استقلال - نساجی؛ فرصت تاریخ‌سازی در جام شگفتی‌ها

گروه ورزشی الف،   4010122041

تیم فوتبال نساجی مازندران امشب در دیداری حساس و احتمالا پرهیجان که در حضور حدود سه هزار نساجی‌چی مقابل استقلال تهران در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، به دنبال شکست استقلال پس از ۲۲ سال، صعود به مرحله نیمه‌نهایی و ثبت بهترین عملکرد نساجی در این جام است.

استقلال - نساجی؛ فرصت تاریخ‌سازی در جام شگفتی‌ها

به گزارش ایرنا، آخرین مسابقه از مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی فوتبال ایران در فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از ساعت ۲۰:۳۰ دوشنبه شب در ورزشگاه آزادی تهران بین دو تیم استقلال و نساجی برگزار می‌شود تا تکلیف چهار تیم مرحله نیمه‌نهایی این جام مشخص شود. دیداری حساس بین شاگردان ساکت الهامی و فرهاد مجیدی که باید برنده داشته باشد.

طی روزهای اخیر با برگزاری سه مسابقه مرحله یک‌چهارم نهایی، سه تیم راه یافته به مرحله نیمه‌نهایی مشخص شدند. تیم دسته دومی خلیج فارس ماهشهر پس از شکست دادن هوادار تهران و نفت مسجد سلیمان در دو مرحله قبلی، سومین حریف لیگ برتری خود یعنی مس رفسنجان را پس از تساوی ۱ – ۱ در ۱۲۰ دقیقه، با نتیجه ۴ – ۲ در ضربات پنالتی شکست داد و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. مس کرمان موفق شد خیبر خرم‌آباد را ۱ – ۰ شکست دهد و به مرحله ماقبل فینال برسد. پرسپولیس و آلومینیوم اراک نیز دیشب یه مصاف هم رفتند که شاگردان سید مهدی رحمتی موفق شدند ۳ - ۲ پرسپولیس را شکست دهند و با حذف یکی از مدعیان قهرمانی این جام به جمع چهار تیم برتر جام حذفی برسد.

امشب هم از بین استقلال و نساجی یک تیم باید به مرحله بعد صعود کند تا در نیمه‌نهایی به مصاف مس کرمان برود. نساجی‌چی‌ها امید زیادی دارند که حریف مس کرمان در مرحله نیمه‌نهایی، تیم محبوب‌شان باشد و پس از حذف سرخپوشان پایتخت توسط آلومینیوم اراک، حذف آبی‌های پایتخت توسط نساجی رقم بخورد و شگفتی در این جام ادامه یابد.

شرایط دو تیم در جدول لیگ برتر کاملا متفاوت است. استقلال در لیگ برتر قاطعانه با ۵۶ امتیاز از ۲۴ بازی صدرنشین رقابت‌ها و مدعی اصلی قهرمانی است و نساجی با ۲۷ امتیاز از ۲۴ بازی در رتبه دوازدهم جدول قرار دارد. آبی‌پوشان پایتخت تنها صفر جدول لیگ برتر را که مربوط به شکست‌ناپذیری‌شان است پس از ۲۴ هفته حفظ کرده‌اند و نساجی هفت شکست را تا اینجای فصل پذیرفت. استقلال تنها تیم لیگ بیست‌ویکم است که تا پایان هفته بیست‌وچهارم کمتر از ۱۰ گل دریافت کرده و با هشت گل خورده بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار دارد، اما نساجی با ۲۷ گل خورده ، سومین خط دفاع ضعیف لیگ را به نام خودش ثبت کرده است. شاگردان فرهاد مجیدی در گلزنی هم با ۳۳ گل زده در مقابل ۲۱ گل زده نساجی شرایط متفاوتی دارند. ضمن این‌که استقلال و مجیدی که پس از سال‌ها به قهرمانی لیگ برتر نزدیک شده‌اند، تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهند فرصت کسب دو جام در یک فصل را از دست دهند.

 اما هیچ‌کدام از این اعداد و ارقام در جام حذفی معیار از پیش برنده حساب کردن تیم‌ها نیستند. همان‌طور که تیم دسته دومی خلیج فارس ماهشهر موفق شد سه تیم لیگ برتری را شکست دهد و حالا به ماقبل فینال برسد. به همین دلیل جام حذفی را جام شگفتی‌ها لقب داده‌اند.

عملکرد خوب نساجی مقابل استقلال

بر خلاف تفاوت آماری و عملکردی استقلال و نساجی، نگاهی به عملکرد نساجی در مقابل استقلال طی این فصل از رقابت‌های لیگ برتر نشان می‌دهد که اتفاقا الهامی و شاگردانش می‌توانند برنده‌های بازی بزرگ امشب باشند. استقلال و نساجی در این فصل از رقابت‌های فوتبال کشور دو بار به مصاف هم رفتند که در هر دو مسابقه عملکرد بسیار خوب نساجی‌چی‌ها باعث شد دروازه استقلالی‌ها تا مرز فرو ریختن هم پیش برود. بر همین اساس بسیاری از هواداران نساجی معتقدند اگر امشب که دو تیم در سومین تقابل فصل، بر خلاف دو دیدار رفت و برگشت فصل جاری لیگ برتر راهی جز برد ندارند، نساجی همان عملکرد دو بازی اخیرش مقابل استقلال را داشته باشد می‌تواند به جمع چهار تیم مرحله نیمه‌نهایی ملحق شود.

کیفیت بالای بازی نساجی‌چی‌ها در دیدار نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌ویکم آنقدر خوب و تحسین‌برانگیز بود که باعث شد سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران با صدور پیامی از کادر فنی و بازیکنان نساجی بابت ارائه بازی قدرتمند و باکیفیت‌شان قدردانی کند. الهامی و یارانش در بازی برگشت هم نه تنها به استقلال فرصت زیادی برای موقعیت‌سازی ندادند، بلکه بارها دروازه آبی‌پوشان را تهدید کردند و تا مرز فروپاشی دروازه این تیم قدرتمند پیش رفتند.

نکته مهمی که درباره تقابل امشب استقلال و نساجی وجود دارد این است که شاگردان فرهاد مجیدی در دو بازی اخیرشان مقابل نساجی در باز کردن دروازه شاگردان ساکت الهامی ناکام ماندند. هر دو بازی استقلال و نساجی در این فصل از لیگ برتر با تساوی بدون گل پایان یافت. در واقع نساجی تنها تیم لیگ بیست‌ویکم است که استقلال هنوز موفق به باز کردن دروازه‌اش نشد و در صورتی که این روند در بازی امشب نیز حفظ شود، نساجی بخش زیادی از راه صعود به مرحله نیمه‌نهایی را پیموده است.

موضوع قابل توجه دیگر از نظر عملکرد دو تیم در این فصل از رقابت‌های جام حذفی، صعود قاطعانه‌تر نساجی به مرحله یک‌چهارم نهایی نسبت به استقلال است. نساجی ۲۸ آذر بعد از پشت‌سر گذاشتن تیم دسته اولی آرمان‌گهر درود با نتیجه ۱ – ۰ به مرحله یک هشتم نهایی رسید و ۲۸ دی موفق شد تیم لیگ برتری گل‌گهر سیرجان را ۳ – ۱ شکست دهد. اما استقلال در مرحله یک‌شانزدهم  نهایی به مصاف تیم دسته دومی نود ارومیه رفت و پس از تساوی ۱ – ۱ در جریان مسابقه، توانست در ضربات پنالتی حریفش را شکست دهد. در مرحله یک هشتم نهایی نیز با نتیجه ۱ - ۰ از سد پیکان گذشت و وارد مرحله یک‌چهارم نهایی شد.

 الهامی به دنبال تکرار شکست مجیدی در جام حذفی

به نکات جذاب و قابل اهمیت مسابقه امشب استقلال و نساجی می‌توان تکرار تقابل ساکت الهامی و فرهاد مجیدی در جام حذفی را هم افزود. الهامی سابقه شکست دادن مجیدی در جام حذفی و کسب جام قهرمانی این رقابت‌ها با تراکتور تبریز را در کارنامه دارد.

این دو سرمربی ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد و فینال جام حذفی فصل ۱۳۹۸-۱۳۹۹ مقابل هم قرار گرفته بودند که الهامی موفق شد با تراکتور، استقلالِ مجیدی را ۳ – ۱ شکست دهد و نخستین جام قهرمانی را برای تبریزی‌ها کسب کند. امشب نیز این فرصت برای الهامی وجود دارد که یک بار دیگر در جام حذفی مجیدی و تیمش را شکست دهد و برای باشگاه نساجی با صعود به مرحله نیمه‌نهایی تاریخ‌سازی کند.

البته نساجی و استقلال پیشینه تقابل در جام حذفی را هم دارند ؛ دیداری از مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی که ۲۸ مهر ۱۳۹۶ برگزار شد و استقلال با گل‌های فرشید اسماعیلی و علی قربانی توانست ۲ – ۱ نساجی را شکست دهد. تک‌گل نساجی در آن مسابقه را هم محمد اوسانی به ثمر رسانده بود. آن دیدار برای نساجی‌چی‌ها پس از سال‌ها دور ماندن از سطح اول فوتبال کشور از اهمیت زیادی برخوردار بود و با حضور پرشور حدود ۱۰ هزار هواداری که از مازندران به تهران رفته بودند، به یکی از بازی‌های به یادماندنی نساجی تبدیل شد.

امشب نیز هواداران نساجی پس از مدت‌ها دوری از سکوها فرصت پیدا کرده‌اند که با تعدادی محدود از روی سکوها به تشویق تیم محبوب‌شان بپردازند. سازمان لیگ مجوز حضور سه هزار هوادار نساجی در ورزشگاه آزادی را صادر کرده و برنامه‌ریزی برای استفاده حداکثری از این فرصت نیز توسط باشگاه و هواداران انجام شده است. تا جایی که شهرداری قائمشهر نیز امروز ۲۰ دستگاه اتوبوس را برای جابه‌جایی تعدادی از هواداران از قائمشهر به تهران و بازگرداندن آن‌ها اختصاص داد تا یک بار دیگر فضای ورزشگاه آزادی از هیاهو و تشویق‌های پرشور هواداران نساجی پر شود؛ اتفاقی که سال ۱۳۹۶ توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود.

نساجی‌چی‌ها بیش از دو دهه است که نتوانستند بردی را مقابل استقلال کسب کنند. از آخرین برد نساجی مقابل استقلال بیش از ۲۲ سال می‌گذرد و شاید این انتظار طولانی برای کسب برد مقابل یکی از دو تیم قدرتمند پایتخت امشب برای هواداران نساجی به بهترین شکل ممکن به پایان برسد.

 در مجموع دو تیم تا کنون ۱۸ بار رو در روی یکدیگر قرار گرفتند که دو بار نساجی در دو دیدار دوستانه که یکی دهه ۶۰ و دیگری دهه ۷۰ برگزار شده بود استقلال تهران را شکست داد. ۸ بار هم استقلال موفق به شکست نساجی شد و ۸  دیدار نیز بین دو تیم با نتیجه مساوی تمام شد.

ساکت الهامی امشب مسعود شجاعی کاپیتان نساجی را به دلیل محرومیت ناشی از دریافت کارت‌های زرد در اختیار ندارد و فرزاد زامهران وینگر نساجی هم به دلیل جراحی از ناحیه کتف هنوز آماده بازی برای این تیم نشده است.

دیدار مهم استقلال و نساجی را امیر عرب‌براقی قضاوت می‌کند و مهدی عالیقدر، حسن انتظاری و احمد محمدی او را در داوری این مسابقه همراهی می‌کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین