم. پاسخ شما به این سوال چیست؟

در پاسخ به سوال شما باید بگویم که یک چاه وِیلی در اقتصاد ما هست که حتی اگر 100 میلیارد دلار هم داخل آن بریزیم، اتفاق و تحول خاصی را در صحنه اقتصاد مشاهده نخواهید کرد. یعنی متاسفانه چاهی 5 سال پیش به اسم دلار 4200 تومانی در اقتصاد ایران کنده شده که تاثیرات مخربی در این اقتصاد از خود برجا گذاشته است. در این راستا به عنوان مثال، قیمت فعلی مواد غذایی که ما اکنون از خارج واردات می کنیم(با ارز 4200 تومانی)، نسبت به پارسال همین موقع، بین 10 تا 40 درصد گران تر شده است. با این حال، ارزی که ما برای این واردات تخصیص می دهیم، چیزی بیش از چهار برابرِ سه سال پیش است. یعنی ما برای اینکه بتوانیم تورم 40 درصدی مذکور را پوشش دهیم، هزنیه های گزافی را به صورت دلاری(و نَه ریالی) پرداخت می کنیم. از این رو، حتی وقتی اکنون که فروش نفت ما بالاتر رفته و تا حدی ذخایر ارزی کشورمان نیز تقویت شده، بخش قابل توجهی از درآمدهای حاصله، در قالب ارز 4200 تومانی برای تامین نیازهای کشور اختصاص داده می شود. از سویی، دولت هم توانی زیادی برای آرام کردن بازار ارز پیدا نمی کند و تعادل قیمتی برقرار نمی شود و تورم نیز بالا می ماند. این بدان معناست که تمامی زحمات دولت جهت مهار تورم و برقراری ثبات در اقتصاد، عملا بر باد می رود. باید بگویم که متاسفانه ما از تجربیات تاریخی خود درس نگرفته ایم و از تجربیات دگیر کشورها نیز بهره نمی بریم. اساسا یک گزینه سومی هم هست و آن این است که شاید گروهی معدود وجود دارند که تداوم وضع موجود به نفع آن هاست و آن ها نمی خواهند این وضعیت تغییر دهند. من دقیقا نمی دانم کدام مورد صادق است.

ببینید ما در سال 1390 تحریم شدیم. تحریم هایی که درآن زمان بی سابقه بودند. در آن زمان یک ارزِ ترجیحی 1226 تومانی تعریف شد و تقریبا 7 الی 8 ماه نیز پرداخت می شد. با این حال، این سیاست موجب شد تا بازار به شدت به هم بریزد و حتی دلار در آن برهه به چیزی در حدود 4300 تومان رسید. دولتِ وقت به این مساله پی برد که تدام این سیاستِ ارزی بی فایده است و می تواند آسیب های جدی تری را به اقتصاد وارد کند. مساله ای که در نهایت موجب شد تا این ارزِ 1226 تومانی از دستورکار دولت وقت خارج شود. مساله ای که به تدریج در کنار اتخاذ برخی سیاست های اقتصادیِ دیگر موجب شد تا قیمت ارز به 3 هزار تومان کاهش یابد و تورم نیز به زیر 30 درصد برسد. در واقع، در بازه زمانی یک ساله، بازار دوباره تحت کنترل درآمد. در شرایط کنونی نیز شاهدیم که اکنون روسیه سنگین‌ترین تحریم های کل تاریخ را از سوی آمریکا و  به طور کلی مجموعه غرب متحمل شده است. با این حال، بانک مرکزی روسیه دو ماهه بحران را جمع کرد. این کشور، هم از تجربیات ایران بهره برد و هم از علم اقتصاد استفاده کرد و نگذاشت که در این کشور بحران اقتصادی ایجاد شود. در این چهارچوب روس ها به دنبال ایجاد ارز ترجیحی نرفتند. در عوض، مثلا  اگر هر 72 روبل معادل یک دلار بوده است، آن ها پرداخت های فروش انرژی خود را به روبل تبدیل کردند و سیاست های سخت گیرانه اقتصادی دیگری را نیز به اجرا گذاشتند. در نهایت، 10 درصد ارزش روبل در برابر هر دلار آمریکا تضعیف شد. چیزی که خسارت جدی را به اقتصاد روسیه وارد نمی کند. با این حل، متاسفانه ما به طور خاص از سال 1397، مدام در حالی بازی کردن با نظام ارزی هستیم و در بازارها نیز دست می بریم. مساله ای که تبعات سنگینی را تاکنون برای اقتصاد ایران در پِی داشته است. باید توجه داشته باشیم که سِیلی از قمت گذاری های دستوری که ما در سال های اخیر در اقتصاد خودمان انجام داده‌ایم موجب شده‌اند تا اقتصاد کشورمان به نوعی بمباران شود. وقتی در این فضا، ما نظام ارزی خود را نیز چند قیمتی می کنیم، عملا خودمان را به دست خودمان وارد یک بحران می کنیم. در این چهارچوب و با تداوم سیاست ارز 4200 تومانی، حتی اگر حجم تجارت خارجی ما در دولت ابراهیم رئیسی به 200 میلیارد دلار هم برسد، وضعیت اقتصادی ما همین باقی خواهد ماند. در این میان سیاست های بخشی و عدم حکمروایی درست و قاعده‌مند در نظام بانکی که متاسفانه در آن شاهد نظارت های کافی نیستیم نیز مزید بر علت شده اند تا شرایط اقتصادی کشور در شرایط کنونی چندان مطلوب نباشد.

با این همه، آنچه در هشت ماهه اخیر در دولت ابراهیم رئیسی می‌توانسته تا حدی اقتصاد ما را بهبود بخشد، همین حذف ارز 4200 تومانی و ارائه یارانه های ناشی از آن به نحوی صحیح بوده است. پس از این قضیه می توانیم برویم به سراغ اصلاحات ساختاری نظیر حذف قیمت گذاری دستوری، هدفمند سازی یارانه ها، اصلاح نظامی بانکی، و مثلا تجارت خارجی را تقویت و بوروکراسی پیچیده را کنار بگذاریم، و یا سفارتخانه های خود در دیگر کشورهای جهان را در خدمت اقتصاد قرار دهیم. به طور کلی، من بر این باورم آنچه که در هشت ماه اخیر همزمان با حضور دولت جدید کشورمان در قدرت مانع از آن شده که مردم شیرینی برخی گشایش های اقتصادی را درک کنند، "نظام چند نرخی ارز" بوده و لاغیر. 

 چشم انداز اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی را چگونه ارزیابی می کنید؟ 

ببینید اجرای اصلاحات اقتصاد به صورت فوری نتایج خود را نشان نمی دهد. این مساله تا حد زیادی با یک روند بلند مدت سروکار دارد. باید بدانید که ما سیاستی که در کوتاه مدت اِعمال شود و بر بخش واقعیِ اقتصاد اثرگذاری عمیقی داشته باشد را تقریبا نداریم. آنچه که تاثیر گذار است، سیاست های پولی است. نمود عینی این مساله در یارانه هایی است که به مردم داده می شود. مثلا در غرب وقتی آمارهای بیکاری می رود بالا، دولت بسته مالی طراحی می کند و می گویند که مثلا اگر بیکارید، من ماهانه 700 یورو به شما پرداخت می کنم. از این رهگذر، دولت های غربی تقاضا را بالا نگه می دارند و مانع از ایجاد چالش های اجتماعی و تبعات اقتصادی گسترده‌تر برای مردم و کشور خود می شوند. با این حال در ایران این رویه ها کنار گذاشته شده و در مقابل دولت یارانه ها را به صورت ارزی می دهد و از این طریق نیز می خواهد تورم را کنترل کند. این بدان معناست که ما به نوعی در حال تکرارِ سیاست های اشتباه هستیم. با این همه، به نظر من دولت کنونی کشورمان سیاست های بلند مدت و میان‌مدتِ اصلاحی خود با محوریت تسهیل روند بوروکراسی برای کسب و کارها و دیگر اصلاحات ساختاری را در دستورکار قرار داده که تاثیرگذار هم هستند. با این حال، در کوتاه مدت من برنامه روشنی از سوی دولت نمی‌بینم. 

به نظر شما "مذاکرات اتمی وین" تا چه حد در بهبود شاخص های اقتصادی ایران ایفای نقش می کند؟ به بیان دیگر، آیا گشایش در مذاکرات می تواند تاثیرگذاری قابل توجهی را بر بهبود وضعیت اقتصادی کشورمان داشته باشد؟ 

ببینید اکنون حجم تجارت ما به 101 میلیارد دلار رسیده است. هر چقدر نفت داشته باشیم با قیمت بالای 100 دلار می فروشیم و هر چه هم بخواهیم می توانیم با منطقِ "تهاتر" و "نظام غیردلاری" بخریم. از این منظر، ما روی زمین نیاز به مذاکرات اتمی وین نداریم. چون داریم امور خود را اداره کرده و راه می اندازیم. روس ها نیز اکنون توسط غرب تحریم شده اند. آن ها که دنبال مذاکره با غرب نمی روند. آن ها نیز موازنه سازی می کنند و مثالا با چین و ایران و عربستان پیمان اقتصادی دوجانبه امضا می کنند و نوعی کارتِ بازی را برای خود ایجاد می‌کنند. باید توجه داشته باشیم که مذاکره در خلا انجام نمی شود، بلکه ادامه یِ میدان و کارت های موثر بازی طرف های رقیب مذاکراتی است. شما در میدان کارت در دست دارید و می توانید با آن ها کنشگری کنید(در جریان مذاکرات). از این رو با توجه به اینکه اساسا ما در مذاکرات اتمی، تعیین کننده یِ تمام و کمال نیستیم و طرف های دیگری نیز وجود دارند، امکان دارد در قالب این معادله هر اتفاقی بیفتد کما اینکه پیشتر نیز شاهد این مساله بوده ایم. از این رو، به نظر من مذاکرات وین نیز چیزی برای ما ندارد و ما نیازی هم به آن نداریم.

از سویی با توجه به تحولات اوکراین، جهان کنونی در حال حرکت به سمت نظام چند قطبی است. در این فضا دلار دیگر ارز غالب نیست و ارزهای جدید عملا مطرح می شوند. موضوعی که تا حد زیادی اهمیت سابق دلار و سازوکارهای اقتصادی آمریکا در جهان را کاهش خواهد داد. در واقع، در این فضا دیگر همچون سابق نیست که وقتی شما را تحریم کنند و دسترسی شما به منابع دلاری محدود شود، کشور فلج شود. خیر، شما می‌ توانید به سراغ ارزهای دیگری بروید. از این رو، من سهم مذاکرات وین را در وضعیت اقتصادی کنونی کشور بیش از همه ناشی از جو روانیِ مرتبط با آن می بینم. 

آینده اقتصاد ایران را با توجه به شرایط موجود چگونه ارزیابی می کنید؟  

در صورت ادامه پرداخت ارز 4200 تومانی، عدم اصلاح نظام بانکی، و عدم اصلاح یارانه ها، به نظر من چشم انداز اقتصادی کشور چندان روشن نیست. حتی شاید شاهد بدتر شدنِ وضعیت اقتصادی نیز باشیم. با این حال، برعکس اگر این سه مورد اصلاح شوند، باید بگویم که آینده بسیار درخشانی در انتظار کشور ماست. ظرفیت ها فوق العاده هستند، نظام جهانی در حال حرکت به آن سمتی است که به نفع ماست، در منطقه پیروز هستیم و موقعیتِ خوبی داریم، بازار 400 میلیون نفری در اختیار ماست، و عملا فرصت های جدیدی پیش روی ما خواهد بود که این امکان را می دهند تا کشور ما در سمت برنده تاریخ قرار گیرد. با این حال، همانطور که گفتم اگر سه موردِ پیش‌گفته اصلاح نشوند، خیر، آینده چندان روشن نیست. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۷۹۲۵۰۰۸:۴۸:۰۸ ۱۴۰۱/۲/۶
مردم عقل و هوش و تجربه دارند. مردم می بینند که چندین و چند سال است که در روی یک پاشنه می چرخد. مردم می بینند که دولتها می آیند و می روند اما تغییر و اصلاحی در سیاستهای داخلی و خارجی صورت نمی گیرد. مردم دیرزمانی است که وعده و وعید و شعار را قبول نمی کنند.
ناشناس۲۴۷۹۵۰۳۱۲:۱۳:۴۰ ۱۴۰۱/۲/۶
برای اینکه دولت ها حکم کارمند دارند نه هیات مدیره! بعضی وقت ها این کارمند ها تشویق می شوند و برخی مواقع توبیخ، ولی در کل همه چیز کارنامه آن هیات مدیره است، و بلی تغییری مشاهده نمی شود زیرا هیات مدیره احساس پیذوزی و خوشبختی دارد و کلا از شرایطش خوشحال است!
ناشناس۲۴۷۹۵۴۲۱۲:۳۵:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۶
زیباکلام: روحانی حتی یک وعده خود را عملی نکرد.
ناشناس۲۴۸۰۱۳۷۱۹:۳۲:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۶
رئیسی به کدام وعده خود عمل کرد؟ ۹ ماه است رئیس جمهور است اما حتی یک طرح کوتاه مدت هم جواب نداده است.
ناشناس۲۴۸۰۹۳۸۱۳:۲۶:۰۵ ۱۴۰۱/۲/۷
رئیسی اجرای واکسیناسیون عمومی کرونا را در کمتر از 3 ماه عملی کرد فراموش نکردیم در دولت قبل مردم برای واکسن هزینه می کردند و به ارمنستان سفر می کردند.
ناشناس۲۴۸۰۶۷۹۰۹:۴۹:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۷
گرانی های اواخر دولت احمدی نژاد را فراموش نکنید. چون بعضی ها عمداً آن را فراموش می کنند و فقط به گرانی های دولت روحانی اشاره می کنند.
ناشناس۲۴۸۰۹۴۱۱۳:۲۷:۳۲ ۱۴۰۱/۲/۷
تورم در دولت احمدی نژاد حداکثر 40 درصد در 2 سال پایانی بود اما تورم در دولت روحانی بیش از 50 درصد در 4 سال دوم بود.
ناشناس۲۴۷۹۲۵۲۰۸:۵۰:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۶
اقتصاد یک علم است. اقتصاد، داستان حسن کرد نیست هر کسی که از راه می آید آن را باز تعریف کند.
رضا۲۴۷۹۴۶۳۱۱:۴۸:۰۱ ۱۴۰۱/۲/۶
اول وآخرمشکل این کشور درهمه زمینه ها فسادوناکارآمدی است.اقتصاد د انان مان هم رانتی اند...
ایرانی۲۴۷۹۷۸۴۱۵:۰۵:۴۵ ۱۴۰۱/۲/۶
دولت ها گوشی برای شنیدن ندارند
ناشناس۲۴۷۹۲۵۵۰۸:۵۱:۵۰ ۱۴۰۱/۲/۶
نفت و گاز روسیه توسط اروپا که بزرگترین مشتریش هست تحریم نشده چون روسیه صادر کننده عمده هست . برای انجام اصلاحات اقتصادی ابتدا باید تحریم ها برداشته بشه نمیشه که بیماری که قندش 500 هست را جراحی کرد.
ناشناس۲۴۷۹۵۵۰۱۲:۳۷:۳۲ ۱۴۰۱/۲/۶
در 8 سال دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم بانکی و نفتی نبود چرا قیمت ارز و طلا و مسکن و بنزین چندین برابر شد و تورم و شاخص فلاکت رکورد زد ؟!
ناشناس۲۴۷۹۵۸۵۱۳:۰۵:۰۹ ۱۴۰۱/۲/۶
از وزیر محترم اقتصاد درخواست میشود قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی های مدیران و مسولان بانکی از اول انقلاب تا بحال را در سامانه ای مشروعیت سنجی گردد
ناشناس۲۴۷۹۲۵۷۰۸:۵۴:۵۶ ۱۴۰۱/۲/۶
اصول اقتصاد عبارتند از: امنیت، ثبات قوانین و قانونمداری، شفافیت، سرمایه گذاری، تعامل با نظام بانکداری بین المللی و داشتن روابط سیاسی با قدرتها اقتصادی دنیا. کلاهتان را قاضی کنید. ما به کدامیک عمل کرده ایم؟
ناشناس۲۴۷۹۲۶۱۰۸:۵۷:۴۵ ۱۴۰۱/۲/۶
مدتها است که سود جماعتی در سینوسی نگه داشتن تحولات جامعه است. چون در شرایط آب گل آلود، ماهی های بیشتر و بزرگتری می توان صید کرد.
ناشناس۲۴۷۹۶۰۴۱۳:۱۴:۲۴ ۱۴۰۱/۲/۶
تشکیل کمیته های مجازات سخت مردمی برای مسولان مفسد از ضروریات جلوگیری از انحراف انقلاب است
ناشناس۲۴۷۹۲۶۳۰۸:۵۹:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۶
سوء مديريت و دزدان فراوان و عدم شايسته سالاري عاملهاي بدبختي اقتصاد ايران است اگر روابط نداشتن با كشورهاي دنيا را در نظر نگيريم
ناشناس۲۴۷۹۵۹۱۱۳:۰۷:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۶
درد اقتصاد کشور عدم توزیع صحیح ثروت و فساد برخی مسولان کشور
ناشناس۲۴۷۹۲۶۵۰۹:۰۰:۳۶ ۱۴۰۱/۲/۶
شوخی می کنی؟
ناشناس۲۴۷۹۲۶۶۰۹:۰۳:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۶
این چاهی که می فرمایید حفر شده است مربوط به 5 سال پیش نیست و قدمت آن خیلی بیشتر است.
ناشناس۲۴۷۹۵۲۶۱۲:۲۸:۲۵ ۱۴۰۱/۲/۶
چاهی که دولت روحانی کنده به هسته ی مرکزی زمین رسیده است.
ناشناس۲۴۷۹۲۷۳۰۹:۰۷:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۶
در آمریکا قانون نانوشته ای است که می گوید: «The best government is the one that governed least» یعنی دولتی بهترین است که حداقل دخالت را در امور جامعه داشته باشد.
علیرضا۲۴۷۹۵۶۸۱۲:۵۰:۵۹ ۱۴۰۱/۲/۶
این فقط شعار هست همه دولت های پیشرفته مالیات می گیرند و حساب شهروندانشان را چک می کنند متأسفانه در چندین سال اخیر فقط چند ده میلیارد دلار در خانه های مردم ذخیره شده است بگذریم از فرار سرمایه و خرید ملک و ...
ناشناس۲۴۷۹۲۸۸۰۹:۲۵:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۶
این چاه ویل، فساد و رانت و... است نه ارز 4200 تومانی. چرا ارزش ریال هر روز بشدت کاهش می یابد؟!!!!
ناشناس۲۴۷۹۵۳۶۱۲:۳۳:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۶
وقتی دولت مجبور هست برای پوشش ارز 4200 ریال بیشتری چاپ کند می شود تورم بیشتر اسمش قشنگ هست این ارز 4200 ولی پدر مملکت را در می آورد و برای قرن 20 میلادی هست و کشورها گذاشتند کنار به خاطر فاجعه این
ناشناس۲۴۷۹۲۹۰۰۹:۲۹:۵۷ ۱۴۰۱/۲/۶
این چاه ویل همیشه بوده ربطی به این دولت و آن دولت هم نداره یه دولت نام ببرید که این چاه ویل توش نبوده باشه
ناشناس۲۴۷۹۲۹۴۰۹:۳۳:۵۹ ۱۴۰۱/۲/۶
درد اقتصاد فساد و رانت است که سیستماتیک شده در بالا دستی ها و کسی هم زورش به انها نمیرسه بیخود هم دنبال امثال جمشید بسم الله نباشید
ناشناس۲۴۷۹۲۹۷۰۹:۳۴:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۶
یکی از مشکلات کشور ما جزء گرا بودن مجلس است به این معنی که هر نماینده بجای اینکه دنبال حل مشکلات کشور باشد بفکر مشکلات حوزه انتخاباتی خود بوده و سعی در اجرای طرح عمرانی درمنطقه خود می کند
ناشناس۲۴۷۹۳۰۵۰۹:۴۹:۵۱ ۱۴۰۱/۲/۶
دلیلش ۱- دروغ میگن فروش نفتشون زیادتر شده . ۲-دروغ می گن که تحریمها بی اثر است .
ناشناس۲۴۷۹۵۲۷۱۲:۲۹:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۶
اگر فروش نفت افزایش نیافته بود و تحریم ها خنثی نشده بود الان قیمت دلار 50 هزار تومان شده بود.
ناشناس۲۴۷۹۶۳۲۱۳:۲۷:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۶
خود امریکایی ها به شکست فشار حداکثری و تحریم ها اعتراف کرده اند.
ناشناس۲۴۸۰۳۲۱۲۲:۳۲:۰۰ ۱۴۰۱/۲/۶
کی اعتراف کردن ؟اگر تحریمها بی اثر بود آمریکا اون رو ادامه نمیداد وحداقل دیگه برا روسیه به کارش نمی برد !در ضمن تحریمها قبلا روی کره شمالی وکوبا و... تجربه شده بود واثرش هم کاملا مشهوده !!
ناشناس۲۴۸۰۹۴۲۱۳:۲۸:۵۹ ۱۴۰۱/۲/۷
خود بلینکن دیروز گفت فشار حداکثری برعلیه ایران شکست خورده و در همین سایت الف منتشر شد.
ناشناس۲۴۷۹۶۸۴۱۴:۰۱:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۶
بارها به امثال شما گفتیم که مشکل اصلی اقتصاد در داخل هست نه تحریم و نه ارز و نه تعداد میزان فروش نفت!
ناشناس۲۴۷۹۹۱۸۱۶:۴۲:۵۴ ۱۴۰۱/۲/۶
کاش یک ریزه جا واسه این احتمال که دلیل این فلاکت هردو مورد وشاید موارد دیگر هست جا میگذاشتید.
کوروش۲۴۷۹۳۲۳۱۰:۰۱:۵۹ ۱۴۰۱/۲/۶
سلام الف جان نماز و روزه بچه هاتون قبول حق.مشکل اقتصاد ما مافیا های گوناگون هستش و هیچ احد الناسی نمیتونه تکونشون بده و تا هنگامی که این غده های سرطانی مافیایی جراحی نشوند و این اقتصاد بدتر میشود که بهتر نه.
ناشناس۲۴۷۹۳۲۵۱۰:۰۳:۵۲ ۱۴۰۱/۲/۶
وله کن بابا.همه مشکلش حضور دولتی و شبه دولتی در اقتصاد ایران هست
ناشناس۲۴۷۹۳۲۷۱۰:۰۴:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۶
هیج اقتصادی بدون تجارت بین المللی رشد نکرده و نمیکند . دنبال چی میگردی ؟
ناشناس۲۴۷۹۴۵۴۱۱:۳۸:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۶
خوب داریم که منتهی اول درون باید درست شود تا بتوانید تجارت با کشور ها را بیشتر کنید البته ربطی هم به تحریم ندارد
ناشناس۲۴۷۹۴۶۹۱۱:۵۲:۳۱ ۱۴۰۱/۲/۶
یعنی دهه هفتاد و هشتاد خیلی رشد داشتیم!؟ اوج رشد ما در دهه هشتاد ساخت پراید بود، مشکل جای دیگه‌ست، شما فقط داری آدرس غلط می‌دی!!
ناشناس۲۴۷۹۶۸۳۱۴:۰۱:۰۷ ۱۴۰۱/۲/۶
اگر دانش داشتی، اگر حاضر بودی ارقام را بدون سو نیت و تنها برای رسیدن به درک بهتر بررسی کنی، اگر ذهنی آزاده از دنیاطلبی و قدرت طلبی داشتی، می توانستی مطالعه کنی و دریابی محدوده سال های 76 تا 84 تنها دوره قابل دفاع اقتصادی انقلاب است.
ناشناس۲۴۸۰۳۲۵۲۲:۳۷:۰۲ ۱۴۰۱/۲/۶
دولت اصلاحات دریای خزر را فروخت که حداقل 8000 تریلیارد دلار ارزش داشت.
ناشناس۲۴۷۹۳۲۹۱۰:۰۵:۲۵ ۱۴۰۱/۲/۶
گره زدن ناکار آمدی تیم اقتصادی به دلار ۴۲۰۰ تومانی!
ناشناس۲۴۷۹۵۳۰۱۲:۳۰:۵۶ ۱۴۰۱/۲/۶
پرداخت ارز 4200 تومانی باعث کسری بودجه دولت و کسری بودجه باعث تورم می شود.
ناشناس۲۴۷۹۳۴۰۱۰:۱۱:۴۲ ۱۴۰۱/۲/۶
کشوری که دلال بازی در آن آزاد هست و سیاست اقتصادی صندوق بین المللی پول اجرا شود وضع همین هست
ناشناس۲۴۷۹۳۵۹۱۰:۳۱:۲۶ ۱۴۰۱/۲/۶
یکی به این اقا بگه : ما قبل از ارز 4200 داخل بهشت بودیم ؟
ناشناس۲۴۷۹۴۱۸۱۱:۰۹:۴۲ ۱۴۰۱/۲/۶
خیر اگر این ارز نبود تورم الان این هم نبود و خیلی کمتر می بود
ناشناس۲۴۷۹۵۳۳۱۲:۳۲:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۶
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و برنج 4 هزار تومان و مرغ 5 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان و پراید 17 میلیون بود.
ناشناس۲۴۸۰۰۵۹۱۸:۳۳:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۶
دروغگویی در ماه رمضان نوبره! قبل از برجام نه قبل از خروج ترامپ از برجام.
ناشناس۲۴۸۰۹۴۳۱۳:۳۰:۴۴ ۱۴۰۱/۲/۷
قبل از خروج ترامپ از برجام دلار 5 هزار تومان و پراید 80 میلیون بود.
ناشناس۲۴۸۰۳۲۸۲۲:۳۸:۰۰ ۱۴۰۱/۲/۶
مگه برجام عملی شده که نتیجش رو ببینیم ؟!! می گی قبل از برجام اوضاع بهتر بوده نه جانم قبل از برجام تازه استارت وضع موجود زده شده بود برا همین خرابی اوضاع هنوز به شدت امروز نرسیده بود !!
ناشناس۲۴۸۰۹۵۸۱۳:۴۶:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۷
چرا بعد از گذشت 8 سال برجام عملی نشد ؟!
ناشناس۲۴۷۹۳۶۶۱۰:۳۸:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۶
دردش مقامات ناکارآمد و رانتخوار است .
ناشناس۲۴۷۹۳۷۱۱۰:۴۱:۳۵ ۱۴۰۱/۲/۶
مدیران سهمیه ای
ناشناس۲۴۷۹۵۳۷۱۲:۳۳:۴۹ ۱۴۰۱/۲/۶
طولانی ترین تورم بعد از انقلاب را در سالهای 97 و 98 و 99 با وجود مدیران غربگدا تجربه کردیم .
ناشناس۲۴۷۹۵۴۰۱۲:۳۴:۵۹ ۱۴۰۱/۲/۶
مدیران گوش حرف کن صندوق بین المللی پول و سیاسی کاری در اقتصاد!
ناشناس۲۴۷۹۳۷۲۱۰:۴۴:۱۷ ۱۴۰۱/۲/۶
تحریم، سیاست خارجی،اختلاس، مدیریت فامیلی، ، اختلاس ، شرکتهای خصولتی ، و......عوامل اصلی در ناکارآمدی اقتصاد شده است
ناشناس۲۴۷۹۳۷۳۱۰:۴۵:۰۹ ۱۴۰۱/۲/۶
دردش ناکارآمدی و نامدیریتی مسئولان ماست . درس انتصابهای ارادتی به جای انتخابهای تخصصی است .
ناشناس۲۴۷۹۳۷۶۱۰:۴۶:۲۵ ۱۴۰۱/۲/۶
چرا متوجه نیستید؟ نو درصد نقدینگی مربوط به قوانین سیستم حسابداری بانک مرکزی هست.
ناشناس۲۴۷۹۳۷۹۱۰:۴۹:۲۷ ۱۴۰۱/۲/۶
اگر اقتصاد روسیه فعلا چندان اسیبی ندیده بخاطر ذخیره ارزی زیادش میباشد که تا مدتها اقتصاد روسیه را تقریبا حفظ میکند ولی تداوم تحریمها به مرور کمر هر اقتصادی را خم میکند وطولانی شدن زمان تحریم تاثیر خودش را میگذارد دقیقا همین مقطعی که ما در حال حاضر در ان بسر میبریم
ناشناس۲۴۷۹۳۸۰۱۰:۴۹:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۶
دردش انحصار و بی برنامگی و زد و بند ست
sina۲۴۷۹۳۸۲۱۰:۴۹:۴۴ ۱۴۰۱/۲/۶
آفات اقتصاد: بیسوادی-منفعت طلبی و سودجویی-رانتی-مصلحت اندیشی- اقتصادسیاسی -
ناشناس۲۴۷۹۳۹۰۱۰:۵۲:۴۰ ۱۴۰۱/۲/۶
دردش اینه که 206 ساخت فرانسه با 4400 یورو با قیمت 10000 یورو ساخت ایران هم نمیشه دولتی بودن رانتی بودن
ناشناس۲۴۷۹۴۰۶۱۱:۰۳:۰۶ ۱۴۰۱/۲/۶
جواب این سوال هم بدهید که اگر یارانه نان را مثلا بر دارند با این درآمدهای نا چیز چگونه زنده بمانند.
ناشناس۲۴۷۹۴۱۳۱۱:۰۷:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۶
بنظر من حتی قرنها بعد هم مشکلات اقتصادی مربوط به دولت قبل است
ناشناس۲۴۷۹۶۳۶۱۳:۲۹:۳۲ ۱۴۰۱/۲/۶
اصلاح طلبان کشور را با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و خزانه خالی تحویل دادند.
ناشناس۲۴۸۰۰۵۲۱۸:۲۷:۴۳ ۱۴۰۱/۲/۶
حتما با خزانه پر از دولت احمدی نژاد تحویل گرفته بودند؟!
ناشناس۲۴۸۰۸۲۴۱۱:۳۸:۲۸ ۱۴۰۱/۲/۷
احمدی نژاد بانک مرکزی را با 600 تن طلا و مقادیر زیادی ارز تحویل داد.
ناشناس۲۴۸۰۸۲۶۱۱:۳۹:۲۰ ۱۴۰۱/۲/۷
دولت احمدی نژاد 50 میلیارد دلار بدهی خارجی دولتهای هاشمی و خاتمی را پرداخت کرد.
ناشناس۲۴۷۹۴۱۹۱۱:۰۹:۵۴ ۱۴۰۱/۲/۶
مشخصه که درد چیه هزار بار گفته شده نداشتن رابطه درست با جهان سرمایه گذاری نکردن خارجی ها در داخل و ضمنا چاپ پول توسط بانک مرکزی
ناشناس۲۴۷۹۴۲۵۱۱:۱۲:۵۸ ۱۴۰۱/۲/۶
درد اقتصاد ما مشخص است و همه اقتصاد دانان هم درمانش را می دانند . درد اقتصاد ما چند وجهی است و درمان چند وجهی هم میخواهدولی خب اول باید اراده اینکار باشد که به هیچ وجه نیست . با این سیاستها حتی اگر 100 دولت دیگر بیایند و بروند بهتر که نخواهد شد هیچ بدتر نیز خواهد شد .
ناشناس۲۴۷۹۴۳۵۱۱:۱۸:۵۱ ۱۴۰۱/۲/۶
دردش رانت دزدی بی برنامه گی مطلق
حمید۲۴۷۹۴۵۷۱۱:۳۹:۴۷ ۱۴۰۱/۲/۶
تا وقتی که ساختار اداری کشور معیو به و کارمند دولتی و کارگر بخش خصوصی بهره وری لازم را ندارند و با دنیاتعامل نداریم و تنش هم داریم و مافیا داریم و واحد های بزرگ صنعتی مامثل ایران خودرو و سایپا به این وضع اداره میشن هیچ اتفاقی نمی افته. ساختار مملکت ا ز نظر اجتماعی فرهنگی اقتصادی و ... بنیان سستی داره و مملکت روز مره اداره میشه .
ناشناس۲۴۷۹۵۰۲۱۲:۱۳:۱۰ ۱۴۰۱/۲/۶
درد اقتصاد ما همه آنهایی هستند که سال های سال است ( در ظاهر رفقای قافله اند اما در واقعیت شرکای دزدها میباشند ) و هرگز هرگز ....، اجازه نخواهند داد که هیچ اتفاقی مثبتی برای اقتصاد مملکت رخ دهد !
اگر دردم یکی بودی۲۴۷۹۵۱۳۱۲:۱۸:۱۲ ۱۴۰۱/۲/۶
رفتار ما دردش چیه طرز رانندگی ما دردش چیه و ده مورد دیگر درد دارد و علتش خیلی ساده است الناس علی دین ملوکهم ، تا حاکم اصلاح نشد و وجدان و انسانیت نداره مردمان زیر دستش همان رفتار دارد
ناشناس۲۴۷۹۵۲۵۱۲:۲۸:۱۸ ۱۴۰۱/۲/۶
اگر نخواهیم کلیشه ای صحبت کنیم یکی از دردهای اقتصاد ما وجود بانکهای بنگهدار است که اجازه پیشرفت در هیچ سطحی را به کشور نمیدهند و با بنگاهداری و دلال بازی سعی دارند ارزش دارایی های ثابتشون را روز به روز بیشتر بکنندواین افزایش دارایی به قیمت نابودی تولید تمام میشود و همچنین افزایش روز افزون تورم هم میتونه یکی از دلایل تاثیر گذارش وجود همین بانکها باشد تا ب حال دولتهای زیادی شعار مبارزه با بنگاه داری بانکها را سر دادند اما برخوردی که صورت نگرفت هیچ روز به روز این بنگاهها تعدادشون بیشتر شده و میشه به نظر باید سر منشا مشکل را از چشمه دنبال کرد.
ناشناس۲۴۷۹۵۲۸۱۲:۳۰:۱۵ ۱۴۰۱/۲/۶
اقتصاد یعنی رابطه پولی با کل دنیا نه یک اقتصاد جزیره ای که آخرش میشه این
ناشناس۲۴۷۹۵۵۲۱۲:۳۹:۰۹ ۱۴۰۱/۲/۶
زمانی که ترامپ از برجام خارج شد قیمت ارز رشد زیادی کرد دولت برای کنترل و حمایت موقت از مردم در برابر گرانی بیش از اندازه ارز چهار هزار تومنی رو درست کرد خودش هم می دانست آن همیشگی نیست و منتظر رفع تحریم ها برای پایان آن بود
صمصام۲۴۷۹۵۶۰۱۲:۴۴:۴۹ ۱۴۰۱/۲/۶
بزرگترین درد اقتصاد ما دولتی بودن اش است و دولتی هایی که فقط بر اساس آزمون و خطا تصمیم میگیرند و اجرا میکنند و بزرگترین خطای اقتصاد ما ورود یارانه ها به ان بود اقتصاد ایران به حدی مریض و شکننده بوده است که توانایی تحمل فشار ناشی از یارانه ها را نداشت . تا قبل از ورود یارانه ها به اقتصاد ایران تورم در ایران فقط سالی یکبار و معقول بود نگاه کنید ببینید در کدام کشور دنیا به اندازه ما دولتها در اقتصاد دست میکنند و دخالت میکنند ؟! بانکداری فاقد شفافیت خودروسازی پر از رانت و فساد و قص علیهذا فقط دوستان فکر نکنند در حال سیاه نمایی هستم ...متاسفانه سیاه است و نیاز به سیاه نمایی نیست
abbas۲۴۷۹۶۲۰۱۳:۲۲:۱۳ ۱۴۰۱/۲/۶
الف بگو می خواهیم در خصوص حذف 4200 تومانی حرف بزنیم نه گره اقتصاد گره اقتصاد ما یک درصدش ارز 4200 تومانی است . از انتصاب مدیران نالایق گرفته ، تا کارمند اضافی ، تاعدم شفافیت بنگاهها ، و...
علی کریمی۲۴۷۹۶۵۳۱۳:۴۰:۱۱ ۱۴۰۱/۲/۶
متاسفانه در کشور ما کارها به اهلش سپرده نمی شود و وضعیت موجود معلول این علت است.
ناشناس۲۴۷۹۷۸۷۱۵:۰۸:۳۳ ۱۴۰۱/۲/۶
اقتصاد سواد میخواهد نه با پارتی بازی اقتصاد دان شوی نتیجه اش همین هست
ناشناس۲۴۸۰۰۵۶۱۸:۳۱:۳۶ ۱۴۰۱/۲/۶
آقایون فکر می کنند اگر یک مدرک دانشگاهی بهر طریقی بگیرند مدرک کار می کنه. در هیات دولت کشور های پیشرفته این همه دکتر نداریم که در مقامات ایران هست.
ناشناس۲۴۷۹۸۷۳۱۶:۱۶:۲۲ ۱۴۰۱/۲/۶
مشكل اينجاست كه مسئولان مه با اينكه تجريه 43 ساله دارند باز هم به رفتار غلط خود ادامه مي دهند و نمي توانند قبول كنند كه راه را اشتباه رفتند
ناشناس۲۴۷۹۹۳۷۱۶:۵۸:۴۴ ۱۴۰۱/۲/۶
اقتصاد ما به جای نمیرسه همون هیاتی اداره اش کنید بره
ناشناس۲۴۸۰۰۰۵۱۷:۵۲:۴۸ ۱۴۰۱/۲/۶
بغلی بگیر چی رو بگیرم... هر کی میندازه تقصیر دولت قبل... همه اش خلاصه در یک جمله است... دوستان تارخ رو بلدن
ناشناس۲۴۸۰۱۸۷۲۰:۲۱:۳۹ ۱۴۰۱/۲/۶
اقتصادی که مافیاها اداره همه چیز را در دست دارند (به گفته خود دولت) بهتر از این نمیشود
جواد۲۴۸۰۴۴۷۰۱:۱۷:۵۷ ۱۴۰۱/۲/۷
در اول بی تجربگی بی برنامگی و بی تدبیری و تیم نا هماهنگ نا کارآمد و ووووو آخرش میشه مشکلات چند برابری مردم در زندگی و اقتصاد
ناشناس۲۴۸۰۷۷۸۱۰:۵۸:۵۵ ۱۴۰۱/۲/۷
مقاله بسیار جالبی بود. ارز ۴۲۰۰ تومانی باید حذف شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین