وضعیت بازار آهن در آغاز سال ۱۴۰۱

گزارش بازرگانی،   4010124034

در روزهای پایانی هفته‌ گذشته که در واقع نخستین هفته آغاز به کار رسمی بازارهای مالی در سال جدید بود، قیمت روز آهن‌آلات با کاهش جزئی نوسانات و ثبات قیمت‌ها را تجربه کرد. در بازار نیز شاهد نوسانات نامنظمی بودیم که بیشتر در بخش میلگرد صورت گرفت. می‌توان گفت بالارفتن قیمت‌ها در بازار آهن با ارقام بالاتری رخ می‌دهد ولی نوسانات کاهشی بسیار کم و محدود است.

دیده می‌شود که در بازار آهن و فولاد برخی مبادی فروش با کوچک‌ترین محرکی، چند بار اعلام قیمت کرده و حتی بلافاصله پس از اعلام کردن قیمت، فروش خود را مسدود می‌کنند. اما در نهایت تقاضا و تمایلی از طرف خریداران برای خرید آهن مشاهده نمی‌شود. اما باید توجه داشت که تقاضا برای خرید آهن‌آلات در مقایسه با سه ماه آخر سال گذشته، کمی بهبود یافته‌است. این امر ممکن است دلایل مختلفی از جمله آغاز فصل گرما، شروع ساخت و سازها و اخبار رسیده از قطعی برق صنایع فولادی داشته‌باشد. چرا که که بنا به تجربیات سال 1400، قطعی برق افزایش نرخ انواع آهن آلات مثل قیمت ورق استیل 316 را به دنبال خواهد داشت. در نهایت باید گفت که با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی بازار امری غیرممکن به نظر می‌رسد.

علل افزایش قیمت آهن آلات

در هفته‌های آغازین هر سال نرخ محصولات در همه بازارها از جمله بازار آهن و فولاد افزایش خواهد داشت. نرخ بالای مواد اولیه و افزایش قیمت محصولات صادراتی در کنار تورم روزافزون، از عواملی هستند که از کاهش چشمگیر قیمت‌ها جلوگیری می‌کنند. برخی علت افزایش قیمت محصولات فولادی را حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌دانند که باعث بالا رفتن قیمت‌های جهانی شده‌است. اثرات افزایش قیمت جهانی نیز در بازارهای داخلی مشهود است.

حسین بختیاری، معاون فروش فولاد خراسان، این درگیری نظامی را از دلایل اصلی افزایش قیمت مواد اولیه عنوان کرد. وی اظهار داشت: با توجه به این که روسیه و اوکراین از صادرکنندگان اصلی محصولات فولادی محسوب می‌شوند، این درگیری نظامی بازارها منجر شده است. این موضوع افزایش قیمت‌های جهانی مواد اولیه مثل سنگ آهن را در پی داشته است.

حسام‌الدین والی، کارشناس صنعت فولاد، نیز به اثرات جنگ روسیه و اوکراین در بازارهای جهانی اشاره کرد و ادامه داد: انتظار می‌رفت که تولیدکنندگان ایرانی، خالی شدن بازار از کالاهای روسیه و اوکراین را فرصتی برای به دست گرفتن حداقل بخشی از بازار هدف ببینند. اما مشکلاتی مانند قطعی برق و تعیین عوارض صادراتی امکان استفاده از این فرصت مهم را از تولیدکنندگان گرفته است.

یکی از اخباری که اخیرا شنیده می‌شود، احتمال قطعی برق صنایع است. با توجه به تجربه سنوات گذشته، این موضوع افزایش قیمت محصولات فولادی مثل قیمت ورق استیل 304 و برخی تبعات دیگر را به دنبال خواهد داشت. قطعی برق باعث کمبود مواد اولیه و در نهایت کاهش تولید مقاطع فولادی خواهد شد.

طبق اظهارات مصطفی رجبی، سخنگوی صنعت برق کشور، امسال قطعی برق صنایع فولادی تجربه نخواهد شد و افزایش قیمت محصولات فولادی بدون رخ دادن قطعی انرژی توجیهی ندارد. وزارت نیرو در تلاش است که بدون قطعی برق بخش خانگی، برق صنایع تولید فولاد را تأمین کند پس می‌توان گفت هیچگونه قطعی برق در فصل بهار رخ نخواهد داد.

به‌رغم آنچه در بازار آهن و فولاد اتفاق می‌افتد یا اخباری که ممکن است نوسانات متعدد این بازار را در پی داشته باشد، همواره کمبود تقاضای مصرف را شاهد هستیم و فروشندگان آهن در تلاشند تا در این بخش از بازار تحرک و پویایی ایجاد شود.

افزایش قیمت اهن پیش از قطعی برق

بالا رفتن نرخ اهن الات به صورت غیرعادی و شارپی در بازار اهن، اعتراضات فعالان این حوزه را به دنبال داشت که این امر باعث شد تا برخی عوامل در جهت اصلاح و تعدیل قیمت‌ها گام بردارند. حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروش آهن، فولاد و فلزات کشور، از رایزنی‌های موثر برای کاهش دادن قیمت‌ها خبر داد. وی اعلام کرد که از هفته آینده می‌توان شاهد اعلام قیمت واقعی محصولات فولادی مانند قیمت ورق استیل 430، توسط شرکت‌ها بود.

تعیین نرخ نهایی محصولات فولادی

حسین نایب درختان، مدیر عامل آذرفولاد امین، به دنبال افزایش نرخ محصولات داخلی و تناسب نداشتن قیمت‌ محصولات فولادی، اظهار کرد: علت اصلی افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه و محصولات پایین‌دستی را می‌توان وجود رانت‌خواری در این حوزه دانست.

می‌توان گفت که بالا رفتن قیمت نسبی محصولات در پی افزایش دستمزد نیروی انسانی و هزینه‌های حمل و نقل تا حدی طبیعی است اما این میزان از افزایش قیمت ناگهانی که در بورس کالا شاهد آه هستیم نمی‌تواند امری عادی و طبیعی باشد.

نایب درختان در ادامه افزود: سازوکار تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا باید به نحوی صریح و شفاف مشخص شود. این موضوع کمک می‌کند که هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان از دلایل کاهش یا افزایش قیمت‌ها آگاه باشند.

وی در ادامه بیان کرد: توزیع مواد اولیه به صورت سهمیه‌ای بین تولیدکنندگان می‌تواند به کنترل قیمت‌ها منجر شود.به وزارت صمت نیز توصیه می‌شود که با مشورت نمایندگانی از فعالان زنجیره فولاد قیمت نهایی محصولات را بررسی کند تا بتواند قیمت منطقی و مناسبی برای محصولات تعیین کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین