پیش‌بینی مصباحی‌مقدم درباره ادامه روند تورم/ درخواست قالیباف از مجمع تشخیص / جزئیات جدید از حادثه تروریستی در حرم رضوی

گروه سیاسی الف،   4010123067 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پیش‌بینی مصباحی‌مقدم درباره ادامه روند تورم/ درخواست قالیباف از مجمع تشخیص / جزئیات جدید از حادثه تروریستی در حرم رضوی

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۷۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۷۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۵۰۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۶۷۸ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۴۱۰ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۳۷۴ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۱۶۳ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۹۴۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۹۷ هزار و ۱۰۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

پیش‌بینی مصباحی‌مقدم درباره ادامه روند تورم

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کارشناس مسائل اقتصادی، درباره تورم کلی موجود در کشور به فردا گفت: «خوب است که این موضوع در رسانه‌ها مدام گفته شود که کشور ما در شرایط تورمی است و دولت هم نمی‌تواند تورم را متوقف کند. باید این موضوع گفته شود تا انتظارات واقعی شود. تورم وجود دارد اما شیب آن کاهشی است؛ به بیان دیگر تورم متوقف نشده است اما از بیش از 40درصد که در ابتدای سال1400 وجود داشت کاهش داشته است و شاید تا دو تا چهارسال دیگر هم تورم وجود داشته باشد اما دیگر افزایشی نیست و جلوی رشدش گرفته شده است. مانند اتومبیلی است که سرعتش 120کیلومتر در ساعت است و پلیس می‌گوید که باید 100کیلومتر بروی و جلوتر که می‌رود سرعتش 90کیلومتر می‌شود. اتومبیل متوقف نشده و در حال حرکت است اما سرعتش پایین آمده است. نرخ تورم هم همین‌طور است و روندی کاهشی دارد و دیگر قیمت کالاها مانند سابق به سرعت بالا نمی‌رود».

مصباحی‌مقدم در پایان درباره تأثیر رفع تحریم‌ها بر کیفیت زندگی مردم گفت: «من باور دارم اگر توافق نهایی و امضا شود، این طور نمی‌شود که دلارهای بلوکه‌شده ایران پس از آزادشدن تبدیل به کالا شوند و بازارها پر شوند از کالاهای خارجی و مردم بتوانند بروند و تهیه کنند. این دلارها می‌روند در بخش سرمایه‌گذاری و از سود سرمایه‌گذاری رفاه برای مردم ایجاد می‌شود؛ آن هم با تولید و اشتغال که همه اینها نیاز به زمان دارد و یک‌شبه رخ نمی‌دهد».

***

درخواست قالیباف از مجمع تشخیص مصلحت

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای ماده (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی گفت: هنوز در آغاز راه تسهیل کسب و کار هستیم و این قانون لازم برای این کار نوشته شده و چالش مهم امروز کشور ما تولید و اشتغال است؛ لذا توجه به این بحث مهم و اساسی است و زیبنده کشور ما نیست در حوزه کسب و کار رتبه سه رقمی ۱۲۷ را داشته باشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: همه می‌دانیم در همین آغاز کار مشکلاتی وجود دارد و هنوز راه اندازی درگاه ملی اخذ مجوزها ثمری برای مردم نداشته است. ما به دنبال برداشتن همه امضاهای طلایی در حوزه اشتغال و فرایند اخذ مجوز کسب و کار و از بین بردن پیچیدگی‌های موجود در این مسیر هستیم.

قالیباف با تاکید بر نیاز امروز کشور مبنی بر امنیت اقتصادی در حوزه سرمایه گذاری عنوان کرد: ما به دنبال آن هستیم که سهولت و شفافیت در مسیر صدور مجوزها اتفاق بیفتد. من از هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت خواهش می‌کنم که طرح تسهیل صدور کسب و کار که در سال ۱۴۰۰ تصویب شده است را هر چه زودتر مورد رسیدگی قرار دهند.

خاندوزی: امضاهای طلایی را از شرایط صدور مجوزهای کشور حذف کردیم

به گزارش مهر، سید احسان خاندوزی صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش فساد و تسهیل فرآیند تولید یکی از اولویت‌های ما است، افزود: این اتفاق از طریق شفافیت و هوشمندسازی پیگیری می‌شود. از ۲۱ فروردین امسال تمام بانک‌های دولتی مکلف شدند که برای اولین‌بار در تاریخ بانکداری کشور، فهرست ابر بدهکاران خود را منتشر کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت اقتصاد، تسهیل مجوزهای کسب و کار است. مجلس یکسری تکالیف قانونی درباره مجوزهای کسب و کار داشت که ما این تکالیف را دنبال کردیم.

وی اضافه کرد: ما از آبان سال گذشته تاکنون گام‌هایی را در این راستا برداشتیم که در فاز اول شروط مبهم و امضاهای طلایی از شرایط صدور مجوزهای کشور حذف و کنار گذاشته شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: ۲۷۸۰ شرط مبهم یا امضاهای طلایی از شرایط صدور مجوزها حذف شد. همچنین ۲۵ جلسه کمیته و هیئت مقررات‌زدایی برگزار شد.

خاندوزی تأکید کرد: گام بعدی اقدامات ما تشکیل درگاه ملی مجوزها و اتصال همه دستگاه‌ها به آن بود. پاسخ استعلام‌ها توسط دستگاه‌ها به صورت هوشمند و آنی هم یکی دیگر از اقداماتی بود که انجام شد.

وی متذکر شد: سامانه قبلی صدور مجوزها به زبان حقوقی بود و در آن یکسری شروط مبهم و اطلاعات ناقص وجود داشت که ما شروط مبهم در درگاه مجوزها را حذف کردیم.

***

انتقاد کیهان از آشفتگی و تناقض گویی در مجلس

کیهان درباره جلسه دیروز مجلس پیرامون طرح صیانت نوشت: «جلسه غیرعلنی بهارستان و اظهارات متناقض برخی نمایندگان سرشناس درباره تصمیم اتخاذ شده در این نشست، نشان می‌دهد که ابهام بر سر این طرح همچنان ادامه دارد.

از یک طرف، گفته شد در نتیجه نشست غیرعلنی، طرح موسوم به «صیانت» از کمیسیون مشترک گرفته شده و به کمیسیون مشترک دیگری سپرده می‌شود و از سوی دیگر، عنوان شد که رأی‌گیری صورت گرفته در جلسه غیرعلنی، فقط استمزاجی (غیررسمی و صرفا اطلاعی) بوده و حتی عدد آراء استمزاجی هم کمتر از 50 درصد بوده و در نتیجه،‌ کمیسیون سابق همچنان سرجای خودش باقیست...

 دیروز نمایندگان در صحن مجلس نشست غیرعلنی تشکیل دادند و در نهایت، اعلام شد که طرح معروف به «صیانت» از کمیسیون مشترک گرفته شده و به صحن مجلس می‌آید؛ این خبر، عملاً به معنای پایان کار کمیسیون مشترک بوده است،‌ اما تناقض در اظهارات چند نماینده، باز هم این علامت سؤال را ایجاد کرده که بالاخره تکلیف این طرح چه می‌شود؟!...

تناقض و آشفتگی در اطلاع‌رسانی از سوی نهاد قانونگذاری کشور، آن هم در گام نخست ورود به این میدان، باعث سردرگمی جامعه و دامن زدن به بازار شایعات و خبرهای غیردقیق می‌شود؛‌ روال غلطی که در اطلاع‌رسانی طرح «ثابت ماندن تغییر ساعت رسمی کشور» و تبصره مربوط به «واردات خودرو» در بودجه 1401 هم در مجلس تکرار شد.»

***

جزئیات جلسه امیرعبداللهیان با کمیسیون امنیت ملی مجلس

محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با ایرنا درباره مفاد جلسه روز گذشته وزیر امورخارجه و رییس تیم مذاکره کننده ایران با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست که در محل وزارت خارجه برگزار شد، گزارش مفصلی درباره مذاکرات وین توسط حسین امیرعبداللهیان و علی باقری کنی به اعضای کمیسیون ارائه شد.

نماینده مردم مشکین شهر تاکید کرد: بر اساس آنچه در این گزارش‌ها بیان شد، هنوز پیش نویسی به صورت رسمی ارائه نشده است که ما به عنوان پیش نویس بخواهیم درباره آن قضاوت کنیم. البته در هر جلسه‌ای صورت مذاکرات توسط طرفین ثبت شده است. ولی در مورد صورت مذاکرات و مطالبی که بیان شده، همچنان اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وی ادامه داد: طبق سخنان بیان شده در این جلسه، در برخی از مسائل هنوز بحث وجود دارد و تیم مذاکره کننده پیگیری می‌کند و طرف غربی هم مقاومت می‌کند و در بعضی موارد نیز آنها اصرار می‌کنند و ما مقاومت می‌کنیم. چرا که عدول از خطوط قرمز نظام مطرح می‌شود  و تیم مذاکره کننده قبول نمی‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده، غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها بیشتر به این توافق نیاز دارند. البته ما توافق را دور از دسترس نمی‌دانیم و به دنبال نتیجه خوب هم هستیم. نتیجه ملموس آن هم بر اساس رفع برخی از محدودیت‌ها از سامانه اقتصاد ما باید خودش را نشان دهد.

مشکینی درباره دیگر بخش‌های این جلسه گفت: تیم مذاکره کننده تاکید کرد که مفاد جلسات وین، عملکرد و آنچه در مذاکرات می‌گذرد را مرحله به مرحله با نهادهای نظام تنظیم می‌کنند و پیشنهادات را هماهنگ کرده و جای نگرانی وجود ندارد. اگر هم توافقی شود این توافق تامین کننده منافع ملی ما خواهد بود. اگر هم توافق نشود زیر بار توافق تحمیلی نخواهیم رفت.

***

خداحافظی با شفافیت در مجلس ؟

مجتبی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طرحی تهیه شده که به موجب آن شفافیت در همه قوا و نهادها و دستگاه ها که به مردم خدمات می دهند، حاکم باشد.

وی افزود: تاکید ما این است همان طور که مردم به طور شفاف از تصمیمات مجلس مطلع می شوند، باید تصمیمات اخذ شده در تمامی نهادها به جز امنیتی و نظامی شفاف باشد لذا در این طرح به دنبال شفافیت در هر سه قوه هستیم.

غلامرضا نوری نماینده مردم بستان‌آباد و رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «با امضای قاطبه نمایندگان مجلس یازدهم طرح شفافیت با تغییر عنوان و هدف به "شفافیت حداکثری فراگیر و جامع در همه مراجع تصمیم‌گیری کشور" وارد مرحله جدید سازنده و قابل دفاع می‌شود و منجر به نتیجه مطلوب خواهد شد.

در این زمینه باید گفت اگر قرار باشد این طرح جایگزین طرح شفافیت آرای نمایندگان شود، مجلس انقلابی دقیقا پا در جای پای مجلس دهم خواهد گذاشت. علاقمندان به سیاست به خاطر دارند که مجلس دهم در برابر شفافیت آرا مقاومت می کرد و برای آنکه به عدم شفافیت متهم نشود طرحی برای شفافیت در همه قوا ارائه کرد. البته همگان نیک می دانند طرح شفافیت همه قوا همان سنگ بزرگی است که نشانه نزدن است.

همان هم شد و همین نمایندگان کنونی در انتخابات مجلس از آن نقطه ضعف مجلس دهم استفاده کردند و مدام شعار شفافیت را تکرار کردند و مردم هم به شعار ایشان اعتماد کردند؛ ولی نمی دانستند که اینها هم فقط شعار می دهند و در عمل مانند مجلس سابق عمل می کنند. 

***

جزئیات جدید از حادثه تروریستی در حرم رضوی

به گزارش تسنیم، غلامعلی صادقی، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در گفت‌وگویی با بیان اینکه  پس از حادثه حرم مطهر رضوی(ع) و حمله به سه روحانی، مظنونانی احضار شده‌اند ولی  در حد مباشرت، معاونت و حمایت از متهم دلیلی به دست نیامده است و متهم پرونده یک نفر است، اظهار ‌داشت: طبق تحقیقات، متهم تحت تأثیر عقاید و جریان‌های تکفیری بوده و محاربه، قتل عمد و ایراد صدمات با چاقو از اتهامات متهم است و دادگاه صالح برای رسیدگی به این پرونده دادگاه انقلاب است که پس از ارسال پرونده در شعبه ویژه مورد رسیدگی فوری قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای قضایی خراسان رضوی در خصوص آشنایی متهم با سه روحانی مضروب نیز افزود: متهم در همان روز و قبل از حمله به سه روحانی به دو نفر روحانی دیگر نیز که در محیط بودند حمله کرده بود اما بنا به دلایلی موفق نشده بود، آشنایی قبلی بین متهم و این سه روحانی نبوده است و به‌دلیل تفکرات تکفیری دست به این اقدام وحشیانه زده است.

وی درباره نحوه ورود سلاح سرد به حرم مطهر رضوی نیز گفت: متهم از طریق فضای مجازی آموزش‌هایی را در خصوص جاسازی سلاح در عملیات انتحاری دریافت کرده بود و با جاسازی ماهرانه سلاح را وارد حرم کرده بود.

رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی ابراز کرد: در این حادثه ابتدا شهید دارایی و سپس شهید اصلانی مورد حمله قرار گرفته بودند و نفر سوم نیز حجت‌الاسلام پاکدامن بود که با ضربات چاقو مجروح شد و این سه اقدام کمتر از 2 دقیقه صورت گرفته است؛ حمله به سه روحانی غافلگیرانه بود و طبق فیلم‌‌های موجود حرکت مشکوکی تا زمان حمله وجود نداشت.

وی اضافه کرد: پرونده دیگری نیز برای کسانی که در این حادثه کوتاهی و یا قصوری داشته‌اند تشکیل شده و در حال بررسی است.

***

قوه قضائیه درباره انتشار اسامی بدهکاران بانکی چه نظری دارد؟

به گزارش ایسنا، ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره حواشی  بازی فوتبال  ایران و لبنان در مشهد گفت:  مشکلی بود که با بی تدبیری رخ داد و ریاست جمهور دستوراتی داد و دادستان کل ورود کرد و پرونده ای در دادسرای مشهد تشکیل شده و جهت شفافیت برای  علل و عوامل واقعه استعلاماتی صورت گرفته و استعلاماتی در رابطه با قصور مسئولان انجام شده و تا امروز پاسخ استعلامات واصل نشده و چنانچه احراز شود که مسئولین در این خصوص تقصیر ی داشتند برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ابربدهکاران بانکی گفت: صرف انتشار اسامی بدهکاران موجب برخورد با آنها نیست و باید بانک مرکزی و بانک عامل آنها را تفکیک کنند. بانک عامل باید ضمن دسته بندی بدهکاران به دستگاه قضایی اعلام کند افراد چه وام‌ها و یا تسهیلاتی گرفتند و در جای خود هزینه نکرده و یا شرکت‌های صوری ایجاد کردند و تاکنون چنین اقدامی انجام نشده است؛ البته پرونده‌هایی منتهی به صدور حکم شده و برخی در جریان رسیدگی است.

***

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۶۴۰۳۶۲۰:۵۱:۵۸ ۱۴۰۱/۱/۲۳
مجتبی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس در گفت و گو با ایسنا گفته باید تصمیمات اخذ شده در تمامی نهادها به جز امنیتی و نظامی شفاف باشد لذا در این طرح به دنبال شفافیت در هر سه قوه هستیم. این سخن نماینده کاملا درست است نه تنها مجلس بلکه جلسات سایر مراکز تصمیم گیری مانند شورای نگهبان ، شورای عالی انقلاب فرهنگی ، دولت ،شورای شهر و... بهتر است علنی باشد.
امید۲۴۶۴۰۹۴۲۲:۰۶:۴۰ ۱۴۰۱/۱/۲۳
آقای مصباحی مقدم،سرعت تورم کاهشی شده؟!!!توی کدوم کشور زندگی میکنید؟
ناشناس۲۴۶۴۳۷۴۱۰:۰۹:۰۸ ۱۴۰۱/۱/۲۴
گران شدن ۴۰ میلیونی یک شبه سمند، دلیلی بر کاهشی بودن تورم است!!!
ناشناس۲۴۶۴۱۱۹۲۲:۴۸:۱۴ ۱۴۰۱/۱/۲۳
از پوتین یاد بگیرید تهدید کرده گفته روسیه رو نمیتونید ایزوله و تحریم کنید. از اول اینجوری برخورد کرده مطمئنا کاری که با ایران کردند سرش نمیارن
ناشناس۲۴۶۴۱۸۵۰۰:۵۴:۳۴ ۱۴۰۱/۱/۲۴
انشالله که هیچ وقت توافق نشه
ناشناس۲۴۶۴۲۵۲۰۶:۱۴:۳۲ ۱۴۰۱/۱/۲۴
این روزها آقایان مسئولین چه راحت مشکلات را نه در عمل بلکه در سخن کم‌ اهمیت و رو به حل شدن نشان می دهند چیزی که مردم نه می بینند و نه احساس می کنند !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین