ترسی که به جان «شانزلیزه» تل‌آویو افتاده است

گروه جهان الف،   4010124086

عملیات‌ استشهادی فلسطینیان در میان بحران‌های امنیتی و سیاسی اسرائیل تبدیل به چالش جدیدی برای صهیونیست‌ها شده و ضعف این رژیم در سطح امنیتی و رسانه‌ای را بیش از پیش به نمایش می‌گذارد.

 ترسی که به جان «شانزلیزه» تل‌آویو افتاده است

به گزارش الف، خیابان «دزنگوف» تل آویو در قلب این شهر که صهیونیست‌ها آن را پایتخت خود می‌دانند یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های فلسطین اشغالی بوده و مراکز تفریحی و گردشگری صهیونیست‌ها در این منطقه واقع شده است؛ به طوری که اسرائیلی‌ها آن را خیابان شانزلیزه تل‌آویو توصیف می‌کنند.

همین خیابان شاهد صحنه‌های ترسناکی برای اسرائیلی‌ها بود که بعد از تیراندازی یک جوان فلسطینی به نام «رعد حازم» به وجود آمد. عملیات حازم در قلب تل‌آویو که به فاصله کوتاهی از 3 عملیات شهادت‌طلبانه قبلی فلسطینیان در مناطق «بئر السبع»، «الخضیره»، و «بنی براک» انجام شد به اعتراف خود صهیونیست‌ها تفاوت زیادی با عملیات‌های قبلی داشت و زنگ خطر را  در خصوص آغاز یک مرحله خطرناک برای اسرائیل به صدا در می‌آورد.

البته عملیات‌های استشهادی فلسطینیان که در قالب انتفاضه مسلحانه تعبیر می‌شود از زمان آغاز اشغالگری اسرائیل در خاک فلسطین به اشکال مختلف وجود داشته، اما در مرحله فعلی ابعاد پیشرفته‌تری از آن به نمایش گذاشته می‌شود. پیش از این عملیات‌های فلسطینیان علیه صهیونیست‌ها اغلب در منطقه پرالتهاب کرانه باختری انجام می‌شد که اسرائیلی‌ها معتقدند این منطقه همواره در معرض انفجار است.

به همین دلیل انجام چنین عملیات‌هایی که ده‌ها کشته و زخمی میان صهیونیست‌ها به جا گذاشته، آن هم درحالی که بزرگترین نقطه ضعف اسرائیل در هرگونه رویارویی، تلفات انسانی است، شوک بزرگی به کل جامعه اسرائیل وارد کرد.

همانطور که گفته شد خیابان دزنگوف شلوغ‌ترین خیابان تل‌آویو و کل فلسطین اشغالی محسوب می‌شود و بسیاری از دفاتر سیاستمداران و مقامات اسرائیل از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در این خیابان واقع شده است. بنابراین خیابان دزنگوف و البته کل تل‌آویو تا قبل از عملیات اخیر نماد ثبات و امنیت اسرائیلی‌ها بود و شهرک‌نشینان به راحتی می‌توانستند در آن قدم بزنند.

اما صحنه‌هایی که بعد از تیراندازی رعد حازم در این خیابان به وجود آمد نشان داد که اسرائیلی‌ها دیگر در هیچ کجای فلسطین اشغالی نمی‌توانند احساس امنیت داشته باشند. گذشته از آن رعد حازم زمانی را برای اجرای عملیات خود انتخاب کرد که اسرائیلی‌ها به شکل گسترده در این خیابان حاضر شده و به تفریح و شادی می‌پردازند، یعنی اولین روز «عید پاک »یهودیان.

این عملیات دارای پیام‌های راهبردی متعددی است که مهمترین آنها هشدار به اشغالگران در ماه مبارک رمضان و آستانه نبرد «شمشیر قدس» در خصوص هرگونه تجاوز علیه فلسطینیان در قدس و مسجدالاقصی است. عملیات تل‌آویو و 3 عملیات قبلی نشان داد که در صورت وقوع یک جنگ تازه، اسرائیل علاوه بر موشک‌های مقاومت که از نوار غزه شلیک می‌شود باید نگران عملیات‌های فردی فلسطینیان در مناطق غیرقابل پیش‌بینی نیز باشد. همین مسئله موجب می‌شود تا صهیونیست‌ها رفتار محتاطانه‌تری پیش بگیرند.

اما افشای شکاف امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل دیگر نتیجه مهم عملیات تل‌آویو بود؛ مسئله‌ای که کارشناسان و رسانه‌های اسرائیلی صراحتا به آن اعتراف می‌کنند.

درحالی که موسسات مربوطه رژیم صهیونیستی باز هم در مهار عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینیان ناکام ماندند، بعد از انجام این عملیات، سرویس امنیتی و شاباک و یگان‌های ویژه ارتش اسرائیل همگی به محل عملیات اعزام شدند و همه آنها در تعقیب تنها یک جوان فلسطینی بودند.

شکاف امنیتی دیگر صهیونیست‌ها درباره این عملیات عملکرد رسانه‌های این رژیم در پوشش جزئیات آن بود. در حالی که رسانه‌های اسرائیلی همواره مجبور هستند اخبار امنیتی را با سانسور بالا منتشر کنند اما این بار حتی شبکه‌های تلویزیون رسمی اسرائیل به پوشش گسترده و دقیق عملیات تل‌آویو پرداختند.

اشتباه دومی که رسانه‌های صهیونیستی مرتکب شدند افشای هویت و چهره یگان‌های ویژه و محرمانه اسرائیل بود، درحالی که نهادهای امنیتی اسرائیل تلاش زیادی برای مخفی نگه داشتن چهره و هویت این عناصر خود انجام داده بودند اما رسانه‌ها آنها را فاش کردند و همین مسئله اطلاعات مهمی در اختیار فلسطینیان قرار داد که در موفقیت‌آمیز بودن عملیات‌های بعدی آنها موثر است. 

این ماجرا سبب شد تا ارتش اسرائیل از رسانه‌های این رژیم شکایت کند. اما انتقاد تندی که کارشناسان و سران اسرائیل از رسانه‌ها می‌کنند این است که موجب گسترش وحشت میان شهرک‌نشینان شده است و حتی افرادی که در محل عملیات حضور نداشتند نیز صحنه‌های آن را به شکل دقیق مشاهده کردند. بنابراین اسرائیلی‌ها احساس می‌کنند که دیگر هیچ‌کجا امنیت نخواهند داشت.

از طرف دیگر انتشار صحنه‌ای که نشان می‌دهد یگان‌های ویژه و عناصر امنیتی اسرائیل همگی به دنبال یک جوان فلسطینی هستند و بیش از 10 ساعت سرگردان مانده‌اند انگیزه مضاعفی به فلسطینیان برای تکرار چنین عملیات‌هایی می‌دهد.  

علاوه بر آن نظامیان صهیونیست حتی جرات حمله گسترده به اردوگاه جنین که اغلب عاملان عملیات‌های استشهادی فلسطینیان متعلق به آنجا هستند را نیز ندارند؛ چرا که نگران پیامدهای آن هستند و می‌دانند هرگونه تحرکی برای تجاوز به فلسطینیان در کرانه باختری یا قدس می‌تواند جرقه یک آتش بزرگ در سراسر فلسطین را روشن کند.

در هر صورت شاخص‌ها حاکی از آن است که تقابل فلسطینیان و صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی وارد معادلات جدیدی شده که ماهیت این درگیری‌ها را تغییر می‌دهد. به ویژه اینکه فلسطینیان دیگر تشکیلات خودگردان فلسطین را، نماینده خود نمی‌دانند و مقاومت را به عنوان گزینه نهایی برای اخراج اشغالگران از فلسطین انتخاب کرده‌اند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین