آغاز به کار کریدورهای بشردوستانه از ماریوپل از صبح امروز/ تمدید حکومت نظامی در اوکراین

گروه جهان الف،   4010101017 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که مذاکرات روسیه و اوکراین امروز، دوشنبه (۲۱ مارس/ اول فروردین) برای توافق درباره آتش‌بس از سر گرفته می‌شود و طرفین درباره کریدورهای بشردوستانه از شهر ماریوپل توافق کردند، اتحادیه اروپا و آمریکا در فکر تشدید تحریم‌ها علیه روسیه هستند.

آغاز به کار کریدورهای بشردوستانه از ماریوپل از صبح امروز/ تمدید حکومت نظامی در اوکراین

به گزارش تسنیم، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که با توافق طرف اوکراینی کریدورهای بشردوستانه از شهر ماریوپل از صبح روز 21 مارس (اول فروردین ماه) در ساعت 10:00 به وقت مسکو در دو جهت‌گیری شرقی و غربی شروع به کار خواهند کرد. 

به گفته مقامات نظامی روسیه، «در حال حاضر بالغ بر 130 هزار غیرنظامی و 184 شهروند خارجی از شش کشور جهان در این شهر توسط نیروهای ملی گرای تندروی اوکراینی گروگان گرفته شده‌اند.»

وزارت دفاع روسیه یادآور شد که تصمیم برای بازگشایی کریدورها در روز دوشنبه «به منظور حفظ جان انسان‌ها و عدم تخریب زیرساختارهای شهری بندر ماریوپل با هدایت اصول منحصراً انسانی» اتخاذ شده است.

ضمن اینکه شب گذشته ستاد دفاع ارضی دونتسک نیز شب گذشته اعلام کرد که نیروهای مردمی این منطقه روز 20 مارس (29 اسفند) 216  نفر دیگر، از جمله 41 کودک را از شهر ماریوپل به سلامت تخلیه کرده و به محل امن انتقال دادند.  طبق این اطلاعات، دو روز قبل نیز نیروهای مردمی دونتسک به تخلیه بیش از 400 نفر دیگر از مردم ساکن ماریوپل از شهر کمک کردند.

به گفته پناهجویان، افرادی که قصد ترک شهر را داشته باشند، توسط گردان‌های گارد ملی و نیروهای مسلح اوکراین مورد هدف تیراندازی قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، وزارت دفاع روسیه رسماً از سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر سازمان‌های بین‌المللی برای مشارکت فعال در حمایت از عملیات بشردوستانه در شهر ماریوپل دعوت کرده است. طبق اطلاعات طرف روسی، در حال حاضر تنها کاروان‌های بشردوستانه از روسیه و طرف اوکراینی به شهر ماریوپول رسیده و مردم این شهر به کمک بیشتری نیاز دارند.

اوایل روز یکشنبه گزارش شد که داوطلبان ستاد مشترک «با هم هستیم» در منطقه راستوف روسیه، با حمایت جبهه مردمی، سپاه نجات دانشجویان سراسر روسیه و وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه، 100 تن کمک‌های بشردوستانه را به ساکنان بندر ماریوپل تحویل دادند. این محموله بشردوستانه شامل بیش از 1500 کیت غذا، بیش از 200 کیت مخصوص کودکان، نان و دیگر نیازهای اولیه بود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روزبیست و ششم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

مذاکرات روسیه و اوکراین امروز، 21 مارس (اول فروردین) از سر گرفته می‌شود

میخائیل پادولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، شب گذشته تأیید کرد که مذاکرات با هیئت روسی در تاریخ 21 مارس (اول فروردین ماه) ادامه خواهد یافت. به گفته وی، پیش از این کار در زیرگروه‌های کارشناسی بصورت بسیار فشرده دنبال می‌شد.

پادولیاک یادآور شد که مذاکرات بین کی‌یف و مسکو ممکن است حداقل برای چند هفته دیگر ادامه یابد. وی تاکید کرد که هیئت اوکراینی نشانه‌هایی از «منطقی شدن» مواضع کرملین را مشاهده کرده است. به گفته وی، مسائل کلیدی در این گفتگوها شامل تضمین‌های امنیتی، برقراری آتش‌بس، خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین و «حل و فصل سیاسی مناطق مورد مناقشه» است.

در عین حال، ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت روسی در مذاکرات با اوکراین نیز گفت که طرفین مواضع خود درباره مسائل بی‌طرفی اوکراین و تضمین عدم عضویت این کشور در ناتو را تا حد امکان به هم نزدیک کرده‌اند.

زلنسکی حکومت نظامی در اوکراین را برای 30 روز دیگر تمدید کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز یکشنبه قانون مربوط به زمان جنگ در اوکراین را امضا کرد که بر اساس آن حکومت نظامی در این کشور از تاریخ 26 مارس سال 2022 (ششم فروردین ماه) به مدت 30 روز دیگر تمدید خواهد شد. زلنسکی پیش از این لایحه مربوطه را برای تصویب به پارلمان اعلای اوکراین ارائه داده بود.

حکومت نظامی در اوکراین از تاریخ 24 فوریه (5 اسفند ماه)، روز آغاز حمله نظامی روسیه به این کشور اعلام شده و همچنان ادامه دارد.

چین اطلاعات مربوط به ارائه کمک نظامی به روسیه را رد کرد

«شین گانگ» سفیر چین در واشنگتن صبح امروز، دوشنبه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس آمریکا تاکید کرد که این کشور از لحاظ نظامی هیچ کمکی به روسیه ارائه نمی‌دهد و پکن قاطعانه اطلاعات منتشره در این رابطه را تکذیب می‌کند.  

این دیپلمات تاکید کرد که دولت چین طرفدار صلح و خواستار آتش بس است. وی در عین حال یادآور شد که در دومین روز آغاز جنگ، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین از ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود خواست تا به ادامه مذاکرات صلح با اوکراین فکر کند.

وی ادامه داد: «البته چین و روسیه روابط تجاری عادی خود، از جمله در زمینه منابع انرژی را حفظ می کنند. پکن روابط خوبی هم با روسیه و هم با اوکراین دارد. چین روابط نزدیکی با ایالات متحده و اروپا دارد و این مناسبات به چین اجازه می دهد تا در بحران کنونی با همه طرف‌های ذینفع تماس بگیرد. بنابراین، نقش منحصر به فرد چین می تواند به حل مسالمت آمیز بحران کمک کند.»

روز یکشنبه، لو یوچنگ معاون وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که تحریم‌ها علیه روسیه نباید ابزاری برای حل و فصل مشکلات تلقی شود، برای اینکه این اقدام فقط وضعیت را تشدید کرده است. وی یادآور شد، پکن با اقدامات تنبیهی که توسط شورای امنیت سازمان ملل تصویب نشده باشد، مخالف است.

پیش از این، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، مخالفت چین با تحریم‌های غرب علیه روسیه را تایید کرد. این دیپلمات تاکید کرد که پکن به مواضع مستقل خود در قبال اوکراین ادامه داده و نقش آمریکا در این مناقشه را بسیار بی ثبات کننده می داند.

اتحادیه اروپا در حال بررسی ممنوع کردن واردات نفت از روسیه است

خبرگزاری رویترز صبح امروز، دوشنبه به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال کار بر روی بسته پنجم تحریم‌ها علیه روسیه هستند و همچنین در حال بررسی امکان تحریم نفتی مسکو هستند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی در بروکسل که نخواست نامش فاش شود، به این آژانس گفت: «ما روی دور پنجم تحریم‌ها کار می‌کنیم، اسامی جدید زیادی به فهرست سیاه اضافه می‌شود. با وجود چهار دور تحریم، روسیه «اقدامات خود در اوکراین را تغییر نداده است.» به همین دلیل، کشورهای اروپایی باید تصمیم بگیرند که آیا صادرات نفت از روسیه را تحریم کنند یا خیر.»

دیپلمات‌های ناشناس به رویترز گفتند که کشورهای حوزه بالتیک، از جمله لیتوانی، بر چنین اقدامات محدود کننده‌ای اصرار دارند، در حالی که آلمان درباره اقدامات عجولانه هشدار می‌دهد، زیرا قیمت انرژی در اروپا در حال حاضر همچنان  در حال افزایش است.

به گفته دیپلمات‌ها، در صورت «بمباران گسترده کی‌یف» یا استفاده از «سلاح‌های شیمیایی» ممکن است تحریم منابع انرژی روسیه را اعمال کرد. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا امروز، دوشنبه درباره چگونگی تحریم‌ها گفتگو خواهند کرد.

آمریکا قصد لغو تحریم‌ها علیه روسیه را ندارد

دالیپ سینگ، معاون شورای اقتصاد ملی کاخ سفید شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CBSبا اشاره به اینکه ایالات متحده به این زودی قصد لغو تحریم‌های ضدروسی را ندارد، اعلام کرد که دولت آمریکا ممکن است حتی اقدامات محدود کننده علیه روسیه را افزایش دهد. 

وی یادآور شد که بانک‌های بیشتر و برخی بخش‌های بی‌تأثیر اقتصاد، به‌ویژه آن‌هایی که مربوط به نفت و گاز روسیه هستند، ممکن است در فهرست سیاه قرار گیرند. سینگ تاکید کرد که این محدودیت‌ها که بیشتر در خصوص نفت و گاز است، ولی بخش‌های دیگری را نیز شامل خواهد شد، می‌تواند بر «بخش‌های مهم راهبردی اقتصاد روسیه» تأثیر بگذارند

ناتو: سعی داریم درگیری در اوکراین به خارج از این کشور گسترش نیابد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو شب گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی تلاش خود را برای اطمینان از اینکه درگیری‌های نظامی در اوکراین از کنترل خارج نشده و به فراتر از مرزهای این کشور گسترش نیابد متمرکز کرده است. 

دبیرکل ناتو همچنین درباره امکان ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین که کی‌یف فعالانه از آن حمایت می‌کند، اظهار نظر کرده و گفت: ائتلاف از اوکراین حمایت می کند. در عین حال، بسیار مهم است که ما از تبدیل این درگیری به یک جنگ تمام عیار بین ناتو و روسیه جلوگیری کنیم.»

به گفته دبیرکل، متحدان ناتو حمایت خود را از اوکراین از جمله از طریق تامین تسلیحات، ارسال کمک بشردوستانه و همچنین «از طریق کمک‌های چند میلیارد دلاری به اقتصاد این کشور» افزایش می دهند.

ادامه مذاکرات روسیه با غرب در عرصه امنیتی غیرممکن است

الکساندر لوکاشویچ، نماینده دائم روسیه در سازمان امنیت و همکاری اروپا در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو که صبح امروز (دوشنبه) منتشر شد، تاکید کرد که از سرگیری مذاکرات روسیه با طرفهای آمریکا و ناتو در شرایط کنونی غیرممکن است. 

این دیپلمات گفت: «ادامه مذاکرات درباره این موضوع، با توجه به وضعیت که کاملاً تغییر یافته، به سختی امکان پذیر است و مواضع مقامات مسکو در این خصوص مشخص است. نکته دیگر این است که دیر یا زود زمان توافق بر سر پارامترهای جدید همزیستی بدون درگیری در اروپا-آتلانتیک فرا خواهد رسید. البته اکنون دشوار است که بگوییم چگونه و چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.»

نماینده دائم روسیه همچنین یادآور شد که روسیه قصد ندارد از سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) خارج شود. این دیپلمات روس افزود: البته بسیاری از نمایندگان کشورهای غربی سعی دارند روسیه را به این سمت سوق دهند و هدف آنها انزوای حداکثری کشور ما است، ولی من شخصاً فکر می کنم که این برنامه‌ها تحقق نخواهد یافت.

وزارت بهداشت اوکراین استفاده از 39 داروی بلاروسی را ممنوع کرد

وزارت بهداشت اوکراین اعلام کرد که فروش و استفاده از 39 قلم داروی ساخت بلاروس در این کشور ممنوع شده است. این وزارتخانه یادآور شد که داروهایی که قبلاً وارد شده و در خاک اوکراین در گردش هستند، می توانند قبل از تاریخ انقضا در کشور فروخته و استفاده شوند.

اخیراً مقامات کی‌یف به طور مرتب اتهاماتی را علیه دولت بلاروس مطرح می کنند. این در حالی است که مینسک بارها مشارکت در حمله روسیه به اوکراین را تکذیب کرده است.

 کشته شدن 3 جنگجو گرجی در اوکراین 

شبکه اول تلویزیون گرجستان شب گذشته به نقل از شالوا پاپواشویلی، رئیس پارلمان این کشور گزارش داد که سه سرباز گرجستانی که در صفوف ارتش اوکراین علیه روسیه می‌جنگیدند، در جریان درگیریها جان خود را از دست دادند. این مقام پارلمانی گفت: «...سه سرباز گرجی جان باختند... من در غم بستگان آنها شریک هستم.»

این شبکه تلویزیونی گرجستان یادآور شد که برخی کهنه سربازان جنگ گرجستان و سربازان سابق در سال‌های اخیر به گردان آزوف اوکراین (متشکل از نیروهای ملی‌گرای تندرو) پیوسته بودند.

حمله روسیه به پایگاهی با مزدوران خارجی در منطقه ژیتومیر اوکراین

سرلشکر ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع فدراسیون روسیه اواخر شب گذشته اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه روز یکشنبه با استفاده از موشک‌های هدایت شونده دقیق به یک پایگاه نظامی در منطقه ژیتومیر اوکراین و مرکز آموزش نیروهای عملیات ویژه نیروهای مسلح اوکراین، جایی که مزدوران خارجی حضور دارند حمله کردند. به گفته وی، در این حمله بیش از 100 نیروی عملیات ویژه اوکراینی و مزدوران خارجی کشته شدند.

علاوه بر این، نیروهای مسلح روسیه در این روز همچنین 62 هدف نظامی دیگر اوکراینی از جمله سه پایگاه فرماندهی، یک سامانه موشک پرتاب چندگانه، یک انبار سوخت و 52 سایت نگهداری تجهیزات نظامی و شش سامانه جنگ الکترونیک را نابود کرد.

کوناشینکوف همچنین یادآور شد: «نیروهای مسلح فدراسیون روسیه از آغاز عملیات ویژه نظامی در مجموع تاکنون 214 هواپیمای بدون سرنشین، یک هزار و 483 دستگاه تانک و سایر خودروهای زرهی، 150 دستگاه موشک انداز چندگانه، 584 توپ صحرایی و خمپاره انداز و همچنین یک هزار و 279 دستگاه خودروی ویژه نظامی منهدم کرده‌اند.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۴۷۰۴۳۱۱:۲۶:۳۵ ۱۴۰۱/۱/۱
وقتی رسانه ها دلقک معروف رو میکنن رئیس جمهور همین میشه دیگه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  3. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  4. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  5. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

  6. آذری جهرمی سخنان رئیسی را تحریف کرد + فیلم

  7. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  8. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

  9. ماجرای خرابکاری اسرائیل در اصفهان چه بود؟/ توضیح «خرازی» درباره ظرفیت تولید بمب اتم توسط ایران

  10. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

  11. فیلمی تکان‌دهنده از تیراندازی مرگ‌بار در عروسی/ جشن به عزا تبدیل شد

  12. بانک مرکزی پاسخ ادعای «همتی» را داد

  13. چرا صهیونیست ها چشم دیدن الجزیره را ندارند؟!

  14. شهادت یکی از پاسداران نیروی زمینی سپاه در جنوب‌شرق کشور

  15. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

  16. چه کسی صدام را برای حمله به ایران تحریک کرد؟/ پاسخی به ادعای عجیب «زیباکلام»

  17. علی‌رغم اعلام قبلی، ترکیه اجازه صادرات کالا به اسرائیل را داد

  18. انتقاد نماینده مجلس از وزیر آموزش و پرورش: «ساسی‌مانکن» از دفاتر پرورشی شما موثرتره!

  19. تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  8. درباره توبه تتلو

  9. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  10. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  13. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  14. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  15. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  16. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  17. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  18. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  19. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  20. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  21. تنوری که هنوز سرد است...

  22. ایثارگران را بدنام نکنید !

  23. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  24. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین