رییس کل دادگستری استان تهران: دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی تهیه می‌شود

گروه اجتماعی الف،   4010120102

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی در دادگستری استان تهران در حال تدوین است که پس از ابلاغ در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی تهیه می‌شود
 

به گزارش ایرنا از دادگستری کل استان تهران، علی القاصی مهر  در نخستین  شورای معاونان دادگستری استان تهران ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، این ماه را فرصتی مغتنم برای خودسازی دانست و اهمیت استفاده از این فرصت الهی را یادآور شد و ضمن تبریک مجدد آغاز سال جدید اظهار کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در راستای سیاست‌ها و راهبردهایی که طی سال‌های قبل اعلام فرموده بودند و به‌منظور «برون‌رفت از مشکلات و تحریم‌های اقتصادی»، «خوداکتفایی و توجه به ظرفیت‌های داخلی» و «رفع موانع و مشکلات موجود در مسیر تولید» امسال را سال "تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان" نام‌گذاری فرمودند.

وی به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها برای گذر از موانع موجود در مسیر تولید و عبور از مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم و کشور را ضرورتی غیرقابل اجتناب عنوان کرد و در عین حال نام‌گذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب را بر اساس انجام ارزیابی‌ها، برآوردها و پیش‌بینی‌های لازم دانست و افزود: همه فعالیت‌ها و برنامه‌های مجموعه دادگستری استان تهران باید در مسیری قرار گیرد که در آن مسیر نیاز جامعه که در شعار سال تبیین شده، گام برداشته شود و در حوزه مسئولیت هایی که بر عهده دستگاه قضایی است این مهم پیگیری و دنبال شود.

قوه قضاییه ملجأ و پناه مردم باشد
رییس کل دادگستری استان تهران با اشاره به «اهتمام ویژه برای پرونده‌های کثیرالشاکی» به مسئولان و مدیران واحدهای قضایی در این استان گفت: نسبت به پرونده‌های کثیرالشاکی باید ورود میدانی صورت گیرد زیرا مالباختگان زمانی که مشاهده می‌کنند مسئولان قضایی پیگیر امور آنها هستند، همین امر سبب می‌شود تا این حس در آن‌ها عینیت پیدا کند که قوه قضاییه ملجأ و پناه آنها است.

وی افزود: دستورالعمل پرونده‌های کثیرالشاکی در دادگستری استان تهران در حال تدوین است که پس از ابلاغ در دستور کار قرار خواهد گرفت.

القاصی مهر با اشاره به محورهای فعالیت عدلیه در سال جاری و اهداف و چشم‌اندازهای تعیین شده از سوی ریاست قوه قضاییه در ۲ نشست اخیر شورای عالی قوه قضاییه گفت: رییس قوه قضاییه در ۲ نشست برگزار شده در سال جدید به برخی از اهداف و برنامه‌های سال جاری اشاره داشت و محورهایی که قوه قضاییه باید بر اساس آن حرکت کند، از سوی وی تبیین شد.

رییس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اولویت‌های ۱۵ گانه قوه قضاییه در برنامه عملیاتی دادگستری استان تهران پیش‌بینی شده است، افزود: اولویت‌های ۱۵ گانه اعلامی از سوی رییس قوه قضاییه جزو برنامه‌های اصلی دستگاه قضایی در «پیشبرد امورات مردم» و «تسهیل ارائه خدمات قضایی به شهروندان» است.

ضرورت پیگیری عمیق‌تر و گسترده‌تر «تحول و تعالی» در دستگاه قضایی
القاصی مهر تاکیدهای ویژه رییس عدلیه نسبت به ایجاد «تحول و تعالی» در دستگاه قضایی را مورد اشاره قرار داد و در عین حال بر ضرورت پیگیری عمیق‌تر و گسترده‌تر این مقوله تاکید کرد.

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: باید به‌نحوی عمل شود که تحول و تعالی قوه قضاییه در گستره وسیع‌تری به منصه ظهور برسد و بدان جامه عمل پوشانده شود.

وی مساله «تحول و تعالی» را یکی از شاخص‌های حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه و از توصیه‌های مقام معظم رهبری در حکم انتصاب رییس دستگاه قضا دانست که اهتمام در مورد آن هم به‌لحاظ اداری و هم شرعی برای مسئولان قضایی واجب است.

القاصی مهر  با اشاره به «تلاش در جهت تحقق عدالت اجتماعی» در سال جاری گفت: در این زمینه ضرورت دارد تا برنامه‌ها تبیین و اقدامات تعریف شود.

«نقش‌آفرینی قوه قضاییه برای تحقق شعار سال» از دیگر هدف‌گذاری‌های قوه قضاییه در سال جاری است که رییس کل دادگستری استان تهران مورد اشاره قرار داد و افزود: در این زمینه همگان باید تلاش کنند مقدمات اجرای آن‌چه که مربوط به قوه قضاییه است، فراهم شود.

تاکید ریاست قوه قضاییه بر این است که دسترسی مردم به عدلیه و دادخواهی آنها تسهیل، کم‌هزینه‌تر و راحت‌تر شود و مردم برای رجوع به قوه قضاییه با مانع و مشکل مواجه نشوند

استفاده از قوه قضاییه  برای گره گشایی از کار و مشکلات مردم
رییس کل دادگستری استان تهران «گره‌گشایی از امورات مردم» را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اساسی عدلیه در سال جاری عنوان کرد و گفت: قوه قضاییه، محل رجوع مردم است و شهروندان به‌لحاظ گرفتاری‌ها و مشکلات در حوزه‌های مختلف در نهایت به قوه قضاییه مراجعه می‌کنند؛ در چنین شرایطی، باید از ظرفیت‌های قوه قضاییه برای گره گشایی از کار و مشکلات مردم بهره گرفت.

وی تصریح کرد: تاکید ریاست قوه قضاییه بر این است که دسترسی مردم به عدلیه و دادخواهی آنها تسهیل، کم‌هزینه‌تر و راحت‌تر شود و مردم برای رجوع به قوه قضاییه با مانع و مشکل مواجه نشوند.

قوه قضاییه باید بدون توجه به حواشی و با حفظ استقلال به اجرای عدالت بپردازد
القاصی مهر «پرهیز از حاشیه‌سازی و حاشیه‌پردازی در دستگاه قضایی» را از دیگر هدف‌گذاری‌های سال جاری اعلام کرد و گفت: قوه قضاییه باید بدون توجه به حواشی و با حفظ استقلال، به رسالت و وظیفه اصلی خود که اجرای عدالت است، بپردازد.

اشرافی‌گرایی و تجمل‌گرایی سبب عدم درک مشکلات مردم است
القاصی مهر «اجتناب از اشرافی‌گرایی و تجمل‌گرایی» را سبب عدم درک مشکلات مردم و دوری از آن‌ها دانست و افزود: گاهی اوقات با برخی از اقدامات ناصواب در دستگاه قضایی ممکن است برای کشور هزینه‌ هایی ایجاد شود بنابراین یکی دیگر از تاکیدهای ریاست قوه قضاییه بر این است که به نحوی عمل شود که اقدامات کم‌ترین هزینه را از حیث سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای کشور، دستگاه قضایی و مردم به همراه داشته باشد.

رییس کل دادگستری استان تهران «طبقه‌بندی و تفکیک زندانیان» به نقش مکمل مجموعه دادگستری در این مقوله اشاره کرد و گفت: یکی از تاکیدهای ریاست قوه قضاییه بر این است که زندانیان برای تسهیل امورات خانواده‌های آن‌ها به محل سکونت خود یا به نزدیک‌ترین ندامتگاه به محل سکونت خود منتقل شوند.

وی به استفاده از ظرفیت خیران و کمک‌های مردمی برای اصلاح مددجویان و گشایش از مشکلات آن‌ها به‌عنوان یکی از محورهای مورد تاکید رییس قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: اخیرا مجموعه بسیج حقوقدانان اعلام کرد که ۳۵۰ نفر از زندانیان را با جذب کمک‌های مردمی آزاد کردند که اقدام ارزشمندی است. به‌همین منظور باید ظرفیت‌های مختلف مردمی در بخش‌های مختلف نیز برای کمک به مددجویان احصا و به‌کارگیری شود.

تاکید بر این است که در هنگام دستگیری‌ها جز در مواردی که بر اساس قانون ضرورت دارد، از دستبند و پابند استفاده نشود و کرامت انسانی اشخاص مورد توجه قرار گیرد

جز در مواردی که بر اساس قانون ضرورت دارد، از دستبند و پابند استفاده نشود
القاصی «رعایت جوانب قانونی و انسانی در استفاده از پابند و دستنبد» اظهار داشت: تاکید بر این است که در هنگام دستگیری‌ها جز در مواردی که بر اساس قانون ضرورت دارد، از دستبند و پابند استفاده نشود و کرامت انسانی اشخاص مورد توجه قرار گیرد.

وی تدوین برنامه عملیاتی دادگستری استان تهران بر مبنای سند تحول قضایی را مورد اشاره قرار داد و در عین حال بر تعریف اولویت‌ها در برنامه‌ها تاکید کرد و گفت: ممکن است برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده باشد که عِده و عُده موجود برای تحقق همه آن برنامه‌ها کافی نباشد بنابراین ضرورت دارد مواردی که در برنامه‌ها از اولویت بیشتری برخوردار است، در دستور کار قرار گیرد.

القاصی مهر از همه قضات و مسئولان قضایی استان تهران خواست تا پیشنهادهای اصلاحی خود درباره برنامه عملیاتی دادگستری استان به‌منظور تطبیق هر چه بیشتر با اولویت‌های ۱۵ گانه قوه قضاییه ارائه دهند و در عین حال بر لزوم تعیین مسئول پیگیری و ناظر در انجام محورهای تدوین شده در این برنامه تاکید کرد.

۱۶ هزار و ۹۸۰ پرونده از پرونده‌های مانده و معوقه در مجموعه قضایی استان تهران کاسته شد
رییس کل دادگستری استان تهران گفت: بر اساس آمار اعلامی در اسفندماه سال ۱۴۰۰ با تلاش همکاران ۱۶ هزار و ۹۸۰ پرونده از پرونده‌های مانده و معوقه کاسته شده است و در این ماه نرخ رسیدگی در شعب به ۱۰۲ درصد رسیده است و در مجموع در سال گذشته ۶۳ هزار و ۷۵۷ پرونده از موجودی پرونده های قضایی در مجموعه مراجع قضایی استان تهران با تلاش همکاران در بخش‌های مختلف کاسته شد.

سال گذشته ۶۳ هزار و ۷۵۷ پرونده از موجودی پرونده های قضایی در مجموعه مراجع قضایی استان تهران با تلاش همکاران در بخش‌های مختلف کاسته شد

هدف‌گذاری برای کاهش ۵۰ درصدی اطاله دادرسی در دادگستری استان تهران
القاصی مهر با بیان اینکه هر ریزفعالیتی که در برنامه عملیاتی دادگستری استان تهران دیده شده، می‌تواند سبب ایجاد تحول در پیش‌برد امور و سامان دادن به کارهای معوقه شود، اظهار داشت: یکی از محورهای اصلی برنامه عملیاتی دادگستری استان تهران، «کاهش اطاله دادرسی» است و بر اساس هدف‌گذاری صورت‌گرفته، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری اطاله دادرسی در مجموعه قضایی استان تهران ۵۰ درصد کاهش یابد البته باید توجه داشت که تحقق این مهم، مستلزم عزم جهادی و اراده جدی است.

توصیه القاصی به «انجام بازرسی‌ها و نظارت‌های میدانی»
«انجام بازرسی‌ها و نظارت‌های میدانی» از دیگر توصیه‌های رییس کل دادگستری استان تهران به مدیران و مسئولان قضایی این استان است. وی در این باره اظهارداشت: نشستن یک مسئول و مدیر قضایی در اتاق خود آسیب‌زا است بنابراین از همه مدیران قضایی در همه بخش‌ها، مجتمع‌ها و شهرستان‌ها خواسته می‌شود حداقل دو روز در هفته را در شعب مختلف قضایی حضور پیدا کنند و در جریان نحوه ارائه خدمات و انجام رسیدگی‌های قضایی قرار گیرند.

لزوم «شناسنامه‌دار شدن پرونده‌های مسن و قدیمی»
رییس کل دادگستری استان تهران بار دیگر بر لزوم «شناسنامه‌دار شدن پرونده‌های مسن و قدیمی» تاکید کرد و گفت: پرونده‌ای که چند سال در مرجع قضایی مانده باید مشخصات و آخرین وضعیت آن، روی میز مسئول قضایی مربوط به آن حوزه و مرجع قضایی باشد و مستمرا پیگیری شود که در مورد پرونده‌های معوق و معطل‌مانده چه اقداماتی انجام شده‌است. ضرورت دارد تا مسئولان واحدهای قضایی در این زمینه فعال شوند و ورود میدانی داشته باشند و به‌گونه‌ای شود که هر مسئول قضایی در استان تهران روی میز خود کتابچه‌ای از پرونده‌های معطل‌مانده و معوق داشته باشد.

پیگیری قضایی ترک فعل‌ها در زمینه تحقق شعار سال
وی همچنین از پیگرد قضایی ترک فعل، کوتاهی‌ها و قصورات دستگاه‌های متولی در عرصه شعار سال خبر داد و گفت: در بسیاری از موارد ممکن است ورود دستگاه قضایی در حمایت از چرخه تولید، منجر به احصای قصور و ترک فعل دستگاه‌های اجرایی و مرتبط در امر تولید شودبنابراین باید آسیب‌شناسی لازم در این زمینه صورت گیرد.

القاصی مهر به رییس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران و سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان تهران ماموریت داد آمار شرکت‌های دانش‌بنیانی که در استان تهران با مشکل قضایی و حقوقی مواجه هستند را احصا کنند تا در صورت لزوم شعب قضایی ویژه‌ای برای رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی این شرکت‌ها تعیین شود.

توصیه رییس کل دادگستری استان تهران به مدیران قضایی برای حضور در محافل عمومی و مساجد
رییس کل دادگستری استان تهران تاکید ویژه رییس قوه قضاییه برای حضور مسئولان قضایی در محافل عمومی به‌ویژه در مساجد را مورد اشاره قرار داد و در عین حال از مسئولان و مدیران قضایی این استان خواست تا ضمن حضور در مساجد و استماع مشکلات حقوقی و قضایی مردم، نسبت به گره‌گشایی از این مشکلات اقدام کنند.

ماموریت معاونت نظارت و بازرسی برای ایجاد بانک اطلاعاتی از قضات مجرب
القاصی مهر ضرورت ایجاد یک بانک اطلاعاتی از قضات مجرب، ساعی و توانمند در حوزه‌های گوناگون به‌منظور حضور در هیات‌های بازرسی را مورد اشاره قرار داد و در عین حال به معاونت نظارت و بازرسی دادگستری استان تهران ماموریت داد تا با کمک مراجع حفاظتی، نظارتی و مدیران واحدها نسبت به تهیه این بانک اطلاعاتی اقدام کند تا پس از تبیین سیاست‌ها از ظرفیت این افراد استفاده شود. 

بانک اطلاعاتی از قضات مجرب، ساعی و توانمند در حوزه‌های گوناگون به‌منظور حضور در هیات‌های بازرسی تهیه شود

رییس کل دادگستری استان تهران اضافه کرد: باید عملکردها به نحو دقیق ارزیابی و رصد شود تا ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف، نیروهای کارآمد، توانمند و صالح شناسایی شوند.

تاخیر غیرموجه و طولانی در تهیه گزارش از پرونده ها قابل پذیرش نیست
وی بار دیگر تاخیر غیرموجه و طولانی در تهیه گزارش‌های مربوط به پرونده های قضایی را به‌عنوان یکی از آسیب‌های موجود در مجموعه قضایی استان تهران معرفی کرد و گفت: تاخیر غیرموجه و طولانی در تهیه گزارش‌ها قابل پذیرش نیست. در ابتدا باید بررسی شود که آخرین وضعیت پرونده چیست و پس از بررسی، گزارش به  مراجع نظارتی مربوطه ارسال شود.

القاصی مهر خاطرنشان کرد: تاکید می‌شود تا پایان فروردین‌ماه با کمک همکاران و واحدهای قضایی، گزارش ها و پاسخ‌های لازم تهیه و به دادسرای انتظامی ارائه شود تا پس از آن یک هیات، مسئولیت تنظیم گزارش‌های انتظامی را بر عهده داشته باشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین